Permalänk

Vista VS XP 64 bit

Kör just nu XP 32bit, men ska snart uppgradera till en i7 920 med 6 GB DDR3 minne.

Så vad jag har att välja mellan är Vista eller XP 64 bit.

Jag har igentligen bara hört skit om Vista, just därför jag fortfarande använder XP. Skulle vara intressant och höra deras för och nackdelar. Det enda jag har hört som är bra med Vista är i stort sett minneshanteringen som ska vara bättre, dock hur stor är skillnaden ? är det skäl nog att använda Vista.

Sedan undrar jag, funkar alla 32bit drivrutiner till t.e.x ljudkort osv i XP 64 bit ?
Och funkar allt i övrigt med Xp 64 bit ?
Jag vet att det var lite problem förr..men jag förmodar att det mesta bör vara fixat nu.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur prestandan är mot xp 64 men jag har inte stött på något program som inte fungerat i vista 64. Men jag tror du tjänar mer på vista 64 med dom sakerna du ska skaffa. (nån mer kunnig får gärna rätta mig om ja skulle ha fel).

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Drivrutiner till 32 bitars windows fungerar inte till 64 bitars. Det gäller både XP och vista.

Ska du skaffa 64-bitars system så ta vista.

Program däremot fungerar normalt. Undantag finns dock säkert.

Permalänk
Medlem

De som pratar skit om Vista har antingen förutfattade meningar eller någon gammal hårdvara med dåligt drivrutinsstöd eller något gammalt program. Men dessa eventuella problem får du utan tvekan även med XP x64 också och antagligen i större utsträckning.

Vidare så är Vista bättre än XP så jag tycker nog inte att det är så mycket att fundera på. En av de stora fördelarna med Vista är minneshanteringen, en annan stabiliteten.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Inte att förglömma är väl stödet för DX10?
Kontrollpanelen är också förnyad..
Sen som sagt: minneshanteringen

Ingenting att diskutera.
Jag anser att Vista gått ifrån sina barnsjukdomar som fanns för drygt ett år sen.

Permalänk
Medlem

Är inte svårare än en dual boot-lösning där du själv provar och ser vilken som passar dig bäst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ampoas
Inte att förglömma är väl stödet för DX10?
Kontrollpanelen är också förnyad..
Sen som sagt: minneshanteringen

Ingenting att diskutera.
Jag anser att Vista gått ifrån sina barnsjukdomar som fanns för drygt ett år sen.

Så vilka barnsjukdomar pratar vi om ?
Jag tycker nästan man läser varje dag något som inte funkar i Vista, tycker det mest vara problem med det. Och nu verkar det ju dessutom som om att Microsoft försöker sopa Vista under mattan i förmån för Windows 7.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghosty
Drivrutiner till 32 bitars windows fungerar inte till 64 bitars. Det gäller både XP och vista.

Ska du skaffa 64-bitars system så ta vista.

Program däremot fungerar normalt. Undantag finns dock säkert.

Ah ok det var ju lite tråkigt, i praktiken innebär detta att jag måste köpa ett nytt ljudkort. Finns bara 32 bit drivrutiner till det ljudkortet jag har.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
De som pratar skit om Vista har antingen förutfattade meningar eller någon gammal hårdvara med dåligt drivrutinsstöd eller något gammalt program. Men dessa eventuella problem får du utan tvekan även med XP x64 också och antagligen i större utsträckning.

Vidare så är Vista bättre än XP så jag tycker nog inte att det är så mycket att fundera på. En av de stora fördelarna med Vista är minneshanteringen, en annan stabiliteten.

Jo det stämmer nog att hårdvaru stödet bör vara betydligt bättre nu. Men läser fortfarande om mycket problem med Vista och saker som inte funkar. Sällan man läser det om XP där jag tycker allt fungerar. Hur som helst ingen av mina "datornörds" kompisar rekommendear mig Vista, utan dom hånar det totalt, det kanske är baserat på fördomar ja...
Men faktum är ju fortfarande att det slukar en massa jävla resurser och minne, vilket inte är Operativsystemets uppgift som många anser.
Men har man som mig 6 GB ram minne då kan jag kanske få nytta av det mer i Vista. Men jag har ändå känslan av att XP är mer resurssnålt, och inte slösar på minne osv. Jag blev faktiskt något förvånad att ni pratar så gott om Vista.

Permalänk
Medlem

När jag använde begreppet Barnsjukdomar så syftade jag på att det är ett mycket bättre operativsystem nu om man jämför med förra året. Det är ett näst intill buggfritt Operativ hos mig iallafall och jag kan ju inte svara för hur andra upplever det

Permalänk
Avstängd

Kör Vista x64 fungerar hur bra som helst.Inte stött på ett enda problem med det.
Hade helt klart valt Vista x64.Men det kräver lite pillande som tex stänga av UAC,indexeringen.

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk

Joo precis som med XP får man väl tweaka en hel del, t.e.x Aero Glass vill man nog stänga av. Och brandväggar och all annan skit man inte vill ha.

Permalänk
Avstängd

Vista tar inte mycket minne, det använder minnet genom att cacha det och på det viset startar program mycket snabbare.

Till skillnad från XP som inte gör något med minnet.

Förövrigt är jag jättenöjd med mitt Vista Ultimate x64, bästa OS jag nånsin haft

Visa signatur

Manli GeForce 8800GTS 512 @ 756/1890/1100

Permalänk

Ok jag undrar är det motiverat att köra Ultimate, är det så att det innehåller massa skit man inte vill ha ?

Permalänk
Medlem

Allt funkar galant för mig med vista ultimate 64... har bara lite sämmre drivrutiner för ljudkortet (inte lika mkt avancerade inställningar) men förövrigt så äre kanon..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Immersion
Ok jag undrar är det motiverat att köra Ultimate, är det så att det innehåller massa skit man inte vill ha ?

Ja den innehåller massor av saker som du inte behöver. Ta Vista Premium

Permalänk

Ta Vista eller släng datorn.

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk

ok får ge Vista en chans då, ska faktiskt bli kul att prov Vista. Är sjukt trött på XP, känns som jag använt det hela livet, ska bli kul. Hoppas dow Windows 7 släpps så snabbt som möjligt

Permalänk
Medlem

Ett hett tips om du vill veta mer om Windows 7 är att kolla tråden med samma namn här på forumet. Där finns en mängd nyttig information om det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Immersion
Joo precis som med XP får man väl tweaka en hel del, t.e.x Aero Glass vill man nog stänga av. Och brandväggar och all annan skit man inte vill ha.

En stor fråga är ju varför man vill stänga av Aero Glass, eftersom att alla effekter med det temat körs på grafikkortet vilket innebär att man avlastar processorn.

Sen att vista är mer resurskrävande är ju visserligen sant, men att det segar ner datorn stämmer inte (om man inte har en väldigt dålig dator). Vista SP1 får oftast samma eller bättre (även om det är marginellt) prestanda än XP i nästan alla spel och program.

Tycker att du ska ta Vista x64, du kommer inte att ångra dig

Permalänk
Medlem

Jisses, klarar jag av att köra med all lulllull igång på laptopen i sign och här snackar ci celeron m, integrerad grafik och 3gb ram.

Har man bättre dator än så tycker jag man ska köra Vista.

Permalänk
Medlem

Så med windows 7 i beta kommer vista sluta som ME?

Visa signatur

M2N SLI, AMD Athlon x2 2.6ghz, DDR2 8500 4gb
ATI HD2600XT 512mb
"Köp inte det senaste för än du vet att det verkligen gör nytta..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zorko
Så med windows 7 i beta kommer vista sluta som ME?

Hur tusan tänker du nu?
ME var en upphottad ersättare till Win98 som visade sig vara en katastrof.
XP är en upphottad ersättare till Win2k som efter 6 års patchande blivit rätt ok.
Win7 är en upphottad ersättare vista som av betaversioner att döma förmodligen blir utmärkt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Hur tusan tänker du nu?
ME var en upphottad ersättare till Win98 som visade sig vara en katastrof.
XP är en upphottad ersättare till Win2k som efter 6 års patchande blivit rätt ok.
Win7 är en upphottad ersättare vista som av betaversioner att döma förmodligen blir utmärkt.

Så vilken av operativen kommer bli mest använt? Jag menar vilka kommer hålla sig till vista och vilka kommer ha mer nytta av win7?

Visa signatur

M2N SLI, AMD Athlon x2 2.6ghz, DDR2 8500 4gb
ATI HD2600XT 512mb
"Köp inte det senaste för än du vet att det verkligen gör nytta..."

Permalänk
Medlem

Installerade vista premium 64 bitars för en vecka sen och för mig har det funkat perfekt med drivare till allt jag har,men det har ju som sagt bara gått en vecka.känns dock stabilare än xp 64 som jag hade innan,o varför köpa gamla grejor när det finns nyare att tillgå.om du sen köper vista så snackas det ju om att man ev får uppgradera grattis till widows7.

Permalänk
Hedersmedlem

och gratis uppgradering är bara snack.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Jag hörde att WinXP64 var sämre då färre gamla spel inte gick att köra längre och att det inte var någon större skillnad på XP32 och XP64.
Vad är det jag har hört egentligen?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX