Permalänk
Avstängd

ta bort kylpasta

Hej, i morgon får jag mitt grafikkort tillbaka så då tänkte jag lägga på ny kylpasta för jag tror nog jag hade lite för mycket på min när jag byggde datorn xD men nu min fråga vad ska jag använda för att ta bort kylpastan? jag har fått råd att använda kaffefilter att ta bort med, men vad kan man använda på processorn för att få bort allt? alltså jag undrar om det finns någon vanlig hushålls sak som man kan använda och ta bort det med.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
Hej, i morgon får jag mitt grafikkort tillbaka så då tänkte jag lägga på ny kylpasta för jag tror nog jag hade lite för mycket på min när jag byggde datorn xD men nu min fråga vad ska jag använda för att ta bort kylpastan? jag har fått råd att använda kaffefilter att ta bort med, men vad kan man använda på processorn för att få bort allt? alltså jag undrar om det finns någon vanlig hushålls sak som man kan använda och ta bort det med.

ArctiClean rengörningspaket för kylkomponenter bestälde jag från gtek.se

fungerar kanon o faktiskt märktes det en stor skillnad när jag fixade cpu o kylaren

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Medlem

Denaturerad etanol eller t-röd funkar bäst. Finns att köpa i de flesta matbutiker. Jag köpte 1 liter för 35kr förra veckan.

Visa signatur

CPU: Intel Xeon E5-2620v3 (6x2.4 GHz) RAM: 16GB (4x4GB) 2133 MHz DDR4 ECC
GPU: EVGA GeForce GTX 970 4GB Chassi: Dell Precision Tower 7910, 1300W (v2)

Permalänk
Medlem

Isopropylalkohol från Apoteket

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Avstängd

hmm T-röd tror jag faktist jag har hemma, annars måste jag ändå ner till affären och hämta kortet. Men vilken av dom här funkar bäst >.<? Jag tror nog jag lägger ArticClean på hyllan för jag har inte tid att beställa den:P

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

Isopropylalkohol är det många som använder. Själv vet jag inte om det stämmer men en del som jobbar med elektronik har sagt att det är för starkt och inte bra att tvätta med. Då ska etanol och t-röd (det är samma sak) vara bättre.

Visa signatur

CPU: Intel Xeon E5-2620v3 (6x2.4 GHz) RAM: 16GB (4x4GB) 2133 MHz DDR4 ECC
GPU: EVGA GeForce GTX 970 4GB Chassi: Dell Precision Tower 7910, 1300W (v2)

Permalänk
Avstängd

då går jag med t-röd, hoppas bara inte datorn går sönder >.< då kommer jag bli cp grinig xD

edit: vet någon hur man sätter fast en zalman kylare bäsT? jag får jämt damp på min kom jag på det tar typ 30min för mig att få på den xD

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Avstängd

hushållspapper

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av g4bb3
hushållspapper

hushållspapper är inge bra, det kommer bitar av papper kvar, då ska kaffefilter vara bättre.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

Är du lat använder du bara vanligt toapapper (det har jag gjort med gott resultat). Själv använder jag aldrig lambi eller annat skräp som det dammar om, utan lite grövre och redigt papper som river gött :D, så jag har aldrig haft problem med att det att det har blivit ludd kvar. Men man får nog ändå räkna med att man kan behöva ta ett djupt andetag och blåsa rent när man är klar

Vill du sedan finputsa och verkligen få bort allt in i minsta detalj, så går du efter lite t-röd och ett antal topsar och doppar dem i t-röd och tvättar rent det sista. Och du behöver inte vara orolig för att du förstör kortet. T-röd dunstar otroligt snabbt, dessutom leder det inte ström.

Och angående Zalmanen: Jag förstår vad du menar Dock tycker jag de har blivit lite bättre och sen kanske man blir lite mer van själv. Jag tyckte VF700, vilket var den första jag kom i kontakt med, var knepigare att montera än VF900, som jag använt de två senaste gångerna (jag antar i alla fall att det är grafikkortskylare vi talar om).

Permalänk
Avstängd

njae processor xD den jag har är denna http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=341333

men jag använde typ 3 gånger för mycket mot vad man skulle använda >.<

edit: jag undrar en sak.. tror ni klorhexidinsprit funkar= det innehåller 5g klorhexidindiglukonat 5g, etanol 56% w/v, sterilt vatten. annars får jag vell gå in och köpa något annat på affären, men skulle vara bra om jag hade något hemma jag kan använda.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

hembränt ...

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Entusiast

Kylpasta består av en suspension av antingen metallspån (ofta silver) eller en keram i mineralolja eller silikonfett. Följaktligen kommer alla former av organiska lösningsmedel fungera.
Sen räcker det med lite hushållspapper för att få bort skiten då det inte fäster för fem öre på metall.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

T-röd och tops!

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
vet någon hur man sätter fast en zalman kylare bäsT?

Följde väl med någon instruktion? Annars finns säkert fina illustrationer på zalmans hemsida. Det fanns åtminstone för den första jag tittade på.

Permalänk
Avstängd

gick in på apoteket och köpte Isopropylalkohol på servett:P funkade skit bra^^
men den där jävla zalman kylare tog kanske 40 min för mig att få på plats, och ett sönder skärt finger fick man på köpet xD

edit:
så här såg det ut när fläkten åkte bort xD såg inte speciellt bra ut >.<

så här såg det ut innan jag satte på fläkten igen, jag tog en plast påse runt fingret, fan va lätt det var att fixa kylpastan då.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk

jag har exakt samma fläkt hos morsan, och ja, den är EXTREMT jobbig att få fast, jag satt och tröck so men jävla tok och blev skitarg och den ville hoppa loss och sånt, men till slut så fick jag fast den och blev skitstolt!

men jag anvönde am2 sätta fast grejset

Permalänk
Medlem

Har du 2 minnen under den dära ramkylningen?

Isf ska du sätta dem i Dual-channel, alltså båda minnen i gul/svart kontakt. Inte gul och svart på samma gång.

Det är väl rätt?

Permalänk
Avstängd

alltså jag tog bort ena minnet för att få mer palts att jobba i:P dom siter i dual

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]