Permalänk
Medlem

Hjälp med komvux-utbildning

Tjena!

Jag sökte för ett tag sen in mig på några gymnasiekurser som börjar i Januari.
Detta gjorde jag för att läsa upp mina betyg från IG till ett G eller mer.

De kurser jag sökte var följande:

  • Religon A
    Naturkunskap A
    Mattematik C
    Mattematik D
    Persondatorer A

De tre första kurserna har jag tidigare läst på gymnasiet men då jag var väldigt skoltrött fick jag IG i dessa. De två sista kurserna är extra för att få material för en hel termin.

Mailade nu till min studievägledare och frågade ifall jag kommit in.
Då meddelar han att jag kommit in på de två sista kurserna. De andra kom jag inte in på pga jag läst dom förut.
Frågade då i ett mail ifall jag skulle kommit in på dom ifall jag inte läst dom förut och fick till svar att jag hade garanterat kommit in då.

Får dom ens göra såhär?
Vad är skillnaden? Jag kostar lika mycket nu som om jag aldrig skulle läst utbildningen förut?

Vem kan man kontakta förutom studievägledaren i en sån här fråga?

Hjälp!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Hjälp med komvux-utbildning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SunQ
Vad är skillnaden? Jag kostar lika mycket nu som om jag aldrig skulle läst utbildningen förut?

Många har väl börjat införa regler som dessa för att hindra folk att ta det lungt och vara oseriösa på gymnasiet och för att så många höjde sina gymnasiebetyg att inflation uppstod.

Permalänk

Det ska väl bara gälla om man har godkänt (eller bättre) i något, inte om man har icke godkänt? Det låter väldigt konstigt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Hur tyckte han du skulle göra med dom du hade IG i då? Du kan inte bara gå och tenta av dom du har ig i då? det får man väl göra kostnadsfritt om man inte har ett godkänt betyg...

Visa signatur

Deck me out

Permalänk

Ser de inte på IG och "inget betyg" som två skilda "betyg"?
Var rätt mycket snack om högskolebehörighet i samband med projektarbete, då det snackades om att man faktiskt kunde komma in på ett högskoleprogram med IG i projektarbete, då det inte stod som "*****" (inget betyg) i ens papper

Visa signatur

[AMD Athlon64 4400+ ][Geforce 8800GTS][ASUS M4N-SLI]
[3x300gb i RAID0, 500 gig och en 74gb raptor = 1474 GB]

Permalänk
Medlem

Han tyckte jag skulle göra prövningar i dessa ämnen.
Detta är dock inte studiemedelsberättigat och det kommer ju ta ganska mycket tid att läsa 3 ämnen.

Men precis som Random-person skriver, jag förstår ifall han skulle sagt samma sak ifall jag hade G i betyg. Men nu har jag ju icke godkänt och behöver detta för att få grundläggande behörighet. Utan dessa poäng jag får av att läsa upp betygen kan jag ej söka vidare till högskola som jag nu så gärna vill göra.

Men vem kan man prata med om en sån här sak? Min studievägledare har ju bestämt sig för att jag inte ska få gå dessa utbildningar. Så vad är nästa steg?

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Det finns även distansutbildningar som du kan söka, men det är kanske lite sent.

Om du inte får läsa kurserna så strunta i att gå på komvux nu, Persondatorer A är skit och matteD så är den en fördel att kunna matte C. Speciellt när man får lära sig gå "bakvägen" (integrera)

Annars är religionkunskap och naturkunskap några kurser som inte kräver så mycket tid om man enbart läser inför proven. MatteC kan vara lite svårare, men om man har tänkt läsa vidare så bör man kunna fixa den själv. Så att fixa dessa kurser själv ska inte vara ett problem om man har tänkt att läsa vidare, problemet är dock tid och ekonomi. Sedan vet jag inte om man får göra prövningar när man vill, isåfall är det smart att enbart läsa religion fixa den, sedan enbart naturkunskap och sist matteC. -Smart är att ta matten sist inför nästa mattekurs. De andra kurserna kan man nästan egentligen glömma direkt efter utan det gör något. (visst naturkunskap är bra, men man lärde sig typ inget i kursen)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Det är distansutbildningar jag sökt. Har sökt dessa för att kunna få studiebidrag så man kan överleva under tiden man pluggar. Har ju lägenhet som måste betalas och man måste ju äta.

Så jag vill ju helst komma in på dessa utbildningar så man kan ägna sig helt åt att plugga istället för att behöva jobba + plugga och därmed ej få samma fokus på plugget.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Min sambo kanske kan ge lite tips eftersom hon är Studievägledare. Vi kommer till Härnta på måndag.

Permalänk
Medlem

kan du inte läsa tekniskt basår på nått universitet?

Permalänk
Medlem

Jag bor inte längre i Härnösand Har flyttat till Stockholm, bara inte ändrat plats.

Och jag skulle jättegärna gå ett tekniskt basår. Men då jag ej har grundläggande behörighet kommer jag ej in på denna linjen. Så behöver dessa kurser innan jag ens kan söka mig in till något what so ever på högskolan.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

På min skola kunde man terminen efter att ha tagit studenten komma tillbaka och betala 500 kr per kurs för att läsa upp den...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Knasigt. Jag fick läsa Fysik B på komvux fastän jag hade IG i det, och det var vårterminen -08. Ta kontakt med någon annan på komvux och se vad de säger.
Du skriver att du bor i stockholm, är det möjligtvis NTI-gymnasiet du sökt till?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag fick läsa upp Matte E som jag hade IG i utan några som helst frågor. Valde dessutom lite strökurser till det för att få studiebidrag.

Mitt tips är att köra någon/några enkla kurser samtidigt så får du pengar iallafall. Försök också att klara dig på så lite studiebidrag och lån som möjligt.. jag tog 75% när jag pluggade Komvux, men med min låga hyra och inneboende skulle jag lätt kunnat ta 50%, kanske 25%.

Kan tipsa om Filosofi och Psykologi.. de är jävligt sjyssta och inte mycket arbetsmöda. Även Historia B är nice.. men kräver lite mer insats.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Det stämmer att man kan göra prövningar för 500kr / kurs. Men då är fortfarande problemet att man inte får några pengar medans man läser kursen.

Sen är det för sent att söka andra kurser som jag ej läst bara för att få pengar.
Ska försöka få tag i någon annan på komvux och fråga lite frågor. Men det verkar lite halvt omöjligt att ringa till dom.

Jag har ringt kanske 100 samtal och kommit fram 2ggr till dom. Mail svarar dom på en gång varannan dag.

Nej det är inte NTI gymnasiet jag sökt till. Det är Infokomp.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Är det inte så att man först får ta studielån vårterminen samma år som man fyller 20 om man inte går på högskolan, eller gäller det bara gymnasie??? Antar att du är 19??

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Näe jag är inte 19. Jag är 24 år gammal.
Har jobbat sen jag gick ut från gymnasiet.

Så det är inget problem att få CSN. Men det som gör det svårt att få CSN-lån är att jag inte kommit in på de kurser jag sökt och behöver för att få bidrag / lån för hela vårterminen.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Avstängd

Jag har sökt för kurser som börjar i januari, har också fått IG i dessa i gymnasiet även lagt till lite eftersom jag ska göra ett slutbetyg med komvuxkurser. Kom in utan problem även fast jag läst 2 av dessa kurser förut.

Permalänk
Medlem

Det som är skillnaden mellan en bra kommun och en snåljävla skitkomun.

Jag bor i Sollentuna och kan därmed inte räkna in mig i Stockholms stad så jag får leva det lite sämre livet...

Jaja, jag ska ringa till Infokomp (skolan jag sökt till) och kolla direkt med dom.
Hoppas på det bästa verkligen..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |