Permalänk

Bärbar för Adobe CS4 program?

Letar efter en bärbar som klarar av de programmen utan problem.

Måste även kunna koppla in en vanlig skärm.

Datorn ska resa mycket fram och tillbaka (jobb).

Budget: runt 10-13 lax.

Förslag?

Vet knappt vart jag ska börja leta... första bärbara jag ska köpa

Permalänk
Medlem

Här har du den, ett kraftigt grafikkort, mycket minne, bra CPU, egentligen allt du kan kräva. Lite stor kanske (14 tum) men fortfarande relativt portabel.
http://www.zeptoexperten.se/Shop/Notebook.aspx?notebookid=128...

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk

Kan man koppla in en vanlig skärm till den??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HjaerterDam
Kan man koppla in en vanlig skärm till den??

Du får nog säga vilken ingång din "vanliga" skärm har, men datorn har en HDMI utgång, alltså så kan du få ut en högupplöst digital signal från den datorn. Du får dock tänka på att du kanske blir tvungen att använda en HDMI->DVI konverterare, beroende på om din skärm har en HDMI ingång eller en DVI, dessa kostar ca 50 SEK eller mindre.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Ett Nvidiakort skulle vara att föredra om du vill använda hårdvaruaccelereration med hjälp av CUDA. Sen kan det vara bekvämt att ha på-platsen-support (du behöver inte skicka in datorn för reparationer). Jag vet att Dell erbjuder det till till privatpersoner och företag, hp till företag. Övriga tillverkare vet jag inte.

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera Zepto, köpte en dator åt min dotter och den fungerar klockrent och är ruggigt snabb.

//Jonas

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk
Medlem

Hej!

Fungerar skärmen på Nox A14 till Photoshop arbete?
Hur är det med betraktningsvinkeln?

Visa signatur

Simna

Permalänk
Medlem

Förmodligen så sitter det en TN-panel på Zepto datorn, precis som på dem flesta bärbara, alltså så är det inte optimalt med det för Photoshop, men så är det med en majoritet av alla bärbara.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Förmodligen så sitter det en TN-panel på Zepto datorn, precis som på dem flesta bärbara, alltså så är det inte optimalt med det för Photoshop, men så är det med en majoritet av alla bärbara.

Vad för typ av skärm ska man ha och hur vet man vad det är för typ på t ex Zepton?

Visa signatur

Simna

Permalänk
Medlem

Om du inte kalibrerar din skärm så spelar det egentligen ingen roll vilken panel eller skärm du har, men om du är proffs så vill du helst av allt ha en skärm med PVA/IPS panel, dessa paneler kan vissa äkta 8-bitars färgdjup. Men som sagt, detta är något som enbart experter bör bry sig om egentligen.
Mer om olika paneler: http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD

Det är väldigt svårt att veta vilken typ av panel en tillverkare har i sina skärmar, men jag utgår från att dem använde TN-paneler då en skärm utan TN-panel idag kostar ca 3000 SEK, medans priset för en TN baserad skärm är ca 1500 SEK, alltså en ordentlig skillnad. Jag tvivlar på att supporten hos dem olika tillverkarna vet vilka paneler som sitter i respektive bärbara.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag blev så mycket klokare. Om inte supporten hos de olika tillverkarna vet, så...ja, vad gör man då?
Får väl höra mig för på någon fotossida.
Tack i alla fall POMAH.

Visa signatur

Simna

Permalänk
Medlem

Alltså att få något annat än en TN-panel i en bärbar idag är nog önsketänkande, jag vet egentligen inte hur många proffs som kalibrerar sina bärbara datorers skärmar iaf, för det spelar ju ingen roll vilken panel du har om du ändå inte kalibrerar skärmen. Alltså så bör inte vi vanliga dödliga bry oss om sånt, och ska du sitta och Photoshopa länge så vill du nog ändå ha en skärm som är större än dem 14 tum som Zepto Nox A14 har.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Jo, naturligtvis. Jag fixar ju mina bilder "på riktigt" på en Eizo-skärm, men jag vill ju ha en så bra skärm på den bärbara som möjligt ändå.
Eftersom jag redan har en Spyder 3 kan jag ju lika bra kalibrera den bärbara också.
Och 14" är kanske för litet i vilket fall som helst. Blir nog en bärbar med 15,4" skärm. Kanske inte så stor skillnad, men ändå.

Visa signatur

Simna