Permalänk
Inaktiv

i7 920 moderkort

Folk som har i7 920

Asus P6T Deluxe V2, X58, Socket-1366

Eller

Gigabyte GA-EX58-EXTREME, X58

Vilket har ni samt vad tycker ni om det ?
Eller har ni en annan modell ?

MVH
Andre

Permalänk
Medlem

Jag kommer att välja Asus P6T Deluxe. Fick bra i testet som SweClockers gjorde.

http://sweclockers.com/articles_show.php?id=6131&page=12

Visa signatur

i7 4770k @ 4.6GHz // RTX 3060 12GB // 32GB DDR3 // ASUS Z87-A ATX // Corsair HX650W // Samsung 830 256GB // Antec P280 // Asus PA288QV 27"

Permalänk
Medlem

Har ett Gigabyte Extreme kort som jag är supernöjd med.

Visa signatur

Comp Spec's --> Enough...

Permalänk
Medlem

Jag har visserligen inte fått kortet än men jag valde ett P6T Deluxe (V1 eftersom det fanns i lager). Anledningen till att jag valde det var för att det gjorde bra ifrån sig på Sweclockers test och många andra har rapporterat att det funkar väldigt bra vid överklockning. På Xremestystems läste jag om flera som bytt från Gigabytes kort till Asus.

Asus verkar dock inte helt fritt från problem(tyvär verkar det som inget X58-kort är det).

SAS-konrollern funkar dåligt om man även kör SATA-diskar (SAS är borttaget på V2).

Sleep-mode funkar inte alltid som det ska, speciellt inte vid överklockning.

Det har varit strul om man fyllt alla minnesbanker och försöker köra minnena i 1600Mhz. Ska dock vara fixat i en BIOS-updatering

Finns någon slags begränsning på Vcore så den vill inte gärna över 1.5 eller nåt sånt(fast ska man kanske tänka på att många nåt 4Ghz utan större svårigheter med dessa kort så...).

Det här är iaf vad jag lyckats få fram hittils. Valde ändå ett Asus-kort då det verkar finnas småfel på alla andra kort också, Asus brukar dock hålla hög kvalité så det känns som man vet vad man får. Enda som stör mig lite är att de inte sagt något om vad som ändrats till V2(verkar bara som det är SAS kontrollerna som tagits bort men de har inte sagt något officiellt ännu).

Permalänk
Medlem

Du har PM

Thillman är för övrigt vännen jag nänmde i mitt PM

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Inaktiv

Läste en pdf fil som någon länkade här på forumet, en guide hur man får sin i7 920 och Gigabyte GA-EX58-EXTREME att nå 4 ghz, såg väldigt smidigt ut.

Är det stort samma sak med Asus kortet ?
Man klarar sig med P6T Deluxe då ?
Man behöver inte extreme kortet ?

Har alltid kört asus och är nöjd än iallfall.

MVH

André

Permalänk
Medlem

Till er som inte redan vet det, om ni planerar ett köp av Gigabyte GA-EX58-EXTREME köp istället deras UD5 då det har samma komponenter och är billigare. Vill ni så kan ni flasha det till ett Extreme!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TwiZteD
Läste en pdf fil som någon länkade här på forumet, en guide hur man får sin i7 920 och Gigabyte GA-EX58-EXTREME att nå 4 ghz, såg väldigt smidigt ut.

Är det stort samma sak med Asus kortet ?
Man klarar sig med P6T Deluxe då ?
Man behöver inte extreme kortet ?

Har alltid kört asus och är nöjd än iallfall.

MVH

André

Det borde inte vara någon skillnad förutom olika BIOS.

Vet inte så mycket om Extreme-korten men från tidigare erfarenheter av mer "fancy"-kort så brukar det inte vara värt pengarna. P6T Deluxe verkar ändå ha genomtänkt kylning och har fått väldigt bra rescensioner. Har du tänkt köra tri-SLI så lär dock Rampage-kortet vara bättre eftersom PCI-e kontakterna är bättre placerade(för egen del brydde jag mig inte det minsta om det när jag valde kort för jag har inga som helst planer på SLI).

Har själv kört flera Asus-kort genom åren och det enda jag haft problem med var det senaste, ett Maximus Formula där spänningen fått spel(därför jag köpt nya grejor nu). Precis som Rampage var ju det också ett "ROG"-kort.

Permalänk
Inaktiv

Så vilket kort är att föredra vid klockning till ca 4 ghz ?

MVH
André

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TwiZteD
Så vilket kort är att föredra vid klockning till ca 4 ghz ?

MVH
André

Det är samma channs att nå 4ghz med alla moderkort. Men ingen kan garantera något. Varierar från cpu till cpu, bios,minnen osv..

Själv tycker jag det är lite "kasta pengar i sjön" att köpa Extreme-varianten av moderkort. Mitt Gigabytkort har allt jag kan önska med råge och det lixom många andra med UD5 tuffar på i 4Ghz++.

Visa signatur

HTPC: [MSI FM2-A75IA-E53 mITX] [AMD A6 5400k] [Corsair 4x2Gb 1600Mhz] [SSD Intel 120Gb 330] [WD 6Tb] [LiteOn iHBS112 BR-brännare] [SilverStone Grandia GD05B] [Antec 350w PSU]

Permalänk
Inaktiv

Tänker max lägga 3100 kr på ett moderkort...
Inget extreme blir det..

Vill bara kunna klocka den till 3,5-4 ghz och köra på de helatiden..
Gillar asus delar så det blir väl de i slutet..

// André

Permalänk
Avstängd

lånar tråden:

nån som hört nått om detta :Gigabyte GA-EX58-UD3R billigt dock endast möjlighet för 3 st ddr 3 minnen i 3kanals läge, men har stöd för cf

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Avstängd

Jäkla snik kort ska man köpa i7 kan man köpa sej ett bra moderkort på en gång...

det funkar nog som HTPC moderkort och inget annat. min åsikt i alla fall

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av segate
Jäkla snik kort ska man köpa i7 kan man köpa sej ett bra moderkort på en gång...

det funkar nog som HTPC moderkort och inget annat. min åsikt i alla fall

ja gigabyte sitter jag på idag o jag är missnöjd men det blev detta:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=378117 kort i allfall

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

Har ett P6T Deluxe! Sjukt bra! Gigabyte korten hade ju massa problem i sweclockers test, med att köra COD4. Det är ju inget man vill ha. Om man nu inte spelar COD4 så kanske det är så också med andra spel... Jag hade tagit ASUS P6T Deluxe...

Är lite av en ASUS Fan boy också

Visa signatur

Core i7 920 @ 3,8 Ghz | Noctua NH-U12P se1366 | P6T Deluxe | Corsair 6GB 1600 Mhz | ASUS GTX 295 | WD Caviar Blue 640 GB | WD Velociraptor 300 GB |Windows 7 Ultimate x64 RC | 3D Mark Vantage: 24 887 poäng | -----> Galleri <-----

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonmoritz
Har ett P6T Deluxe! Sjukt bra! Gigabyte korten hade ju massa problem i sweclockers test, med att köra COD4. Det är ju inget man vill ha. Om man nu inte spelar COD4 så kanske det är så också med andra spel... Jag hade tagit ASUS P6T Deluxe...

Är lite av en ASUS Fan boy också

ja jag hoppas jag inte blir besviken ,mitt första gigabyte kort va riktigt okej ett p965 ds3 lyckades klocka min E6600 till 3,6gb orthos o prime stabilt , nu ligger jag med ett gigabyte p35 ds4 o kör 3,6ghz på min quad ,ej orthos eller ptime stabilt dock så spel o liknande så är den stabil.

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

Sweclockers test är antagligen meningslöst nu, alla moderkortstillverkare har väl släppt massor av fixar som åtgärdat det de klagade på i recensionerna och lagt till nya buggar istället.

Det lär gå utmärkt att köra COD4 om man inte kör något gammalt BIOS...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Känns ju som lite av en scam att köpa nåt annat än Asus P6T Deluxe V1 då det enda som skiljer är bios och att de tagit bort SAS-stödet på V2.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos 1000 | Seasonic M12D 850W | Asus P6T Deluxe | Intel Core i7 920 | Noctua NH-U12P SE1366 | XFX GTX 285 | Corsair Dominator 1600MHz 3x2GB | VelociRaptor 150GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonmoritz
Har ett P6T Deluxe! Sjukt bra! Gigabyte korten hade ju massa problem i sweclockers test, med att köra COD4. Det är ju inget man vill ha. Om man nu inte spelar COD4 så kanske det är så också med andra spel... Jag hade tagit ASUS P6T Deluxe...

Är lite av en ASUS Fan boy också

läs på lite innan, det var MSI som hade problem, och alla vet att man inte köper moderkrt från msi, ALLTID problem, dock är gigabyte underkskattat sjukt bra kort, aldrig haft problem med dom, asus därimot har jag haft problem med.

Permalänk
Avstängd

Haft 2 gigabyte kort båda gick sönder har haft 15-20 olika asus kort inget har någonsin pajjat... Asus är stabila saker =)..

Permalänk
Medlem

Varför chansa ...... det är några hundra det rör sig om.... och jag i alla fall tänker behålla skiten i minst ett par år så jag kör med säkerhetsbälte, jag tänker köra Asus, som jag gjort i mina 5 senaste system på 12 år.... jag har bar kört Nvidia och Intel och Windows med iofs... Nästa lön går en del åt en i7 920 och 12gb Dominators, vet dock int om jag ska ha Asus ATX mobo eller köra et microATX det verkar bra så det kanske blir en liten krutburk på mig

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av segate
Haft 2 gigabyte kort båda gick sönder har haft 15-20 olika asus kort inget har någonsin pajjat... Asus är stabila saker =)..

Pff Right!,15-20 Asus kort.Låter som du byter moderbord som andra byter kalsonger.Sen vet man ju oftast hur många man haft eller?Säg att du är 15 också så låter historien ännu bättre!

Jag har haft 3 Asuskort. 2 var trasiga från början. 1 av dom har fortfarande barnsjukdommar som Asus inte fixat än "A8n sli deluxe". 1 har jag fått Rma efter 9 månader.Goo Asus!!

Inget mer Asus för min del.Jag ska prova Gigabyte UD5an som verkar fått bra kretik

Asus är stabila saker right.Inte enligt mig och andra jag känner.Otroligt många biosfixar till dom 2 senaste brädorna jag köpt samt att maila deras support är lönlöst.

Deras Rev2 kort kanske är bra men köp inte ett Rev1 kort från Asus,Bara dåliga erfarenheter av det.

Sen är det klart folk som sitter på en Asus bräda säger Kööp,Väldens bästa grejjer

Samma med andra märken.

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Avstängd

Vad är det för attityd? undra vem som är 15 som gnäller som en liten flicka..

Ja jag håller på med datorer köper och säljer och bygger själv!
dom 2 senaste månaderna har jag haft 4 asus kort 3st asus P6T kort 1st Asus extreme rampage 2.

Och jag är bra mycket äldre än 15! förstår inte vilken aittyd det har blivit på swec's forum förstår att alla äldre och OC snubbar har dragit.

Under 6 månader så kanske jag har haft 10 moderkort...

Permalänk
Medlem

Är i köptider jag med, blir ett P6T Deluxe då det verkar vara det bästa X58 kortet ute just nu.
Iallafall för mina behov.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

har ett P6T Deluxe V2, är supernöjd.

Permalänk
Medlem

Jag köpte också ett P6T Deluxe V2.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Är i köptider jag med, blir ett P6T Deluxe då det verkar vara det bästa X58 kortet ute just nu.
Iallafall för mina behov.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sibe
har ett P6T Deluxe V2, är supernöjd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fatepower
Jag köpte också ett P6T Deluxe V2.

Mycket bra kort så nu har gjort ett bra val gubbar

Permalänk
Medlem

Tjenixen!

Fan alltså, funderar LITE på att bygga ett nytt system. Har en dator (fast inte här) med P35-DS4. Jag ÄLSKAR Gigabyte-korten och är sjukt sugen på X58-EXTREME. Tycker det verkar bra som fan + är SJUKT sexigt
Tycker verkligen att deras lite mer high-end-moderkort ser sjukt snygga ut. Är riktigt fäst vid Gigabyte, vet inte varför alltså.
Men sen verkar Asus P6T vara ett riktigt bra kort också. Jag hade aldirg köpt något annat än Gigabyte eller Asus Men tycker det känns lite svårt faktiskt att köpa ett annat kört än just Gigabyte. Kan verkligen inte förklara varför.

Men Gigabyte X58-UD5/Extreme lär ju också vara riktigt bra kort. Är ju inte så att man har ett kasst moderkort om man köper det. Men Asus P6T är kanske lite, det vet jag inte men är mycket möjligt. Men tycker fortfarande det är svårt att köpa något annat än Gigabyte.

Ajja, nu håller jag på att skriva en bok

Får kanske testa ett Asus, skulle det vara så att jag inte gillar det så kan man väl alltid skicka tillbaka det inom en vecka.

Tack för mig!

/Mvh sedde.

Permalänk
Medlem

Köp Gigabyte-kortet då, det är väl ingen på det här forumet som bytt från Gigabyte X58 till Asus?

Asus är lite väl hypat på det här forumet, är inte så imponerad sen de släppt flera buggiga mATX-kort som de sen struntat i.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
[B]Köp Gigabyte-kortet då, det är väl ingen på det här forumet som bytt från Gigabyte X58 till Asus?

Jo, det finns nog dom som gjort det.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D