Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Grafikkortet klockar ner vid batteridrift

Permalänk
Medlem

Grafikkortet klockar ner vid batteridrift

Hej

Jag har upptäckt idag att min Asus x72vn envisas med att klocka ner när jag kör på batteri. Det har tidigare inte varit ngt problem och jag misstänker att det uppstod när jag uppdaterade drivrutinerna till grafikkortet.

Hur tusan löser man detta? Jag har avinstallerat det förinstallerade programmet där man kan ställa in energischema etc.

Finns det ngt program som "låser" alla inställningar så att dom inte ändras vid batteridrift?

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Lite OT men hur tycker du att den fungerar i övrigt, hur mycket klockas det ner och har du provat den med något krävande spel?

Permalänk
Medlem

om den klockas ner när du bara kör på batteri och inte klockas upp även om du spelar är det tråkigt, annars tycker jag det låter underbart att tvinga kortet att gå lite långsammare och svalare !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Från att inte ha klockats ner ngt så har jag gått från 60fps i WOW till 15. Jag har testat WOW som funkar fint med allt på max i 1440x900. Farcry2 smider på också men med lite lägre upplösning, har inte memorerat vilka inställningar. Oblivion snurrar på riktigt fint, dock ett par år på nacken.

Permalänk
Medlem

Alla mina bärbara datorer som jag har haft klockar ju alltid ner sig när man drar ur strömmen. Det är ju en funktion för att spara på batteriet. För hur ofta sitter man och spelar med bara batteri då? Då har man väll oftast ström.
Brukar vara processorn som klockar ner sig oftast men på min Acer är det både grafikkort och processor. Men om jag väljer att köra på max prestanda i Acers egna lilla kontrollpanel så klockar den upp sig även om jag kör på batteriet. Men det gör jag aldrig för då mister jag mer än halva batteritiden.
//Club01

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem

Japp, jag är medveten om att batteritiden minskar men jag vill gärna styra själv huruvida datorn ska klocka ner sig eller inte. Oavsett vad jag väljer nu så verkar den strypa antingen processor eller grafikkort när jag drar ut sladden.

Grymt störande!

Permalänk
Medlem

I nVidias kontrollpanel finns det ett enegispar läge man kan stänga utav.
Kommer ej ihåg exakt vad det heter men det fins där.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

http://www.laptopvideo2go.com/forum/index.php?showtopic=21782

Powermizer switch. Du kan själv bestämma om du vill att grafikkortet ska klocka ner sig på batteri eller inte osv med det lilla programmet.

Visa signatur

Zepto Znote 6224W :: 2.0 GHz Intel Mobile Core 2 Duo T7250 :: Nvidia 8600M GT 512 MB :: 4 GB DDR2 :: 120 GB HDD 7200 rpm SATA

Permalänk
Medlem

Ska gå att ställa in i Vista (antar att det är vista?).

Gå in i Energialternativ - ändra schemainställningar - ändra avancerade inställningar.

Där kan man ställa in en hel del, bland annat hur mycket CPUn får jobba min/max etc.

Kanske finns något där som gäller grafikkortet med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Ska gå att ställa in i Vista (antar att det är vista?).

Gå in i Energialternativ - ändra schemainställningar - ändra avancerade inställningar.

Där kan man ställa in en hel del, bland annat hur mycket CPUn får jobba min/max etc.

Kanske finns något där som gäller grafikkortet med.

Jag har testat men datorn vägrar lyda Så fort kabeln dras ut så klockas datorn ner. HAr tagit bort Asus egna energisparprogram men still the same.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kristus
Jag har testat men datorn vägrar lyda

Konstigt...

Men du har ställt in samma sak för alla energialternativ då (energisparläge/balanserad/prestanda)? För byter du mellan dessa tre ändras ju även de sopecifika inställningarna du ändrar.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att det finns någon inställning i bios?

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Permalänk
Medlem

Jag ska kolla i bios.....jag blir tokig på sånt här, kan inte släppa det förrän det är fixat...grrr!

Permalänk
Medlem

Läs mitt svar som jag postade tidigare så slipper du alla problem.
Ditt problem är drivrutinerna som har skrivit i registret att grafikkortet ska klocka ner sig och programmet powermizer switch ändrar ett värde i registret till det du vill t.ex. aldrig klocka ner sig. Det är ingen fara att ändra det värdet i registret, starta bara om när du ändrat värdet så ska du se att dina problem är lösta.

Visa signatur

Zepto Znote 6224W :: 2.0 GHz Intel Mobile Core 2 Duo T7250 :: Nvidia 8600M GT 512 MB :: 4 GB DDR2 :: 120 GB HDD 7200 rpm SATA