Permalänk
Medlem

Finns ett open source-projekt som heter NTFS-3G om jag inte minns fel. Du borde hitta det på macports.

Gissar på att det är det du tänker på.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zany
en fråga, vad finns det för program/plugins så man kan skriva på ntfs diskar?

http://macntfs-3g.blogspot.com/ är opensource och gratis.

Själv använder jag Paragon NTFS som gör det hela väldigt seamless. Fungerar perfekt än så länge - kör dock inte NTFS till vardag, men fungerar bra om man behöver ansluta någon extern HDD med NTFS eller för att gå in på sin boot camp partition.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
http://macntfs-3g.blogspot.com/ är opensource och gratis.

Själv använder jag Paragon NTFS som gör det hela väldigt seamless. Fungerar perfekt än så länge - kör dock inte NTFS till vardag, men fungerar bra om man behöver ansluta någon extern HDD med NTFS eller för att gå in på sin boot camp partition.

Använder själv ntfs-3g och är tokigt nöjd. Kräver macfuse (länkat till från länken här ovan).
Inget prestandamonster, men det gör vad det skall..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

finns de program eller något trix för att öppns *.img filer i osx? de går ju öppna *.iso mfl alt om de finns bra gärna gratis vertyg om konvertera *.img till *.iso eller rent av till *.dmg ?

/Northrider,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NorthRider
finns de program eller något trix för att öppns *.img filer i osx? de går ju öppna *.iso mfl alt om de finns bra gärna gratis vertyg om konvertera *.img till *.iso eller rent av till *.dmg ?

/Northrider,

Toast har ett litet verktyg som heter "Mount disk image" som fungerar bra för att montera olika typer av ISO-filer.
Har dock inte letat efter något billigare/gratis alternativ. Någon annan som vet kanske?

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD

Permalänk
Medlem
Citat:

Toast har ett litet verktyg som heter "Mount disk image" som fungerar bra för att montera olika typer av ISO-filer.
Har dock inte letat efter något billigare/gratis alternativ. Någon annan som vet kanske?

Okej, vad bra då vet jag de finns ett alternativ i alla fall

/Northrider,

Permalänk

Har inte ens min macbook än men har redan börjat lista program jag vill installera.

hittade detta:

http://www.inquisitorx.com/safari/

vet inte om det postats, men det verkar rätt najs.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudburst
Har inte ens min macbook än men har redan börjat lista program jag vill installera.

hittade detta:

http://www.inquisitorx.com/safari/

vet inte om det postats, men det verkar rätt najs.

Det är rätt najs

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

/Northrider,

Döp om .img till .iso bara

Sen dubbelklickar du på den.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg

Redan testat de.. fick samma som man dubbelklickar direkt på .img filen. Säger att den inte går öppna.

/Northrider,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg

Citat:

Redan testat de.. fick samma som man dubbelklickar direkt på .img filen. Säger att den inte går öppna.

/Northrider,

Det är nog något konstigt med din .img-fil då för jag testade nyss att montera en .img genom att bara dubbelklicka på den - fungerade hur bra som helst!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är nog något konstigt med din .img-fil då för jag testade nyss att montera en .img genom att bara dubbelklicka på den - fungerade hur bra som helst!

Okej, kan meddela att den funkar öppna i windows (vista) direkt. Jag får väl testa vidare.

/Northrider,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeth
Ja, tyvärr.

Om du behöver hålla reda på saker så är Things ovärderligt! Använder det hela tiden i jobbet.

Använder också Evernote för anteckningar och sånt. Skicka ett PM med din mail om du vill ha en invite.

Fungerar textigenkänningen så bra på handskriva texter etc som det görs i quick intro filmen?

Blev starkt intresserad av det programet. Ska testa så fort jag har hämtat min MB laddare som jag glömde hos en vän

Visa signatur

MacBook 13" - Intel Core 2 Duo 2.2ghz, 4GB RAM, 500GB HD

Permalänk
Medlem

Hör kanske inte hit men, varför är Quicktime alltid de program som är förvalt för att spela upp filmklipp med? använder VLC till allt, och väljer när jag startar exempel en *.avi fil att den skall automatisk starta i VLC, men detta får man göra på alla avi filer fast man kryssat i rutan för den skall känna igen de. Och höger klickar man på någon fil sedan så är Quicktime ändå förvalt?

/Northrider,

Permalänk
Citat:

Hör kanske inte hit men, varför är Quicktime alltid de program som är förvalt för att spela upp filmklipp med? använder VLC till allt, och väljer när jag startar exempel en *.avi fil att den skall automatisk starta i VLC, men detta får man göra på alla avi filer fast man kryssat i rutan för den skall känna igen de. Och höger klickar man på någon fil sedan så är Quicktime ändå förvalt?

/Northrider,

Högerklicka på filen och välj "Visa Info". Där ska det finnas ett ställe som heter "Öppna med:" där du kan välja vilket program som ska öppa vald filtyp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_beast*
Högerklicka på filen och välj "Visa Info". Där ska det finnas ett ställe som heter "Öppna med:" där du kan välja vilket program som ska öppa vald filtyp.

Men de är ju samma sak som högerklick och välja öppna med ju! kommer till samma dialog ruta där man kan kryssa i att öppna alltid med detta program. Kruxet är att väljer jag annan avi fil som jag aldrig öppnat i macen tidigare så öppnas den ändå med quicktime!!

/Northrider,

Permalänk
Medlem
Citat:

Men de är ju samma sak som högerklick och välja öppna med ju! kommer till samma dialog ruta där man kan kryssa i att öppna alltid med detta program. Kruxet är att väljer jag annan avi fil som jag aldrig öppnat i macen tidigare så öppnas den ändå med quicktime!!

/Northrider,

Markera den fil du vill spela, tryck command + i, där kan du ställa in vilket program den filtypen ALLTID ska öppnas med - välj VLC, tryck sedan på "Ändra Alla".

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem
Citat:

/Northrider,

http://www.rubicode.com/Software/RCDefaultApp/ Kan nog hjälpa dig med filassociationer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hauk
Markera den fil du vill spela, tryck command + i, där kan du ställa in vilket program den filtypen ALLTID ska öppnas med - välj VLC, tryck sedan på "Ändra Alla".

Tackar de verkar funka!
Inte för de var jobbigt att högerklicka på filen man skulle öppna och sedan välja VLC där, men drygt efter ett tag

/Northrider,

Permalänk

MultiClutch är inte nämnt i tråden!

http://wcrawford.org/2008/02/28/everytime-i-think-about-you-i...

Aktuellt för nya MacBooks med multitouch trackpads! Lägg till nya trackpadkommandon till valfria program! Otroligt skönt och användbart enligt mig.

Tex har jag i Firefox:

(swipe = 3 fingrar)

"swipe vänster" - bak
"swipe höger" - fram
"swipe ner" - ny tab
"swipe upp" - stäng tab

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudburst
MultiClutch är inte nämnt i tråden!

http://wcrawford.org/2008/02/28/everytime-i-think-about-you-i...

Aktuellt för nya MacBooks med multitouch trackpads! Lägg till nya trackpadkommandon till valfria program! Otroligt skönt och användbart enligt mig.

Tex har jag i Firefox:

(swipe = 3 fingrar)

"swipe vänster" - bak
"swipe höger" - fram
"swipe ner" - ny tab
"swipe upp" - stäng tab

Men du använder dig då inte av Spaces?

Permalänk

Jo börjat använda det smått. Kör en hot corner på den. Skulle kunna ställa in så det blir spaces swipe överallt forutom firefox kanske, men vet inte.

Permalänk
Medlem

Evernote är nya favorit programet.

Visa signatur

MacBook 13" - Intel Core 2 Duo 2.2ghz, 4GB RAM, 500GB HD

Permalänk
Medlem

Jag letar efter vettiga alternativ för "städning" och upprensning av skräp och sånt till mac osx..

Typ Ccleaner, Spybot S&D.

Vad kan man göra för att trimma en mac osx burk? Finns det inställningar likt XP för att stänga av onödiga funktioner, tex återställning punkter, optimera för bakgrundstjänster, virituellt minne osv..

Vad kan man göra för att optimera helt enkelt...

davve

Visa signatur

[ten acres of mainframe computers]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davve00
Jag letar efter vettiga alternativ för "städning" och upprensning av skräp och sånt till mac osx..

Typ Ccleaner, Spybot S&D.

Vad kan man göra för att trimma en mac osx burk? Finns det inställningar likt XP för att stänga av onödiga funktioner, tex återställning punkter, optimera för bakgrundstjänster, virituellt minne osv..

Vad kan man göra för att optimera helt enkelt...

davve

pröva monolingual och onyx. Jag har programmet Apptrap som hjälper mig att slänga konfigurationsfiler när jag slänger program.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Citat:

Tackar de verkar funka!
Inte för de var jobbigt att högerklicka på filen man skulle öppna och sedan välja VLC där, men drygt efter ett tag

/Northrider,

Tipps är annars att ladda ner Perian och sedan kan du använda QuickTime/FrontRow för att titta på alla dina filmer/serier. Och varför skulle du vilja göra det? Jo för QuickTime är så mycket bättre än VLC, såvida man inte skall kolla på något obskyrt format. För guds skull man kan inte ens "förflytta" sig till vilken tid som helst längs filmens "tidslinje" med VLC utan man måste gå till en punkt bestämd av VLC. Kasst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har länge velat ha en mediaspelare som kan spela upp video i RAR-arkiv, otroligt jobbigt att behöva packa upp hela tiden.

VLC kan spela rar, men inte arkiv (eg. .rar .r01 .r02 .r03 .r04) etc.

Finns "VLC rar loader" men får inte det att fungera

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Tipps är annars att ladda ner Perian och sedan kan du använda QuickTime/FrontRow för att titta på alla dina filmer/serier. Och varför skulle du vilja göra det? Jo för QuickTime är så mycket bättre än VLC, såvida man inte skall kolla på något obskyrt format. För guds skull man kan inte ens "förflytta" sig till vilken tid som helst längs filmens "tidslinje" med VLC utan man måste gå till en punkt bestämd av VLC. Kasst.

QuickTime synkar inte ljudet när det är direktsändningar, tex på Eurosport player. Dessutom så krashar QuickTime om man öppnar en länk som för tillfället inte streamar.

Därför kör jag VLC, men måste tyvärr starta i QuickTime och kopiera adressen.
Finns det någon som har fått stremad video att öppna direkt i VLC, jag har installerat pluginen men det funkar ändå inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Har länge velat ha en mediaspelare som kan spela upp video i RAR-arkiv, otroligt jobbigt att behöva packa upp hela tiden.

VLC kan spela rar, men inte arkiv (eg. .rar .r01 .r02 .r03 .r04) etc.

Finns "VLC rar loader" men får inte det att fungera

Hade också velat ha ett sådan program. Plex/XBMC fixar ju biffen, men det är inte så ofta jag drar igång det när jag bara kör direkt på datorn så att säga. Ibland startar jag det och kör det på den externa skärmen och styr Plex separat med Remoten, det fungerar fint.

Den största anledningen till att jag inte kör Plex/XBMC mer är nog att ljudnivån är så extremt låg så man måste dra upp den till extrema nivåer och det är inte så roligt om man glömmer det sen eller dylikt och drar igång lite musik/ljud av något slag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Är ingen OS X eller macanvändare öht men ett tips är att använda Rarmounter 0.1 så slipper du packa upp filmen oavsett format och kan spela upp med vilken spelare du vill. Rekomenderar Mplayer Extended.

Edit: Har märkt att Finder.app är lite kass på att tolka de mountade rar-arkiven på rätt sätt, exempelvis kan de framstå som om de är unmountade när de faktiskt inte är det dock inga som helst problem med Pathfinder.