Panasonic presenterar Micro 4/3 kamera!

Permalänk
Hedersmedlem

Panasonic presenterar Micro 4/3 kamera!

För er som inte vet handlar det alltså om systemkameror med utbytbar optik och relativt stor sensor (4/3-sensor) men utan spegelhuset vilket gör kameran betydligt mindre. Inget spegelhus leder till mindre flange back vilket i sin tur leder till att man behöver fysiskt mindre objektiv.

Alltså en blandning av kompaktkamera och DSLR, äntligen kan man få kort DOF och möjlighet att använda ISO över 400 på en "kompakt"kamera!

4/3-optik kommer fungera med adapter och det kommer förhoppningsvis dyka upp vettig micro 4/3-optik såsmåningom. Lär bli en riktig G9-dödare.

http://www.dpreview.com/news/0809/08091202panasonic_DMC_G1.as...

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Ja, EViL kamerorna kommer! så se upp!

Samsung kommer lansera ett liknande format längre fram så detta kommer nog bli mer än bara en nisch produkt.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Helt klart intressant. Men jag trodde/hoppades att de skulle satsa på ett större format istället, för att hänga med konkurensen som nu sadlar om till fullframe/35mm. Verkar som att Olympus och Panasonic kör vidare på sin lågbudgetväg.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är en smart satsningav Panasonic och Olympus och det handlar inte om att konkurrera till småbilsdformatet utan snarare vara ett komplement till det, för många med fullformatskameror är nog även intresserade av små kompakta kameror som ger nästan lika hög bildkvalitet. Dessutom skulle micro 4/3 kunna ge videofunktionen bättre avändbarhet med autofokus och fungerande sökare.

Permalänk
Medlem

Är besviken och lite förvånad att dom inte presenterar en kamera baserad mer på designen liknande "LX"-serien utan vridbar LCD, sökare och handgrepp och som mer framhäver m4/3 största försälningsargument, storleken. Hoppas Pana eller Olympus jobbar på en sådan modell. Video a la D90 skulle nog behövas också som försäljningsrgument till den större massan.

Permalänk
Medlem

Det lär nog komma enklare och mindre kameror vad det lider, men som vanligt släpper man först en avancera produkt för att testa tekniken. När teknikutvecklingen gått lite längre så drivs tillverkningskostanden ner och enklare produkter kan säljas till bättre pris.

Permalänk
Hedersmedlem

Som sagts innan, är ju mer komplement till oss som redan har DSLR än ett substitut. Ibland vore det ju trevligt med en liten kamera (Micro 4/3 + ljusstark pankaka?) som komplement till den stora klumpen. Dagens kompaktkameror är ju tyvärr lite för dåliga dels när det gäller iso-prestanda men framför allt att man inte kan ändra skärpedjupet.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foggy
Video a la D90 skulle nog behövas också som försäljningsrgument till den större massan.

Finns ju en knapp som det står "film mode" på.. Antar att den syftar på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Finns ju en knapp som det står "film mode" på.. Antar att den syftar på det.

Nej, film i detta fallet referar till det som användes i stillbildskameror innan digitalåldern.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Nej, film i detta fallet referar till det som användes i stillbildskameror innan digitalåldern.

Oh nice. Skulle gärna vilja ha en kamera med både film och digital. Givet köp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Oh nice. Skulle gärna vilja ha en kamera med både film och digital. Givet köp!

Det känns lite väl otroligt, kolla på bilderna, var ska du få in filmen nånstans?

Det måste menas något helt annat.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Det känns lite väl otroligt, kolla på bilderna, var ska du få in filmen nånstans?

Det måste menas något helt annat.

Man kanske kan sätta i dem där man sätter i batteriet? Kanske finns något extra utag för klockbatterier eftersom analoga kameror kräver långt mindre energi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Oh nice. Skulle gärna vilja ha en kamera med både film och digital. Givet köp!

Haha, det jag menar att kameran har olika "film modes" för att simulera olika utseende på bilderna (så som det var med analog film).

Film mode är en inställning som alla Panasonics systemkameror har.
http://www2.panasonic.com/consumer-electronics/support/FAQs/d...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Haha, det jag menar att kameran har olika "film modes" för att simulera olika utseende på bilderna (så som det var med analog film).

Film mode är en inställning som alla Panasonics systemkameror har.
http://www2.panasonic.com/consumer-electronics/support/FAQs/d...

Misstänkte att det var något liknande.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Helt klart intressant. Men jag trodde/hoppades att de skulle satsa på ett större format istället, för att hänga med konkurensen som nu sadlar om till fullframe/35mm. Verkar som att Olympus och Panasonic kör vidare på sin lågbudgetväg.

Förmodligen ett klokt beslut. Visserligen har nog Canon/Nikon bäst marginaler på fullframe kamerorna. Men å andra sidan säljer de i mycket färre exemplar. För en mindre aktör på marknaden så är det nog logiskt att fokusera på den breda massan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummus
Förmodligen ett klokt beslut. Visserligen har nog Canon/Nikon bäst marginaler på fullframe kamerorna. Men å andra sidan säljer de i mycket färre exemplar. För en mindre aktör på marknaden så är det nog logiskt att fokusera på den breda massan.

Sant. Det är svårt för ett mindre företag att ta igen försprånget från de stora, så då kanske det är lika bra att nicha sig.
Men det är ju inte proportionerna som är problemet (även om jag personligen inte alls gillar det, men det är eg. ett mindre problem, går ju att beskära) utan den lilla sensorn. Det är svårt att minska brus och öka ISO som det är. De kanske inte skulle göra den fullt så stor som Canon och Nikon, men iaf markant större, så att man har möjlighet att byta upp sig. Så att Olympus åtminstone kan erbjuda bra halvproffskameror, och inte enbart låsa sig vid billigt och bra-marknaden. Tror många börjar lågt, men vill ändå ha möjligheten att byta upp sig. Med Olympus finns inte riktigt den möjligheten.
Det stora problemet, som jag ser det, är att de har låst sig med en ny objektivfattning som inte är kompatibelt med något annat och har en osäker framtid. För även om det gör en större sensor, så kan de inte nyttja objektiven. I så fall måste de göra nåt nytt igen. Eller kanske gå tillbaka till de gamla, och göra en konverterare så att man kan använda E-fattningen (heter det väl?). Fast Nikons (och Canons?) lösning var ju ändå bäst; att behålla fattningen.
Jag har inte stenkoll på Olympus, så jag hoppas jag inte talar i nattmössan nu.

Jag hoppas de klarar sig. För de gör ju riktigt bra kameror med tanke på förutsättningarna. Vore synd om ännu mera konkurrens och kompetens försvann från marknaden. Känns lite som att spegelreflexkameramarknaden (huh!) håller på att stagnera lite efter den digitala revolutionen som har rensat bort många företag.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Micro 4/3 riktar in sig på sikt att konkurrera med kompetenta kompaktkameror, och jämfört med de så har m43 gigantiska sensorer. Tex tror jag det kommer bli svårt att sälja superzoomkompakterna efter att m43 och liknande kameror funnits ute ett tag. Dessutom har de potential att konkurrera med videokamerorna på ett helt annat sätt än DSLR kamerorna har.

Proffs och semi-pro kameror säljs i ganska små upplagor så där finns det inte så mycket pengar att hämta. Canon tex tror jag tjänar mer pengar på sin försäljning av G9 än alla sina proffs DSLR.