Ändra enhets beteckning Fråga!

Permalänk
Medlem

Ändra enhets beteckning Fråga!

Hej det är så att jag har en hårddisk som jag delat upp i två partioner, och beteckningarna nu är "C:" och "E:" , då är frågan kan jag ändra enhets beteckningen "E:" till "D:" utan att data går förlorad? för jag har ingen annan enhet som heter "D:"!

Tacksam för snabba svar!

Permalänk
Medlem

Ja du kan ändra enhetsbeteckning utan att någon försvinner. Det som kan hända är att program som är installerade på den partitionen, eller på annat sätt vill läsa eller ha data där, kanske slutar att fungera eller måste konfigureras om.

Edit: Har du mot förmodan systemet på E: idag så ska du alltså inte byta enhetsbokstav. Likaså om du har större delen av dina program installerade på E: så bör du fundera om det är värt besväret.

Citat:

Hur kan jag konfigurera om för program om jag ändrar enhets beteckningen ? =O

Om tex du har satt att uTorrent ska spara alla dina nerladdningar i E:/nerladdat/ så får du i själva programmet ändra sökväg. Detsamma gäller för alla andra program eller spel som har med E: att göra.
Har du bara data på E:, dvs film, musik, ej installerade spel osv, så behöver du inte ändra något.

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]