Vista sänker min maxhastighet på CPUn efter några minuter

Permalänk

Vista sänker min maxhastighet på CPUn efter några minuter

Jag har ett problem.
Vista, eller nåt, bestämmer sig för att sänka min maxhastighet för min cpu till 1/3 några minuter efter Vista startat.

Jag har checkat i BIOS och där skall allt va på max, batteriinställningarna skall också va på max.

Kollat i CPU-Z och kan se att CPUn hoppar upp och ner som den skall i hastighet när den idlar, men sen efter ett tag bestämmer den sig för att sänka den totala maxhastigheten till 1/3.

Har en Dell XPS1330M, senaste Bios, intel chip och nVidia drivrutiner.

Det handlar alltså inte om att hastigheten på CPUn går ner när den inte har nåt att göra.

Permalänk

om du har amd stäng av cool and quit, intel vet jag inte men det finns nåt motsvarande! det stänger av så den inte går ner i cpu mgz!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem

CPUn kanske blir för varm?

Permalänk

Har Intel, men det verkar som att problemet bara uppstår när jag spelar WC3, för det var de jag gjorde nu, har prövat att maxbelasta CPUn på andra sätt och då sjunker inte maxhastigheten nåt.

Någon som känner igen det problemet med WC3?

Permalänk
Hedersmedlem

Blir verkligen processorn fullt belastad av wc3?

Permalänk
Medlem

Det handlar om intel speedstep. Oftast går det att stänga av detta i bios.
Om du inte kan hitta det så finns det ett litet trevligt program som styr hårdvaran i bärbara datorer, som cpu, gpu (ati), HDD mm.

NHC
http://www.pbus-167.com/