Nyinköp: Grafikkort + moderkort, max 2500kr .. Tips?

Permalänk
Medlem

Nyinköp: Grafikkort + moderkort, max 2500kr .. Tips?

Hej!

Ska uppgradera med nytt grafikkort och moderkort.

De ska till en början jobba tillsammans med en x2 amd 6000+ och 4gb ddr2 6400, tagna ur mitt nuvarande system..
Tänkte uppgradera till en bättre cpu inom en snar framtid. Så ett krav är moderkortet ska klara av både den nuvarande cpun samt de nya am2+ prollarna. (Måste uppgradera moderkortet då cpun o moderkortet inte är 100% kompatibla med varandra)

Hade tidigare ett ati 3870 men det har jag förlorat efter att ha skickat in det på returhantering hos datorbutiken.

Så jag skulle vilja ha ett grafikkort som presterar minst lika bra som mitt förra.
har inte så bra koll på de senaste modellerna pris/prestanda mässigt, så därför vänder jag mig hit.

Moderkort: Max 1000kr Klara amd x2 6000+ 125watt + framtidssäkert för amds nya x4 cpuer.
Grafikkort: ca. 2500kr - moderkortspris. Nividia eller ati? hdmi. Antingen fast utgång eller via medföljande dvi->hdmi adapter.

Vilka ska man köpa ifrån?
Inet? - Aldrig testat. Ngt att testa?
Kör gärna med webhallen annars, då de har snabba leveranser o billig frakt.

TIPS?

Tack på förhand!

EDIT: Efter lite sökande här på forumen, så ser jag att många rekommenderar 4850. Kan det vara något?

Isåfall, vilket moderkort till det?

Permalänk
Medlem

HD4850 är omtyckt, ja. Och bra för sitt pris.

Själv har jag ett Gigabyte GA-MA770-DS3. Dock osäker om den kommer att stödja AMD's nya X4 processorer som ska komma snart. Jag har dock Rev 1.0 som inte klarar av de Phenom som drar 140W. Rev 2.0 klarar av det...annars tycker jag att det är ett bra moderkort i grunden och prisvärt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=255550

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Lite över budget men prisvärt moderkort;
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=414956

Grafikkort är antingen HD4850 eller HD4870 Alternativt HD4830 för att dra ner på priset.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Okej.. tackar för svar.

Hmm, msi asså. Redan haft två st, inte blivit 100% någon gång.
Så tänkte testa på annat, gigabyte verkar bättre, eller asus.

Ngn som har koll? Ett moderkort med framtida stöd för amds snartsläppta x4 processorer.. Runt max 1000-1200kr

Grafikkort ser det ut som att det blir ett hd4850 alt. hd4870.