Samsung HD103UJ 1TB hittar bara 8GB

Permalänk
Medlem

Samsung HD103UJ 1TB hittar bara 8GB

Jag köpte en Samsung Spinpoint F1 HD103UJ 1 TB och kopplade in den i går och när jag startar datorn och kollar i Diskhanteraren står det att disken är på 8 GB. Någon som vet vad som kan vara felet?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för annan hårdvara?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Moderkortet är ett Gigabyte P35 DS3R

Permalänk
Hedersmedlem

Testa en annan Sataplats/koppling.
Är den byglad på baksidan? Kolla isf om det har någon effekt att ändra denna

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med att den blev 32MB helt plötsligt. Gjorde ett antal försök med Samsungs program för att ändra upp storleken men det kraschade hela tiden, i alla andra datorer bootade inte ens datorn med den i. Sen låg den på skrivbordet ett par veckor. Sen tänkte jag göra ett sista försök innan jag skickade in den, och vad tror ni händer, hinner göra ändringen innan programmet kraschar. Som jag förstått är 8GB problemet och 32MB problemet samma sak.

Som jag fattat det är det problem med framförallt Gigabyte moderkort och samsung disken, så det du behöver göra är antagligen att flasha in nyaste bios på moderkortet och sedan gå till samsungs hemsida och ladda ner ES-tool.

"Testa en annan Sataplats/koppling.
Är den byglad på baksidan? Kolla isf om det har någon effekt att ändra denna"

Lycka till att hitta en bygel...;o)

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har skrivit om detta och länkat ett antal gånger, så sök. Både i detta forum och via google så hittar du lösningen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro