Permalänk
Medlem

Trächassi

Hej..

Jag har precis börjat på ett projekt med att bygga mig ett snyggt trächassi. Designen kommer vara enkel men snygg. Tanken är att den ska passa till vardagsrummet och eftersom jag inte vill köpa mig ett svindyrt Htpc-chassi så tänkte jag bygga mig ett själv som passar till det svarta tv-bordet jag har=).

Jag har byggt mig en hemsida, www.IQbox.se, och där har jag lagt upp en 3D-bild på chassi och hur det ska se ut.

Nu när jag känner att det flyter på bra och att det kommer bli jäkligt snyggt tror ni att det finns en marknad för trächassin vars nisch är billiga och snygga chassin till vardagsrummet som "vanliga" datordelar (ATX-moderkort m.m) får plats i? Att det är problem med strålningen och brandrisken vet jag men dessa två faktorer kan man komma förbi bara man vill och satsar lite.

/ Christoffer

Permalänk
Medlem

Det låter intressant, men var hittar jag bilden? oO

Visa signatur

Det vet Stewie.[Första mod.]-[Orjan.Project[III]]

Permalänk
Medlem

Svar:

Bilden ligger under fliken "händelser"

Permalänk

nice ser fram emot ett bygge

Permalänk

Stråling kan lätt minimeras genom ett relativt finmaskigt nät på insidan av chassit, brandrisk finns väl i alla chassin idag, plast brinner och PCB'n kan brinna också om det skulle vilja sig, sladdarnas höljen är gjorda av plast viket också brinner. Finns många saker som kan börja brinna inne i ett chassi och lika så själva chassit då det finns en hel del som har detaljer eller höljen i plast, frågan är bara hur stor är sannolikheten att det skulle inträffa?
Personligen så ser jag som så här på datorer i vardagsrummet, de ska vara små smidiga och diskreta. De ska också vara så pass skärmade att de inte påverkar resterande delar av eventuell stereo / hembio utrustning som de kopplas till.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem

Den står just nu nästan färdig nere i källaren. Det enda som saknas är en snygg tft-skärm till framsidan och sedan ska jag skruva ihop den=).

Sannolikheten är nog rätt lite, min far arbetar som snickare och han påstår att det inte alls ska vara några problem eftersom träet jag använder är tåligare än vanliga träsorter. Dessutom brinner trä vid 300 grader och det kan bli ganska svårt att nå med en dator.

Jag håller med dig Snurrig-kille med att de ska vara små och diskreta. Eftersom jag använder mig av ATX-moderkort så blir det ganska svårt att få den till samma storlek som ett litet htpc-chassi. Men får jag chassit att smälta in tillsammans med resten av vardagsrummet tror jag nog den försvinner av sig själv ganska bra, förhoppningsvis iaf;).

Att skapa en sådant chassi är inte alls dyrt, ganska krångligt på vissa punkter med plats för ditt och datt men det går bara man tänker till lite. Skulle jag komma till tillverkning kommer inte chassit vara dyrare än 500-700 kr.

Tror ni någon skulle kunna köpa ett sådant chassi?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robur15
Den står just nu nästan färdig nere i källaren. Det enda som saknas är en snygg tft-skärm till framsidan och sedan ska jag skruva ihop den=).

Sannolikheten är nog rätt lite, min far arbetar som snickare och han påstår att det inte alls ska vara några problem eftersom träet jag använder är tåligare än vanliga träsorter. Dessutom brinner trä vid 300 grader och det kan bli ganska svårt att nå med en dator.

Jag håller med dig Snurrig-kille med att de ska vara små och diskreta. Eftersom jag använder mig av ATX-moderkort så blir det ganska svårt att få den till samma storlek som ett litet htpc-chassi. Men får jag chassit att smälta in tillsammans med resten av vardagsrummet tror jag nog den försvinner av sig själv ganska bra, förhoppningsvis iaf;).

Att skapa en sådant chassi är inte alls dyrt, ganska krångligt på vissa punkter med plats för ditt och datt men det går bara man tänker till lite. Skulle jag komma till tillverkning kommer inte chassit vara dyrare än 500-700 kr.

Tror ni någon skulle kunna köpa ett sådant chassi?

jag hoppas det, samt tror det, då jag har haft tankar på att bygga sådana saker själv.

men ja, har du bara rätt pris samt fixar lite reklam, en mängd bilder samt lite andra sätt att fixa till det, så att man bland annat kan välja bland ett 30 tal träsorter. du skulle ju också kunna fixa laminerade väggar (sån där typ tapet som man sätter på skåp, bord, hyllor...) fast du borde tänka lite på att göra ett i micro atx standard, det är faktiskt ganska så vanligt samt det tar relativt lite plats. att ha den så pass liten att den får plats på ett ställe som man har dvd+/vhs är ochså något att tänka på.

sedan något som du kan försöka med är att sätta ihop lite billiga delar, begagnat från kanske nvidias 6000 serie, eller ett integrerat grafik kort, billig p4 samt lite minne och hdd. så du sätter ihop en komplett dator för ca 1000-1500, sedan kan du sälja allt med operativsystem och kablar, för 2000-4000 kr.

man kan ha ett special operativ system för musik/film, och sedan ha en liten 2-5" skärm som visar lite snyggt vad som händer.

man kan komma på många dåliga idéer (jag åtminstone) men om du ska sälja, så försök fixa sådana där 3d bilder med andra träslag, det är viktigt samt intresant.

du kan prata med olika personer som innehar internet sidor om att få anonsera hos dom, sedan kan du alltid fixa en anonns på googles AdWords, tror ej det kostar så mycket

Permalänk
Medlem

Du har rätt i det du skriver Alibababert, jag kör med Cinema 4D när jag gör 3D modellerna och har där redan flertal med olika träsorter som jag fixat fram så vi är på samma tankebana;).

Men jag känner att kanske atx vore bättre eftersom fler har den standarden i sina datorer hemma och att det då blir enklast för dem att bara köra vidare istället för att byta till micro atx, men vem vet, jag får ta och tänka lite på det.

Absolut skulle ju redan färdiga datorer i trächassina vara något, det har jag tänkt över och det kanske blir så att jag både erbjuder färdiga datorer och chassin.

En annan intressant idé vore ju att erbjuda dessa chassin som "ikea" erbjuder sina möbler. Att chassit kommer i platta förpackningar och att kunderna själva får montera ihop chassit. Det spar pengar på många sätt och jag kan erbjuda billigare chassin=).

Jag skapade hemsidan hos spray så de bjöd på 500 kr hos Adwords och de pengarna kommer komma väl tillhands men jag väntar tills jag kommit igång lite mer.

Tack för förslagen och synpunkterna, det uppskattas mycket!

Permalänk

Olika komponenter för varje köpare som i sin tur ska få lcd etc att fungera bådar bara för mer problem. Då har du indirekt vänt produkten till datoretusiaster då det kan krävas både kunskap om att montera ihop en dator samt att pilla med mjukvara för lcd skrämar etc.
Mest lämpligt för en normal hemanvändare är en komplett maskin som blir enkel att felsöka om i fall att något skulle hända, är ju trots allt ditt bekymmer att hjälpa kunderna med att lösa problemen så varför göra det svårt för sig ?

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem

Intelligens är felstavat på första-sidan.

intelligence skall det vara på engelska.

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt mig en färdig skärm (usb) i paketet, då blir det ju lite dyrare men som sagt så blir det ju lättare för kunden. Något sådan här kanske..http://www.dustin.se/pd_5010169096.aspx

Vill då köparen skippa VFT-skärmen så visst, det går lika bra att få in dvd m.m i samma hål på fronten=).

Jag hade tänkt affärsidén med att monteringen självklart skall vara enkel att utföra och jag skrev förut att det ska vara lite "ikea" över monteringen. Det går att få till det väldigt väldigt bra och enkelt=).

Så se där, jag gör det inte alls svårt för mig, tack ändå för att du klurar till, det uppskattas..

Aha, det ska genast fixas;D. Tack Mickeboy..

Permalänk

Men ska man inte kunna ha DVD och VTF skärm. Tror du tappar en stor kundgrupp om du inte kan ha en DVD och VTF skärm.

Permalänk
Medlem

Lugn, bara lugn

jojojo, visst ska man ha det=). Jag erkänner att jag varit otydlig på vissa punkter, klart att man skall kunna ha båda två alternativen. DvD/BR är såklart helt självklart, jag tänkte inte på att jag behövde nämna det.

Vad jag menade var att Dvd:n kan ersätta VFT-displayen om kunden inte vill ha den. Dvd/br-spelaren är undangömt snyggt och prydligt och hur jag gjort det vill jag inte erkänna pga att någon kan ta idén av mig=).