Faktura - Tradera, glömt betala - frågor

Permalänk

Faktura - Tradera, glömt betala - frågor

Hej

Det är såhär att jag har sålt lite grejer på Tradera, och som ni som använt det vet så får man en faktura senare. Och det fick jag 15/10, så 30dagar har ju inte gått än, alltså kan dem inte kräva någon ränta?
Enligt wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/Dr%C3%B6jsm%C3%A5lsr%C3%A4nta) måste det ha gått 30dagar, även om förfallodatumet är tidigare. Förfallodatumet är 31/10.

Kan det gå till inkasso tidigare än 30dagar?

Tack

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

Nej. Om man inte explicit avtalat något annat så är det 30 dagar som gäller för en faktura.

Om jag förstår det rätt så kan dom skriva 15 dagars betalningstid och om man betalar inom 15 dagar har man accepterat 15 dagars betalningstid.
Vid engångsfakturor spelar det ingen roll, men vad jag förstår har det betydelse vid återkommande fakturor (t.ex. månadsfakturor), där man helt plötsligt avtalat bort 30 dagar bara genom att betala den första inom 15 dagar.

Dom flesta seriösa företag brukar skicka en påminnelse först och kanske lägga på en mindre förseningsavgift (iaf mindre än inkasso) innan den skickas vidare

Permalänk

Kolla upp villkoren som du accepterade när du gick med i tradera, med all sannolikhet tar dessa upp betalningsvillkor vilket fastställer din acceptans av 15 dagars fakturering.
Sen är räntelagen är dispositiv så kan du inte heller räkna med att lagen (som den är skriven) stämmer i ditt specifika fall, ej heller inkluderar denna en ev. påminnelseavgift.

Så då du sannolikt accepterat de villkor jag snabbt ögnade igenom ser det ut som följande:
Tradera KAN alltså skicka en påminnelse med samma summa som du var skyldig, utöver denna kan påminnelsefakturan också innehålla en påminnelseavgift på 50kr samt dröjsmålsränta på referensräntan plus 8 procentenheter.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Nätdel: EVGA Supernova G2 750W l Moderkort: ASUS Z97-A
Processor:
Intel Core i5 4690K l RAM: A-Data 16GB l Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G
SSD: Samsung EVO 250GB l Hårddisk: Toshiba 2TB l OS: Win 10

Permalänk

Det har ju bara gått en vecka, om du betalt den nu slipper du antagligen påminnelseavgift och annat skit.