Kom igång med Ubuntu

Permalänk
Melding Plague

Kom igång med Ubuntu

Är du sugen på att prova på någonting nytt, men har aldrig riktigt vågat ta steget? Den fria Linuxdistributionen Ubuntu är ett väl fungerande alternativ till Windows. Följ med när SweClockers installerar och går igenom det grundläggande i detta operativsystem.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice guide för dom som som vill prova på nya operativsystem;)

Visa signatur

Grafikkort: GeForce RTX 2080 Ti || Processor: Intel® Core™ i9-9900K@5Ghz || Moderkort: Gigabyte Z390 AORUS ||

Permalänk
Medlem

bra guide (Y)

Permalänk
Medlem

det är alltid välkommet med mer uppmärksamhet runt alla 'alternativa' operativsystem.

men när det gäller linux är det oftast så att det är designat för att gå helt smärtfritt, till det stöter på problem, och jävlar vad man får googla forum och leta kodsnuttar som gör det ena å det andra.

inte för att det är överdrivet mycket svårare än nä tex windows kajkar ihop, men där sitter ju knepen i ryggraden ^^, men linux stöter ju på patrull med propriertära drivare på ett sätt som win inte heller gör.

leta kod å förstå kod, och editera filer är lite bökigare trots allt, och ibland kan inte ens ubuntuforumen hjälpa en.

Satte nyss in Intrepid på en Dell D600 latoptop, som notoriskt haft problem med wlan och gfx:et som är båda är utav fabrikatörer som varit ärke-sopiga på *nix drivare, broadcom och ATi... wlanet fungerar numer helt smärtfritt, om man kommer ihåg ndis !

men fullt 3d stöd i X går inte att få på R250 tydligen, många problem från många håll där

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem

Tyckte var inte so berusande.Mvh......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klaus
Tyckte var inte so berusande.Mvh......Klaus

Försöker du få oss att tro att du är nykter?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jättefin guide! Uppskattas verkligen (Y)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Försöker du få oss att tro att du är nykter?

Ha, ha!

Jättefin guide! Nu blir det säkert att jag prövar Linux nästa gång! Tack så mkt. fadern uppskattade den också.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

Är det inte 4GB hårddiskutrymmet som är det rekomenderade kravet? Eller har dom ändrat nu?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZedNet
det är alltid välkommet med mer uppmärksamhet runt alla 'alternativa' operativsystem.

men när det gäller linux är det oftast så att det är designat för att gå helt smärtfritt, till det stöter på problem, och jävlar vad man får googla forum och leta kodsnuttar som gör det ena å det andra.

inte för att det är överdrivet mycket svårare än nä tex windows kajkar ihop, men där sitter ju knepen i ryggraden ^^, men linux stöter ju på patrull med propriertära drivare på ett sätt som win inte heller gör.

leta kod å förstå kod, och editera filer är lite bökigare trots allt, och ibland kan inte ens ubuntuforumen hjälpa en.

Satte nyss in Intrepid på en Dell D600 latoptop, som notoriskt haft problem med wlan och gfx:et som är båda är utav fabrikatörer som varit ärke-sopiga på *nix drivare, broadcom och ATi... wlanet fungerar numer helt smärtfritt, om man kommer ihåg ndis !

men fullt 3d stöd i X går inte att få på R250 tydligen, många problem från många håll där

Huvudet på spiken.

Linuxdistarna rockar att veva igång lite snabbt med, och det mesta lirar rakt av, men skall man pilla lite utöver det vanliga så bör man vara beredd på frustration.

...jag hade en bärbar HP som jag körde senaste kubuntu på...och försökte verkligen använda det som OS, men jag gick bet, bara att docka den med extern skärm, och använda den interna (extended desktop)...glöm det.
Skumma fenomen med panelen som inte följer med när upplösning ändras (dockning igen..) och bara en hel del små dryga fenomen man stötte på.

Det sammantaget med att hjälpen man googlar fram är skriven av linuxgeekar, för linuxgeekar - så det är ett par branta trappsteg att ta sig över i början (och jag har pysslat med datorer sedan 90 kallt...jobbar som konsult sedan 96..etc..).

Det behövs filas på, och om bara alla kunde dra åt samma håll, och få bukt med småfelen, lyfta användarvänligheten ett par pinnhål (adminbiten, drivare, etc) så är det en allvarlig konkurrent till pyttemjuk.

Just nu kändes det som en befrielse att få in en gammal XP i den hp:n igen...och allt bara fungerar, utan meck.

Men det är ballt att boota igång Ubuntu, eller Kubuntu och köra lite....tills man dyker på något nytt skit (ta flashplayerproblemen...där man skyller lite på kodare som inte gjort rätt..).

/J

Permalänk
Avstängd

Grymt, länge velat ha en lite guide till hur man startar. Tycker någon borde starta en liten webbsajt där dom förklarar grundligt hur man installerar och löser problem med program/spel.

Permalänk
Medlem

Härlig guide

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Avstängd

Mycket bra guide.
Gick ju inte på djupet, men det är det fina. Den visar hur enkelt det kan vara.

Nu blir det nog mycket intressantare för många swecare att testa Ubuntu.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Gillar inte Linux själv men måste ge en STOR tumme upp för att ni förklarar att det finns bra alternativ till Windows!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har använt tidigare versioner av Ubuntu/Kubuntu i dualboot med Win XP. Men det jag har märkt är att när du formaterar om hårddisken och installerar Win XP bara efter du har haft dualboot resettas mit bios.
Tom bootföljden var inte den samma. Jag vet nu att det händer när jag vill ominstallera. Men första gången trorde jag min Dator blev CP eller Moderkorten var paj.
Annars tycker jag om Ubuntu och Kubuntu. Fast på min HP lappis var det ett rent helvete och får igång Wlanet (Broadcom).

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

linux på laptops är fortfarande ett stort skämt tyvärr, speciellt om man har "unika" varianter av wlan-kort och grafikkort.

På den stationära sidan och om man kör "vanliga" komponenter till den så ser jag ingen anledning att ens sitta med windows längre. Ska man spela så är det så klart fortfarande windows som gäller.

Permalänk
Medlem

Jag började rätt nyligen med Ubuntu och är otroligt nöjd (första gången jag ens sett ett OS med linux). Lite ovant är det allt, men har man inget emot google och diverse forum så är det inga problem. Det går för övrigt riktigt stabilt och snabbt, och även sjukt snyggt om man pillar lite med compiz.

För er som har problem med WLan, prova http://intellinuxwireless.org/?p=mac80211 . (T ex om ni har en vaio som låser sig ibland, då är det nog lösningen)

Visa signatur
Permalänk

Ubuntu 8.04

Jag testade ubuntu 8.04 på min stationära dator där hemma. Det gick inte så bra, den kunde installera alldeles utmärkt, sedan dock efter installationen hittades inte hårddisken. Samma hårddisk som den precis installerat operativsystemet på. Testade installera om, samma problem. Grub vägrade hitta hårddisken.

Nu när 8.10 kom ut så gav jag den ett försök igen, då fungerade allt igen men bara en sådan sak, att inte hitta hårddisken efter en nyinstallation, vad skall man säga? Att hitta information om det på nätet gick ju men att försöka förstå sig på det, jag gav upp efter att man fick tio olika förölag på tio olika siter med tio sidor med instruktioner. Jag väntade den veckan som det var kvar tills 8.10 kom ut.

Jag var nog beredd på lite strul men detta, det här var ju bara löjligt.

Permalänk

Kanon guide, tror sådana kan bryta en hel del is, för nya användare. Just denna del har jag gjort men skulle verkligen vilja se uppföljare till denna. steget efter detta skulle kunna innefatta;

1.) få in rätt/fungerande drivrutiner(främst grafik, där körde jag fast)
2.) Hitta bland den djungel av program/apps som finns, vissa är rätt och slätt skit och andra har inte riktigt de funktioner man är ute efter.

Jag undrar fortfarande om det finns ex. Foobar2000 (med "alla" funktioner -sortera efter folder struktur t.ex.) till Ubuntu, gick igenom säkert 40 olika musikspelare när jag körde Ubuntu sist.

Permalänk
Medlem

fin fint måste provas.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pat Benson
Kanon guide, tror sådana kan bryta en hel del is, för nya användare. Just denna del har jag gjort men skulle verkligen vilja se uppföljare till denna. steget efter detta skulle kunna innefatta;

1.) få in rätt/fungerande drivrutiner(främst grafik, där körde jag fast)
2.) Hitta bland den djungel av program/apps som finns, vissa är rätt och slätt skit och andra har inte riktigt de funktioner man är ute efter.

Jag undrar fortfarande om det finns ex. Foobar2000 (med "alla" funktioner -sortera efter folder struktur t.ex.) till Ubuntu, gick igenom säkert 40 olika musikspelare när jag körde Ubuntu sist.

Håller med. Mycket bra förslag. De skulle kunna ha lite guider som blir mer och mer fördjupade.

Lyssna nu redaktionen!

Permalänk

Jag som började pyssla med ubuntu häromdagen, gött! Dock gick den här guiden inte in på djupet och det vore kul med en uppföljning om hur t ex apt-get fungerar och terminalen i övrigt, lite mer avancerade funktioner helt enkelt.

Bra initiativ!

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för den bra kritiken!

Detta var min första artikel för SweClockers, definitivt men inte min sista

Kan eventuellt bli en mer avancerad uppföljare senare, men har lite andra artiklar att jobba med för tillfället.

// MVH Oscar Carlberg

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Tack för den bra kritiken!

Detta var min första artikel för SweClockers, definitivt men inte min sista

Kan eventuellt bli en mer avancerad uppföljare senare, men har lite andra artiklar att jobba med för tillfället.

// MVH Oscar Carlberg

Låter bra.
Kul med lite nytt folk på redaktionen.

Permalänk

Det heter MyTorrent, inte Utorrent.
Grekiska bokstäver ska inte förknippas med vad dom liknar mest i vårat alfabet.

Annars så var det en skitbra artikel som visar att man kanske inte är bunden till windows eller MacOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Detta var min första artikel för SweClockers, definitivt men inte min sista

Bra skrivet, mycket bra början. Första gången jag läser en sån artikel som faktiskt gör mig sugen på att testa.

Ett annat bra sätt att testa nya OS är ju VirtualBox. Då är det lätt att testa 10 olika OS om man vill. Och har man installerat Linux i botten kan man ju köra sitt gamla XP i VirtualBox i ett fönster.

Visa signatur

Redrum

Permalänk
Medlem

Bytte helt från Vista till Ubuntu i februari i år. Det är inte alls svårt att komma igång, men man måste komma ihåg att det handlar om ett helt nytt operativsystem att lära sig. Det är inte ett Windows i andra kläder. Men trots en del problem har jag aldrig känt att jag vill eller behöver gå tillbaka till Vista eller XP.

Pakethanteringssystemet är förresten en underbar uppfinning.

Permalänk
Medlem

Har testat Ubuntu en gång och även Linux Mandriva (mandrake) och den enda lärdom jag dragit trotts att jag velat få det funka är att det fortfarande är otroligt svårt för gemene man att ta till sig Linux. En tjejkompis fick höra ryktet om ubuntu och ville testa, tog fem minuter sen var det bu Var ett helsike att få ordning på den datorn igen i och med linux partitionerna. Ubuntu är på god väg att ge en röd tråd för dem som vill kika på linux men är inte där ännu.

Linux är dock otroligt bra att ha. Jag vet inget mer underbart än Knoppix om nu Windows lägger sig och självdör. I med skivan och gör de backups du behöver om nu du har mycket på c:/ Kommer alltid ha en knoppix skiva i väskan.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
Det heter MyTorrent, inte Utorrent.
Grekiska bokstäver ska inte förknippas med vad dom liknar mest i vårat alfabet.

µTorrent.

Permalänk
Hedersmedlem

Perfekt material för hemsidan! Tack för en väldigt bra artikel. Aldrig varit så nära att testa Linux som jag är nu.
Fundrar bara på om man kanske skulle köpa en separat hårddisk för detta så man undviker problem om något skiter sig...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled