Vill tysta datorn, vilken väg låter bäst?

Permalänk

Som tillägg kan sägas att jag personligen tycker det är bättre att köra med en tystgående 120mm-fläkt@5V på både CPU och grafikkortskylare. Detta då dessa komponenter sitter hyfsat centralt i burken (och därmed hörs inte ljudet från fläktarna ut på utsidan) och man kan köra med riktigt lågt varvtal på chassifläktarna, som ju sitter direkt mot chassit och därmed närmare användaren (åtminstone de på fronten).

Om man kör helt passivt får man skruva upp chassifläktarna istället för att inte temperaturen skall bli för hög på grafikkort och CPU. Detta ledde i mitt fall till högre ljudvolym än då jag körde med 120mm@5V direktmonterat på kylarna och lägre varv på chassifläktarna. Desutom fick jag rätt mycket bättre temperaturer med fläktar på kylarna.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Håller med dig, WrongTarget, till fullo, förutsatt att man verkligen måste öka den bakre fläkten för att hålla temperaturerna nere.
Bör ju inte behövas någon fläkt på CPU-kylaren, då han inte ska klocka(?).

Permalänk
Medlem

http://www.silentpcreview.com/article832-page3.html#SS-M - otzman

Slipstream m är mycket bättre, oavsett tryck, tystare vid samma ljudnivå och ändå billigare.

Okej, får se vad jag gör med den Applet. Trodde att den bestod av bitumen till 50% typ..

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Har själv haft det chassit. Snyggt men långt ifrån tyst. Hårddiskarna bör monteras i 5,25" platserna med någon typ av gummiupphängning. Du kan även skaffa en 80-120mm adapter o montera den bak. Någon typ av dämpmatta skulle väll inte skada. De tar upp en hel del vibrationer. Men Alternativ 2 låter ändå som det bästa. Antec NSK6580B (Svart) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=294199 är ett fint och hyfsat billigt chassi. Dock kräver det lite moddning för att bli bra. Du kan kolla mitt galleri jag länkar till i sing så förstår du.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Okej, får se vad jag gör med den Applet. Trodde att den bestod av bitumen till 50% typ..

Jag täckte igen dom tomma 5.25"-platserna med den mattan...
Men du har väl ändå inte så pass mycket utrymme mellan chassiväggen och cpu-kylaren så att den tjocka mattan får plats?
Går ju så klart att ha den tunnare mattan över kylaren och sedan den tjocka där den får plats.
Men som sagt, den är ganska värdelös.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OtZman

Vilken är bäst mellan ninjan och Thermalright HR-01 Plus då? Marginell skillnad kanske? Fast ninjan har ju coolare namn! (eller inte? )
?

Håller med dig... Ninja låter mycket coolare än HR-01 Plus!

Visa signatur

Fujitsu Siemens AMILO La 1703

Permalänk
Medlem

Ledsen att jag inte svarat tidigare, skolan har tagit upp mina senaste dagar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
När du tar upp den, kollar på den och känner vikten så kommer du att förstå.
Inget bitumenlager och i material likt tvättsvamp.Har ingen möjlighet till att mäta nu tyvärr, men det kan mycket väl hända att du får problem då =/.
Jag har bara en utblåsfläkt och låter en del av luften sugas in vid expansionsplatserna, tror det är den bästa lösningen om du inte har några diskar som måste kylas i övre kammaren.
Visserligen så kommer det ju in mer damm i burken, men det går ju alltid att sätta dit någont som dammfilter. (strumpbyxor t.ex )

Var för ett par dagar sedan hos en kompis och kikade på hans p182:a med en TRUE i. Gjorde inga exakta mätningar, men skulle uppskatta avståndet till ca 0.5 - 1 cm. HR-01:an är enligt prisjakt 1 mm lägre, så det är ju typ samma höjd på dessa bjässar. Kanske går att få in en dämpmatta där. Å andra sidan är det inte hela världen ifall det inte gör det, om man lämnar ett hål i dämpmattan just över CPU heatsinken borde ju inte det göra så jättestor skillnad (?). Om det nu skulle göra det kan man ju sätta dämpmatta på utsidan av chassit just på det stället så att det överlappar hålet på insidan av chassit. I och för sig är det väl ganska fult att ha det på utsidan av chassit :p.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Som tillägg kan sägas att jag personligen tycker det är bättre att köra med en tystgående 120mm-fläkt@5V på både CPU och grafikkortskylare. Detta då dessa komponenter sitter hyfsat centralt i burken (och därmed hörs inte ljudet från fläktarna ut på utsidan) och man kan köra med riktigt lågt varvtal på chassifläktarna, som ju sitter direkt mot chassit och därmed närmare användaren (åtminstone de på fronten).

Om man kör helt passivt får man skruva upp chassifläktarna istället för att inte temperaturen skall bli för hög på grafikkort och CPU. Detta ledde i mitt fall till högre ljudvolym än då jag körde med 120mm@5V direktmonterat på kylarna och lägre varv på chassifläktarna. Desutom fick jag rätt mycket bättre temperaturer med fläktar på kylarna.

Låter som ett bra tips. Jag vill så gärna ha så få fläktar som möjligt, men du har säkerligen rätt i att man kan få tystare burk med fler, välplacerade fläktar. I så fall satsar jag också på det. Jag får helt enkelt experimentera och se vad som är bäst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Håller med dig, WrongTarget, till fullo, förutsatt att man verkligen måste öka den bakre fläkten för att hålla temperaturerna nere.
Bör ju inte behövas någon fläkt på CPU-kylaren, då han inte ska klocka(?).

Kommer nog i så fall endast överklocka lätt, men har hellre tyst och oklockad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
http://www.silentpcreview.com/article832-page3.html#SS-M - otzman

Slipstream m är mycket bättre, oavsett tryck, tystare vid samma ljudnivå och ändå billigare.

Tack för länken, får ta mig en närmare titt på det. Trodde SPCR ansåg Noctua vara bästa fläkten, men får ta och läsa en gång till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Har själv haft det chassit. Snyggt men långt ifrån tyst. Hårddiskarna bör monteras i 5,25" platserna med någon typ av gummiupphängning. Du kan även skaffa en 80-120mm adapter o montera den bak. Någon typ av dämpmatta skulle väll inte skada. De tar upp en hel del vibrationer. Men Alternativ 2 låter ändå som det bästa. Antec NSK6580B (Svart) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=294199 är ett fint och hyfsat billigt chassi. Dock kräver det lite moddning för att bli bra. Du kan kolla mitt galleri jag länkar till i sing så förstår du.

Finns det något chassi som är bättre än p182:an då? Förstår det som att du menar att Antec NSK6580B möjligen levererar mer värde för pengarna, men behöver moddas en del för att bli likvärdigt/bättre än p182?

Hittar ingen länk i din sig!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av E.S
Håller med dig... Ninja låter mycket coolare än HR-01 Plus!

Tror nog ändå det får bli en HR-01:a, den verkar vara den "coolare" av dom två rent temperaturmässigt.

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200