Vill tysta datorn, vilken väg låter bäst?

Permalänk
Medlem

Vill tysta datorn, vilken väg låter bäst?

Har sedan någon vecka tillbaka kört mina nya datordelar. Närmare bestämt:

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775
CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz
Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0
Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX

Glad i hågen monterade jag in allt i mitt chassi, 3-4 år gammalt Coolermaster Wavemaster. Köpte också tillsammans med datorn tre nya Noctua chassifläktar av typ NF-R8-1800, dvs. 80 mm:s fläktar, för att få en tyst dator.

Sitter nu och kör med CPU och grafikkortskylarna som medföljde. CPU fläkten är som jag trodde inte direkt tyst, eller bra på att kyla för den delen. Temp på 50-55 grader Celcius när man surfar runt lite på internet, med Vista på burken.

Men det gjorde inte mig nåt, för jag planerade att köpa en rejäl passiv CPU-kylare, typ Thermalright Ultra-120 Extreme, och kanske något i samma stil till grafikkortet... tills jag insåg att mitt chassi, värsting för några år sedan, är på tok för litet för dessa kylarmonster. Har också insett att det kanske vore bättre med ett chassi med 120 mm fläktar, då dessa antagligen blir tystare.

Funderar på tre olika vägar jag kan gå nu:

1. Köpa vad som får plats till mitt nuvarande chassi. Har kikat lite på Noctua NH-U9 till CPUn. Sedan får man hitta något bra till grafikkortet också. Det här vore antagligen det billigaste alternativet.

2. Köpa nytt chassi med 120 mm fläktar i chassit, och med möjlighet att montera in de fetaste passiva kylarna till CPUn och grafikkortet. Uppskattar att prislappen hamnar i runda slängar runt 2000 - 2500 kr för detta alternativ om jag ska köpa chassi, tysta (typ Noctua) 120 mm fläktar till chassit och bra kylning till CPU och grafikkort.

3. Det tredje alternativet, helt okänd mark för mig bör tilläggas, vattenkylning! Har som sagt absolut ingen koll på det, men det verkar ju onekligen vara ett intressant alternativ om tysthet är ett mål. Har kikat lite på Zalmans Reserator paket. Får känslan av att de är tysta, men inte så värst högpresterande eller prisvärda.

Nu blev det här en väldans lång post, men vill hellre ha lite feedback och tankar innan jag kör på med något av alternativen och ångrar mig! Om någon har ett bättre alternativ än ovanstående tre så lyssnar jag gärna. Känner mig osäker på hur stor skillnaden är mellan de olika alternativen, kanske är alternativ 1 tillräckligt bra för mig.

Har förresten märkt att mitt chassi ibland vibrerar, ger ifrån sig buller/oljud i regelbundna vågor. Ljudnivån varierar alltså "i vågor", och det är minst sagt irriterande. Det är en av anledningarna att jag vill ha så få fläktar som möjligt i burken.

Nu ska vi se om Comhem uppkopplingen kan låta bli att bryta när jag klickar på "Skapa tråden" knappen, håll tummarna...

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200

Permalänk

1. låter som en högljudd lösning..

2. låter bäst i mina öron..
då är det bara att styra kylförmågan/ljudnivån med chassifläktarna..
det enklaste är oftast det bästa..
se till att inga fläktar, hårddiskar och liknande oljudsskapare har direktkontakt med chassit..

Thermalright Ultra-120 Extreme är ingen passiv kylare..

3. jag är övertygad om att man kan få en tystare dator med luftkylning än om man har massa pumpar och aktiva radiatorer och grejjer..
men hittar man nån tyst pump och har en megastor radiator som kan kylas passivt så kanske det funkar, men varför chansa?

Visa signatur

E7200 w/ Ninja 2 | HD3850 Ultimate | 2x2gb ReaperX | GA-P35-S3G w/ HR-05 IFX | Spinpoint F1 1TB + lite annan skit..
http://www.sweclockers.com/album/?id=2806

Permalänk
Medlem

Jag kör med en Ninja den funkar bra även i mindre chassin,
Att det vibrerar kan bero på att du har hdn stumt monterad.
Mina sitter i gummibands upphängningar.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Avstängd

p182 chassi för tystnad.
samt häng upp HD i elastiska band, tystar rejält.
Min raptor låter inte nåt.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^MeTaNoLiC^
1. låter som en högljudd lösning..

2. låter bäst i mina öron..
då är det bara att styra kylförmågan/ljudnivån med chassifläktarna..
det enklaste är oftast det bästa..
se till att inga fläktar, hårddiskar och liknande oljudsskapare har direktkontakt med chassit..

Thermalright Ultra-120 Extreme är ingen passiv kylare..

3. jag är övertygad om att man kan få en tystare dator med luftkylning än om man har massa pumpar och aktiva radiatorer och grejjer..
men hittar man nån tyst pump och har en megastor radiator som kan kylas passivt så kanske det funkar, men varför chansa?

Jag har i nuläget tre hårddiskar och en av Noctua chassifläktarna som jag inte lyckades montera med de medföljande gummipluggarna direktmonterade i chassit. Kanske det då är anledningen till vibrationerna/oljudet.

Jag har fått uppfattningen att Thermalright Ultra-120 Extreme fungerar bra som passiv kylare. Har en kompis som kör den passivt med en quadcore CPU, och det verkar fungera bra.

Zalman Reserator 1 Plus verkar ha en tyst men något klen pump, och en rejäl passiv radiator. Funderar på att skaffa ytterligare ett grafikkort i framtiden, så vet inte om ett sådant paket skulle orka med att kyla hela datorn. Radiatorn ser ju i alla fall riktigt fet och nördig ut, sånt gillas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Jag kör med en Ninja den funkar bra även i mindre chassin,
Att det vibrerar kan bero på att du har hdn stumt monterad.
Mina sitter i gummibands upphängningar.

Är det en sådan du kör med? Den verkar vara 10,5 mm lägre än Thermalright Ultra-120 Extreme, så kanske att den skulle få plats i mitt chassi. Gjorde en snabb mätning i mitt chassi, avståndet från moderkortet till väggen på chassit var ca 15 cm. Står enligt prisjakt.nu att höjden på Ninjan är 150 mm, marginellt men kanske möjligt. Kör du den passivt, eller behövs en fläkt till den?

Vad heter upphängningarna du kör med? Får ta en titt på det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
p182 chassi för tystnad.
samt häng upp HD i elastiska band, tystar rejält.
Min raptor låter inte nåt.

Det chassit ser ju riktigt trevligt ut, stort o bra, 120 mm fläktar och allt. Tycker faktiskt mitt Wavemaster är lite småtrångt. Får titta lite på det där med elastiska band till hårddiskarna, är det något speciellt märke du kör med? Ska hårddiskarna då placeras i 5,25" portarna, eller får dom plats i 3,5"?

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OtZman

Det chassit ser ju riktigt trevligt ut, stort o bra, 120 mm fläktar och allt. Tycker faktiskt mitt Wavemaster är lite småtrångt. Får titta lite på det där med elastiska band till hårddiskarna, är det något speciellt märke du kör med? Ska hårddiskarna då placeras i 5,25" portarna, eller får dom plats i 3,5"?

Jepp, bra chassi med stumma trelagers chassisidor, indelning i separata kylzoner m.m. Originalfläktarna är hyfsat tysta på lägsta hastighet, men för optimalt resultat så köp noctua, Nexus eller Scthe S-flex fläktar istället.

När det gäller elastiska band, så är det billigaste alternativet attt gå till en sytillbehörsaffär och köpa elastiska band där. Fungerar utmärkt och gummibanden ligger i tyghölje, vilket gör att hårddisken hålls på plats även om själva gummit åldras och bir sprött.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Jepp, bra chassi med stumma trelagers chassisidor, indelning i separata kylzoner m.m. Originalfläktarna är hyfsat tysta på lägsta hastighet, men för optimalt resultat så köp noctua, Nexus eller Scthe S-flex fläktar istället.

När det gäller elastiska band, så är det billigaste alternativet attt gå till en sytillbehörsaffär och köpa elastiska band där. Fungerar utmärkt och gummibanden ligger i tyghölje, vilket gör att hårddisken hålls på plats även om själva gummit åldras och bir sprött.

Det låter ju bra, börjar känna mer och mer att det är värt att lägga ut de extra tusingarna för att få en tyst dator. När plugget sätter igång igen till hösten planerar jag att spendera en hel del tid vid skrivbordet där datorn står, och då vill man ju ha en så tyst dator som möjligt! Dovt surrande kan ju bli ganska tröttande i längden.

Där ser man, elastiska band låter ju både billigt och bra, sånt gillas också! Googlade lite snabbt på det, ser ut som att hårddiskarna då får hängas upp i 5.25 portarna. Antar att det finns platser och så för det isåfall i p182:an, får kika lite närmare på det chassit, läsa lite recensioner och så.

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200

Permalänk
Medlem

Jag köpte min dator för ca 6 månader sen och jag kan nog inte vara mer nöjd.. Ville ha en så tyst dator som möjligt men ändå kunna klocka datorn en del. Det som jag skaffade var:

Chassi: Antec P182
CPU-kylare: Scythe Ninja Plus Rev. B (med medföljande scythe-fläkt)
GPU-kylning: Accelero s1
Chassifläktar: 3st Noctua NF-S12-1200
Fläktkontroll: Zalman ZM-MFC1-Plus

Jag kör GPU-kylningen passivt och temperaturen går inte över 55 grader vid full load (Har ett 8800 GT, voltmoddat och klockat en hel del). Nu vet jag inte om Acceleron passar ett Radeon HD4850, men om det gör det tycker jag verkligen att du ska köpa den!

När jag kör alla fläktar på lägsta hastighet (runt 700 RPM) låter datorn nästintill ingenting. Man hör ett väldigt svagt sus från nätagget, men det är allt. CPU-tempen ligger då på 39 grader idle. Men då har jag en quad som är klockad en hel del... Om man sen vill spela spel är det bara att dra upp fläkthastigheten så sjunker tempen, och ljudnivån blir fortfarande inte hög vid alla fläktar på max.

Noctua-fläktarna är lite väl dyrare så jag rekommenderar att du hellre köper Scythe S-Flex istället. Minst lika bra som Noctua och lite billigare. Nexus-fläktar tycker jag du helt ska strunta i. De är väl de tystaste fläktarna och väldigt billiga, men de blåser absolut ingenting..

En länk till prisjakt för de grejer jag rekommenderar: http://www.prisjakt.nu/optimize.php?p=167319,228307,3x217377,...

Visa signatur

| Antec P182 | Gigabyte GA-EP35-DS3 | Q6600 @ 3,0 GHz + Ninja Rev. B | 8800 GT @ 720, 1920 + Accelero S1 | 2x Corsair XMS2-6400-C5 2GB | 2x Samsung SpinPoint T166, 500GB |

Permalänk

http://www.prisjakt.nu/optimize.php?p=196480,4x199411,237213,...

Det blir inte mycket mer tyst än detta... så vida du inte kör med vattenkylning, och det skulle du faktiskt kunna köra med då din budget faktiskt tillåter det

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1054&o=produkt_pris_ink...

/Daniel.

Visa signatur

|| Amd Phenom X3 8650 @ 2,9ghz :: Gigabyte GA-MA78G-S2H :: 4GB Corsair XMS 2 PC-6400 @ 842 mhz :: WD640GB WD200GB :: HD 4830 @ 500/ 750 ||
|| Sony A200 :: Kitobjektiv 18-55mm :: Sigma 70-300mm F/4-5.6 APO DG Macro ||

Permalänk
Medlem

Vattenkylning känns som overkill om du inte tänker överklocka en massa, kör på en ninja som prolle kylare och någon typ av vibrationsdämpning till hårddiskarna så blir du nog nöjd och vill du lyxa till det lite så kan du ju alltid peta in en fläktstyrning.

Permalänk
Medlem

Tack för grymma svar, Robbert och danneman91, prisjakt-korgar och allt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbert
Jag köpte min dator för ca 6 månader sen och jag kan nog inte vara mer nöjd.. Ville ha en så tyst dator som möjligt men ändå kunna klocka datorn en del. Det som jag skaffade var:

Chassi: Antec P182
CPU-kylare: Scythe Ninja Plus Rev. B (med medföljande scythe-fläkt)
GPU-kylning: Accelero s1
Chassifläktar: 3st Noctua NF-S12-1200
Fläktkontroll: Zalman ZM-MFC1-Plus

Jag kör GPU-kylningen passivt och temperaturen går inte över 55 grader vid full load (Har ett 8800 GT, voltmoddat och klockat en hel del). Nu vet jag inte om Acceleron passar ett Radeon HD4850, men om det gör det tycker jag verkligen att du ska köpa den!

När jag kör alla fläktar på lägsta hastighet (runt 700 RPM) låter datorn nästintill ingenting. Man hör ett väldigt svagt sus från nätagget, men det är allt. CPU-tempen ligger då på 39 grader idle. Men då har jag en quad som är klockad en hel del... Om man sen vill spela spel är det bara att dra upp fläkthastigheten så sjunker tempen, och ljudnivån blir fortfarande inte hög vid alla fläktar på max.

Noctua-fläktarna är lite väl dyrare så jag rekommenderar att du hellre köper Scythe S-Flex istället. Minst lika bra som Noctua och lite billigare. Nexus-fläktar tycker jag du helt ska strunta i. De är väl de tystaste fläktarna och väldigt billiga, men de blåser absolut ingenting..

En länk till prisjakt för de grejer jag rekommenderar: http://www.prisjakt.nu/optimize.php?p=167319,228307,3x217377,...

Blir ännu mer sugen på Antec P182 nu, låter ju verkligen som ett grymt chassi! Ninjan till CPUn ser ju också trevlig ut, är fortfarande lite osäker på CPU kylare... vill gärna kunna kyla CPUn helt passivt, fast en kylare som Scythe Ninja kanske ändå inte låter något ens med fläkt.

När det gäller Accelero s1 så pratade en kompis om att han har en sådan till ett HD4850 kort, men tydligen kunde han inte köra den passivt, men med fläkt fungerade det. Kanske kan det vara så för att den inte riktigt passar till HD4850, den modellen står ju inte med på listan av kompatibla kort på prisjakt. Har också sneglat lite på Thermalright HR-03 GT som du länkar till, danneman91. Den är ju dyr, men kanske det är värt det...? Annars finns det säkert andra bra aktiva men lågvarviga lösningar. Men passivt hade ju självklart varit roligast.

Noctua-fläktarna är ju inte så jättemycket dyrare än Scythe-fläktarna, med tanke på vad hela kalaset kommer kosta så kan jag nog lägga dom extra slantarna som dom kostar. I och för sig är det på pixmania Noctua-fläktarna är billigast, och den affären låter ju lite farlig om man läser omdömena.

Har faktiskt alltid viljat ha en sådan fläktkontroller, men fick för mig att det kanske inte behövdes då vissa fläktar kan styras mjukvaruvägen. Hur använder du kontrollen, endast för att styra de fläktar som inte går att styra via moderkortet, eller även för att styra CPU-fläkt, GPU-fläkt osv?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av danneman91
http://www.prisjakt.nu/optimize.php?p=196480,4x199411,237213,...

Det blir inte mycket mer tyst än detta... så vida du inte kör med vattenkylning, och det skulle du faktiskt kunna köra med då din budget faktiskt tillåter det

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1054&o=produkt_pris_ink...

/Daniel.

1635 kr känns kanske lite i överkant för ett chassi, även om det ser ut att vara riktigt bra, väldigt stor är det ju också. Flyttar inte datorn vidare mycket nu för tiden, så det gör ju egentligen inget. Läste omdömena om Nexus-fläktarna. Vissa säger att dom är jättebra, andra säger att Noctua är bättre. Tror nog jag hellre betalar lite mer, för att vara på den säkra sidan. Har du själv Nexus-fläktar och vad tycker du om dom?

Den CPU kylaren har jag funderat på till mitt nuvarande Wavemaster chassi. Om jag köper ett P182 vill jag gärna utnytja chassits kapacitet och köpa någon större kylare. Noctua NH-U12P kanske?

Thermalright HR-03 GT är jag som sagt sugen på, men den är lite dyr bara. Får läsa lite mer om den. Har du möjligvis den kylare, och vad tycker du i så fall?

Skulle gärna testa vattenkylning, men är så otroligt oinsatt i hur det fungerar. Har läst FAQ:en här på Swec, helt klart intressant.

Om man skaffar vattenkylning till CPU, GPU och nordbrygga, kan man skippa alla fläktar då, förutom den som sitter i nätagget? Vad händer då med hårddiskarna osv, behövs kanske ändå chassifläktarna? Eller kan man även vattenkyla dessa komponenter?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av soulis
Vattenkylning känns som overkill om du inte tänker överklocka en massa, kör på en ninja som prolle kylare och någon typ av vibrationsdämpning till hårddiskarna så blir du nog nöjd och vill du lyxa till det lite så kan du ju alltid peta in en fläktstyrning.

Kommer antagligen inte överklocka sådär jättemycket, men lite vore ju alltid trevligt. Jag bryr mig alltså inte jättemycket om förmåga att kyla ett överklockat system, utan mer om förmåga att kyla ett normalt till lätt överklockat system på tystast möjliga sätt. Är det vatten eller luft som gäller då?

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200

Permalänk
Medlem

luft!

Du lär ju ändå ha fläktar till radiatorn på ett vattenkylt system så jag begriper inte varför det skulle vara tystare + en vattenpump som går hela tiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soulis
luft!

Du lär ju ändå ha fläktar till radiatorn på ett vattenkylt system så jag begriper inte varför det skulle vara tystare + en vattenpump som går hela tiden.

Det är sant. Frågan är hur det skulle bli med ett vattensystem med passiv radiator, typ Zalman Reserator 1 Plus?

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200

Permalänk
Medlem

Ja då blir nog datorn rätt mycket tystare iaf enligt de omdömen den har fått på prisjakt. Inget för landatorn kanske

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soulis
Ja då blir nog datorn rätt mycket tystare iaf enligt de omdömen den har fått på prisjakt. Inget för landatorn kanske

Haha det är sant. Lanar dock inte längre, så det ska inte vara något problem. Pumpen verkar vara lite klen bara, känns osäkert om den klarar av hela datorn, speciellt om jag köper ett extra grafikkort också.

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200

Permalänk
Medlem

Jag kör alla fläktar inkopplade på Fläktkontrollern. Känns så himla mycket smidigare med en fläktkontroll så man kan styra alla fläktar precis som man vill utan att hålla på med en massa profiler i speedfan o grejer + att man kan styra alla sina fläktar.. Men om du köper Noctua-fläktar kommer ju dom med en adapter där du får välja att köra dom med 5V eller med 12V. Det är ju bara det att det är väldigt stor skillnad mellan dessa lägen, så jag vill gärna kunna dra på fläktarna på max när man spelar..

Ang. acceleron så går det ju att montera en 120mm-fläkt på den med buntband. Så körde jag i början men sen flyttade jag fläkten från grafikkortet till hårddiskburen i mitten av chassit. Funkar nästan lika bra + att jag fick lite bättre luftflöde i chassit.

En fin länk till en som installerat och testat Acceleron på ett 8800gt: http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1261100
Denna hade jag kollat på o det var därför jag köpte min Accelero..

Ang. CPU-kylare så är ju Thermalright Ultra-120 Extreme ett bättre val än Ninjan, men om du inte tänkt att klocka så mycket så räcker Ninjan gott o väl, speciellt till en duo-processor. Du kan säkert köra den passivt men med den medföljande fläkten på lägsta hasighet hörs den inte alls.

Visa signatur

| Antec P182 | Gigabyte GA-EP35-DS3 | Q6600 @ 3,0 GHz + Ninja Rev. B | 8800 GT @ 720, 1920 + Accelero S1 | 2x Corsair XMS2-6400-C5 2GB | 2x Samsung SpinPoint T166, 500GB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbert
Ang. CPU-kylare så är ju Thermalright Ultra-120 Extreme ett bättre val än Ninjan

nej, det var ju en tyst dator han var ute efter och då är ninjan ett givet val..

Visa signatur

E7200 w/ Ninja 2 | HD3850 Ultimate | 2x2gb ReaperX | GA-P35-S3G w/ HR-05 IFX | Spinpoint F1 1TB + lite annan skit..
http://www.sweclockers.com/album/?id=2806

Permalänk
Avstängd

P182 är designad i samråd med silentpcreview.
rejäla dörrar med ljudabsorberande material.

Luftkylning funkar utmärkt.
bara onödigt med vattenkylning för dina behov.
Mer risker än belöning.

du kan få datorn i princip helt tyst så att du undrar om den startat.
men det kräver en del mekande och tweakande även med bra chassi.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

tyst...

Jo med datorn i min spec har jag en bit kvar innan jag skulle kunna kalla den tyst... Som sagt, alla fläktar på ~600 rpm och inte nöjd, NFp12:orna ylar lite titt som tätt också, tror att jag härlett det till pwm-styrningen på moderplankan...

NFp12:orna gillar tydligen inte PWM- styrning på alla varv.
Det är mest nattetid som datorn blir märkbart störande dock.

Kapa fläktgaller är ett måste, det är nog den största orsaken till att min dator låter idag. Har dragit mig lite för det då det blir en massa vassa kanter plus att man måste plocka bort en del prylar för att komma åt osv.

Om du orkar, klipp ut fläktgallren direkt, innan du monterat in något annat, SPCR.com har en massa bra guider.

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbert
Jag kör alla fläktar inkopplade på Fläktkontrollern. Känns så himla mycket smidigare med en fläktkontroll så man kan styra alla fläktar precis som man vill utan att hålla på med en massa profiler i speedfan o grejer + att man kan styra alla sina fläktar.. Men om du köper Noctua-fläktar kommer ju dom med en adapter där du får välja att köra dom med 5V eller med 12V. Det är ju bara det att det är väldigt stor skillnad mellan dessa lägen, så jag vill gärna kunna dra på fläktarna på max när man spelar..

Ang. acceleron så går det ju att montera en 120mm-fläkt på den med buntband. Så körde jag i början men sen flyttade jag fläkten från grafikkortet till hårddiskburen i mitten av chassit. Funkar nästan lika bra + att jag fick lite bättre luftflöde i chassit.

En fin länk till en som installerat och testat Acceleron på ett 8800gt: http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1261100
Denna hade jag kollat på o det var därför jag köpte min Accelero..

Ang. CPU-kylare så är ju Thermalright Ultra-120 Extreme ett bättre val än Ninjan, men om du inte tänkt att klocka så mycket så räcker Ninjan gott o väl, speciellt till en duo-processor. Du kan säkert köra den passivt men med den medföljande fläkten på lägsta hasighet hörs den inte alls.

Det låter ju skönt att kunna ha enkel kontroll över fläktarna. Något jag har funderat på bara, vad händer om datorn i ett läge när man inte är närvarande av någon anledning skulle börja bli varmare? För om alla fläktarna inkl. CPU fläkten är inkopplade för manuell styrning, då borde inte de inte styras alls av sensorerna som finns, right? Säg t.ex. att temperaturen hos omgivningen skulle ändras, eller att datorn skulle börja belastas tillräckligt mycket för att ge en betydande temperaturökning.

Haha rolig recension, tack för länken! Verkar ju vara en sjukt bra kylare, och till det priset! Frågan är bara hur det passar till HD4850, synd att inte det kortet officiellt stöds.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^MeTaNoLiC^
nej, det var ju en tyst dator han var ute efter och då är ninjan ett givet val..

Lite olika bud på vilken som CPU-kylare som ska satsas på här. Antar att båda är väldigt bra då. ^MeTaNoLiC^, varför är ninjan tystare än Thermalright Ultra-120 Extreme?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
P182 är designad i samråd med silentpcreview.
rejäla dörrar med ljudabsorberande material.

Luftkylning funkar utmärkt.
bara onödigt med vattenkylning för dina behov.
Mer risker än belöning.

du kan få datorn i princip helt tyst så att du undrar om den startat.
men det kräver en del mekande och tweakande även med bra chassi.

P182 låter verkligen bra. Lite mekande kan jag nog kosta på mig, tidsmässigt. Antar att vattenkylning också innebär en del mekande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriahg90
Jo med datorn i min spec har jag en bit kvar innan jag skulle kunna kalla den tyst... Som sagt, alla fläktar på ~600 rpm och inte nöjd, NFp12:orna ylar lite titt som tätt också, tror att jag härlett det till pwm-styrningen på moderplankan...

NFp12:orna gillar tydligen inte PWM- styrning på alla varv.
Det är mest nattetid som datorn blir märkbart störande dock.

Kapa fläktgaller är ett måste, det är nog den största orsaken till att min dator låter idag. Har dragit mig lite för det då det blir en massa vassa kanter plus att man måste plocka bort en del prylar för att komma åt osv.

Om du orkar, klipp ut fläktgallren direkt, innan du monterat in något annat, SPCR.com har en massa bra guider.

Detta var ju lite tråkigt att höra. Kanske fläktarna skulle uppföra sig bättre med någon manuell fläktkontroll som rekommenderats ovan.

Tack för tipset om att ta bort fläktgallret. Trodde inte det gjorde så stor skillnad det där med fläktgaller, men det kanske det gör. Kikade lite på bilder på P182, och det ser ju ut som att gallret är ganska tätt faktiskt, så det kan nog göra en del skillnad.

Kommer bli ett klurigt val det här, för bra luftsystem kommer hamna mellan 2000-3000 kr, och det verkar ju som att man även kan få ett bra vattensystem för det också. Men det är kanske mer risk än belöning med vatten som du säger Flopper.

Ska dra mig till sängs nu, får vi se om jag känner mig klokare imorgon. Tackar för alla tips so far! Go natt!

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OtZman

Lite olika bud på vilken som CPU-kylare som ska satsas på här. Antar att båda är väldigt bra då. ^MeTaNoLiC^, varför är ninjan tystare än Thermalright Ultra-120 Extreme?

Det är den inte. TRUE:n kombinerar du ju med valfri fläkt (levereras utan), och använder man samma som till Ninjan så låter den ju naturligtvis lika mycket.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Men poängen är ju att ninjan kan man köra utan fläkt då den är designad för det medans TRUE:n är designad för att köras med fläkt och presterar därför inte lika bra som ninjan när båda kylarna körs utan fläkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut
Det är den inte. TRUE:n kombinerar du ju med valfri fläkt (levereras utan), och använder man samma som till Ninjan så låter den ju naturligtvis lika mycket.

Det låter rimligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av soulis
Men poängen är ju att ninjan kan man köra utan fläkt då den är designad för det medans TRUE:n är designad för att köras med fläkt och presterar därför inte lika bra som ninjan när båda kylarna körs utan fläkt.

Vill ha den som presterar bäst passiv, kanske ninjan är rätta valet då... Eller finns det några andra bra kylare man också borde kika på?

Man kan ju slänga på en fläkt och ha den avstängt med fläktkontrollen tills man behöver den.

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OtZman

Haha rolig recension, tack för länken! Verkar ju vara en sjukt bra kylare, och till det priset! Frågan är bara hur det passar till HD4850, synd att inte det kortet officiellt stöds.

Jag har monterat Acceleron på ett 4850, inga problem alls. Det enda är att det inte följde med några till Heatsinks till Voltage Regulator komponenterna. Jag har ställt en fråga om det i en annan tråd här på forumet: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Jag kör utan Heatsinks där nu, funderar ev på att ta en del av den gamla originalkylaren, lr ev köpa några extra Heatsinks och trycka dit.

Vad gäller CPU-kylare så köpte jag denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=238192

Den kylar bra men låter enligt mig som ett mindre monster. Den har fått massor av beröm för att vara tyst men min låter som tusan. Jag ska koppla den till en separat fläktkontroller idag och se om jag kan få till en bättre styrning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OtZman
Det låter rimligt.

Vill ha den som presterar bäst passiv, kanske ninjan är rätta valet då... Eller finns det några andra bra kylare man också borde kika på?

Man kan ju slänga på en fläkt och ha den avstängt med fläktkontrollen tills man behöver den.

Ninjan har större mellanrum mellan sina flänsar (vilket är bättre för att köras passivt) medan TRUE har ett väldigt litet mellanrum mellan sina flänsar.. När man sätter en fläkt (speciellt en Noctua NF-S12) på den låter den mer på TRUEn eftersom just denna fläkt inte är designad att montera framför kylare, galler, dammfilter m.m. En Noctua NF-S12 som monteras rätt, dvs. inget som är i vägen, är väldigt tyst, men om man sätter den ex. på kylaren så låter den mer.

Så om du ska köra passivt (tror jag) Ninjan är det bästa valet.

Ang. tempen så är det ingen fara att köra alla fläktar på lägsta hastighet. Temperaturen ökar ju inte särskilt mycket om man kör alla fläktar på lägst hastighet jämfört med högsta hastighet. Om man däremot tänkt att klocka mycket måste man ju öka spänningen på CPUn osv och då kan ju temperaturerna dra iväg en del. Men dagens processorer och grafikkort klarar ju riktigt höga temperaturer så det ska ju fortfarande inte vara någon fara. Jag har alltid mina fläktar på lägsta hastighet förutom när jag spelar spel..

Visa signatur

| Antec P182 | Gigabyte GA-EP35-DS3 | Q6600 @ 3,0 GHz + Ninja Rev. B | 8800 GT @ 720, 1920 + Accelero S1 | 2x Corsair XMS2-6400-C5 2GB | 2x Samsung SpinPoint T166, 500GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yezper
Jag har monterat Acceleron på ett 4850, inga problem alls. Det enda är att det inte följde med några till Heatsinks till Voltage Regulator komponenterna. Jag har ställt en fråga om det i en annan tråd här på forumet: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Jag kör utan Heatsinks där nu, funderar ev på att ta en del av den gamla originalkylaren, lr ev köpa några extra Heatsinks och trycka dit.

Vad gäller CPU-kylare så köpte jag denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=238192

Den kylar bra men låter enligt mig som ett mindre monster. Den har fått massor av beröm för att vara tyst men min låter som tusan. Jag ska koppla den till en separat fläktkontroller idag och se om jag kan få till en bättre styrning.

Kör du passivt eller med någon form av fläkt på Acceleron? Antar att man skulle kunna fixa sig en såg och ta en bit från den gamla kylaren som visas i tråden på länkade. Kyler Acceleron ditt HD4850 bra då?

Berätta gärna ifall det hjälper med en separat fläktkontroller till CPU-kylaren när du testat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbert
Ninjan har större mellanrum mellan sina flänsar (vilket är bättre för att köras passivt) medan TRUE har ett väldigt litet mellanrum mellan sina flänsar.. När man sätter en fläkt (speciellt en Noctua NF-S12) på den låter den mer på TRUEn eftersom just denna fläkt inte är designad att montera framför kylare, galler, dammfilter m.m. En Noctua NF-S12 som monteras rätt, dvs. inget som är i vägen, är väldigt tyst, men om man sätter den ex. på kylaren så låter den mer.

Så om du ska köra passivt (tror jag) Ninjan är det bästa valet.

Ang. tempen så är det ingen fara att köra alla fläktar på lägsta hastighet. Temperaturen ökar ju inte särskilt mycket om man kör alla fläktar på lägst hastighet jämfört med högsta hastighet. Om man däremot tänkt att klocka mycket måste man ju öka spänningen på CPUn osv och då kan ju temperaturerna dra iväg en del. Men dagens processorer och grafikkort klarar ju riktigt höga temperaturer så det ska ju fortfarande inte vara någon fara. Jag har alltid mina fläktar på lägsta hastighet förutom när jag spelar spel..

Bra förklaring, tackar! Då förstår jag även varför bortklippning av chassifläktarnas galler, speciellt om dom är täta, tystare ner Noctua-fläktarna. Håller andra med om att ninjan är bästa passiva alternativet? (nån som tror att nästa inlägg kommer säga att TRUE är bäst? )

Låter som man inte behöver oroa sig för att datorn ska grillas om virusprogrammet får för sig att börja scanna en solig dag när man inte råkar vara där och vrida på fläktkontrollern, med andra ord.

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200

Permalänk
Medlem

Datorn slår av sig själv om den blir för varm och det räcker nog inte med en virusscan för att överhetta den heller.

Permalänk

Ninjan är ju som sagt gjord för att kunna kylas passivt och det är INTE TRUE'n även om vissa alltid säger att den är bättre..
visst, TRUE'n får bättre resultat i tester med dånande orkanfläktar men faktum kvarstår att vida extremt låga luftflöden så kyler Ninjan bättre..

ett alternativ till Ninjan kan vara denna..
den är oxå gjord för passiv kylning..

Visa signatur

E7200 w/ Ninja 2 | HD3850 Ultimate | 2x2gb ReaperX | GA-P35-S3G w/ HR-05 IFX | Spinpoint F1 1TB + lite annan skit..
http://www.sweclockers.com/album/?id=2806

Permalänk
Medlem

Onödigt med nytt chassi.

Får du ite plats med en Thermalright SI-128 SE till din CPU och en Thermalright HR-03 till GPU?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soulis
Datorn slår av sig själv om den blir för varm och det räcker nog inte med en virusscan för att överhetta den heller.

Okay, då kan man ju känna sig säker ändå då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^MeTaNoLiC^
Ninjan är ju som sagt gjord för att kunna kylas passivt och det är INTE TRUE'n även om vissa alltid säger att den är bättre..
visst, TRUE'n får bättre resultat i tester med dånande orkanfläktar men faktum kvarstår att vida extremt låga luftflöden så kyler Ninjan bättre..

ett alternativ till Ninjan kan vara denna..
den är oxå gjord för passiv kylning..

Bra svar, det förklarar varför TRUE verkar vara bäst. Nu lutar det åt ninjan, för det är ju passivt jag vill köra, med lågvarvande chassifläktar. Många i tråden talar gott om den.

Vilken är bäst mellan ninjan och Thermalright HR-01 Plus då? Marginell skillnad kanske? Fast ninjan har ju coolare namn! (eller inte? )

Citat:

Ursprungligen inskrivet av boldtaar
Onödigt med nytt chassi.

Får du ite plats med en Thermalright SI-128 SE till din CPU och en Thermalright HR-03 till GPU?

Nu får du mig att tveka faktiskt, kanske onödigt att köpa nytt chassi osv. Delarna du nämner borde få plats i mitt nuvarande chassi.

Om vi gör en jämförelse, mellan alternativen "luftkylning gamla chassit" och "luftkylning nytt chassi" ser det ut så här, med ett exempel på delar till varje alternativ:

luftkylning gamla chassit, exempel på delar:
Chassi: Coolermaster Wavemaster //Antar att Wavemaster chassit i sig har sämre konstruktion/dämpning än p182.
CPU-kylare: Thermalright SI-128 (eller annan lämplig kylare) //Denna skulle gå in i gamla chassit, men antar att en fläkt på den är ett måste, alltså lite extra ljud därifrån.
GPU-kylare: Accelero/Thermalright HR-03 GT eller likvärdig //Låt oss anta att jag kan ha samma GPU-kylare i båda fallen.
Chassifläktar: 3xNoctua NF-R8 80mm //Dessa har jag redan i chassit.

luftkylning nytt chassi, exempel på delar:
Chassi: Antec p182 //Antar att som tidigare att det är konstruerat bättre och dämpar bättre än gamla chassit.
CPU-kylare: Scythe Ninja //I detta alternativet så kan jag ha en feting passiv kylning, helt tyst, eller eventuellt svagt ljud vid spelande med fläkt.
GPU-kylare: Accelero/Thermalright HR-03 GT eller likvärdig //Låt oss anta att jag kan ha samma GPU-kylare i båda fallen.
Chassifläktar: 3 eller 4 x Noctua 120mm //Större än 80mm:arna, alltså tystare vid samma luftförflyttning.

I första exemplet behöver jag bara köpa bara CPU- och GPU-kylare, eftersom jag redan köpt tre st 80mm Noctuafläktar. I andra alternativet behövs allt inhandlas. Alternativ två kommer i runda slängar bli ca 1600-1700 kr dyrare.

Vad tror ni? Är det värt det, kära Sweclockare?

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200