Konsumentverket om Datorbutikens konkurs

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
Problemet är snarare att politiker som yrkesgrupp inte är särskilt begåvade samt att vägen upp till toppen bygger på belöningar för trogen tjänst snarare än duglighet.

Källor?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Fan för väntar ni er, vi bor i underbara sverige där privatpersonen inte är värt ett skit, staten, myndigheter, företag, rika mm. kommer alltid först sen lilla arbetaren, a.k.a arbetsmyran som är en siffra i statistiken.

Kalla mig koko, bakom flötet eller vad fan ni vill men det är egen erfarenhet sen många år tillbaka (började med arbetsförmedlingen) och jag undviker ovannämnda så gott det går.

Skulle du kunna utveckla det där med började med arbetsförmedlingen för jag förstår inte din poäng där?

I övrigt så tycker jag Sverige är ett bra land att bo i även om man bara ser det från konsumentens håll. För att dra ett uselt exempel så var Sverige det enda landet med ett välutvecklat system för hemförsäljning varefter man i princip plankade Sveriges lagar i EG-direktiven. Andra länder saknade alltså detta. Som ni redan vet så är är ju konsumentköplagen samt de lagar som berör olika former av distansköp väldigt fördelaktiga för konsumenterna.

Angående mitt uttalande om politiker så är det bara en åsikt och ska inte tas på allt för stort allvar. Det säger väl sig självt att jag inte har några källor. Däremot så känner jag en del som är engagerade politiskt. Låt oss säga att de smarta inte längre är engagerade medan de mindre smarta fortfarande är det .

Man kan förstås inte dra alla över en linje.

Är du själv politiker? Om någon känner sig kränkt så ska jag genast ta bort inlägget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aloysius
Som vanligt blir folk som tokiga och tycker att någon annan ska betala när de tappat pengarna i sjön. Vill ni inte ta risken det innebär att betala i förskott så teckna en försäkring som täcker såna förluster, det finns säkert som tillägg i er hemförsäkring eller betala med postförskott.

Anledningen till att företaget går i konkurs är alltså att det inte har några pengar, det finns alltså inga pengar att kräva. Skulle man prioritera annorlunda (t ex banker sist) skulle företag behöva betala mycket mer för sina lån vilket skulle göra att priserna höjs och att fler företag går med förlust.

Om jag får 100 kr idag i förskott för att klippa din gräsmatta på söndag (eller skotta garageuppfarten kanske det är mer säsong för...) och jag super upp pengarna imorgon och ragglar ut i vägen och dör, vem ska då betala dina 100 kr? Jag är död och mitt dödsbo har inga pengar? Jag gissar att svaret är den där mystiske "någon annan"...

Så är det.

Men å andra sidan skulle man kunna tänka sig att "någon annan" skulle kunna vara staten. Det finns t.ex. en statlig lönegaranti. Om ett företag konkar och anställda blir utan lön går staten in och ersätter den uteblivna lönen. Och går en bank omkull så finns den statliga insättningsgarantin så att ditt sparkonto räddas. Man skulle kunna tänka sig ett liknande skydd för förskottsbetalningar som gått upp i rök. Sätt ett rimligt tak, typ 25000kr, så täcker man de flesta vanliga människor normala köp. Man kan alltid fråga sig hur sådana här garantier påverkar människors incitament för att ta eget ansvar och vilket ansvar företag kommer att ta när staten alltid går in och städar upp. Förmodligen ökar det osunt risktagande. Men sätter man ett rimligt tak så tror jag att det positiva överväger. Långsiktigt tror jag det är viktigare för ekonomin att folk känner förtroende för systemet och kan lita på att man inte förlorar pengar när man handlar i god tro. Man kan inte kräva att vanligt folk ska hålla koll på balansräkningen hos företag man handlar hos.

Sen varför det är som det är, att banker får ut sitt först, det handlar förstås om att politiker prioriterar ekonomin i stort över enskilda individers ve och väl. Om stora långivare inte kan få ut sitt först så skulle räntan ligga avsevärt mycket högre, alternativt skulle många företag ha svårt att få krediter eftersom osäkerheten för kreditgivarna blir sämre, med sämre tillväxt och högre arbetslöshet som följd.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Det där va nog fan bland den dummast liknelsen jag läst, sorry, men jag är bara ärlig.

För övrigt:
1, Leverantörer har ställt krav på DB.
2, Pengarna går till staten, dvs dig och mig.
3, Att prioritera enstaka privatpersoner och riskera att andra privatpersoner åker på nitar är löjligt. På gränsen till patetiskt. Använd postförskott.

Belga har dock en poäng, men det skulle kräva att vi avskaffade hela kreditcirkeln för att det skulle fungera. I'm in, men verkligheten är det inte.

Kreditkort och banker är den riktiga anledningen till att världsfinanser är svajiga. Hade alla snackat "riktiga pengar" istället för "riktiga pengar + lika mycket fake pengar" skulle det funnits massa bakom ekonomin. Men, att få detta att försvinna funkar inte. Dom flesta vanliga, ni vet dom som handlar mot förskottsbetalning, skulle inte gå med på det. Bankerna skulle aboslut inte gå med på det. Husköpare skulle inte gå med på det osv osv osv. Tyvärr Belga, won't happen.

Om man dessutom ska betala mindre begåvade förskottsbetalare före staten, gissa om det skulle poppa upp ohederliga bolag som med vilje driver bolaget i konkurs för att betala stålar till sina privata polare för att slippa momsen?

om du missade det eller om jag var otydlig så drog jag en parallell till inlägget över

"Jag tycker att man får skylla sig själv lite då detta har legat i luften ett bra tag, ända sen dom gick ihop med JME har det gått neråt, gäller för konsumenterna att hålla ögonen öppna...."

det är ofta sånna här feltolkningar det bli om man läser ett halft inlägg! läs allt, kommentera sen!

Visa signatur

8800 GT SLI, Asus P5N-D 750i, 2048 MB PC6400 CorsairXMS2, E8400 @ 3.8Ghz, Noctua NH-U9B CPU Cooler, Ipower Extreme 600w, 500 Gb Samsung Spinpoint, 300Gb Samsung Spinpoint, 320 Gb Toshiba? 500 GB WD Caviar. Massa Noctua Fläktar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Fortfarande, hur kan de inte ha pengar till antingen prylarna eller att lämna tillbkaa till kunderna? Enda förklaringen till det är ju att de tagit kundernas pengar och gjort någonting annat med dem, vilket också borde betyda att de inte tänkt leverera någonting från start (speciellt inte om de tagit emot beställningar som de sedan skeppat direkt från leverantörens lager och inte sina egna).

Och om du ragglar ut i vägen och dör, varför har då företaget du köpt din tv på avbetalning av mer rätt till pengarna ditt dödsbo har än killen vars garageuppfart du skulle skotta?

Pengarna som kunderna betalar in hamnar ju på företagets konto, det är ju deras pengar då och dom kan således använda dom till vad dom vill. Menar du att företaget skulle spara just dina pengar tills fakturan från leverantören kommer för just dina grejer? Det skulle ju vara helt omöjligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Fortfarande, hur kan de inte ha pengar till antingen prylarna eller att lämna tillbkaa till kunderna? Enda förklaringen till det är ju att de tagit kundernas pengar och gjort någonting annat med dem, vilket också borde betyda att de inte tänkt leverera någonting från start (speciellt inte om de tagit emot beställningar som de sedan skeppat direkt från leverantörens lager och inte sina egna).

Och om du ragglar ut i vägen och dör, varför har då företaget du köpt din tv på avbetalning av mer rätt till pengarna ditt dödsbo har än killen vars garageuppfart du skulle skotta?

I praktiken ligger ju alla bolag, även de som går jättebra med en viss tids fördröjning. De betalar ju ofta räkningar efter 30 dagar eller hur lång tid de nu har på sig för att tjäna så mycket ränta som möjligt och ha mycket pengar i kassan. Köper du en sladd för 100 kr på Dustin eller Komplett ikväll så är det säkert så att just de kronorna går till att betala någon utgift de hade för ett tag sedan som de måste betala just nu, inte att köpa en sladd hos sin sladd-leverantör.

När ett företag går i konkurs så har det ju gått dåligt en längre tid och det går inte i konkurs förrän det faktiskt är så att det inte går att rädda företaget. Eftersom verksamheten blöder hela tiden finns det ingen anledning att driva företaget en månad extra, det finns alltså ingen vinst i att "lura kunder" på slutet som en del verkar fått för sig. Anledningen till att man ändå gör så är ju att man hoppas på att det ska ordna sig till slut. Hade de vetat på DB hur det skulle sluta så hade de lagt ner företaget redan när det slutade göra vinst, vilket var flera år sedan (tror jag?).

Förmånsrättslagen ändrades för några år sedan just för att fler fordringsägare ska kunna få ut pengar ur ett konkursbo, har jag för mig. Anledningen till att vissa är prioriterade och vissa oprioriterade är dels att olika panter och säkerheter för lån gör att de går före. Det skulle inte vara någon vits med en säkerhet som inte var en säkerhet. Och utan dessa skulle företagen ha mycket svårare att få in pengar. Dels så anses skyddet för vissa fordringsägare vara viktigare än andra, t. ex. löner till de anställda, något jag tror de flesta håller med om är rätt vettigt.

Permalänk
Inaktiv

Med andra ord, som vanlig konsument är man bland de sista i kön som får plocka från konkursboet.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
Är du själv politiker? Om någon känner sig kränkt så ska jag genast ta bort inlägget.

Jag är inte politiker själv, men jag tycker det är lite för vanligt att fok anklagar dem för inkompetens, särskilt när det görs utan helt utan hållbara argument. Givetvis kan man alltid hitta politiker som tycker annorlunda än man själv, eller kanske till och med inte är insatt i ett ämne man själv tycker är viktigt, men vilka krav kan man egentligen ställa? Om någon tror sig kunna göra jobbet så mycket bättre är det (i princip) inget som hindrar honom från att sätta igång.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Jag är inte politiker själv, men jag tycker det är lite för vanligt att fok anklagar dem för inkompetens, särskilt när det görs utan helt utan hållbara argument. Givetvis kan man alltid hitta politiker som tycker annorlunda än man själv, eller kanske till och med inte är insatt i ett ämne man själv tycker är viktigt, men vilka krav kan man egentligen ställa? Om någon tror sig kunna göra jobbet så mycket bättre är det (i princip) inget som hindrar honom från att sätta igång.

Jo det är du helt rätt i. Däremot så är det nu denna belöning av trogen tjänst mm. har en viss inverkan på yrkets attraktivitet samt att lönerna är ganska kassa åtminstone om man ganska lätt kan göra det dubbla inom andra sektorer.

Som sidnotis och förtydligande så var min poäng alltså inte politikernas åsikter utan deras kompetens. Det finns en viss skillnad. Den som bensäkert tror att hans ideologi är rätt bör nog tänka om. Min åsikt är att det inte är ideologin i sig som spelar roll utan hur den tillämpas och uppfattas bland folk.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
Angående den politiska diskussionen så är inte Sveriges problem att de politiska ideologierna skiljer sig åt. Problemet är snarare att politiker som yrkesgrupp inte är särskilt begåvade samt att vägen upp till toppen bygger på belöningar för trogen tjänst snarare än duglighet.

Hahaha! Ain't that right! Fast att folk är dumma hjälper inte direkt det heller. Människor är smarta, folk är dumma.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Jag är inte politiker själv, men jag tycker det är lite för vanligt att fok anklagar dem för inkompetens, särskilt när det görs utan helt utan hållbara argument. Givetvis kan man alltid hitta politiker som tycker annorlunda än man själv, eller kanske till och med inte är insatt i ett ämne man själv tycker är viktigt, men vilka krav kan man egentligen ställa? Om någon tror sig kunna göra jobbet så mycket bättre är det (i princip) inget som hindrar honom från att sätta igång.

Att ens påstå att politiker har någon form av kompetens e ju bara en bluff.

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Jag är inte politiker själv, men jag tycker det är lite för vanligt att fok anklagar dem för inkompetens, särskilt när det görs utan helt utan hållbara argument. Givetvis kan man alltid hitta politiker som tycker annorlunda än man själv, eller kanske till och med inte är insatt i ett ämne man själv tycker är viktigt, men vilka krav kan man egentligen ställa? Om någon tror sig kunna göra jobbet så mycket bättre är det (i princip) inget som hindrar honom från att sätta igång.

Det verkar som att det är lättare för en politiker ifall han håller en s.k. politisk korrekt linje. Alltså inte säger något som skulle kunna förarga någon. Samtidigt som han smörar för de som är högre upp i partiet. Ju lenare du snackar, ju högre upp stiger du. Det är därför vi idag har sossar som aldrig jobbat en dag i sitt liv.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Jag är inte politiker själv, men jag tycker det är lite för vanligt att fok anklagar dem för inkompetens, särskilt när det görs utan helt utan hållbara argument. Givetvis kan man alltid hitta politiker som tycker annorlunda än man själv, eller kanske till och med inte är insatt i ett ämne man själv tycker är viktigt, men vilka krav kan man egentligen ställa? Om någon tror sig kunna göra jobbet så mycket bättre är det (i princip) inget som hindrar honom från att sätta igång.

Kända politiker är givetvis väldigt bra på det de gör, annars hade de inte varit kända politiker, frågan är väl snarast om det är några sympatiska egenskaper de är bra på. Sakkunskap är till exempel helt irrelevant. Viktiga egenskaper är att kunna "nätverka", hugga varandra i ryggen, konspirera, smida planer och snacka skit. Eftersom det är partierna själva och inte väljarna som väljer politikerna handlar det ju om att hamna så högt upp på valsedlarna som möjligt, och där har ju inte väljarna något att säga till om. Det är ingen tillfällighet att det är ungefär samma egenskaper som behövs för att vinna Expedition Robinson som att komma in i riksdagen.

Lite off topic...

Permalänk
Avstängd

Vill bara påpeka att detta gäller nog även moderater.

Själv röstade jag på vänsterpartiet:P

Och ja det är sakkunskapen jag menar. Toppolitikerna är bra på att vara politiker vilket tyvärr inte är samma sak som bra för folket.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
Jo det är du helt rätt i. Däremot så är det nu denna belöning av trogen tjänst mm. har en viss inverkan på yrkets attraktivitet samt att lönerna är ganska kassa åtminstone om man ganska lätt kan göra det dubbla inom andra sektorer.

Dock brukar det väl inte alltför sällan gnällas även på att politikerlöner är höga, i alla fall på högre nivåer?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GamearN^
Att ens påstå att politiker har någon form av kompetens e ju bara en bluff.

Då får jag väl fråga efter dina källor också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Det verkar som att det är lättare för en politiker ifall han håller en s.k. politisk korrekt linje. Alltså inte säger något som skulle kunna förarga någon. Samtidigt som han smörar för de som är högre upp i partiet. Ju lenare du snackar, ju högre upp stiger du. Det är därför vi idag har sossar som aldrig jobbat en dag i sitt liv.

Den sorgliga sanningen är nog dock att den där strategin fungerar rätt väl även utanför politiken; det är dumt att utsätta sig för konflikter om man inte är väldigt säker på att vinna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aloysius
Kända politiker är givetvis väldigt bra på det de gör, annars hade de inte varit kända politiker, frågan är väl snarast om det är några sympatiska egenskaper de är bra på. Sakkunskap är till exempel helt irrelevant. Viktiga egenskaper är att kunna "nätverka", hugga varandra i ryggen, konspirera, smida planer och snacka skit. Eftersom det är partierna själva och inte väljarna som väljer politikerna handlar det ju om att hamna så högt upp på valsedlarna som möjligt, och där har ju inte väljarna något att säga till om. Det är ingen tillfällighet att det är ungefär samma egenskaper som behövs för att vinna Expedition Robinson som att komma in i riksdagen.

Men det är väl snarare det politiska systemet som avgör vilka egenskaper de skickliga kommer ha; i en demokrati gäller det att få folket på sin sida och då är nätverk, rygghugg och konspirationer svårslagna redskap. Så länge de sedan sköter sig hyggligt och ger folket de bidrag de vill ha kommer tillräckligt många vara nöjda. Vad kan man göra åt saken? Få folk att ställa högre (annorlunda i alla fall) krav? Tillsätta en upplyst despot?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Pengarna som kunderna betalar in hamnar ju på företagets konto, det är ju deras pengar då och dom kan således använda dom till vad dom vill. Menar du att företaget skulle spara just dina pengar tills fakturan från leverantören kommer för just dina grejer? Det skulle ju vara helt omöjligt.

Varför skulle det vara omöjligt?Förklara gärna dom tar ju ut en vinst på varje vara dom säljer förr eller senare så går dom plus och då skall dom absolut se till att ha en kassa för möjliga återbetalningar/avbeställningar/returärenden,det säger ju rent bondförnuft.Eller menar du att företag bara drar hem så mycket stålar dom kan och skiter i kunderna???
Vilket moderatsnack...
P.S har kunden inte fått en vara hemlevererad så inte fan är dom inbetalda pengarna företagets att spendera fritt det är ju ren BS.

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Elgot
[B] Då får jag väl fråga efter dina källor också.

Kolla runt dig bland politiken, kom tillbaks sen när du insett sanningen och godta din välkommen-i-klubben nål.

Politiker sitter på sina feta rövar hela dagarna och då och då slänger de in saker som FRA m.m. för att få det att se ut som att de gör något tills månaden är slut och miljoncheckarna stömmar in.

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Varför skulle det vara omöjligt?Förklara gärna dom tar ju ut en vinst på varje vara dom säljer förr eller senare så går dom plus och då skall dom absolut se till att ha en kassa för möjliga återbetalningar/avbeställningar/returärenden,det säger ju rent bondförnuft.Eller menar du att företag bara drar hem så mycket stålar dom kan och skiter i kunderna???
Vilket moderatsnack...

Tror nog att han menade att pengarna har en viss ruljans i företaget. Datorbutiker som DB har bundit större delen av sitt kapital i varulagret. Detta gäller även om de går med vinst. När det sedan börjar gå utför så börjar de handla allt mer på kredit etc så att de hamnar så långt efter att varje intjänad krona går åt att betala en innestående skuld.

Till slut är det inte längrehållbart och man har hamnat i situationen att inkomsterna inte längre ens kan betala förra "periodens" skulder. Konkursen är ett faktum och det som återstår som tillgångar är alltså varulagret + fastigheter etc - förra periodens skulder - nuvarande periodens skulder. Sen får man även räkna in andra löpande kostnade som löner etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Men det är väl snarare det politiska systemet som avgör vilka egenskaper de skickliga kommer ha; i en demokrati gäller det att få folket på sin sida och då är nätverk, rygghugg och konspirationer svårslagna redskap. Så länge de sedan sköter sig hyggligt och ger folket de bidrag de vill ha kommer tillräckligt många vara nöjda. Vad kan man göra åt saken? Få folk att ställa högre (annorlunda i alla fall) krav? Tillsätta en upplyst despot?

Jo, det är ju sant. Det finns andra politiska system där personliga egenskaper är betydligt viktigare än i Sverige. Eftersom väljarna inte har något att säga till om (eller nästan inget) när det gäller vilka politiker som blir valda, så går det utmärkt att vara exempelvis kriminell och bli vald ändå. Men som sagt så är det inte vad väljarna tycker om en politiker som är det viktiga för denne, utan hur starkt ställning denne har bland partikollegorna, det är därför hur bra du är på att hantera hovintriger och palatskupper som är det det viktiga.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GamearN^
Kolla runt dig bland politiken, kom tillbaks sen när du insett sanningen och godta din välkommen-i-klubben nål.

Jo, jag har sett men så är det i en demokrati. Antingen får man se till att tycka som dem som regerar eller också får man finna sig i att de inte gör som man villen stor del av tiden.

Permalänk
Medlem

Betalade delar för ca 2500 med visa med förskottsbetalning, tog bort beställningen den 10 november. När tror ni ja skulle få tillbaks pengarna?(om jag nu får det) Och finns det något jag kan göra?

Visa signatur

Stationär dator

Permalänk

Mycket prat om att konsumenter är oprioriterade, men vilka är prioriterade före dessa som inte borde vara det?

Nå jag kommer nog hädanefter bli mer försiktig med förskottsbetalningar, jag visste om problemet innan, men ändå såg jag datorbutiken som en säker butik, vilket jag skulle ha valt framför många okända.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aloysius
Eftersom väljarna inte har något att säga till om (eller nästan inget) när det gäller vilka politiker som blir valda, så går det utmärkt att vara exempelvis kriminell och bli vald ändå.

En stor bov i dramat är ju också medelsvenssons obefintliga intresse för politik (förutom när det är dags att gå till valurnorna och rösta på samma parti som förra gången).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Jo, jag har sett men så är det i en demokrati. Antingen får man se till att tycka som dem som regerar eller också får man finna sig i att de inte gör som man villen stor del av tiden.

Har varken sagt att jag kan göra något åt det, vill göra något åt det, eller inte godtar det.

Är så illa tvungen att godta det som en fin liten 16åring som inte kommer härifrån.

Tyvärr, så är det ändå sanningen. Kompetensen bland dagens politiker har gått bakåt, det handlar inte längre om "yrkesfärdighet" utan om att smöra tillräckligt för att komma till toppen. Kan det på något sätt kallas ett "kompetent dags arbete"?

EDIT; Piratpartiet och Sverigedemokraterna må sträva efter en del mål som kanske inte gillas av hela befolkningen, men de är iaf ärliga till skillnad från vad sossarna bland annat blivit.

Hela politiken numera känns som en enda stor gammal film med dessa poliser som blir mutade gång på gång, alla vet att det är fel, alla vet vad som pågår, men vem ställer sig upp mot de och säger, det här är fel!

Inte folket iaf, inte som det nu ser ut.

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00

Permalänk

Vilken massa stackare som inte kan hantera att de förlorat pengar och skriker i högan sky om att just de borde få tillbaka sina pengar för de tillhör ju "folket".

Fattar ni inte att det funkar så här när ett företag konkar? Alla skulder hamnar i kö och den som handlade sist får finna sig att hamna sist i kön när konkursförvaltaren pytsar ut de pengar han kan skrapa ihop. Pengarna räcker inte till alla – det är ju därför de gör konkurs! Om ni inte pallar med att handlaren går i konkurs så får ni väl köpa över disk istället.

GamearN^,
Ditt resonnemang om politiker som "slänger in FRA" och cashar miljoncheckar låter närmast som det kom från en tolvåring. Är du tolv år?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lolight

Det är INTE smartare ur en samhällssynpunkt att låta företag få pengarna först, Nej. Som privatperson kan du inte kvitta förluster mot vinster. Det är redan skattade pengar. Sedan har företag mer ekonomiska muskler. Så varför ska inte dom kunna ta smällen bättre?

Dumheter. De flesta konsumenter handlar med pengar som de äger, vilket gör att de pengar de väljer att spendera på prylar kommer från resurser som finns utöver de resurser de behöver för att överleva. Som du kanske vet så är det ofta så att företag levererar saker, och får betalt kanske 60 eller 90 dagar senare. De ligger alltså ute med pengar som de inte har, som måste täckas upp av tidigare månaders intäkter. Må vara att det inte orsakar en soliditetskris, men risken finns att det blir en likviditetskris, särskilt om leverantören arbetar med få stora kunder. Om jag inte minns helt galet så misslyckas 80% av alla nystartade företag. Sena betalningar från kunder var en del av det som nästan sänkte Ericsson i början av 2000-talet. Tro för allt i världen inte att företag har det speciellt lätt. Sen, skattade pengar? Skatt är då inte det enda företag tillför samhället. Samhället är inte att likställa med staten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Läste du nyheten?

Kompensation är någonting man får som plåster på såren. Det är en klapp på femåringens huvud så att han slutar gråta. Det man ska ha om man blir blåst är ersättning, öga för öga så att säga och sen eventuellt kompensation för att man blev blåst utöver ersättningen. Och hur skulle det bli bättre av att företagen får pengarna först? Visst, privatpersonerna går inte i konkurs men i förhållande till hur mycket pengar det troligen handlar om när det gäller företagen lär ju privatpersonernas pengar vara småväxel, så om det inte finns pengar nog till att ersätta dem så lär det ju knappast ändå finnas pengar nog att rädda företagen som ska ha pengar om det nu är så att de skulle konka utan de pengarna.

Och visst, det kanske finns undantag där kundernas fodringar är så stora att det gör den skillnaden, men då snackar vi ju om en helt annan skala.

Ja, jag läste nyheten. Nu är det ju såhär att om företaget faktiskt kan betala tillbaka alla sina skulder kontant, då finns det ingen direkt anledning till att försätta det i konkurs, eller hur? Privatpersonernas pengar kan knappast vara småväxel, eftersom det är i princip basen för all omsättning företaget har. Företagen i fråga är ju inte företagskunder, utan Datorbutikens leverantörer, som i ett stabilt företag borde få lite mindre pengar av DB än vad DB får in av sina kunder. I det här fallet är det väl förmodligen så att balansen har rubbats lite åt fel håll, men det handlar inte direkt om några småpengar som skulle behöva betalas tillbaka till kunderna.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Bla,bla,bla.

GamearN^,
Ditt resonnemang om politiker som "slänger in FRA" och cashar miljoncheckar låter närmast som det kom från en tolvåring. Är du tolv år?

Fel, är 16.

Vart ligger felet i mitt resonemang? Citera ut det i någon av mina meningar så scorar du första poängen.

EDIT; Överdrev lite på checksidan, men det är inga småpengar höjdarna inom politiken drar in i löner, och knappast något de förtjänar för det arbete de utför.

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
När vi avvecklade Databyggarna så såg vi till att alla fick sina grejer så ingen blev lidande plus att vi tog hand om garantier 1 år efter vi la ner så man kan sköta saker rätt om man bara vill.

Avveckla och gå i konkurs är ju inte samma sak.

Tycker du att de före detta anställda nu ska jobba gratis och ta emot garantier i et år utöver att de fått kicken?

En konkurs är så här och det hade varit väldigt mycke tsämre för oss alla om det hade varit företagen som hade fått pengarna sist då en konkurs då hade kunnat starta en kedjereaktion utan dess like!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Det borde vara lagstadgat att pengar som inkommit för en vara som inte skickats ut, ej får ses som intäkter... isf skulle pengarna obehindrat kunna skickas tillbaka till konsumenten. Att företag är skyldiga att själva "agera paypal". då skulle inga konsumenter kunna bli drabbade av konkurser. många väljer givetvis att förskottsbetala då det är det billigaste och enklaste alternativet, det är inte speciellt korkat som vissa påstår, snarare smidigt.
Det är ungefär som att påstå att det är korkat att gå ut för man kan både bli rånad å våldtagen. det är ungefär det personerna som förskottsbetalat datorbutiken har blivit. ekonomiskt våldtagna. >.<

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Vad är det för inställning vissa människor har?! Att alla företag skulle vara onda?? Det finns inga onda företag. Vill man vara ond skapar man en sekt. Vill man hjälpa människor startar man en ideell förening eller en stiftelse eller något sånt. Vill man däremot tjäna pengar startar man ett företag. Och företag behöver inte alls betyda ett multinationellt företag med någon cigarrpuffare i toppen.

De allra flesta företag i är små enmansföretag, vilket egentligen bara är ett annat sätt att arbeta, är busenkelt att starta och innebär några extra rutor på deklarationen under en viss omsättning. I stället för att vara fast anställd behöver man då bara skicka en faktura till arbetsgivaren, vilket lönar sig framförallt om man jobbar åt flera olika arbetsgivare, så de slipper fylla i massa papper och kanske tvekar att anlita dig. Vad händer om detta företag inte får sina pengar? Någon kommer ju bli utan arbete!

Vi kan omsätta detta till det aktuella fallet:

Datorbutikens kapital går åt till att göra kunderna nöjda och ge dem möjligheten att beställa sina prylar från komplett istället. Då kan inte datorbutiken betala sina skulder, vilket helt enkelt leder till att de företagen som har skulder att driva in inte får sin inkomst och måste avskeda någon. Och det blir förmodligen inte den cigarrpuffande direktören. Det blir den vanliga arbetaren som torskar. Så vem är det egentligen som förlorar på att pengarna ska delas ut till kunderna?

Förlåt om jag kanske svamlar lite såhär sent på kvällen, men jag hoppas ni förstår min påäng!