Permalänk
Medlem

datorn hittar inte processorn

jag köpte nyligen en ny processor och installerade den, men datorn verkar inte hitta den de står bara AMD processor model unknown

de är en AMD Athlon 64 X2 Dual-Core 6000+ 3.0GHz

Permalänk
Avstängd

Moderkort?

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Asus M2V, VIA K8T890, Socket-AM2, DDR2, GbLAN, SATAII, ATX, PCI-Ex16

Permalänk
Hedersmedlem

Verkar vara så att du bör sätta i den gamla prollen, och flasha till den senaste biosen, för att mobot skall hitta den nya prollen

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

hahah fattar inte, du menar att jag ska sätta i den gamla processorn som nog e ganska förstörd redan, och göra något med den sen sätta tillbaka den nya?
sen har jag ingen mer kylpasta så finns de inget annat sätt? ^^

Permalänk
Hedersmedlem

Jo, om burken funkar ok (stabilt) med den nya, så kan flasha med den i istället

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

förklara "flasha" haha.
om de gör någon skillnad så kan jag säga att mitt grafikkort också e sönder, asså stöder inte directx 8-9.

Permalänk
Medlem

Om datorn i övrigt funkar som den ska så är det mest av kosmetisk natur att den inte skriver ut vilken processor du har vid boot.

Annars får du göra som det föreslås här nämligen ladda ner senaste biosen till ditt moderkort och köra programmet enligt instruktionerna på sidan där du laddar ner den ifrån.

Permalänk

jag tror jag vet exakt vad ditt problem är

har personligen haft det problemet, när jag uppgraderaderade processor, från en 3500+ till den glömda amd athlon 64 x2 6400+, black box.

den hittade inte heller prosessorn då, men efter att ha fixat detta program så ordnade det sig.

annars kan du instalera om datorn, när jag gjorde det efter ett hdd byte, så behövdes programmet aldrig

http://www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_...

AMD Dual-Core Optimizer Version 1.1.4

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Verkar vara så att du bör sätta i den gamla prollen, och flasha till den senaste biosen, för att mobot skall hitta den nya prollen

jag har samma fenomen ,ser dock inte detta som ett prblem processorn startar upp o systemet går som vanligt. Nästa steg är att updatera bios till det senaste. Nu till min fråga va har du för grafikkort? mitt Asus m2v kunde inte starta med ett 8800gt kort , många som säger att det är pga via chippet.

men men gå in i allfall på asus hemsida ladda ner biosen (har den faktist på denna burk med , men det hjälper inte dig nu)

hoppas det ordnar sig

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk

för mig var det ett problem, den trodde att det var en okänd processor på 2.2 ghz, inte 3.2 ghz

Permalänk
Medlem

verkar inte gå o upgradera bios, får upp något felmedelande när jag gör de

Permalänk
Medlem

Du ska uppgradera bios i DOS så fram med en diskettstation och koppla in den om du inte har det redan eller så får du formatera en usb-pinne så den är bootbar om moderkortet stöder det?

Permalänk
Medlem

Vad har du för os?

Visa signatur

Skrotar bilar

Permalänk
Medlem

windows xp sp2 och har ingen diskettstation heller,

Permalänk
Avstängd

Då får du köra USB-sticka som olirc föreslog.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd

funkade inte att köra usb sticka o flasha från bios ,som det nu går med gigabyte.. väldigt kasst anser jag i allfall för o va ASUS

så man måste flashaa från diskettstation i allfall.

va får du för felmedelande då du flashar i OS kanske så att du måste först dra hem en bios som inte har allt för långt steg mellan den nyaste o den som sitter i moderkortet från början , det va så innan

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

systemfilen är inte lämplig för att köra DOS- och Microsoft Windows-program.

Permalänk
Medlem