Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Skillnad mellan 4870 och 4870?!

Permalänk
Medlem

Skillnad mellan 4870 och 4870?!

Hej !
Jag hade tänkt köpa en helt ny speldator, och jag har bestämt mig för alla delarna utom grafikkortet. Det lutar dock åt ett Sapphire Radeon 4870 1GB.
Frågan jag har nu är följande :

Pixmania har ett Sapphire Radeon 4870 1GB kort till salu för 2420 SEK.
Länk : Pixmania

Komplett har sedan ett Sapphire Radeon 4870 1GB kort till salu för 2695 SEK.
Länk : Komplett

Nu undrar jag, är det någon skillnad mellan de här korten? Som ni kan se på bilderna är det på Pixmania svart, medans det på Komplett är rött med dekaler. Varför är det så? Kylningen, eller fläkten på grafikkortet, är också olika stora på bilderna och sitter placerade olika. Är det kanske en gammal respektive ny modell?

Jag lyckades inte hitta någon skillnad på prestandan i produktbekrivningen, men är det någon skillnad?

Tacksam för snabba svar, ska beställa datorn i början av nästa vecka!

Permalänk
Medlem

Ser ju ut att vara olika kylare på dom. Men om jag inte misstar mig så är Pixmania nåt du vill undvika. Kolla prisjakt efter omdömen.

MVH

EDIT
Dock den på pixmanias sida är antagligen en bättre kylare.

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Medlem

Ja, deras kundservice verkar ju inte vara den bästa. Nu blev ju mitt dilemma ännu värre, med tanke på att kylningen och priset är bättre på "pixmanias kort".

- Någon som vet mer om skillnaden mellan grafikkorten?

Permalänk
Hedersmedlem

Lägg till lite pengar och köp kortet av en seriös butik istället, du kommer att ångra dig om du får minsta garantirelaterade problem annars.
Ser ingen anledning att stödja butiker som inte sköter sina åtaganden!

Om du inte tvunget ska ha 4870 så finns ju även 260GTX för ungefär samma pengar och kanske även i den butik du ska köpa resten av sakerna i?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Köp INTE av pixmania. Om du någonsin kommer behöva skicka tillbaka kortet för garantiärende så kan du antingen förvänta dig att inte få något tillbaka eller så kommer det ta ca 6 månader för dom att skicka tillbaka kortet till dig(utan att ha gjort något med det).

Endast idioter som jobbar hos pixmania.

Permalänk
Medlem

Tack för era snabba svar!

$

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Om du inte tvunget ska ha 4870 så finns ju även 260GTX för ungefär samma pengar och kanske även i den butik du ska köpa resten av sakerna i? [/B]

Mjo, men jag har alltid kört med Radeon, så föredrar hellre Radeon korten. Aldrig strulat för mig.

Hittade dock ett annat som verkar intressant, Sapphire Radeon 4850 Toxic. "Sweclockers rekommenderar-märkt" dessutom. Verkar väldigt intressant och passar utmärkt till min budget.

Om jag inte missuppfattat grafikminnet fel är det beroende på vilken upplösning man kör i som man behöver mer grafikminne?
Kör på en Samsung 19" skärm så vet inte om jag behöver mer än 512MB? Är medveten om att det går lite off-topic nu, men jag har helt uteslutit Pixmania efter era kommentarer och en del egna efterforskningar.

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag köpte det kortet från Komplett, (4870 1gb). Kylaren såg dock ut som det på pixmania. Bilden på komplett stämmer inte garanterat.

Visa signatur

i7 940 @ 3,5Ghz | Asus Rampage II extreme | 3x2gb 1600Mhz DDR3 | Radeon HD 4870 1Gb | 2Tb HDD | Cosmos 1000 | Windows 7

Permalänk

Du behöver inte mer än 512Mb minne, jag kör på en 22" och har det och det funkar perfekt. Men i nyare spel kan det vara bra med mer minne så som i GTA IV, jag tycker bara att ska du ha ett HD4850 kort så finns det billigare, var lite överpris på det där. t. ex det här http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=368309 får du 1Gb minne, som kan vara bra i vissa spel. Fast hade jag varit dig hade jag nog köpt: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=365213

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem

Syftet är ju att jag ska kunna dels spela GTA IV, och lite andra nyare spel. Jag multiboxar även World of Warcraft, alltså jag har 5 st WoW igång samtidigt och spelar.

Gigabyte Radeon 4850 OC 1GB

Så frågan kvarstår, är det ett 4870, ett 4850 TOXIC 512MB eller ett 4850 1GB som jag ska köpa? Budgeten är det inget problem med, jag vill bara ha tips om det mest prisvärda och framtidsuthålliga.

Permalänk
Medlem

Sitter på powercolors 1gb pcs modell lite överklock samt bättre kylare

https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/powercolor-at...

är extremt nöjd köpte 1gb efter att ha läst på anandtech.com dom menade att 1gb modellen e ett bra val för upplösningarna o skärmarna ökar hela tiden ..

Visa signatur

PII 450 / 256MB S3Trio /Diamond MonsterII voo2 SLI
2699V3 1070 64GB 50+TB

Permalänk
Medlem

Är det inte så att Sapphire brukar köra på ATi's specs dvs de brukar inte hitta på lite egna grejer?

Enligt min erfarenhet så är Sapphires kort ofta lite mer höggljuda än tex Powercolors som brukar vara bla de tystaste.

Sapphire har jag dåliga erfarenheter av då deras fläktar ofta brukar börja krångla för mig efter ett tag.

Jag rekommenderar dem inte!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

OT men sitter på ett numera sketet Sapphire x1950xtx men har aldrig haft problem me fläkten på de... Blåst rent de en gång sen köpet för ca 1,5 år sen bara (pga mobokrasch, inte pga problem)...

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Medlem

Eftersom du kör "bara" 19" så räcker 512MB. Något av sapphires 4870 hos Computer Care Göteborg kanske?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=357876
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=360499

Har aldrig köpt från dem men de verkar ha bra kommentarer i alla fall. Dock är båda korten slut för tillfället.

Här är annars en bra deal om du vill ha farcry 2 å assassin's creed oxå

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriggus
Eftersom du kör "bara" 19" så räcker 512MB. Något av sapphires 4870 hos Computer Care Göteborg kanske?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=357876
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=360499

Har aldrig köpt från dem men de verkar ha bra kommentarer i alla fall. Dock är båda korten slut för tillfället.

Tack för tipset, blir nog ett Sapphire Radeon 4870 1GB därifrån. Får vänta tills de får in kortet igen bara, dock väntar jag inte längre än en vecka. Någon som vet något om försäljaren, om de ofta har slut på produkter och hur länge?

Permalänk
Medlem

Undvik Pixmania, dom är mest jobbiga. Och supporten är bortlejd

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nomiss
Tack för tipset, blir nog ett Sapphire Radeon 4870 1GB därifrån. Får vänta tills de får in kortet igen bara, dock väntar jag inte längre än en vecka. Någon som vet något om försäljaren, om de ofta har slut på produkter och hur länge?

Du får gärna höra av dig efteråt om du fick kortet på bilden eller det "äldre" kortet som komplett har.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Jag har läst lite mer om kortet och det verkar vara ett fruktansvärt strul med det, överhettning hit och flasha dit. Är inget snille på det dära, så jag skulle föredra ett kort som fungerar direkt.
Skapade en ny tråd ang. 4850 korten.

Ännu en gång, tack för all hjälp!