Hjälp! DHCP från trådlöst NIC - hur?

Permalänk

Hjälp! DHCP från trådlöst NIC - hur?

Har en stationär dator med comhemanslutning. Vad jag vill göra är att sticka in mitt trådlösa nätverkskort (USB) i denna och låta det senare agera DHCP så att jag kan surfa på min mobil.

Så här ska det alltså se ut: http://img74.imageshack.us/img74/9770/lanpk2.jpg

Hur f*n bär jag åt?

Visa signatur

P4 2.66ghz @ 3.2ghz | Albatron PX865PE Pro (V2.0) | 1gb DDRAM PC2700 | Nvidia Geforce2 MX/MX 400 | 120 Gb Seagate Baraccuda 7200.7 | Pioneer DVR-106 DVD+/-RW | 200 Gb Seagate Baraccuda 7200 |

Permalänk
Medlem

ladda hem ett freeware dhcp program. Bara till att googla, de är knappt 100kb stora.

Visa signatur

i7 940 @ 3,5Ghz | Asus Rampage II extreme | 3x2gb 1600Mhz DDR3 | Radeon HD 4870 1Gb | 2Tb HDD | Cosmos 1000 | Windows 7

Permalänk

Har försökt men misslyckats. Behöver en mer ingående beskrivning är jag rädd för...

Visa signatur

P4 2.66ghz @ 3.2ghz | Albatron PX865PE Pro (V2.0) | 1gb DDRAM PC2700 | Nvidia Geforce2 MX/MX 400 | 120 Gb Seagate Baraccuda 7200.7 | Pioneer DVR-106 DVD+/-RW | 200 Gb Seagate Baraccuda 7200 |

Permalänk

Vänta nu, har du inte en trådlöst kabelmodem från comhem? Varför inte ansluta din telefon till den direkt?

Menar du att du vill sätta upp din dator som en trådlös router? Blir nog svårt om det är det du menar.

Edit: Om du lyckas göra det så måste du routa 192.168.x.x nätet till datorns default gw (detta gör du i din burk).

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk

Nej, inget trådlöst modem är jag rädd för.

Ja, exakt! Går verkligen inte detta?

Ja, på nåt sätt måste väl min vita IP från NIC #1 knytas ihop med den svarta på NIC #2 tänker jag, fast vad vet jag...

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

P4 2.66ghz @ 3.2ghz | Albatron PX865PE Pro (V2.0) | 1gb DDRAM PC2700 | Nvidia Geforce2 MX/MX 400 | 120 Gb Seagate Baraccuda 7200.7 | Pioneer DVR-106 DVD+/-RW | 200 Gb Seagate Baraccuda 7200 |

Permalänk
Medlem

Du kan använda windows inbyggda guide för att skapa en så kallad "wingate" (tror jag det heter) routing mellan två NIC's på en stationär dator. Men DHCP server måste du fixa själv (sålänge du inte använder något av windows server OS som har det inbyggt).

Visa signatur

i7 940 @ 3,5Ghz | Asus Rampage II extreme | 3x2gb 1600Mhz DDR3 | Radeon HD 4870 1Gb | 2Tb HDD | Cosmos 1000 | Windows 7

Permalänk

För att slippa bulla runt med det (hur skulle du tex lösa säkerhet om du nu lyckas konfigurera windows till att acceptera trådlösa anslutningar) så köp en billig trådlös router och koppla in i nätet.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Vila i frid

Belkins trådlösa (som även har 4 lan-portar) router kostar 299 på onoff/siba/elgiganten etc etc. Den funkar väldigt bra!

Permalänk
Medlem

Kör "Konfiguera ett hemnätverk eller ett litet kontorsnätverk" från Nätverksanslutningar i den här datorn, välj "Den här datorn ansluter direkt till internet och dom andra datorerna i nätverket ansluter genom denna" eller vad nu alternativet heter.
Välj ditt trådade nätverkskort som ingående, och ditt trådlösa som internt(har det inte framför mig nu så jag är inte riktigt säker, men nått i stil är det).
Sen när guiden är klar går du in på inställningarna för trådlösa nätverkskortet, Trådlösa nätverk och sen Lägg till-knappen, Skapa ett nät och kryssa i "Detta är ett dator-till-dator nätverk....".

Tror det ska funkar, har inte grejer här så jag kan testa men eftersom det funkar på det viset med trådade anslutningar borde det kunna funka med trådlösa också. På så vis agerar datorn DHCP-server också.

Permalänk
Medlem

Det kan hända att du måste konfigurera datorn som "accespoint" och inte dator-till-dator (ad-hoc) för att det skall fungera via mobilen, det beror lite på vad för telefon du har, endel stöder inte ad-hoc...Dock skall det nog gå att konfigurera den som "accespoint" på något sätt men jag vet ej exakt hur..

Visa signatur

http://www.speedtest.fi/se/ - hastighetstest för bredband, 3G-internet, WLAN, grafikkort, processor, hårdskiva, allt på svenska!