Permalänk

Asus P5Q Pro och minnesproblem

Har ett Asus P5Q Pro med en E8400, samt 4st Kingston 2GB DDR2 800MHz.
Jag har flashat in senaste bioset.
Jag får igång datorn med tre minnen i. Det spelar ingen roll vilka tre, i vilken ordning de sitter, eller vilka tre platser de sitter i.
Men så fort jag sätter i alla fyra får jag blåskärm när Vista ska börja laddas.
Provade stänga av quick boot, och Jag ser att det räknar upp till 8GB och det står OK efter.
Det blir inga ovanliga högtalarpip.
Vad 17 är det för fel?

Allt står förresten på AUTO eller vad som nu är default överallt i CMOS-inställningarna.

[edit] stavning

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk

Ger du minnena spänning enl specifikationerna? Du kan även behöva öka spänningen något på nordbryggan när du kör 4st-minnesstickor. Troligen är det nordbryggan som behöver lite extra.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk

Tja... det står 1,8V på dem, och det har de. Ska prova nordbryggan.

[edit]
Nähä. Provade några gånger, och var till slut uppe i 1,3V (1,1V default) utan resultat. Hur högt vågar man gå tro?

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk

Okej, högre borde du inte behöva gå tycker jag, är nog något annat som spökar. Vet att t.ex. gigabytes moderkort har ett val som heter "performance enhance" i bioset och det står på "Turbo" som default, vilket gör att datorn fungerar kasst när man har många stickor. Sätter man den till "standard" så brukar det fungera bättre. Kanske finns något liknande på ditt moderkort? Kör du minnena i SPD förresten? Testat Memtest?

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk

Fick en ROM-fil av min bror, med versionsnummer 1613. Asus update-programmet hittar inte högre än 1501...
Vet inte var han hittade filen, men efter jag flashat in den så funkar 8GB klockrent, med alla spänningar på standard.

[edit]
Det var ju inte så svårt att hitta. Finns ju på http://support.asus.com
Lustigt att deras egen mjukvara inte plockar hem det som finns tillgängligt.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk

Trevligt att det löste sig

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk

Japp. Mycket trevligt.
Det kom förresten alldeles nyss upp ett nytt BIOS, som släpptes i förrgår. V2002. Uppdaterad version av Express Gate. Inget jag använder så det får vara.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros