Kom igång med Ubuntu

Permalänk
Medlem

Ja, asså, folk ÄR konservativa. Det är INTE Ubuntus fel.

Det är SKILLNAD på de som provat och accepterat Ubuntu och de som INTE har gjort det. Saker som är billigt/gratis låter suspekt och värdelöst/mystiskt. Man är van att kasta upp plånboken och betala (M$) - gratissaker är skumt/tvivelaktigt/skit. Det stämmer i alltförmånga sammanhang UTOM i Ubuntus fall.

M$ har hjärntvättat mänskligheten sedan snart 30-år. Det handlar INTE om sunt bonnförnuft utom om FÖRDOMAR.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beeos
Jag antar att det blir svårt att lägga in steam och andra spel på Ubuntu. Hade varit kul om det varit möjligt att helt byta bort Windows.

Att fixa steam till linux e lätt, alla spel funkar dock knappast. Hl1 och alla dess moddar funkar, även hl2. Tyvärr måste man köra directx 8 för att få acceptabla fps, har själv spelat igenom på hl2, ep1samt ep2. vi några tillfällen så hänger säg spelet helt dock, _nästan_ (0.2fps) har något att göra med vissa skärmar i spelet. Fixas genom att skruva ner grafiken till 0, alltså stäng av allt ögongodis.

Angående wine så kan det vara värt att adda winehq's egna repositories för att alltid ha den senaste versionen, ny varannan vecka. Gå även in på derass app databass för att se hur diverse program fungerar.

www.winehq.org

Visa signatur
Permalänk

Skulle varit kul om ni tagit upp hur man byter ut / lägger till drivrutiner i Ubuntu

satt i 3 dagar innan jag gav upp med min bärbara... det som fanns från början stödde inte för mitt gforce 9600m gt

körde med
Ubuntu 8.10

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Bra nybörjarguide och jag skulle vilja se en fortsättningsguide.

Egentligen är linux och framförallt distribution Ubuntu underbar, ofta enkel att installera och man från start de viktigaste programmen. Ordbehandlingsprogrammet Open office hade räckt till de flesta om de bara hade förbättrat rättstavningsprogrammet rejält. (svenska delen)

Varför så få går över tror jag beror på att de redan har windows, office etc och linux bara blir ett roligt komplement. Men om man skulle stå med tom dator och var tvungen att följa lagen, så tror jag inte många skulle välja windows på varenda dator i hemmet.

Nå jag själv är riktigt sugen på att slänga in ubuntu på laptoppen nu, dock blir det en massa extra strul så jag avvaktar. (Har redan nu brist på hd utrymme.) Nå jag har självklart ubuntu på den stationära, men jag använder den inte så ofta längre.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
Skulle varit kul om ni tagit upp hur man byter ut / lägger till drivrutiner i Ubuntu

satt i 3 dagar innan jag gav upp med min bärbara... det som fanns från början stödde inte för mitt gforce 9600m gt

körde med
Ubuntu 8.10

Läs mitt inlägg. Samma princip borde gälla för dig - System - Administration - Hårvarudrivrutiner. Kan inte tänka mig att det är svårare än att kryssa i en ruta där. Mitt är ett 8600m gt, nästan samma kort jue

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på hur bra wow funkar med wine och ATI kort?

Testade för ett tag sen och spelet funkade men det saknades texturer på marken. blev gråa plattor istället...

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PierreB
Någon som har koll på hur bra wow funkar med wine och ATI kort?

Testade för ett tag sen och spelet funkade men det saknades texturer på marken. blev gråa plattor istället...

Eller spela ett bättre och roligare MMO, finns massor nu.
Finns även många som fungerar bra med just Ubuntu

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Vad roligt att ni tar er an ubuntu. Skulle vara kul om ni fixade till något lite mer avancerat som hur man ställer in datorn för spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
Eller spela ett bättre och roligare MMO, finns massor nu.
Finns även många som fungerar bra med just Ubuntu

Jag tror det här är ett av skälen till att många linuxanvändare inte förstår varför folk stannar hos Windows: man väljer inte program efter operativsystem, utan tvärtom.

Jag har inte tid att "köra operativsystem", jag vill köra program. Finns inte stöd för dessa program, eller om stödet har begränsningar (långsammare, sämre grafik, div. buggar), ja då är det fel operativsystem.

Så enkelt är det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
Det heter MyTorrent, inte Utorrent.
Grekiska bokstäver ska inte förknippas med vad dom liknar mest i vårat alfabet.

Annars så var det en skitbra artikel som visar att man kanske inte är bunden till windows eller MacOS

står inte d dära µ för nano?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xanan
står inte d dära µ för nano?

nej, grekiska bokstaven µ utalas my, och är SI prefix för mikro(meter/liter), 10^−6

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Traumklang
Jag har använt tidigare versioner av Ubuntu/Kubuntu i dualboot med Win XP. Men det jag har märkt är att när du formaterar om hårddisken och installerar Win XP bara efter du har haft dualboot resettas mit bios.
Tom bootföljden var inte den samma. Jag vet nu att det händer när jag vill ominstallera. Men första gången trorde jag min Dator blev CP eller Moderkorten var paj.
Annars tycker jag om Ubuntu och Kubuntu. Fast på min HP lappis var det ett rent helvete och får igång Wlanet (Broadcom).

Det är ett mycket lätt problem att fixa. Orkar inte skriva en guide här nu då det även är fle forum i skriva i. Men den som vill o har samma problem kan ja skriva en lätt guide till. Men sök även på google typ "install grub ubunru" lr nåt liknande.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Skulle ju dock vara fint med en slutsats för de som inte prövat tidigare och nämna lite av de problem som finns med proprietära drivrutiner för till exempel WLAN.

I övrigt var det en fin guide till de som inte testat linux förut.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kars
Jag tror det här är ett av skälen till att många linuxanvändare inte förstår varför folk stannar hos Windows: man väljer inte program efter operativsystem, utan tvärtom.

Jag har inte tid att "köra operativsystem", jag vill köra program. Finns inte stöd för dessa program, eller om stödet har begränsningar (långsammare, sämre grafik, div. buggar), ja då är det fel operativsystem.

Så enkelt är det.

Håller med till fullo.program ska fungera sen skiter jag i vilket OS det rullar på bara det fungerar..

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Håller med till fullo.program ska fungera sen skiter jag i vilket OS det rullar på bara det fungerar..

Som jag läser det menar ni att win32 program ska fungera i Linux annars får det kvitta. Är det verkligen det som ni menar? Ifall ja är det väl samma sak som att jag skulle mena att ifall Linux-kod inte fungerar i Windows så får det kvitta. Eller är det någonting annat ni tänkte på?

Permalänk

Re: Re: Ubuntu 8.04

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Nog har jag precis som i Windows stött på ett och annat under årens lopp, men faktiskt aldrig något likt detta. Är Ubuntu enda operativsystemet eller har du även Windows installerat på hårddisken? Inte för att du måste, men har du möjlighet och känner för det skulle jag vilja se följande:
- fstab filen (sökväg: /etc/fstab)
- menu.lst filen (sökväg: /etc/fstab)

...

Allmän kommentar: visst kan sådant här oväntat strul göra en frustrerad, men det kan också vara bra att komma ihåg att Linux tack vare t ex Grub var och är mycket flexibelt i att hantera en multioperativsystem miljö.

Jag har windows installerat på disken också, ja. Jag har också stött på en hel del när det gäller strul med datorer men det här var en första. Situationen var bara så absurd.

I nuläget så vet jag inte om det gör så mycket ifall jag skulle ge dig innehållet i fstab & menu.lst då det uppenbarligen fungerar nu och är korrekt inställt med 8.10'an. Alltså, jag har en fungerande installation nu iom 8.10 men med 8.04'an gick det inte..

Ang. Grub, jag rensade bort det med hjälp av Supergrub-disken när det strulade för att säkerställa att det inte var något tjafs med en misslyckad förstainstallation. Supergrub-diskens skapare borde få sig en rejäl känga ang. användarvänlighet, hur kan man med sig att döpa menyvalen på det sättet?

När man har strul med ens bootsektor vill man inte gissa sig till vad som menas med olika kombinationer av smileys & leet-speek...

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Ubuntu 8.04

Citat:

Ursprungligen inskrivet av firechild
I nuläget så vet jag inte om det gör så mycket ifall jag skulle ge dig innehållet i fstab & menu.lst då det uppenbarligen fungerar nu och är korrekt inställt med 8.10'an. Alltså, jag har en fungerande installation nu iom 8.10 men med 8.04'an gick det inte.

OK, jag ska inte tvinga dig att gå tillbaka till 8.04! Med min sjuka nyfikenhet hade det dock varit intressant att göra en felsökning. Jag är nog också aningen ovanlig i det att jag aldrig någonsin använt Ubuntu (Slackware --> Fedora --> Arch).

Jag vet ingenting om Super-grub, och har aldrig använt det.

Permalänk
Medlem

För er som inte har lust eller tid att installera en massa program och teman så kanske Ubuntu Ultimate 2.0 kan vara något (det mesta man kan behöva följer med):

http://ultimateedition.info/ultimate-edition-20/

Bygger på Ubuntu 8.10 och fungerar tillsammans med Wubi eller som en Live DVD. Ifall man inte vill lägga in det direkt.
Verkar ha fler drivrutiner och en mer optimerad kernel jämfört med vanliga Ubuntu också.

Om man är van vid ett bloatat Windows så känner man sig som hemma. Bytte själv ut min Ubuntu 8.10 installation mot denna ;D

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Nja, du måste haft ruskigt tur med moderkortet. Om inte komponenterna stämmer brukar du inte komma någonstans än till blå-skärm i Windows. Egentligen är det inte särskilt smart att vid byte av moderkort inte ominstallera ifall du vill ha en stabil miljö att jobba i.

Problem med hårddiskar har jag aldrig haft. De åker in och ut, mycket beroende på att jag ibland servar PC datorer med Windows som kraschat. Kanske har du missförstått hur Grub fungerar. Å andra sidan förstår jag inte vitsen med att använda Ubuntu ifall du hellre installerar om än att en gång använda samma tid för att sätta sig något in i hur det fungerar. Har du föresten försökt starta Windows om pagefilen lagts på en annan hårddisk som nu saknas? Det blir blå-skärm. Så jag vet inte om det du beskriver borde göra någon upprörd.

Ja, om komponenterna inte stämmer får man onekligen problem ... Det enda som hände mig var att jag installera nya drivrutiner för moderkortet och avinstallerade de gamla. Möjligt att jag hade tur som du säger och bildat en uppfattning till Windows fördel. Men oavsett vad, tycker jag att alla operativsystem BÖR känna av hårdvaruförändringar och handla därefter. Sjukt med blåskärm och massa kosntiga fel.

Angående hårddiskar, det känns inte lönt att gå runt det vilket man inte kan göra i grub så vitt jag vet. Går smidigare och snabbare att installera om hela operativsystemet isåfall. Ja, jag har iallafall testat att "resiza" operativsystemspartiioner och det gick inte så bra. Den hittade inte boot-sektorn på hårddisken efter det. Dåligt av partitionsprogrammen att säga att detta ska gå, men så gör det inte det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Gränssnitt är som alltid en smaksak. Många Windows-användare håller sig till det klassiska gränssnittet trots att det kanske då enligt dig är 90-tal. Å andra sidan kan du ändra i princip färgnyans på varenda detalj, så jag vet återigen inte riktigt vad problemet är. Själv använder jag inte KDE4, men min svärmor gör, och jag har inte sett några som helst problem sedan version 4.1 (hon kör Arch med KDEmod4). Däremot har kritiken av Kubuntus implementation av KDE4 varit noterbar, så det är möjligt att det är ett problem.

Säger givetvis inte att jag har rätt och alla andra fel. Detta är hur jag upplever det hela. Problemet är just att man kan ändra ALLT i Kubuntu om man så vill. Men jag har varken tid, lust eller ork att designa ett helt operativsystem på egen hand. Jag har letat runt som en galning på http://www.kde-look.org/ men hittar bara en mass skit rent ut sagt. Det finns ingen enligt mig som har känsla för smak inom Linux-världen. Jag är knappast ute efter något Vista bling-bling som vissa kanske tror, snarare tvärtom. Jag vill ha så lite som möjligt men estetiskt "PERFEKT". Varenda linje, färg och ikon ska vara HELT i harmoni med varandra och inte en massa genomskinligt skit och grejer. Sedan ser jag gärna INGET grått någonstans. Testade för övrigt att slå på desktop-effects och hela Kubuntu krashade, eller det visar svart på hela skärmen, men muspekaren syns.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Att påstå att "stöd för webbutvecklare" är dåligt i Linux är en alltför stor generalisering, och du blandar in lite olika inriktningar i ett och samma stycke. PHP är en sak, men jag tror också att du vet att webbutvecklare med Linux som verktyg inte riktigt tycker att PHP är det bästa som finns, än om det används. Django och Ruby on Rails är mer intressant. När det gäller editorer kan du märka att flera håller sig till vim som det är eller med Cream som wrapper, och andra använder t ex Bluefish och Geany. Rent logiskt håller inte argumentet om att Linux är en dålig plattform för webbutvecklare, för det finns många webbutvecklare bland Linux användare, och jag kan inte tänka mig att webbutvecklare generellt är några riktiga självplågare.

Det jag "egentligen" menar är att Windows har bättre tillgängliga editorer än vad GNU/Linux har. Jag har testat Kdevelop, Vim, Bluefish, Geany och alla de "stora" och alla suger lika hårt enligt mig. Finns ingen som har BRA stöd för projekthantering. Vill kunna öppna femtioelva filer i olika flikar OCH kunna ha mappstrukturen bredvid när jag kodar, så jag snabbt kan öppna en fil i projektet jag håller på med. Ingen har gjort någon lyckad sådan funktion, även om de försökt. Den som lyckats är väl isåfall Eclipse, men att byta workspace stup i kvarten känns aningen frustrerande. En gemensam faktor för Linux editorer rent genereltl är att alla har TRÅKIG highlight som default. Är nästan uteslutande vitt, grått, blått och svart. Ni som testat Dreamweaver med PHP eller PHPDesigner med PHP vet vad jag menar. Där är det väldigt klara färger. Det går inte att ställa om i någon edtitor i Linux så jag får EXAKT samma highlight. Vissa saker inom PHP:s syntax går inte att ändra färg på.

Däremot är stödet för webbserver exceptionellt bra i GNU/Linux, varför jag blir lite besviken när det inte finns någon vettig editor. Jag försökte med PHP Designer i Wine, men det var ett helvete kan jag säga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Låt mig då förklara. Det handlar inte om huruvida koden per se är öppen, utan att distributionen kan stämmas i graven ifall utvecklarna lägger in det. Detta är inte en risk för alla distributioner, utan framför allt de kommersiella, dit Ubuntu faktiskt hör. Om du inte är bland de yngsta här kommer du ihåg att Microsoft fick betala milliontals dollar i böter för att de inkluderade mp3 stöd. Ett flertal icke kommersiella distributioner kringgår detta eftersom det ändå inte finns någon att stämma, och inga pengar att hämta. Du kan också undvika detta genom att köpa en version med support t ex ifrån Mandriva. Då finns mp3 och andra patenterade format inkluderade "out-of-the-box". Kort: det har alltså ingenting med ideologi eller Linux som operativsystem att göra.

Kan någon förklara för mig varför de finns insyltande bland de inofficiella paketen isåfall? Är inga problem direkt att installera, men faktum att det inte är installerat från början är irriterande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Du har full valmöjlighet och du kan planka Vista eller Mac rakt av om du så önskar. Det finns distributioner som återskapar Vista miljön i Linux. Men vad är vitsen med det? Användarvänlighet är subjektivt, och Windows är bland de mest irriterande jag vet i det här avseendet. Jag verkligen förbannar de tillfällen jag måste ordna och justera group-policies för användare eftersom dessa menyer hit och dit, femtioelva rutor utan uppenbar logik, dessa unconfigured som ibland betyder detsamma som enabled och ibland disabled, rättigheter som finns i lager på lager i meny efter meny... jag måste stoppa där innan jag tuggar fradga. Min räddning är att jag gör allt jobbet ifrån en Linux dator, annars hade jag blivit tokig innan dagen ändat.

Med det menar jag inte att du måste tycka att Linux 20+ gränssnitt är idealet för dig, men det finns inte heller någon orsak för dig att läxa upp andra för att inte ha fattat något. Egentligen är det inte svårare än så här: du har vant dig vid X och är tänker därifrån utifrån X.

Jag hoppas att mitt svar inte framstår som buffligt, det är i alla fall inte avsikten. Känn dig inte heller tvingad att gilla Linux och något av dess alla gränssnitt. Välj det som du trivs med. Valfriheten är viktig.

Faktum är att jag gärna vill undvika Windows så långt det går. Men som det ser ut idag pga av skola och avsaknad av vissa program i Linux måste jag köra Dual-boot. Exempelvis är MS Office 2007 tusen gånger bättre än både OpenOffice och KOffice tillsammans. För övrigt ser OpenOffice och KOffice för jävligt ut. Program såsom Photoshop och stöd för min tvix är en omöjlighet i GNU/Linux och nej GIMP suger, har försökt. GIMP saknar många saker som jag ser som självklara i Photoshop, som exempelvis gränssnittet. Använda lager och manipulera dem är också krångligt i GIMP. Det är inte tillräckligt enkelt med andra ord.

Vad gäller rättigheter i Windows håller jag helt med, det är sjukt störande vissa gånger, speciellt UAC. Finns dock ett smidigt program som Symantec gjort så att man kan komma ihåg vilka program som automatiskt ska få access HELA tiden. Exempelvis så behöver jag itne acceptera varje gång jag kör CCleaner längre utan den kommer ihåg att den ska acceptera automatiskt. Vore ju smidigt om Microsoft hade upptäckt detta tidigare.

Vad gäller x till x är väl självklart. Alla tänker ju från deras utgångspunkt. Däremot har jag varken vant mig vid Vista eller Kubuntu. Om man kombinerad det bästa från de världarna skulle jag byta operativsystem direkt. Och nej, det är skönt när folk ifrågasätter en.

Visa signatur

En dator blir aldrig som man tänkt sig

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spiroo
Däremot är stödet för webbserver exceptionellt bra i GNU/Linux, varför jag blir lite besviken när det inte finns någon vettig editor. Jag försökte med PHP Designer i Wine, men det var ett helvete kan jag säga.

Innerst inne propagerar Linux för en förändring av nuvarande patentsystem, och kringgår på det här sättet ansvar men ger tillgång till något de anser du har rätt till. Dessutom har långt ifrån alla länder samma syn på dessa patent (en vanlig brun packkartonglåda i USA har åtminstone 6 patent som måste vara synliga, men jag har då aldrig sett något liknande här i Europa), så något som teoretisk är olagligt i USA är faktiskt tillåtet här.

På det här sättet är Linux en hal tvål. Den kommersiella organisationen spelar oskyldig och hänvisar till community delen som legalt inte ansvarar inför någon. Fedora som egentligen är en community distribution, men med backning av RedHat, gör likadant, med enda skillnaden att det som novis är aningen klurigare att finna ut att du ska söka efter Livna på nätet (eller om sammanslagningen med andra alternativ nu är klart och det verkligen är RPMFusion som gäller).

Distributionerna gör så gott det går utifrån lagens ramar. Om det är dumt så ligger felet i ett föråldrat patentsystem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kars
Jag tror det här är ett av skälen till att många linuxanvändare inte förstår varför folk stannar hos Windows: man väljer inte program efter operativsystem, utan tvärtom.

Jag har inte tid att "köra operativsystem", jag vill köra program. Finns inte stöd för dessa program, eller om stödet har begränsningar (långsammare, sämre grafik, div. buggar), ja då är det fel operativsystem.

Så enkelt är det.

Att "köra operativsystemet"? Menar du alltså att använda skrivbordsmiljön?
För skrivbordsmiljön är ju inte OS'et, det är också ett program.

Från din formulering kan jag känna av en antydan till att programmen till Linux skulle vara sämre överlag. Jag tycker inte det. Jag saknar väldigt många program under Windows, som inte alls är likvärdiga. Sedan är helhetsupplevelsen (till stor del beroende av fönsterhanteraren/skrivbordsmiljön) också en stor del, då åtminstone jag inte alltid sitter nedgrävd i ett enda program nonstop, utan något behov av att någonsin hantera filer, växla program m.m.

Hade ni inte kunnat piratkopiera hade VÄLDIGT få av er verkligen känt ett sånt behov av att man MÅSTE ha Photoshop, något annat duger inte åt er!

Sedan finns det dom som känner ett behov efter just ett specifikt program, utan anledning. Som här i denna tråd. Ett himla tjat efter utorrent. Ett program som knappast gör något de flesta andra torrentklienter inte klarar av lika bra eller bättre.

PHP Designer? Ja jag har inte använt, och vet inte riktigt vilka behov som finns, men det verkar ju vara en projektbaserad editor. PHPEclipse?
Rent ytligt verkar det kunna ersätta. Om man är beredd på att det inte är EXAKT samma program, bara ett likvärdigt.
http://www.dangrossman.info/photos/screenshots/eclipse-symfon...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Att "köra operativsystemet"? Menar du alltså att använda skrivbordsmiljön?
För skrivbordsmiljön är ju inte OS'et, det är också ett program.

Från din formulering kan jag känna av en antydan till att programmen till Linux skulle vara sämre överlag. Jag tycker inte det. Jag saknar väldigt många program under Windows, som inte alls är likvärdiga. Sedan är helhetsupplevelsen (till stor del beroende av fönsterhanteraren/skrivbordsmiljön) också en stor del, då åtminstone jag inte alltid sitter nedgrävd i ett enda program nonstop, utan något behov av att någonsin hantera filer, växla program m.m.

Nej, jag menar det jag skrev; det finns program jag gärna vill använda som inte fungerar lika bra eller inte existerar under linux. Jag tycker om spel exempelvis och vill inte kompromissa allt för mycket med upplevelsen av grafik och ljud. Jag vill kunna synka min iPhone mot iTunes och Outlook på ett smidigt sätt.

Det mesta av min datortid tillbringar jag hos webbläsaren eller i program, det är ganska sällan jag behöver ge mig på någon omfattande filflytt. Kamerabilder sorteras automatiskt när jag för över dem till datorn, dokument sparas i en dokument-mapp och så vidare. Skulle jag glömma bort var jag har lagt en viss fil så fungerar sökningen i Vista alldeles utmärkt.

Helt enkelt: det jag behöver operativsystemet till fungerar alldeles utmärkt i Windows, och en del saker skulle vara svårare att hantera eller inte existera i Linux.

Därför är det självklart att jag väljer det operativsystem som låter mig göra det jag vill. Om det sedan tar några sekunder längre tid att överföra 1000 filer, det är en smäll jag får ta.

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Ubuntu 8.04

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
OK, jag ska inte tvinga dig att gå tillbaka till 8.04! Med min sjuka nyfikenhet hade det dock varit intressant att göra en felsökning. Jag är nog också aningen ovanlig i det att jag aldrig någonsin använt Ubuntu (Slackware --> Fedora --> Arch).

Jag vet ingenting om Super-grub, och har aldrig använt det.

Om det inte hade varit för omstädigheterna * så hade jag nog gett det lite mer felsökning men jag hade inte ork/tid för att göra det så det fick bli den lata vägen och invänta ny release.

Iofs gick inte den installationen inte heller klockrent, fick läsfel på skivan vid 50% av installationen (crc: ok, testningen av skivan: ok). Dock gick det bra när jag körde installationsprogrammet i "safe graphics mode". Men nu är det installerat och tuffar på bra men installationen, tja, min personliga erfarenhet är att Ubuntu har en bit kvar där...

* Min förra hårddisk hade gett upp, eller ja, höll på och göra det så för att få ihop en fungerande dator så var jag tvungen att föra över allt till ny hårddisk etc.

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anti1oop
För er som inte har lust eller tid att installera en massa program och teman så kanske Ubuntu Ultimate 2.0 kan vara något (det mesta man kan behöva följer med):

http://ultimateedition.info/ultimate-edition-20/

Bygger på Ubuntu 8.10 och fungerar tillsammans med Wubi eller som en Live DVD. Ifall man inte vill lägga in det direkt.
Verkar ha fler drivrutiner och en mer optimerad kernel jämfört med vanliga Ubuntu också.

Om man är van vid ett bloatat Windows så känner man sig som hemma. Bytte själv ut min Ubuntu 8.10 installation mot denna ;D

Tips på en snabb mirror? Hittar bara kassa där de tar typ 10 timmar att få hem

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Att "köra operativsystemet"? Menar du alltså att använda skrivbordsmiljön?
För skrivbordsmiljön är ju inte OS'et, det är också ett program.

Från din formulering kan jag känna av en antydan till att programmen till Linux skulle vara sämre överlag. Jag tycker inte det. Jag saknar väldigt många program under Windows, som inte alls är likvärdiga. Sedan är helhetsupplevelsen (till stor del beroende av fönsterhanteraren/skrivbordsmiljön) också en stor del, då åtminstone jag inte alltid sitter nedgrävd i ett enda program nonstop, utan något behov av att någonsin hantera filer, växla program m.m.

Hade ni inte kunnat piratkopiera hade VÄLDIGT få av er verkligen känt ett sånt behov av att man MÅSTE ha Photoshop, något annat duger inte åt er!

Sedan finns det dom som känner ett behov efter just ett specifikt program, utan anledning. Som här i denna tråd. Ett himla tjat efter utorrent. Ett program som knappast gör något de flesta andra torrentklienter inte klarar av lika bra eller bättre.

PHP Designer? Ja jag har inte använt, och vet inte riktigt vilka behov som finns, men det verkar ju vara en projektbaserad editor. PHPEclipse?
Rent ytligt verkar det kunna ersätta. Om man är beredd på att det inte är EXAKT samma program, bara ett likvärdigt.
http://www.dangrossman.info/photos/screenshots/eclipse-symfon...

Jag måste ha Photoshop, då jag använt det för att designa hemsidor sedan lång tid tillbaka. I början var programmet värt varenda öre, men nu när det släpps versioner stup i kvarten kan man lika gärna hämta hem det "gratis".

Att det fanns PHP för Eclipse hade jag faktiskt ingen aning om. Letade efter det förut, men det enda jag hittade var Zend Studio till Eclipse. Verkar onekligen som ett vettigt alternativ om jag kan få highlightningen att funka som jag vill.

Visa signatur

En dator blir aldrig som man tänkt sig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TampongTomte
Mycket trevlig artikel Jag ska nog pröva Ubuntu nästa gång jag formaterar om

Du behöver inte formatera om datorn för att få in Ubuntu. Du kan installera det som ett program i windows.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

jag blir irriterad på detta linux, precis installerat det och vill få VLC till det.. försöker följa guiden på vlcs hemsida men kommer ingenstans för så fort jag ska göra något så måste jag slå lösenord... vilket inte är det jag angav när jag installerade.. jag ville inte ens ha nå lösenord men det var man tvungen att skriva i för att få komma vidare, löjligt.

Hur slipper jag det här användartönteriet?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lavvisk
jag blir irriterad på detta linux, precis installerat det och vill få VLC till det.. försöker följa guiden på vlcs hemsida men kommer ingenstans för så fort jag ska göra något så måste jag slå lösenord... vilket inte är det jag angav när jag installerade.. jag ville inte ens ha nå lösenord men det var man tvungen att skriva i för att få komma vidare, löjligt.

Hur slipper jag det här användartönteriet?

Du behöver knappast använda dig av VLC:s hemsida, utan bör kunna finna det genom pakethanteraren i Ubuntu. VLC brukar finnas tillgängligt på alla distributioner.

Vilket lösenord menar du? Om det gäller Ubuntu är det troligen sudo som används, dvs ditt eget användarlösenord ger dig administratörsrättigheter.

Jag skulle inte säga att varken su eller sudo är "tönt" bara för att Microsoft misslyckades med att få till en fungerande användarmiljö skilt från administratörsmiljön. Vissa enstaka distributioner tummar på detta, Pardus. Ifall du använder Linux lite mer märker du snart fördelarna, hur du enkelt kan ange vilka rättigheter varje användare ska ha, och överlag krävs administratörsrättigheter endast när du ändrar inställningar som påverkar systemfiler.

Du har väl helt enkelt lagt dig till med dåliga datorvanor. Bilbälte kan också kännas töntigt men det är en ganska bra uppfinning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lavvisk
jag blir irriterad på detta linux, precis installerat det och vill få VLC till det.. försöker följa guiden på vlcs hemsida men kommer ingenstans för så fort jag ska göra något så måste jag slå lösenord... vilket inte är det jag angav när jag installerade.. jag ville inte ens ha nå lösenord men det var man tvungen att skriva i för att få komma vidare, löjligt.

Hur slipper jag det här användartönteriet?

Känner igen mig i det där. Du känner till Aptitude eller Synaptic antar jag? Ifall du gör det, är det bara att starta programmet, söka efter vlc, så installerar den allt själv om du tillämpar förändringarna som du gjort, det vill säga att du valt att installera paketet för vlc. Då slipper du allt krångel med att packa upp tarballs, cmake och allt.

Vad gäller lösenord är för att du försöker göra en sak som kräver root-rättigheter, det vill säga administratör. Antar att du är admin på din egen dator. Dock vet jag inte om man kan undkomma lösenord, men det bör man nog kunna.

Visa signatur

En dator blir aldrig som man tänkt sig

Permalänk
Medlem

Alltid kul med artiklar om Linux, speciellt lättförståelig information så vanliga Svenssons skulle kunna tänka sig skaffa det.

Dock har jag ett litet klagomål. Om ni ska göra en liknande artikel/recension i framtiden så tycker jag att ni bör köra det virtuellt (antingen VM-ware eller virtual box exempelvis). Detta för bättre bildkvalitet med print screens än att rikta en kamera mot en skärm.

Såg väldigt oprofessionellt ut med såna suddiga bilder.