Något fel? Tar tid. [n0bb-fråga]

Permalänk
Medlem

Något fel? Tar tid. [n0bb-fråga]

Hej allesammans! Har laddat ner Folding@home för knappt en timme sen och har kört det sen dess. Det är den "vanliga" Windowsversionen.

Jag har ingen aning om hur lång tid det normalt tar för den att jobba, men det tar en väldans tid och jag undrar om nåt är fel och den segar som tusan, eller om det är så det ska va

Har kört programmet i en timme nu, och det tog en halvtimme innan något hände över huvud taget, och sen dess har ingenting hänt med statusen. När jag håller musen över den lilla ikonen står det "CPU - F@H: Working (25/2500)"
Är det 1% av en WU? Är inte det förbaskat lite? Eller är det nåt annat mått?

Min dator:
AMD Athlon 64 X2 4400+ (s939)
2 GB DDR400 SDRAM dual channel
Windows XP 32-bit

Resten är väl ganska ointressant.

Nu gick den upp i 50/2500 under tiden jag hade glömt posta inlägget Drygt en timme har den kört nu.

Hittade för övrigt ingen liknande tråd eller nånstans där detta kunde passa.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Entusiast

Det tar tid att folda. Min WUs tar nästan två dygn att beräkna.
Har du SMP-versionen eller den vanliga klienten? Har du den vanliga så jobbar den bara på en kärna dessutom vilket gör det mycket segare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Skrev den vanliga i början

Men okej, då vet jag.
Läste på lite om SMP-versionen, men jag är lite allergisk mot beta-stuff och så orkar jag inte hålla på med kommandoprompter.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

är inte så avancerat. funkar utmärkt (trots beta).

Visa signatur

QX9650, GTX295+GTX285, Asus Rampage Formula, 2x VelociRaptor 150Gb Raid0, Corsair HX1000, CM Stacker ST01, Eizo HD2441W

Permalänk
Medlem

@Gibbe: Din CPU är densamma som sitter i en av mina maskiner och det är ingen kaxig CPU direkt.
Min X2 4400 sliter just nu med projekt 2665 (1920points) och på den kör jag en SMP klient.
Den har foldat i 2 dagar och 18 timmar på samma WU och har fortfarande 1 dag, 7 timmar kvar till estimated finish så ja, det TAR tid med CPU folding(mycket beroende på vilka settings du använder, som tex "big" osv...)

Vill du ha snabba resultat så är det GPU och PS3 folding som gäller, även om CPU såklart drar sitt strå till stacken den med.

Visa signatur

Gigabyte - Terrabyte - Cenobite

Permalänk
Medlem

Det är inte lönt heller nu, ska flytta snart och tar inte den här datorn med mig.

Lite fler frågor istället!

1. Ni som är insatta i det, har ni datorerna på dygnet runt?

2. Om man avslutar F@H, sparar den arbetet den gjort precis där, eller bara till den där checkpointen som kommer ungefär vart 30:e minut?

3. Är det lönt att köra GPU-folding på ett Radeon X850 XT PE?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Entusiast

1, Ja oftast.

2, Nej den sparar så ofta man säger till den att göra. Jag tror att default ligger på 30 minuter men den går att ställa om till 3 minuter.

Den senaste betan fungerar väldigt bra. Ska du folda med en dualcore är det den man ska satsa på.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

1. japp

3. Det går inte att köra GPU folding på X800 serien. Endast HD2000 serien och framåt för ATI. För Nvidia är det från Geforce 8 serien och framåt

Permalänk
Medlem

Testade tidigare idag att kör F@H på min iBook. Det var... värdelöst.
Installationen var relativt krånglig, instruktionerna var usla, inställningsmöjligheterna ytterst begränsade och övervakningsmöjligheterna obefintliga. Till råga på allt fungerade inte skiten. Varför orkade jag inte ta reda på.
Vet inte om klienten är bantad eller nåt för att den körs på OS X Tiger och/eller PowerPC.

Jag får alltmer intrycket av att detta är ett nördprojekt av och för Linux-fantaster samt likasinnade, trots sitt goda syfte.

Med tanke på att projektet varit igång rätt länge nu så borde de väl haft tid att optimera klienterna lite bättre. Hur ska de annars få fler att delta? Eller det kanske inte är meningen?
Man vill ganska gärna, men åtminstone jag blir lite less på attityden. Funderade tidigare på att upplysa mina vänner om att delta, men detta är alldeles för krångligt för de dödliga.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Man får inte glömma att detta projektet drivs av en mindre grupp, inget storföretag som kanske har bättre tid och resurser att optimera alla olika klienter.

Jag tycker dom gjort och gör ett fantastiskt jobb

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Testade tidigare idag att kör F@H på min iBook. Det var... värdelöst.
Installationen var relativt krånglig, instruktionerna var usla, inställningsmöjligheterna ytterst begränsade och övervakningsmöjligheterna obefintliga. Till råga på allt fungerade inte skiten. Varför orkade jag inte ta reda på.
Vet inte om klienten är bantad eller nåt för att den körs på OS X Tiger och/eller PowerPC.

Jag får alltmer intrycket av att detta är ett nördprojekt av och för Linux-fantaster samt likasinnade, trots sitt goda syfte.

Med tanke på att projektet varit igång rätt länge nu så borde de väl haft tid att optimera klienterna lite bättre. Hur ska de annars få fler att delta? Eller det kanske inte är meningen?
Man vill ganska gärna, men åtminstone jag blir lite less på attityden. Funderade tidigare på att upplysa mina vänner om att delta, men detta är alldeles för krångligt för de dödliga.

Nu är jag tyvärr hopplöst dåligt insat i apples produkter, men är inte iBook en laptop? I så fall är det ganska lönlöst tyvärr då laptops är alldeles för slöa för denna typen av jobb. Dessutom tycker jag du kastar en ganska oförtjänt stor skopa skit på folk som jobbar stenhårt för att lösa mängder av svåra sjukdomar och låter entusiaster hjälpa till.. Dessutom undrar jag varför de ska lägga ned tid på att få foldingen att fungera på en plattform som är värdelös för dem då den inte ger någonting alls tillbaka (1: Pga att så obefintligt få använder den 2: För att laptops i allmänhet är alldeles för svaga för att syssla med jobb som i grud och botten är till för superdatorer). Skärp till dig och sluta kasta skit på folk som inte förtjänar det..

Permalänk
Medlem

Ja, okej, jag var ganska sur när jag skrev tidigare. Jag kanske hade lite höga förväntningar från början.

Att prestandan skulle vara rutten på iBooken begriper ju jag också. Men jag kom ju aldrig så långt ens, för det fungerade ju inte Det var inte prestandan jag gnällde på, utan handhavandet eller vad man ska säga.
Laptop eller inte, det är ju fortfarande OS X Tiger (som ju fortfarande är med i svängen trots allt) och PowerPC som finns på en del "vanliga" Macar fortfarande.
AtreX, försöker du antyda att klienten ser annorlunda ut eller fungerar annorlunda på en Intel-Mac?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian