GTA IV- Officiella tråden [Länkar, tips & trix, hjälp och problemlösning]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loweann
hur får man bort patchen ? eller kan man ändra så man slipper se taket hela tiden ? Blir så jevorsk sur!
Här sitter man o planerar o spela så bara cpar de efter ett 24 timmars spelande, sne installera patch sen fucked up!

Vad menar du? Se taket, är det att kameran åker ner till marken fast du kan styra den och dra upp den med musen men den trillar tillbaka?
Då har du samma problem som jag skrev om, Rockstar gjorde dåligt testande när de fixade directInput (directX API för spelkontroller). Lösningen är att koppla ur alla spelkontrollers (gamepad, joystick etc.).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

de e ju skit jobbigt. är de bara att ta savegames mappen och kopiera ? sen lägga in på samma ställe då?

När jag skulle installera om så frågade den om jag ville ta bort sparfilerna. Jag klickade nej så när jag installerade igen och startade upp spelet så laddade den automatiskt min gamla sparning.

Permalänk
Relik 📜

Är Social Club nere?
Jag kommer inte in.. :/

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Funderar på att avinstallera spelet nu när man är i slutet och börja spela sen när man kan spela allt på high och bra fps. Då är vill man spela om spelet igen för att få reda på slutet

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Vad menar du? Se taket, är det att kameran åker ner till marken fast du kan styra den och dra upp den med musen men den trillar tillbaka?
Då har du samma problem som jag skrev om, Rockstar gjorde dåligt testande när de fixade directInput (directX API för spelkontroller). Lösningen är att koppla ur alla spelkontrollers (gamepad, joystick etc.).

ja de e de ja menar.. Har en ps2 kontroll i en usb port.. Men använder endast tangentbordet. ska testa.. hoppas de funkar o koppla ur iaf. tack som fan annars

Visa signatur

Intel I7 6700k, Asus Z-170 PRO, 32GB 2666mhz Corsair VENGEANCE LPX, EVGA GTX 1080 CLASSIFIED, Corsair AX 850, Crucial mx100 512GB

Fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem

konstigt.. har kommit till andra ön nu o spelat har börjar lagga o rycka som tusan... samma på första ön fast innan jag låste upp den andra som flöt det fint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Är Social Club nere?
Jag kommer inte in.. :/

Kommer inte heller in, igen jag känner som har GTA IV kommer in. =/

Permalänk
Medlem

Jag kommer in iaf Men var nere för mig en stund igår. Stabila servrar höhö.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

I och med att spelet sägs vara så extremt processorkrävande så vore det intressant att höra nån som har typ en i7 920 på 4GHz hur hög fps han får

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
I och med att spelet sägs vara så extremt processorkrävande så vore det intressant att höra nån som har typ en i7 920 på 4GHz hur hög fps han får

Jag håller med. Vill också veta hur man upplever byta från C2D i 3-4Ghz till Core Quad 3-4Ghz, eller hur högt man lyckas klocka dom.
För att se om det är värt att uppgradera till quad.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Öjvind, fixar du testet eller?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_

51 fps average
Upplösning 1680x1050
Texture Quality: High
Render Quality: Highest
View distance: 66
Detail distance: 100

Cpu usage: 28%
System memory usage: 78%
Video memory usage: 80%

Core i7 920 @ 3,9Ghz
4870 1gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ERR0R
51 fps average
Upplösning 1680x1050

Core i7 920 @ 3,9Ghz
4870 1gb

Wow, okej då vet vi, GTA IV gillar i7 ^^

Permalänk
Relik 📜

Någon som har en länk där det beskrivs hur man ska confa router etc för att kunna lira online vettigt? I nuläget kommer jag in på typ 3/10 servrar och blir lite randomkickad för att jag tappar kontakten med spelare. Vad jag kunnat läsa mig till beror det på att jag har för restriktiv NAT, men eftersom spelfan kör dynamiska portar för alla anslutningar är det ju typ omöjligt att confa vettigt..

Visa signatur

Permalänk
Citat:

de e ju skit jobbigt. är de bara att ta savegames mappen och kopiera ? sen lägga in på samma ställe då?

Ska vara så.. fast erfarenhet kan vara att ibland startar inte spel så man får ta bort alla saves logga in i et tnyss game och sedan tabba ur och klistra in de under spelets gång. sen abra ladda om elelr starta om spelet så bör det funka.

Btw ingen som vet felkod på 0x0000135? (osäkert på nollorna)

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Jävlar vad dålig prestanda jag har i spelet.. Hur fan kan det flyta sämre än Crysis?! Usel portning från 360 och uselt optimerat eller vad?

Visa signatur

AMD X2 4000+, 4096 MB Corsair Value, Leadtek 8800GT 512MB, GIGABYTE GA-MA770 DS3, ANTEC P180

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alienware
Jävlar vad dålig prestanda jag har i spelet.. Hur fan kan det flyta sämre än Crysis?! Usel portning från 360 och uselt optimerat eller vad?

Portningen är ett skämt, som det redan har nämnts ganska många gånger i den här tråden. Helt ärligt talat så tycker jag inte att det är snyggt alls, kolla bara på skuggorna! Det är väldigt synd, för spelet är ganska bra i övrigt, verkligen synd att man ska behöva spela det i <60 fps...

Permalänk

Du menar <35 fps ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Någon som har en länk där det beskrivs hur man ska confa router etc för att kunna lira online vettigt? I nuläget kommer jag in på typ 3/10 servrar och blir lite randomkickad för att jag tappar kontakten med spelare. Vad jag kunnat läsa mig till beror det på att jag har för restriktiv NAT, men eftersom spelfan kör dynamiska portar för alla anslutningar är det ju typ omöjligt att confa vettigt..

Väldigt enkel lösning, kör med samtliga portar upplåsta! Folk är alldeles för mycket "ååååh jag behöver säkerhet, det är så farligt med internet!". Det enda man behöver är AntiVirus, Bara antivirus och inget internet security eller dylikt. Men använder man huvudet behöver man inte ens det ;).

Och ja det är en usel portning såg jag, min dator segade lite när jag startade GTA IV och jag kom in i Xbox360 menyn, alltså med konsolens menylayout. Sedan efter några sekunder laddades PC-menyn Över konsolmenyn.

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Väldigt enkel lösning, kör med samtliga portar upplåsta! Folk är alldeles för mycket "ååååh jag behöver säkerhet, det är så farligt med internet!". Det enda man behöver är AntiVirus, Bara antivirus och inget internet security eller dylikt. Men använder man huvudet behöver man inte ens det ;).

Och ja det är en usel portning såg jag, min dator segade lite när jag startade GTA IV och jag kom in i Xbox360 menyn, alltså med konsolens menylayout. Sedan efter några sekunder laddades PC-menyn Över konsolmenyn.

Om du hittar en router som klarar att skicka alla portar till alla datorer på ett bra sätt så ska jag kolla på det..

Jag tror dessutom du underskattar vad som händer på internet lite, det funkar bra att tänka så om man är själv på sin lina, men om man som jag delar med 4-5 andra känns det bra med extra säkerhet.. Alla använder inte huvudet lika mycket som en själv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det här skulle jag också vilja veta. Jag testade med UPnP påslaget i routern en gång och då funkade det bra men vad jag hört ska det påverka säkerheten med det påslaget, om det stämmer vet jag inte.

Visa signatur

Intel i5 13600K | ASRock B760 Pro RS | MSI MAG A750GL 750W | Montech Air 1000 Silent
2x WD Black SN770 | Kingston 32GB DDR5
ASUS GeForce RTX 4060 8GB Dual OC | Arctic Liquid Freezer II 240
Windows 11

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dm1
Det här skulle jag också vilja veta. Jag testade med UPnP påslaget i routern en gång och då funkade det bra men vad jag hört ska det påverka säkerheten med det påslaget, om det stämmer vet jag inte.

För mig funkar inte ens det som det ska.. Skrutt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ERR0R
51 fps average
Upplösning 1680x1050

Core i7 920 @ 3,9Ghz
4870 1gb

Det var det jävligaste!

51fps average, nice job KonsolStar

Visa signatur

C2D E8400 @ 3,8Ghz, Gigabyte EP35-DS3R, 2Gb 1066Mhz DDR2, HD4850 512Mb 680/100, CoolerMaster Hyper 212, Öppet PIII chassi med bordsfäkt...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Om du hittar en router som klarar att skicka alla portar till alla datorer på ett bra sätt så ska jag kolla på det..

Är det inte bara att köra DMZ? Då är väl alla portar öppna? Kör en mjukvarubrandvägg tills du tröttnar på spelet!

Permalänk

Statistics
Average FPS: 47.13
Duration: 37.17 sec
CPU Usage: 94%
System memory usage: 52%
Video memory usage: 98%

Graphics Settings
Video Mode: 1680 x 1050 (60 Hz)
Texture Quality: Medium
Render Quality: High
View Distance: 25
Detail Distance: 37

Hardware
Microsoft® Windows Vista" Home Premium
Service Pack 1
Video Adapter: NVIDIA GeForce 9600 GT
Video Driver version: 180.84
Audio Adapter: Högtalare (Creative SB X-Fi)
Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E8400 @ 3.00GHz

Trött på att det småhackar lite hela tiden men så verkar det ju vara för nästan alla.. Tror ni att det skulle göra stor skillnad om jag klockar Cpu:n till 4.0ghz istället för det jag har nu, 3.6ghz?

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk

Jag har fått uppleva vad jag bedömer vara buggiga kontroller. När man hänger efter ett fordon och det står "press *jumpknappen* repeatly", vad menas med detta? ska man trycka så snabbt som möjligt så många ggr som möjligt, eller va e d frågan om? Det har buggat som fan för mig, inget händer oftast när jag trycker på denna tangent vid en sådan situation.

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Är det inte bara att köra DMZ? Då är väl alla portar öppna? Kör en mjukvarubrandvägg tills du tröttnar på spelet!

Jo, om det vore så enkelt att jag bara hade en dator som kräver portar..

Det jag är ute efter är inte lösningar för att koppla förbi routern eller routerfunktionaliteten genom att öppna portar eller köra DMZ, det klarar jag av på egen hand genom att t.ex. plugga min nätverkskabel rakt mot nätet då vi har IP-nummer över.

Det jag söker är lösningar för att få spelet att funka _med_ en normal router vilket det BORDE, annars har någon på R* gjort en rejäl screwup. UPnP sägs vara lösningen, men det funkar bara till hälften då två personer fortfarande inte kan spela samtidigt på ett bra sätt (de hittar inte varandra, men alla andra). Inget annat spel har samma problem, de flesta kräver inte ens UPnP, så det borde vara lösbart.

Får helt enkelt vänta tills R* eller någon driftig släpper en guide, har inte tid att exprimentera.. Räckte med att byta brandvägg från m0n0wall till pfSense för att alls få UPnP, tog en jävla massa timmar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
Jag har fått uppleva vad jag bedömer vara buggiga kontroller. När man hänger efter ett fordon och det står "press *jumpknappen* repeatly", vad menas med detta? ska man trycka så snabbt som möjligt så många ggr som möjligt, eller va e d frågan om? Det har buggat som fan för mig, inget händer oftast när jag trycker på denna tangent vid en sådan situation.

Repeatly... det är just upprepande. Spamma

Är det Games for windows som är klent eller är det nåt annat som spökar, blir disconnected ifrån live ibland när jag försöker testa multiplayer. Och det verkar vilja som programmet slår tärning om jag ska få fram servrar eller inte. :S

Visa signatur

Det vet Stewie.[Första mod.]-[Orjan.Project[III]]

Permalänk
Medlem

Grafikbuggar? Nejdå

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kberg
http://pici.se/pictures/xFvlnXkIQ.jpg
Grafikbuggar? Nejdå

pff du är ju ute och kör i vattnet!

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller