Moderkort, Processor och Grafikkorts fråga

Permalänk
Medlem

Moderkort, Processor och Grafikkorts fråga

Tjena!

Jag tänkte uppgradera min nuvarande dator, intel e6600/geforce 8800gts 640 mb/asus moderkort något :P, till en fräsching igen... tro det eller ej så var hon en skönhet för 1 år sedan.

Kommer fortsätta att köra med mitt chassi Antec P182B Gun Metal Black, till det har jag en zalman CPU fläkt och ett zalman 650W HP Silent nätagg.

Moderkort:
Vad rekommenderar ni här? Har varit väldigt nöjd med Asus. Behöver inga speciella funtkioner som WLAN eller liknande. Söker mer ett grymt kort som klarar dagens krav. OBS har DDR2 minnen idag, Corsair XMS2 XTREME 4GB PC6400. Ska man byta ut dom eller funkar det? Vad säger ni? Gärna ett moderkort som stöjder C2D och Quad proppar.

Processor:
Vilken processor rekommenderar ni? AMD kommer inte på talan. Ska man fortsätta på C2D serien, kanske ett E8400? Eller är det värt att slå till på en Quad propp? Vad tycker ni? Vilken är mest prisvärd?

Grafikkort:
Har alltid kört Nvidia, men marknaden lutar ju åt ATI i dagsläget. Är jävligt sugen på ett grymt ATI HD4xxx kort. Vad rekommenderar ni här? Gärna inget kort över 3000 kronor.

Till detta kör jag Windows Vista Ultimate 32-bit.

Priset är väl inget jätte problem men under 7000 kronor bör man väl få 3 bra komponenter?

JAG ÄR INGEN ÖVERKLOCKARE SOM BRUKAR HAXXA MIN DATOR, så att ni vet

Tacksam för all hjälp.

Visa signatur

NZXT H2 | Intel Core i7 920 | GTX 560 TI SLI | Corsair Intel i7 1333MHz 6GB | Intel SSD 120GB | Seagate Barracuda 7200.12 1TB | BenQ XL2410T

Permalänk
Medlem

Moderkort: ASUS P5Q PRO borde duga. Är väl den billigaste i serien med stöd för crossifre. Har även stöd för de värsta Intel Extreme

Processor: inge snack om saken. e8400!

Grafikkort: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=365029 14% rabatt i dagens läge!

Dina minnen kan du absolut köra med! Totaltpriset på det jag listade ifrån komplett.se, med frakt, blir 7021.5:- då med en e8500. Tar du en e8400 (skillnaden är inte speciellt stor på processorerna) så åker det väl ner under 7k.

Sen undrar jag hur man haxxar sin dator? Ska du skjuta ett skott igenom den?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar

Okej, ja det lutar åt en e8400/e8500... Quad propp känns onödigt faktiskt, kanske lite mer framtidssäkert? Men man uppdaterar ju burken årligen iaf så. Grafikkortet har jag kollat på tidigare, riktigt sugen! Blir nog ett sånt med

Haha haxxa menar jag att överklocka och hålla på med sånt Jag vet att det egentligen är värt att göra det men inte satt mig in i det fenomenet!

Visa signatur

NZXT H2 | Intel Core i7 920 | GTX 560 TI SLI | Corsair Intel i7 1333MHz 6GB | Intel SSD 120GB | Seagate Barracuda 7200.12 1TB | BenQ XL2410T

Permalänk
Medlem

Vill du ha ett grymt moderkort så skulle jag föreslå Asus Maximus II Formula

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=354875

Har det själv med en E8400 och 8800gt.
Klarar att köra Crysis med allt på High
Min Fps: 21,44
Max Fps: 51.68

Helt nöjd!!

Visa signatur

Gigabyte 890GPA-UD3H, AMD Phenom II x6 1055T, 16(4x4GB 1333mhz DDR3, Gigabyte GTX670 2GB OC, OS: Win 7 64-bit, HDD:Corsair Force 3 240GB SSD + 2*250GB Spinpoint F1(Raid0) + 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mexpex
Vill du ha ett grymt moderkort så skulle jag föreslå Asus Maximus II Formula

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=354875

Har det själv med en E8400 och 8800gt.
Klarar att köra Crysis med allt på High
Min Fps: 21,44
Max Fps: 51.68

Helt nöjd!!

Onödig info? Och om du läser hans fråga igen så vill han INTE ha massa lull-lull på moderkortet.

Eftersom din budget gick vid 7k skulle jag ta en e8400 för att kunna ta ett 4870x2 istället för en quad och kanske ett 4870. Men det är jag.

Vad har du tänkt göra av dina gamla delar?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Re: Moderkort, Processor och Grafikkorts fråga

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kailus
text**Antec P182B | Intel C2D E6600 | Asus GeForce 8800GTS 640 MB | Corsair XMS Xtreme 4GB

Ingen större prestandavinst för dig att uppgradera till E8400 egentligen, varför inte bara köpa nytt grafikkort och kanske "klocka"
lite? Samt vänta tills core I7 ligger på bra priser?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk

Kan ju säga som såhär, Asus P5Q serien är som gjuten, dock rekommenderar jag dig -E istället för pro då du får lite bättre kylning...

E8400/8500 är processorn jag rekommenderar, i och med att du uppdaterar burken såpass ofta så kommer Nehalem processorerna vara mer aktuella då.

Ang. Minnena så duger DDR II mycket bra i dagsläget, grafikkortet lutar väl mot HD4870 alt. HD4870 x2.

Sist men inte minst så är Maximus II som sagt ett väldigt potent moderkort, men för dina behov så är det nog ingen större idé låter det som, då detta är ett moderkort som har mycket bra överklocknings och """_Haxx_"" möjligheter så kommer ett P5Q-E fylla dina behov lika bra i princip, och du slipper betala för prestanda du troligen inte kommer använda, kan tillägga att P5Q-E har potential för det mesta och äger själv ett Maximus II ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisse_379
Kan ju säga som såhär, Asus P5Q serien är som gjuten, dock rekommenderar jag dig -E istället för pro då du får lite bättre kylning...

E8400/8500 är processorn jag rekommenderar, i och med att du uppdaterar burken såpass ofta så kommer Nehalem processorerna vara mer aktuella då.

Ang. Minnena så duger DDR II mycket bra i dagsläget, grafikkortet lutar väl mot HD4870 alt. HD4870 x2.

Sist men inte minst så är Maximus II som sagt ett väldigt potent moderkort, men för dina behov så är det nog ingen större idé låter det som, då detta är ett moderkort som har mycket bra överklocknings och """_Haxx_"" möjligheter så kommer ett P5Q-E fylla dina behov lika bra i princip, och du slipper betala för prestanda du troligen inte kommer använda, kan tillägga att P5Q-E har potential för det mesta och äger själv ett Maximus II ^^

Varför ska ha välja -E då han INTE kommer att överklocka? Kylningen är perfekt på PRO ändå.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort nu?
Kan ju hända att det räcker med en biosuppdatering för att dom nya propparna ska funka.
Känns ju onödigt att lägga ut pengar i onödan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Vad har du för moderkort nu?
Kan ju hända att det räcker med en biosuppdatering för att dom nya propparna ska funka.
Känns ju onödigt att lägga ut pengar i onödan.

Det har han ju rätt i förstås.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av menigen
Det har han ju rätt i förstås.

onödigt skrivet mening

Moderkort Asus-P5Q Deluxe

Grafe 9800 GTX

och processor ja du titta på Q6600 duger bra om du ska uppgradera fungerar även bra att klocka.

Minnen om du har PC6400 så ha kvar dom duger bra att klocka med och att köra som dom är. annars titta på något snabbare. om du ska överckloka.

Visa signatur

MIN DATOR ÄR SNABBARE ÄN DIN

Permalänk
Medlem

En Q6600 känns ju lite onödigt då den kommer att arbeta i samma hastighet som hans E6600 och i vissa fall inte ge särskillt ökad prestanda. (men i vissa andra fall ganska mkt.)
Bättre då att satsa på en snabbare dual.

Personligen så ser jag ingen direkt anledning till att byta cpu om du "bara" ska ha ett HD48x0-kort.
Dra lite klock på den bara så duger den kanon ett tag till.

Jag tycker att du ska börja med att köpa ett grafikkort och sedan om det inte duger, gå vidare därifrån, men det är ju mina tankar det.

Permalänk

Jag tänkte att ett moderkort som har den kylningen på sitt chipset kommer att bidra dom 130~ riksdalerna det kostar, är ju upp til köparen dock, men med budgeten han satte så går det in.

Ett deluxe kort med 9800 GTX skulle jag räkna som en "nedgradering" till de jag rekommenderade, ett grafikkort som presterar mycket sämre och ett moderkort med mycket "lull lull" me med samma funktion till användarens behov, kan ju tilläggas att en Quad som Gurreeb är inte att föredra framför en E8400 i överklockningsaspekt.

Har sett att överklockning inte var något kriteria och förstår inte varför Gurreeb har nämnt det, ville dock klargöra detta faktum!

EDIT: Applet hann före

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurreeb
onödigt skrivet mening

Moderkort Asus-P5Q Deluxe

Grafe 9800 GTX

och processor ja du titta på Q6600 duger bra om du ska uppgradera fungerar även bra att klocka.

Minnen om du har PC6400 så ha kvar dom duger bra att klocka med och att köra som dom är. annars titta på något snabbare. om du ska överckloka.

Snacka inte om onödiga inlägg efter det där.. Du har ju inte ens läst vad det är han vill ha?

En processor med så hög standardfrekvens som möjligt + 4870x2 är nog bästa alternativet. Med att du då har kvar ditt nuvarande MoBo och uppgraderar BIOS så att det stödjer 45nm om det inte gör det. Annars är PRO perfekt för dej!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Just 4780X2 har visat sig gilla quad ganska mkt, fråga mig inte varför, jag är dåligt påläst. (finns en tråd om detta på forumet)
Men varför lägga pengarna på ett så extremt graffikkort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av menigen
Snacka inte om onödiga inlägg efter det där.. Du har ju inte ens läst vad det är han vill ha?

En processor med så hög standardfrekvens som möjligt + 4870x2 är nog bästa alternativet. Med att du då har kvar ditt nuvarande MoBo och uppgraderar BIOS så att det stödjer 45nm om det inte gör det. Annars är PRO perfekt för dej!

Till skillnad från dig så verkar jag ha gort det. Frågan är varför du ens kommenterade mitt inläg ?

Varför skaffa ett pro när Deluxe finns då får man bättre kylning till hella mobot. och om du då kanske ska överckloka så har du ju änu bättre möjligheter till det då. jag rekomenderar fortförande ett Q6600 lika billigt som ett E8400. Och vänta ett halvår och få det bästa då. för mindre pengar.

Visa signatur

MIN DATOR ÄR SNABBARE ÄN DIN

Permalänk
Medlem

Om det blir ett 4870x2 så kan det vara värt att läsa detta:
http://www.legionhardware.com/document.php?id=770

Det är en artikel om hur viktig processorn är med nya grafikkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurreeb
Till skillnad från dig så verkar jag ha gort det. Frågan är varför du ens kommenterade mitt inläg ?

Varför skaffa ett pro när Deluxe finns då får man bättre kylning till hella mobot. och om du då kanske ska överckloka så har du ju änu bättre möjligheter till det då. jag rekomenderar fortförande ett Q6600 lika billigt som ett E8400. Och vänta ett halvår och få det bästa då. för mindre pengar.

Snälla nån, du hör hemma på fragbite eller nåt. Han skriver att han INTE tänker överklocka. Vilken del av det förstår du inte? Och att jämföra q66 med e84 kan du göra EFTER att du läst det här http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=74667...

Du vet väl inte skillnaden mellan ett -E och ett Deluxe heller för den delen..

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av menigen
Snälla nån, du hör hemma på fragbite eller nåt. Han skriver att han INTE tänker överklocka. Vilken del av det förstår du inte? Och att jämföra q66 med e84 kan du göra EFTER att du läst det här http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=74667...

Du vet väl inte skillnaden mellan ett -E och ett Deluxe heller för den delen..

Roligt är det med dig läs mina inläg så fattar du vad jag skriver. överckloka vart står det ? jag skrev om du ska så har du möjlig hetter till detta. vem vet han kanske ändrar sig varför då köpa sånt som du har noll koll på och köpa fel ?

Visa signatur

MIN DATOR ÄR SNABBARE ÄN DIN