Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordblom
Såklart, du byter bara input via knappen på sidan av skärmen!
Ursprungligen inskrivet av DanTheMAN!

Exakt, och den har en mycket enkel, stor och tydlig knapp så det funkar hur bra som helst

Suveränt, som jag hoppades på. Tack för svar!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ngaunitz
Hej! Har en fråga:

Om skärmen klarar 1920x1080 i max upplösning kan den även visa 1600x1200 då?
Är van att spela i den upplösningen, sitter på en 19" crt nu .

Troligtvis så kommer den inte klara det eftersom max vertikala antal pixlar är 1080, så klarar den inte 1200.
Allt under 1920x1080, men inget över något av de två talen.
Dock är jag inte helt säker på det sistnämnda, någon får gärna rätta mig om jag har fel
Men är rätt så säker på att den inte klarar 1600x1200 i alla fall

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ngaunitz
Hej! Har en fråga:

Om skärmen klarar 1920x1080 i max upplösning kan den även visa 1600x1200 då?
Är van att spela i den upplösningen, sitter på en 19" crt nu .

Nej, den kan inte visa 1600x1200, om du vill ha 1600 brett är det 1024 eller 900 som gäller på höjden...

Permalänk
Medlem

Ok , tack för svar!

Har hört att bildförbättringen i 1680x1050 är i det närmaste försumbar jämfört med 1280x1024.
Därför skeptisk till skärmar som endast klarar 1680x1050 och inte 1600x1200, när man ska uppgradera skärm.

Visa signatur

Intel i7 10700K, Asus Z490 Gaming F, 32 GB Corsair 3200 MHz, Asus 2060 S 8 GB, Corsair RM750x, Fractal Design 7. Asus VG278HE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ngaunitz
Ok , tack för svar!

Har hört att bildförbättringen i 1680x1050 är i det närmaste försumbar jämfört med 1280x1024.
Därför skeptisk till skärmar som endast klarar 1680x1050 och inte 1600x1200, när man ska uppgradera skärm.

Hmm, fast nu snackar du om 16:10 och 4:3 vet du, alltså Widescreen och icke widescreen. 1680x1050 är wide, om du vill spela med den upplösningen du är van vid så är det nog bästa att skaffa en som inte är wide. Om jag förstått dig rätt nu

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

Hur det att spela i 1680x1050 då?

Är det värt att hålla fast vid 1600x1200 för (påstådd) bättre bildskärpa, eller är det bara dumheter?!

De allra flesta nya skärmarna nu är ju inte för 4:3.

Visa signatur

Intel i7 10700K, Asus Z490 Gaming F, 32 GB Corsair 3200 MHz, Asus 2060 S 8 GB, Corsair RM750x, Fractal Design 7. Asus VG278HE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ngaunitz
Hur det att spela i 1680x1050 då?

Är det värt att hålla fast vid 1600x1200 för (påstådd) bättre bildskärpa, eller är det bara dumheter?!

De allra flesta nya skärmarna nu är ju inte för 4:3.

Bättre bildskärpa med 1600*1200? Visst, desto fler pixlar desto skarpare blir det. Dock måste du ha material till det. I windows spelar det ingen som helst roll, bildmässigt sett. Om du inte använder datorn till att kika på film så kanske en 5:4 skärm fungerar lika bra, dock tycker jag widescreen är grymt mycket skönare, spec i windows samt även i spel. Det som gäller om du vill ha det grymmaste idag är en skärm med 1920*1080 som native upplösning, alternativt 1920*1200 då. Som päron och äpplen.. Ja föredrar 1920*1080 för att slippa svarta kanter i film.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk

Efter att ha läst igenom tråden lutar det ganska mycke åt E2400HD har i dags läget en samsung 17 172x som ja kör med DVI-D sladd till mitt 8800GT.

Men undrar en sak kommer den Dvi kablen att klara av 1920x1080 ? tyckte mig läsa att kabeln inte skulle ha stöd för 1920x1080? men är inte helt säker, är det någon som vet ?

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I

Permalänk
Medlem

Är väldigt sugen på att köpa en E2200HD. Men frågan är hur det går, jag har ett kasst krafikkort 8400GS. Jag spelar inte så avancerade spel. Men kommer jag kunna ha 1920*1080 i windows utan problem?

Permalänk
Medlem

Ett enkelt svar på båda ovanstånde inlägg, Ja!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Fick hem min 2400HD igår & kan bara säga, vilket JÄVLA KÖP!

Helt skön skärm & grym prestanda då man ställt in den.

Hoppade över från min skitiga ITS (random företag) 17 tummare till denna & jag blev så chockad över bild uppgraderingen.

Läste väldigt mkt om skärmen innan jag köpte den & många på nätet klagade på foten samt oljud, detta är verkligen inte något problem som jag märkt av. Har man lite damp problem så kan jag förstå att skärmen skakar men annars är foten helt kanon, den går ej att vrida men datorbordet jag använder har perfekt höjd & skärmen sitter helt perfa, inte heller kommer något oljud från skärmen.

Kopplade in mitt PS3 & köpte HDMI kabel från Teknikmagasinet för 300 spänn, drog på 1080P & körde igång PES, Heavenly sword, Assassins creed, Resistance 2 & mortal kombat med KANON bild, inge inputlag eller något liknande, movie inställningen ger den perfekta bilden.

Har även den inkopplad mot mitt 8800GT & kör med 1920x1080 upplösningen, sinnesjukt mjukt i WoW, CoD5, NFS Undercover.

Mitt tips är, har ni en skiten 17/19 tummare & tvekar så slösar ni bara tid, köp skärmen! Den är värd vartenda krona

Nästa blir att låna Transformers & Dark knight blueray som ska testas i helgen

Enda problemet med skärmen var 2 icke döda pixlar, körde igång Dead Pixel Tester & fick igång den ena, andra sitter långt uppe i hörnet men ska återuppliva den med med lite gnidande & kärlek

Vill ni ha bilder elr mer info så får ni gärna maila eller bara fråga i denna tråd då jag besöker den dagligen.

Permalänk
Medlem

Fick min E2200HD från Komplett.se igår. Packade upp och lät den acklimatiseras ett tag. Kopplade in den enligt installationsguiden och tryckte på powerknappen... -stendöd, inte ett livstecken.

Hoppas att det var ett måndagsexemplar jag fick och att skärmen jag får i utbyte fungerar.

Dessvärre har de inte några i lager förrän om ca. 2 veckor enligt hemsidan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Albo85
Fick hem min 2400HD igår & kan bara säga, vilket JÄVLA KÖP!

Kopplade in mitt PS3 & köpte HDMI kabel från Teknikmagasinet för 300 spänn, drog på 1080P & körde igång PES, Heavenly sword, Assassins creed, Resistance 2 & mortal kombat med KANON bild, inge inputlag eller något liknande, movie inställningen ger den perfekta bilden.

Nordblom här på forumet menar att bilden inte är helt hundra vid 720p. Är det något du upplevt?
#8848764

Visa signatur

[Bird200]Du skall vara försiktig med att tro, du tilltalar en läkarkandidant av andra rang.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EggZ
Nordblom här på forumet menar att bilden inte är helt hundra vid 720p. Är det något du upplevt?
#8848764

Nej Eggz den fungerar helt perfekt till flera spel/demos jag kört med PS3, har inte märkt mkt skillnad mellan 720/1080p när det gäller dålig bild, båda är knivskarpa. Sitter typ 1m ifrån & bilden är lika skarp som kompisens samsung 558 serie.

Kommer att inhandla en till skärm nu vid löning, helt grymt köp

Såg att Elgiganten hade såna framme i deras butik (kungens kurva) där jag fick testa lite. Har du vägarna förbi så kan du nog få testa en 720p film/spel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Albo85
Nej Eggz den fungerar helt perfekt till flera spel/demos jag kört med PS3, har inte märkt mkt skillnad mellan 720/1080p när det gäller dålig bild, båda är knivskarpa. Sitter typ 1m ifrån & bilden är lika skarp som kompisens samsung 558 serie.

Kommer att inhandla en till skärm nu vid löning, helt grymt köp

Såg att Elgiganten hade såna framme i deras butik (kungens kurva) där jag fick testa lite. Har du vägarna förbi så kan du nog få testa en 720p film/spel.

Knivskarp är verkligen att ta i. Bilden är inte alls knivskarp när man kör 720p, testa att tex ställa in konsollen på 720p ute i XMB på ps3:an för att sedan switcha till 1080p. Redan där är skillnaden STOR. Det är ok bild i 720p men ljusår ifrån skärpan man får i native upplösningen 1080p.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Jag jämförde mot Samsung 558 & båda presterade likadant på spelen, har kört under helgen & klarat ut heavenly sword samt ninja gaiden & visst märkte jag skillnad när jag hoppade över till assassins creed men likadan skillnad märktes på TVn.

Vet att 2200hd hade problem med sin 720p tidigare men detta fixades med en firmware som endast går att göra via företaget.

Testar igen dock när jag kommit hem & ändrar till 720p, återkommer med några bilder

Permalänk
Medlem

Har kört en 2200HDA en timme nu - ställde ner ljusstyrkan på lägsta men fortfarande väldigt ljus. Kör "Photo"-läget i 1920*1080, texten blir naturligtvis lten men annars OK, högsta avstånd med min syn ca 60-70 cm. Tar en stund innan man lär sig OSD-inställningarna.

Kör med 2 skärmar och provade ett spel COD4 som hamnade på "fel" skärm - nån som vet hur man flyttar spel mellan skärmar?

Permalänk
Medlem

Fick idag hem en H2200HD, helt ok skärm för sitt pris men blev besviken på att det inte var DVI / HDMI anslutning förväntade mig att full HD skärm kommer med de två anslutningarna. men men..

en annan liten detalj var ju att cdn inte klarar av mitt 64 bitars vista, fast det inte spelar någon roll

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lithen
Fick idag hem en H2200HD, helt ok skärm för sitt pris men blev besviken på att det inte var DVI / HDMI anslutning förväntade mig att full HD skärm kommer med de två anslutningarna. men men..

en annan liten detalj var ju att cdn inte klarar av mitt 64 bitars vista, fast det inte spelar någon roll

Har den inte HDMI så är det H2200HDA du har köpt. Den skärmen har endast analog (VGA) anslutning.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

såg att den vann nått test på pc för alla

Permalänk
Medlem

Hur är de med färgåtergivning och djup?

Ja ska kolla mycket på 720p & 1080p film, vad ska man köpa om man vill ha nått bättre? om de nu behövs..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Har kört en 2200HDA en timme nu - ställde ner ljusstyrkan på lägsta men fortfarande väldigt ljus. Kör "Photo"-läget i 1920*1080, texten blir naturligtvis lten men annars OK, högsta avstånd med min syn ca 60-70 cm. Tar en stund innan man lär sig OSD-inställningarna.

Kör med 2 skärmar och provade ett spel COD4 som hamnade på "fel" skärm - nån som vet hur man flyttar spel mellan skärmar?

Jag har inte kört nåt med två skärmar, men gissar du måste ha spelet inställt på "windowed mode" för att kunna flytta spelet till "slav-skärmen" eller vad det kallas. Annars går det väl att helt enkelt byta plats på kablarna så din nya blir master/primär/whatever?

Permalänk
Medlem

Är E2400HD något att ha om man inte skall köra tv-spel eller annat externt på den? Eller skall jag satsa på en x1200 24tummare?
Kanske kommer köra en eller annan blueray och sen mest pc-spel och program.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om att köpa en E2400HD och koppla in xbox360, eller är E2200HD bättre alternativ?

Måste jag köpa nån extra kabel till 360n?:P

Verkar vara en riktigt nice skärm!

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem

22" kan bli lite litet till krysslådan. Ja rekomenderar e2400HD, den är precis lagom stor

En HDMI-kabel behöver du inhandla.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Har en E2400HD som blir blå/grå ibland och inget syns på skärmen - varken meny eller något annat. Att starta om datorn eller att stänga av skärmen hjälper inte, det enda som hanterar det är att dra ut sladden och sen vänta 30 sekunder och sen sätta i sladden igen. Den har varit sådan sen jag köpte den i december. Jag har meddelat Benq detta och fick svar idag att jag kommer att få en annan skärm - men inte en ny!! Kommer att få en repararad begagnad skärm - helt värdelöst. Jag skrev tillbaka att jag inte vill ha en begagnad utan behåller denna tills den går helt sönder.

Tycker det är riktigt dåligt att de inte ersätter med en helt ny skärm när den är så pass ny och har varit kass från början.

Visa signatur

/fjollon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
22" kan bli lite litet till krysslådan. Ja rekomenderar e2400HD, den är precis lagom stor

En HDMI-kabel behöver du inhandla.

Ja ok, blir en e2400HD va och kollade in en polares idag och den är riktigt nice!

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem

ok fick min e2200hd idag men har redan problem. Har installerat drivrutinerna men kan inte välja högre upplösning än 1680 x 1050?

edit

löste sig efter om installation av grafik drivrutiner.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk

Textfel och svarta kanter

Fick min E2200HD idag, och jag är ganska nöjd.

Något man bör tänka på om man ska koppla med HDMI är platsen BenQ valt att placera hdmi-platsen på, den sitter strax ovanför skärmens fot och en del hdmi sladdar är inte allt för böjbara men måste här böjas ganska rejält för att kunna pluggas in. Jag löste det problemet med en hdmi vinkel, hade med större sannolikhet brytit sladden annars.

Design och storleksmässigt är riktigt bra.
Däremot har jag följande problem som jag inte lyckats åtgärda och vänder mig hit för att kanske kunna få svar.

Problem:
Texten är aningen otydlig, den varierar i tunnare och fetare stil. Tidigare erfarenhet säger mig att det har med upplösningen att göra, men efter att ha testat olika upplösningar har jag fortfarande inte lyckats få rätsida med texten.

Svarta kanter vid högre upplösning än 1680x1050.

Windows "scrollmenyer" uppvisar gryniga mönster.

---

Textproblem och gryniga mönster är dock inget jag märker av i spel, där är skärmen utöver förväntan.

Jag använder windows xp home, ati radeon hd3850 kort, har kopplat in skärmen med dvi-hdmi sladd.

Jag har provat att uppdatera grafikkortsdrivrutinerna, men ingen skillnad.

---

Någon som sitter på en dunderlösning?, Jag byter inte skärm sådär jätteofta och dåligt uppdaterad inom området skärmar.

Visa signatur

E de du eller jag som låter?

Permalänk
Medlem

Re: Textfel och svarta kanter

Citat:

Texten är aningen otydlig, den varierar i tunnare och fetare stil. Tidigare erfarenhet säger mig att det har med upplösningen att göra, men efter att ha testat olika upplösningar har jag fortfarande inte lyckats få rätsida med texten.

Håller med, jag fick som sagt min igår och har inte hunnit prova så mycket ännu. Du kan prova ändra dpi. Jag provade snabbt igår med 120 men det var för stort och ikoner blev "pixliga" och texten suddig. Ska prova med lite mindre senare idag. Får nog köra cleartype också, ska söka lite på det.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk

Re: Re: Textfel och svarta kanter

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhriz
Håller med, jag fick som sagt min igår och har inte hunnit prova så mycket ännu. Du kan prova ändra dpi. Jag provade snabbt igår med 120 men det var för stort och ikoner blev "pixliga" och texten suddig. Ska prova med lite mindre senare idag. Får nog köra cleartype också, ska söka lite på det.

Bra tips om dpi, jag testade runt lite men fick ingen rätsida på det. kör nu med 96dpi och 1680x1050.

Det verkar som det här mönstret jag upplever i windows scroll-lister hänger samman med texten. Vågrätt stämmer det in med hur texten ter sig. Lodrätt får jag ränder, med 1 mm mellanrum på ovanstående inställningar.

Cleartype känner jag icke till, tipsa gärna.

Visa signatur

E de du eller jag som låter?