Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vilken politiker i det Amerikanska valet står ni närmast?

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken politiker i det Amerikanska valet står ni närmast?

Åsiktsmässigt då

Aftonbubblet hade ett förvånansvärt träffande test

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/usavalet/2008/electoralcom...

Frågorna kanske är lite främmande ur en svensks ögon, men det är inte svårt att ta ställning, tänk över formuleringarna innan ni svarar. Och posta svaret i tråden.

Your position in comparison with the candidates.
You have responded to 36 propositions. Based on the responses you provided, you are the closest to
Ron Paul and you are the furthest away from Fred Thompson

Permalänk
Medlem

Jag låg i mitten, exakt. Kan bero på att jag delar den enas ekonomipolitik och den andres invandrar/soc politik

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Hedersmedlem

Give us teh numbers!

Permalänk
Avstängd

Jag står tydligen närmast Barack Obama.
Min punkt på kartan är ganska lik din, men längre bort från origo åt samma håll. (mer ekonomisk höger och mer socialliberal progressiv)

Slår man på de övriga kandidaterna som inte längre är med i racet så hamnar jag närmast Ron Paul.

"You have responded to 36 propositions. Based on the responses you provided, you are the closest to
Ron Paul and you are the furthest away from Fred Thompson"

Permalänk
Avstängd

Your position in comparison with the candidates.
You have responded to 36 propositions. Based on the responses you provided, you are the closest to
Rudy Giuliani and you are the furthest away from Barack Obama

Detta var intressant. Jag som trodde jag låg närmas Obama.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90

Detta var intressant. Jag som trodde jag låg närmas Obama.

Bra koll på åsiktena ;D om du klickar på obama kan du jämföra dina svar med honom. tufft som fan!

Permalänk

Jag hade ingen vidare koll på tillit tyvärr.

Your position in comparison with the candidates.
You have responded to 36 propositions. Based on the responses you provided, you are the closest to
Bill Richardson and you are the furthest away from Fred Thompson

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Min penna hamnade exakt på Obama. Längst ifrån McCain också.

Permalänk
Medlem

Your position in comparison with the candidates.
You have responded to 36 propositions. Based on the responses you provided, you are the closest to
Ron Paul and you are the furthest away from Fred Thompson.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

You have responded to 36 propositions. Based on the responses you provided, you are the closest to Ron Paul and you are the furthest away from Barack Obama

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Avstängd

You have responded to 36 propositions. Based on the responses you provided, you are the closest to
Barack Obama and you are the furthest away from Fred Thompson

You are 14% more economic right
You are 1% more traditional
You have a substantive agreement of 72%

Permalänk
Medlem

Jag fick detta:

Utöver det så blev det alltså:

Your position in comparison with the candidates.
You have responded to 36 propositions. Based on the responses you provided, you are the closest to
Ron Paul and you are the furthest away from Barack Obama

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Obama var jag närmast. Men annars om man räknar med kandidater som redan förlorat så står jag absolut närmast Ron Paul.

Jävligt tråkigt att han inte kom längre. Men amerikat är väll inte redo för riktig ändring hittils.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem

Ganska precis mitten med lite mer mot obama

Permalänk
Medlem

Jag fick någonstans mellan origo och Obama

Permalänk

Riktigt dåligt ställda frågor.

Hur ska jag t.ex. tolka (något i stil med):
"Dödsstraff minskar benägenheten att folk begår grova brott?",

Ja, så är det ju tveklöst. Det är väl tämligen basic att alla normalt begåvade människor väger "cause and effect" i alla sina handlingar. Vi ska inte överdriva effekten men det är klart att den finns där - annars skulle ju inte straff behöva finnas öht.

Med detta sagt så är jag fortfarande militant motståndare mot dödsstraff av huvudsakligen libertarianska skäl.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Riktigt dåligt ställda frågor.

Hur ska jag t.ex. tolka (något i stil med):
"Dödsstraff minskar benägenheten att folk begår grova brott?",

Ja, så är det ju tveklöst. Det är väl tämligen basic att alla normalt begåvade människor väger "cause and effect" i alla sina handlingar. Vi ska inte överdriva effekten men det är klart att den finns där - annars skulle ju inte straff behöva finnas öht.

Med detta sagt så är jag fortfarande militant motståndare mot dödsstraff av huvudsakligen libertarianska skäl.

Lite off-topic men jag tror inte folk i allmänhet räknar med risken att åka fast för sina brott. Möjligtvis för ett välplanerat brott (bankrån eller dylikt) men mord, där man har dödsstraff, tror jag inte folk räknar med att åka fast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Riktigt dåligt ställda frågor.

Hur ska jag t.ex. tolka (något i stil med):
"Dödsstraff minskar benägenheten att folk begår grova brott?",

Ja, så är det ju tveklöst. Det är väl tämligen basic att alla normalt begåvade människor väger "cause and effect" i alla sina handlingar. Vi ska inte överdriva effekten men det är klart att den finns där - annars skulle ju inte straff behöva finnas öht.

Med detta sagt så är jag fortfarande militant motståndare mot dödsstraff av huvudsakligen libertarianska skäl.

OffT: Är det inte ganska starkt styrkt att strängare straff (där dödsstraff räknas in) inte ger direkt lägre brottslighet men däremot grövre brottslighet? Allt är inte som det verkar vid första anblick.

OnT: Your position in comparison with the candidates.
You have responded to 36 propositions. Based on the responses you provided, you are the closest to
Barack Obama and you are the furthest away from Fred Thompson.

Min kompasspekare ligger väl 1/4 från toppen och strax till höger om mitten.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax

OffT: Är det inte ganska starkt styrkt att strängare straff (där dödsstraff räknas in) inte ger direkt lägre brottslighet men däremot grövre brottslighet? Allt är inte som det verkar vid första anblick.

Då får du gärna länka till en sådan studie. Spontant misstänker jag snarare att kausualiteten är omvänd: att våldsamma samhällen är mer benägna att ha dödsstraff och inte vice versa.

Ser man till det 20 länder med högst andel mord per capita så har endast två av dessa dödsstraff. Omvänt har 4 av de 10 länder med lägst antal mord dödsstraff.

Hur som helst är frågan fortfarande crap - varför inte bara ställa en rakare fråga, om dödsstraff är en lämplig påföljd för mord?

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Då får du gärna länka till en sådan studie. Spontant misstänker jag snarare att kausualiteten är omvänd: att våldsamma samhällen är mer benägna att ha dödsstraff och inte vice versa.

Ser man till det 20 länder med högst andel mord per capita så har endast två av dessa dödsstraff. Omvänt har 4 av de 10 länder med lägst antal mord dödsstraff.

Hur som helst är frågan fortfarande crap - varför inte bara ställa en rakare fråga, om dödsstraff är en lämplig påföljd för mord?

Det är ju samma fråga. Dödsstraff är givetvis bara lämpligt om det minskar brottsligheten.

Ett resonemang som stöder det jag säger är att man blir mer motiverad att inte åka fast om dödsstraff finns. Eftersom straffet ändå inte kan bli värre förlorar man inte på att vara mer kriminelle eller döda eventuella vittnen.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Det är ju samma fråga. Dödsstraff är givetvis bara lämpligt om det minskar brottsligheten.

Ett resonemang som stöder det jag säger är att man blir mer motiverad att inte åka fast om dödsstraff finns. Eftersom straffet ändå inte kan bli värre förlorar man inte på att vara mer kriminelle eller döda eventuella vittnen.

Det är ju inte alls samma fråga. Att något är effektivt gör det givetvis inte lämpligt. Vi kanske kan sänka brottsfrekvens till nära nog noll om vi inför "det totala övervakningssamhället", det gör det knappast lämpligt.

Om det var så att dödsstraff leder till fler mord tycker jag att det borde ge utslag i statistiken, eftersom du inte presenterar sådan data utgår jag från att så inte är fallet.

Edit:
"Our results indicate that capital punishment has a deterrent effect, and the moratorium and executions deter murders in distinct ways. This evidence is corroborated by both the before-and-after comparisons and regression analysis. We also confirm that the moratorium and executions do not cause similar changes in non-capital crimes. The results are highly robust."

-- The Deterrent Effect of Capital Punishment: Evidence from a 'Judicial Experiment' (Emory Law and Economics Research Paper No. 04-04)

Edit 2:
En mer komplett dock slarvig genomgång:

Effekt vs. Policy
Frågor där man mycket väl kan hålla med om t.ex. ett påståendet även men fortfarande inte vill se t.ex. policy eller lagstiftning.

Exempel:
F: USA hade all rätt att invadera Irak.
S: Ja, men de borde fortfarande inte gjort det.

2. Striktare vapenkontroll kommer inte att minska brottsligheten i landet.
4. Effekterna av den globala uppvärmningen är grovt överdrivna.
5. Höjd skatt på koldioxidutsläpp skulle på ett effektivt sätt minska miljöföroreningar.
7. USA hade all rätt att invadera Irak.
8. USA är säkrare tack vare invasionen av Irak.
10. Det bästa sättet att reducera det statliga budgetunderskottet är att höja skatter.
11. Skattelättnader för personer med höga inkomster är fel.
17. Iran är inte ett överhängande hot mot världsfreden.
24. Illegal invandring är ett hot mot den nationella säkerheten.
28. Dödsstraff bidrar till att avskräcka folk från att begå brott.

Vinklade frågor:
21. Att använda embryon för stamcellsforskning är acceptabelt eftersom det gör det möjligt att hitta bot mot svåra sjukdomar.

Övrigt
29. Staten ska lägga pengar på att hålla drogerna borta från gatorna, inte på att behandla drogberoende
-- Fullt plausibelt och t.o.m. vanligt att de inte står i motsats.

31. Mer kvalificerade lärare ska ha högre lön än sina kollegor
-- Som i att staten (e.d.) per dekret ska ge mer pengar till någon som presterar bättre eller att fri lönesättning ska gälla?

32. Kreationism ska undervisas i skolan
-- Menas här att skolor SKALL eller KAN undervisa kreationism? De förra är det mig veterligen få framstående politiker som stödjer?

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem

Närmast McCain, längst bort ifrån Obama.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Det är ju inte alls samma fråga. Att något är effektivt gör det givetvis inte lämpligt. Vi kanske kan sänka brottsfrekvens till nära nog noll om vi inför "det totala övervakningssamhället", det gör det knappast lämpligt.

Nu var det ju inte det jag sa heller. Jag sa att om något inte är effektivt är det inte lämpligt. Det innebär inte att jag tycker att allt som är effektivt är lämpligt. Det kan ju mycket väl vara olämpligt även om det är effektivt.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Har inte undersökningarna visat att dödstraff gör varken till eller ifrån? Och att det som talar mot dödstraff snarare handlar om att det inte är humant och att då tappar man bort vårdaspekten utan pratar snarare om hur man underlättar kriminalvården genom att ta bort de allra grövsta kriminella.

I sverige handlar det ju snarare om att vi går med på att vårda de kriminella för resten av deras liv för de allra grövsta brottslingarna som de facto skulle i sådant fall bli avrättade är ju sådana som aldrig kommer bli produktiva medlemmar i vårat samhälle då antisocial störning inte går att vårda bort eller "bota". ( i sverige skulle det väl leda till kanske 1-2 per 5-10 år i och med att vi inte har så pass mycket brottslighet som skulle rättfärdiga dödstraff)

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Sentenced: Dödsshjälp avskräcker inte, det är det enda man behöver förstå.

I den där undersökningen var jag visst närmast Barack Obama, men sett till alla kandidater (eller ja, potentiella kandidater) så är det definitivt Dennis Kucinich som jag är närmast. I korta drag passar hans åsikter perfekt in på mina (även om jag inte riktigt förstår varför han vill gå ur WTO).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Sentenced: Dödsshjälp avskräcker inte, det är det enda man behöver förstå.

I den där undersökningen var jag visst närmast Barack Obama, men sett till alla kandidater (eller ja, potentiella kandidater) så är det definitivt Dennis Kucinich som jag är närmast. I korta drag passar hans åsikter perfekt in på mina (även om jag inte riktigt förstår varför han vill gå ur WTO).

Ja och då går man in på att man istället tar hand om så pass grova brottslingar för resten av deras liv. Det måste man också förstå. Eller menar du att någon i sverige som kunde få ett tänkt dödstraff någonsin kommer bli en del av samhället och bidra med något?

Allt handlar inte bara om avskräckande. Och jag tror ändå det har avskräckande effekt om man t.ex. ser till knarksmuggling där det finns stora pengar att tjäna om man smugglar in knark. Men vet man om att man riskerar dödstraff om man åker dit så skulle nog inte pengarna locka lika mycket. Och nej det är inte enbart fattiga desperata människor som smugglar knark till och från sverige. Men generellt sett så är det givetvis inte avskräckande effekt man är ute efter utan snarare slippa vårdproblematik med personer som inte går att integrera in i vårat samhälle.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Obama, längst ifrån McCain. Om man har med de andra var jag lite närmare John Edwards.

Dock,
'tillit'frågorna var väl mest blahej? Hur ska vi veta om de är ärliga, kunniga, bra ledare, etc om vi inte studerat dom under en längre tid? Politiker är politiker och de har alltid rådgivare ändå?

Sen saksfrågor om gränsen till Mexico och andra väldigt USA-centriska frågor är omöjliga att svara på för mig som inte bor eller har bott där.

Ändock, så hamnade jag lite under och strax höger om Obama. Inte så kul att jag hamnade en hel del längre till vänster om honom när gäller miljöfrågor men.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Jag är närmast Obama. Har enda sedan jag såg honom uttala sig om miljöfrågorna för ett år sen velat se honom som president.
Vart osäker om jag verkligen skulle hamna nära Obama i det här testet
Finns nog bara en sak jag stört mig på när det gäller honom och det är att han som varenda presidentkandidat prisar Gud
Kan det inte finnas någon religions-neutral president? Det är ju hemskt när ledare rättfärdigar sina aktioner med Gud

Den här tyckte jag vart lite kul ändå
Jag har fått McCain och Bush som inkompetenta och opålitliga xD