Permalänk
Medlem

Hur mycket pyntade du för den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tsukuyomi
Hur mycket pyntade du för den?

Samma som alla här i USA, $2699, så ca 21600 kr.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
Samma som alla här i USA, $2699, så ca 21600 kr.

Här kan man få den för ~22,500 som billigast, inte allt för stor skillnad. Vet du vad ett EF 24-70/2.8 går på?

Permalänk
Hedersmedlem

Kan bero på att dollarn tokrusat den senaste månaden

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tsukuyomi
Här kan man få den för ~22,500 som billigast, inte allt för stor skillnad. Vet du vad ett EF 24-70/2.8 går på?

Kika på www.bhphotovideo.com. Referenspris, hittar du billigare så är det scam.

För övrigt är det ju som jonasy säger, dollarn har tokrusat senaste 3 månaderna så det lönar sig ju knappast att handla härifrån längre.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem

BILDER!!!

Permalänk
Medlem

Jobbar på fotobutik. Det är riktigt najs att filma, mums säger jag. Tyvärr hackar bilden när man panorerar snabbt. Har antagligen att göra med bitraten.

Visa signatur

Nvidia 7800 GT, AMD64 3500+, 1024MB RAM.

Permalänk
Medlem

Hej!

Hoppas detta är rätt forum.
Tänkte köpa en kamera till frugan i födelsedags present.
Dag att byta ut vår gamla Nikon F801
Kan inte så mycket om moderna kameror, men har kollat runt lite och kombinationen Video+väderskyddad+metallhus = Canon 5D MKII

Tittar på ett paket som detta
Canon 5D MKII 23 995 kr
Canon EF 70-200/2,8 L IS USM 17 685 kr
Canon EF 24-70/2,8 L USM 11 875 kr
Canon Speedlite 580EX II 4 295 kr

Blir ju mycket pengar och jag vet inte hur mycket sämmre zoomen är än en fast optik.
Skall man köpa optik från någon annan?
Några tips om alternativ optik eller om man skall satsa på fasta?

Visa signatur

Inte lätt när man vill men inte kan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fapiao
Hej!

Hoppas detta är rätt forum.
Tänkte köpa en kamera till frugan i födelsedags present.
Dag att byta ut vår gamla Nikon F801
Kan inte så mycket om moderna kameror, men har kollat runt lite och kombinationen Video+väderskyddad+metallhus = Canon 5D MKII

Tittar på ett paket som detta
Canon 5D MKII 23 995 kr
Canon EF 70-200/2,8 L IS USM 17 685 kr
Canon EF 24-70/2,8 L USM 11 875 kr
Canon Speedlite 580EX II 4 295 kr

Blir ju mycket pengar och jag vet inte hur mycket sämmre zoomen är än en fast optik.
Skall man köpa optik från någon annan?
Några tips om alternativ optik eller om man skall satsa på fasta?

Man ska ju ha klart för sig att zoomarna blivit bättre på senare år. men den digitala tekniken kräver också mer av optiken än förr. Den stora skillnaden ligger i hur objektiven presterar på stora bländaröppningar, där de fasta ofta är både ljusstarkare och presterar betydligt bättre. De är ofta mindre och lättare också.

Jag själv föredrar fasta objektiv, även om jag sålt av alla och bara har zoomar kvar.

Permalänk
Medlem

De största skillnaderna mellan zoomar och fasta objektiv idag är eg att fasta oftast presterar bättre i motljus och att de har mindre distortion. Vad gäller skärpa man man nog inte säga att zoomar är sämre, rent generellt. Det finns flertalet exempel på då zoomar presterar bättre i MTF-tester än vad fasta objektiv gör.

Sen är väl en 5D mkII, IMO, lite att ta i från tårna om man ska ha något som ersätter en F801, även om F801 visserligen var ganska välförsedd med funktioner för sin tid. En D90 är nog lite mer av en F801 av idag, IMO.