100gb på OS partitionen - bättre prestanda

Permalänk
Medlem

100gb på OS partitionen - bättre prestanda

Jag läste i en review att man hade satt partionen till 100gb och fick märkbart bättre resultat i HDtune än då man använde hela disken.
Finns det någon som kan förklara hur detta funkar? (Och då ge mig en anledning till att ha os partitionen till max 100gb?)

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

"To our surprise the drive pulled an astounding 89 MB/s sustained read across the entire 500GB partition. This would be compared to an average read of 81 MB/s that our Raptor pulled across its own 150 GB Partition. In the overlay chart you can clearly see the sustained throughput advantage of the Seagate Barracuda 7200.11. Even more amazing is the fact that simply creating a 50GB boot partition for your operating system will guarantee you STR's of 100+ MB/s. As a side note, you can also clearly see the significant difference in access time between the two drives."

länk till hela recensionen:
http://www.nextlevelhardware.com/storage/barracuda/

Håller med om att partitioner har sina fördelar, men t.ex då man packar upp filer så har jag fått för mig att dessa läggs i tempfiler på C: för att sedan kopieras till vald partition istället för att bara flyttas om filen läggs på C:

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Hastigheten på hårddisken är proportionell mot radien. Därför förbättras prestandat om OS ligger på en liten partition i början (ytterst). Innersta delen av disken passar bäst till arkivering. På vilken partitionWindows tempfiler finns kan ställa in. Ur prestandasynpunkt är det bäst att ha dem på första partitionen på en annan snabb disk.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

glasklart, tack så mycket fagerja

Fick tyvärr en möjligen krånglig följdfråga:
Om man har en disk på 4 skivor och gör en liten första partition, använder jag då automatiskt yttersta delen på alla skivor?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeagan
glasklart, tack så mycket fagerja

Fick tyvärr en möjligen krånglig följdfråga:
Om man har en disk på 4 skivor och gör en liten första partition, använder jag då automatiskt yttersta delen på alla skivor?

Jepp, så blir det

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)