Permalänk
Medlem

Studera till musiklärare?

God eftermiddag.
Jag börjar med att kort beskriva min situation.
Jag är en lärarstudent som studerar på HV, ett universitet där de inte erbjuder möjlighet att läsa till musiklärare. Mitt första ämne är svenska och jag tycker det skulle vara trevligt att ha ett praktiskt ämne som komplement. Detta innebär att jag måste läsa musikdelen på någon annan skola. Problemet är ju inte att hitta skolor som ägnar sig åt musik. Mitt problem är att jag inte vet vilka kurser som krävs för att bli musiklärare. Jag har försökt tala med handledaren på skolan men det gick sådär bra bara. Hennes svar löd ungefär: "Läs musik". Detta gör att jag vänder mig hit då jag har erfarenhet av att personer generellt här är allmänbildade och har kunskaper om det mesta. Frågan är alltså: Vilka kurser krävs för att man skall bli behörig i att undervisa i musik på högstadie/gymnasienivå?
MVH
Emanuel

Visa signatur

Bättre sent än tidigt (på morgonen)

Permalänk

Hej!

Jag sysslar en hel del med musik (spelar trombon) och har en sambo som går på KMH i stockholm, där hon läser till flöjtpedagog.

Vill man bli klasslärare (vilket är vad man är när man undervisar högstadie och gymnasie) så krävs väl förutom generell behörighet att du kan spela någon form av instrument. Att kunna ett ackordinstrument (gitarr/piano) någorlunda kommer man inte heller ifrån.

Det brukar gå till så att man söker via provspelningar, och beroende på konkurrensen kommer man in eller ej. Kolla tex www.kmh.se och även motsvarande högskola i malmlö, göteborg, piteå och arvika, vilka är de lärosäten som utbildar musiklärare.

Att läsa musikvetenskap är annorlunda, och är inte heller något som ger någon lärarbehörighet då det ju mer inriktar sig på musikens utveckling och historia, än den faktiskta musikteorin, ackordanalys, satslära,dirigering mm....

Sen måste man även läsa en del pedagogik för att bli behörig lärare, men det är oundivkligt idag.

Hör gärna av dig på mail/pm eller så om du undrar mer!

Lycka till!

Karl

EDIT: Jag kom precis på att jag har en kompis som är utbildad mattelärare (spelar även flöjt en del) och hon håller på och läser i uppsala och det kommer ge henne behörighet att undervisa på högstadienivå

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk
Medlem

flöjtpedagog

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funkificator
Text

Jag var kanske inte nog tydlig. Jag får pedagogisk utbildning i Trollhättan där jag läser nu, så det är inget problem. Det jag hade svårt för att komma fram till vilka kurser som gällde för att vara behörig i just musik.

Om jag förstår dig rätt är det bara att läsa tre terminer (minimum för att kvalificera som gymnasielärare) musik på valfri musikhögskola? Kan även tillägga att jag sjunger, spelar gitarr samt börjat träna på piano just i syftet att få bredd.

Du råkar inte veta hur höga kraven är på ren skicklighet på dessa högskolor? När man är musiklärare är ju inte det viktigaste att man kan spela i 200 knyck. Ofta mäts dock skicklighet inom musik på detta sätt. Finns det speciella vägar för blivande lärare eller är det att träna fingerfärdighet i ett år innan man söker in. (Är nämligen ganska allround på gitarr så det går inte i Yngwie-fart).

Sedan undrar jag även om de har krav att man skall kunna noter utan och innan också. Om det är ett krav är det dags att damma av de gamla böckerna och fräsha upp minnet^^

MVH Emanuel

Visa signatur

Bättre sent än tidigt (på morgonen)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Largoplz
Jag var kanske inte nog tydlig. Jag får pedagogisk utbildning i Trollhättan där jag läser nu, så det är inget problem. Det jag hade svårt för att komma fram till vilka kurser som gällde för att vara behörig i just musik.

Om jag förstår dig rätt är det bara att läsa tre terminer (minimum för att kvalificera som gymnasielärare) musik på valfri musikhögskola? Kan även tillägga att jag sjunger, spelar gitarr samt börjat träna på piano just i syftet att få bredd.

Du råkar inte veta hur höga kraven är på ren skicklighet på dessa högskolor? När man är musiklärare är ju inte det viktigaste att man kan spela i 200 knyck. Ofta mäts dock skicklighet inom musik på detta sätt. Finns det speciella vägar för blivande lärare eller är det att träna fingerfärdighet i ett år innan man söker in. (Är nämligen ganska allround på gitarr så det går inte i Yngwie-fart).

Sedan undrar jag även om de har krav att man skall kunna noter utan och innan också. Om det är ett krav är det dags att damma av de gamla böckerna och fräsha upp minnet^^

MVH Emanuel

Tror absolut inte att du måste va Yngwie.
Men du ska väl ha någorlunda gehör, kunna sjunga i ton, och kunna kompa vilken låt som helst.

Vikarerar ibland som musiklärare på låg/mellan.

Kul som fan :D. Inte direkt svårt att köra idas sommarvisa med ungarna ;). Kompar med gitarr.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Re: Studera till musiklärare?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Largoplz
God eftermiddag.
Jag börjar med att kort beskriva min situation.
Jag är en lärarstudent som studerar på HV, ett universitet där de inte erbjuder möjlighet att läsa till musiklärare. Mitt första ämne är svenska och jag tycker det skulle vara trevligt att ha ett praktiskt ämne som komplement. Detta innebär att jag måste läsa musikdelen på någon annan skola. Problemet är ju inte att hitta skolor som ägnar sig åt musik. Mitt problem är att jag inte vet vilka kurser som krävs för att bli musiklärare. Jag har försökt tala med handledaren på skolan men det gick sådär bra bara. Hennes svar löd ungefär: "Läs musik". Detta gör att jag vänder mig hit då jag har erfarenhet av att personer generellt här är allmänbildade och har kunskaper om det mesta. Frågan är alltså: Vilka kurser krävs för att man skall bli behörig i att undervisa i musik på högstadie/gymnasienivå?
MVH
Emanuel

Ska vi ta något som ligger när till hands så blir det följande: http://www.hsm.gu.se/ .. Det är grundläggande behörighet vi talar om. Du får titta runt lite på sidan, är en anning för trött för att själv se det. De har åtminstonde utbildning för musiklärare.

Eftersom jag är lite trött och grinig så måste jag passa på att påpeka att vi faktiskt studerar på en högskola här i trollhättan och inte universitet. Ser att du bor i ghettot, kan det vara så att vi är grannar? Bor på Lantmannavägen 12.. in the ghetto...