Corsair CMPSU-1000HXEU 1000W -> Tyst ersättare?

Permalänk

Corsair CMPSU-1000HXEU 1000W -> Tyst ersättare?

Uppgraderade mitt "gamla" seasonic s12 nätagg till ett corsair 1000w för att driva burken.
Men jag måste säga att jag är väldigt missnöjd med ljudnivån på nätagget. Resten av burken är i princip ljudlös med noctua fläktar @ 8db och passiv kylning på diskar + gfx samt cpu.

Finns det någon ersättare med kraft som kan jämföras med corsair agget men som har en ljudnivå som är mer acceptabel?

Systemet som ska drivas är e8500, 8800gt x2 SLI, och 4 diskar.

Visa signatur

-|- EVGA 780i SLI FTW -|- E8500 -|- Corsair Dominator 8500 CL5 -|- ASUS 8800gt x2 -|- Corsair 1000w -|- 3TB+ -|- Lian Li PC-X2000 -|-

Permalänk
Avstängd

Räcker inte typ 850 ?

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk

Förlåt mig, men fläktar @ 8dB?? Vad har du fått den siffran ifrån? För det första kan inte absolut ljudtryck mätas i dB, det måste mätas i dBA eller liknande. För det andra, 8dBA hade varit 3000-4000 gånger svagare än ljudet från t.ex antecs originalfläktar på avståndet 20cm!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Förlåt mig, men fläktar @ 8dB?? Vad har du fått den siffran ifrån? För det första kan inte absolut ljudtryck mätas i dB, det måste mätas i dBA eller liknande. För det andra, 8dBA hade varit 3000-4000 gånger svagare än ljudet från t.ex antecs originalfläktar på avståndet 20cm!

Jag tog med det mer för att det skulle kunna användas som en referens mer än att det skulle vara något exakt värde.
Om jag drar liknelsen att nätagget låter som en blandning av en skördetröska och en gammal western digitaldisk utan vätskelager så kanske du förstår problemet lite mer?

TsunamiCoZ: Visst kan det funka med ett 850w. Några förslag på ett som är tyst?

Visa signatur

-|- EVGA 780i SLI FTW -|- E8500 -|- Corsair Dominator 8500 CL5 -|- ASUS 8800gt x2 -|- Corsair 1000w -|- 3TB+ -|- Lian Li PC-X2000 -|-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mini_Zeta
Jag tog med det mer för att det skulle kunna användas som en referens mer än att det skulle vara något exakt värde.
Om jag drar liknelsen att nätagget låter som en blandning av en skördetröska och en gammal western digitaldisk utan vätskelager så kanske du förstår problemet lite mer?

Jo jag förstår. Jag menade inte att vara otrevlig, men det hade varit kul att läsa ett test som kommit fram till att noctuafläktar låter 8dB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mini_Zeta
Jag tog med det mer för att det skulle kunna användas som en referens mer än att det skulle vara något exakt värde.
Om jag drar liknelsen att nätagget låter som en blandning av en skördetröska och en gammal western digitaldisk utan vätskelager så kanske du förstår problemet lite mer?

TsunamiCoZ: Visst kan det funka med ett 850w. Några förslag på ett som är tyst?

Antec Signature 850W kanske? http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...

Annars låter det som om ditt HX1000 inte fungerar som det ska, det är bäst du kollar upp det först.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd

Returnera agget och få ett nytt - det ska inte låta mycket.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Sök efter recensioner på Zalmans nya serier på endera Anandtech eller X-bit labs.

Be Quiet ! har även de en ny vass serie.

Ditt nätagg torde vara kaputt och din rigg drar inte i närheten av vad ett sånt agg kan ge.

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3354&p=8

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Zalman HP-850, tyst under hög belastning.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Om man vill ha det riktigt tyst är det bara en sak som gäller, öppna, byta fläkt och modda lite. Men det är såklart inte helt riskfritt, samt att garantin förmodligen ryker.

Permalänk
Medlem

Självklart ryker garanti och det är en brandfara.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mini_Zeta
Jag tog med det mer för att det skulle kunna användas som en referens mer än att det skulle vara något exakt värde.
Om jag drar liknelsen att nätagget låter som en blandning av en skördetröska och en gammal western digitaldisk utan vätskelager så kanske du förstår problemet lite mer?

TsunamiCoZ: Visst kan det funka med ett 850w. Några förslag på ett som är tyst?

Har ingen erfarenhet men Zalman har jag hört är bra.. Tänkte bara att du har mer att välja på + billigare.. Tror DB har nåt med modulära kablar 850w för typ 950

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem

Re: Corsair CMPSU-1000HXEU 1000W -&gt; Tyst ersättare?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mini_Zeta
Uppgraderade mitt "gamla" seasonic s12 nätagg till ett corsair 1000w för att driva burken.
Men jag måste säga att jag är väldigt missnöjd med ljudnivån på nätagget. Resten av burken är i princip ljudlös med noctua fläktar @ 8db och passiv kylning på diskar + gfx samt cpu.

Finns det någon ersättare med kraft som kan jämföras med corsair agget men som har en ljudnivå som är mer acceptabel?

Systemet som ska drivas är e8500, 8800gt x2 SLI, och 4 diskar.

Köp du ett HX620W där har du kraft så det räcker och bli över för din del.
Eller ett 750W om du inte behöver modulära kablar.

Mitt 750W är tnäpptyst upp till 375W belasting och det drar inte ens min rig(har peakat på 400W)=den är helt tyst.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Mini_zeta: Totalt onödigt att ha 1000Watt nätagg till ditt system, helt overkill.

Om du vill lyssna på mig så köper du ett Corsair HX620, funkar riktigt bra och är riktigt tyst. Det har modulära kablar också. Det kommer att klara av att driva ditt system också.

Jeppe1990: Det är verkligen ett bra nätagg ja Kör med ett själv.

Mini_Zeta: Som sagt, kör på ett Corsair HX620 Watt. Du behöver verkligen inte 1000Watt. Okej om du hade kört med quad, 3xGPU,10-15st diskar, massa fläktar etc. och allt överklockat. Då hade jag haft lite mer förståelse, men inte ens då hade du egentligen behövt 1000Watt

Lycka till!

/Mvh sedde.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
Annars låter det som om ditt HX1000 inte fungerar som det ska, det är bäst du kollar upp det först.

Kan bara hålla med. Hade HX620 tidigare och jag upplever 1000-wattaren som lika tyst.

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Medlem

Varför har du 1000w nätagg? Du kan dra 2 likadana riggar som du har på det och endå ha bra marginal...

Köp ett Corsair 520w eller 620w för att få det garanterat tyst mer power än så behöver du inte.

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Ja, exakt som jag sa innan och som fesen säger nu. Behöver inte så mycket.

Detta här med nätagg, rätt många hör på swec som sitter med galet kraftfulla nätagg som egentligen inte ens behövs. Men men.

/Mvh sedde.

Permalänk
Medlem

men som sagt måste va defekt , corsair agget ska inte låta så mkt ...skicka tbx o få nytt om du har garanti

Permalänk

Roligt med så många svar.

Som förklaring till varför jag skaffade 1000w agget så var det så att efter en tvist med db.com så blev jag så grinig att jag minsann skulle visa dom att jag har rätt och dom har fel.

I 9månader strulade jag med minnen som rasade på löpande band, moderkort som gick på löpande band och en dator som aldrig var stabil.
Dom påstod att mitt 600w nätagg var boven i dramat och jag påstod att dom sålt en defekt processor samt dåliga minnen och moderkort. Det hela började med att dom skickade 2 trasiga minnen och moderkort sen fortsatte det att bara eskalera.

Nu efter 3 månader utan dator så fick jag pengarna tillbaka för moderkort, minnen och processor och passade då på att köpa ett nytt nätagg för att helt enkelt vara helt säker på att inget skulle vara trasigt när jag satte ihop nya datorn. Valet blev då att kräma på ordentligt, finns ju ingen anledning att köpa ett 600-650w nätagg till när jag redan har ett som är på den effekten redan. Fastnade för corsair aggen då jag har lite dåliga erfarenheter med zalman och thermaltake prylar sen tidigare.

Eftersom corsair inte säljer sitt 750w nätagg med modulära kablar så slog jag till på 1000w nätagget då det ger rum för uppgradering av övriga komponenter om det skulle behövas.

___________________________________________________

Om det inte vore för att nätagget är så förbannat dyrt så skulle jag öppna det och byta ut fläkten till något lite tystare.

Nu sitter jag och väntar på ett nytt chassi istället och jag hoppas det ska lösa mina problem med ljud.
Som notis kan jag nämna att nätagget blivit markant tystare nu efter några dagars uptime. Precis som att en liten plastbit ramlat ur nätagget och det blivit tyst.
När jag byter chassi sen så ska jag kolla om det eventuellt är så att fläkten eller fläktgallret inte sitter fast ordentligt.

Tack än en gång för alla tips. Återkommer så fort jag bytt chassi.
Mvh

Visa signatur

-|- EVGA 780i SLI FTW -|- E8500 -|- Corsair Dominator 8500 CL5 -|- ASUS 8800gt x2 -|- Corsair 1000w -|- 3TB+ -|- Lian Li PC-X2000 -|-