Permalänk
Medlem

uppdatera bios risk

Hej!

Jag undrar vad det finns för risk med att uppdatera bios. Asus skriver på sin support sida att det finns en "viss risk" med att flasha bios och det är en åsikt som ekar överallt bland kunniga på forumen. Man får dock aldrig veta konkret vad det är som kan hända.
Jag förstår att det finns en risk med att göra det direkt i windows (även om det är precis vad jag själv har gjort åtskilliga gånger) eftersom att proceduren kan avbrytas mitt i.

Jag har börjat nojja över att något kan ha kommit till skada.

Tack!

Permalänk
Medlem

Informationen i BIOS-chippet måste vara 100% korrekt, om någon del är fel så vet inte datorn hur den ska hantera hårdvaran och det blir fel.

Permalänk
Medlem

Re: uppdatera bios risk

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crapgame
Hej!

Jag undrar vad det finns för risk med att uppdatera bios. Asus skriver på sin support sida att det finns en "viss risk" med att flasha bios och det är en åsikt som ekar överallt bland kunniga på forumen. Man får dock aldrig veta konkret vad det är som kan hända.
Jag förstår att det finns en risk med att göra det direkt i windows (även om det är precis vad jag själv har gjort åtskilliga gånger) eftersom att proceduren kan avbrytas mitt i.

Jag har börjat nojja över att något kan ha kommit till skada.

Tack!

Om du uppdaterat BIOS och du inte får något felmeddelande under uppdateringen och vid första uppstart av ditt OS, så kan du vara lugn.

Permalänk
Medlem

Efter BIOS-flashingen verifieras det som skrivits till BIOS så om det skulle gå snett så lär du veta om det innan omstart. Varje BIOS-flashningen som jag har gjort har gått bra men jag antar det borde gå att flasha om det skulle visa sig att verifieringen inte stämmer. Det mest riskfyllda är väl om det blir strömavbrott just under flashning. Det blir inte kul.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Aha! Tack allesammans! lugnande att höra.