Värt att uppgradera MB & CPU? (I dagens läge)

Permalänk
Medlem

Värt att uppgradera MB & CPU? (I dagens läge)

Hej,

Köpte för cirka 2år sedan en:

Amd 4600+ X2 (AM2)
7900GT 256MB
2GB Corsair Value PC5300
MSI K9N SLI Platinum rev 1

Kände för ett tag sedan att det inte räckte till.
Så krängde ett nytt Asus HD4870 512MB samt slängde in 4GB PC8000 minnen.

Nu känner jag att det är dags att kolla över processorn.
Trogen AMD'are som man är så är det ju självklart AM2+ som gäller eller?

Är det värt att lägga ner ca 2k på en AMD Phenom X4 9950 samt ett moderkort som passar till henne?
Om ja, vilket moderkort är att föredra?
Eller helt enkelt vänta otåligt på Phenom II?

Permalänk
Medlem

AMD Athlon 64 X2 6000+ 89W tänker jag köpa. Den är enkel och mycket bra vad jag har hört och ganska billig också.

Moderkort har jag ingen aning om vilken du ska ta till den, men jag kör med MSI K9N SLI Platinum,nForce 570 SLI,ATX.

Visa signatur

#1. Black Ops.
#2. Dragon Age 2.
#3. Heroes 3.

Permalänk
Medlem

Det kommer alltid nyare saker i horisonten, men det kan väl vara värt att kolla upp om du verkligen behöver byta moderkortet eller om MSI har någon bios uppgradering för någon fräsig phenom processor.

Alternativet är ju att du köper en ganska billig AM2 processor för att stilla ha begäret för tillfället och sen hoppa på Phenom II eller kanske t.o.m. AM3 socken när den väl kommer.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av j0113
AMD Athlon 64 X2 6000+ 89W tänker jag köpa. Den är enkel och mycket bra vad jag har hört och ganska billig också.

Moderkort har jag ingen aning om vilken du ska ta till den, men jag kör med MSI K9N SLI Platinum,nForce 570 SLI,ATX.

Ja då har du samma moderkort som jag atm, frågan är om det stor skillnad mellan en 4600+ och en 6000+, klart det är en förbättring men frågan är om den är värd att uppgradera.

Permalänk
Medlem

Beror på vad du ska göra med den i framtiden.

Om du är hardcore gamer så bör du uppgradera till den, om inte bättre, med tanke på de spel som strax kommer. Så vad spelar du för spel?

Visa signatur

#1. Black Ops.
#2. Dragon Age 2.
#3. Heroes 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av j0113
Beror på vad du ska göra med den i framtiden.

Om du är hardcore gamer så bör du uppgradera till den, om inte bättre, med tanke på de spel som strax kommer. Så vad spelar du för spel?

Vill ju gärna ha den drivsäker på nästan högsta inställningarna.
Allt möjligt, Crysis, FarCry 2, Left 4 Dead.
Så kanske får bli en phenom trots allt.
Moderkort+CPU landar väl på en 3500kr.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elecan
Hej,

Köpte för cirka 2år sedan en:

Amd 4600+ X2 (AM2)
7900GT 256MB
2GB Corsair Value PC5300
MSI K9N SLI Platinum rev 1

Kände för ett tag sedan att det inte räckte till.
Så krängde ett nytt Asus HD4870 512MB samt slängde in 4GB PC8000 minnen.

Nu känner jag att det är dags att kolla över processorn.
Trogen AMD'are som man är så är det ju självklart AM2+ som gäller eller?

Är det värt att lägga ner ca 2k på en AMD Phenom X4 9950 samt ett moderkort som passar till henne?
Om ja, vilket moderkort är att föredra?
Eller helt enkelt vänta otåligt på Phenom II?

Tror tyvärr inte att ditt moderkort klarar Phenom.
Är inte 100 dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Tror tyvärr inte att ditt moderkort klarar Phenom.
Är inte 100 dock.

Just därför jag sa: "Om ja, vilket moderkort är att föredra?"
V2 klarar Phenom, inte V1 som jag har tyvärr.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elecan
Just därför jag sa: "Om ja, vilket moderkort är att föredra?"
V2 klarar Phenom, inte V1 som jag har tyvärr.

i det övriga du har skrivit... det är aldrig nödvändigt att uppgradera. dock så handlar det om va du har för behov. surfar du klarar du dig på en singelkärnig processor. ska du spela så bör du ha en dual core prolle...

för övrigt så har du kollat om ditt moderkort har en nyare bios att dra ner . du kanske har tur att med hjälp av en ny bios gör att ditt moderkort stodjer am2+ . du kan ju altid kolla

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
i det övriga du har skrivit... det är aldrig nödvändigt att uppgradera. dock så handlar det om va du har för behov. surfar du klarar du dig på en singelkärnig processor. ska du spela så bör du ha en dual core prolle...

för övrigt så har du kollat om ditt moderkort har en nyare bios att dra ner . du kanske har tur att med hjälp av en ny bios gör att ditt moderkort stodjer am2+ . du kan ju altid kolla

Jo jag kollade, tyvärr verkar det inte som om det finns någon uppdatering som gör att de stöder de nyaste phenom eller AM2+.

Nej, självklart täcker jag Svensson behovet med att surfa och betala mina räkningar. Men över helgerna så är jag hemma ifrån jobbet och spenderar gärna någon kväll med ett krävande spel, så just nu är det ett behov

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elecan
Vill ju gärna ha den drivsäker på nästan högsta inställningarna.
Allt möjligt, Crysis, FarCry 2, Left 4 Dead.
Så kanske får bli en phenom trots allt.
Moderkort+CPU landar väl på en 3500kr.

Behåll moderkortet och köp AMD Athlon 64 X2 6000+ och kanske det nu så populära grafikkortet ATI Radeon 4870, 512 eller 1GB.. eller så kör du Crossfire med 2 st Radeon 4850. Det är vad jag tänkte göra för att klara av de hardcore spel som finns / kommer.

Visa signatur

#1. Black Ops.
#2. Dragon Age 2.
#3. Heroes 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av j0113
Behåll moderkortet och köp AMD Athlon 64 X2 6000+ och kanske det nu så populära grafikkortet ATI Radeon 4870, 512 eller 1GB.. eller så kör du Crossfire med 2 st Radeon 4850. Det är vad jag tänkte göra för att klara av de hardcore spel som finns / kommer.

Hehe om du läser det första jag skrev så har jag redan ett ATI 4870 512mb ;).
Men det blir nog att köpa en prolle iform av en X2 6000+, jag får köpa nytt moderkort och prolle igen efter sommaren om det skulle vara för lite.