Dustin Home - Konstig syn på kundsupport
Jag beställde nyligen (2009-01-12) en hel del datorkomponenter via Dustin Home:
GIGABYTE GA-EP45-UD3P P45 S-775 ATX
NOCTUA NF-P12-1300 SILENT CASE FAN 120MM
ANTEC P182B GUN METAL BLACK MIDITOWER ATX
THERMALRIGHT ULTRA-120 EXTREME FÖR INTEL
SAMSUNG SYNCMASTER 2493HM 24# WIDE TFT SVART
INTEL CORE 2 DUO E8600 3.33GHZ 6MB 1333MHZ S-775
... och valde förskottsbetalning och leverans som postpaket.
Någon dag senare (2009-01-14) kom det SMS som meddelade att 2 paket kommit för uthämtning vid mitt serviceställe. Men väl där anade jag oråd. Det var nämligen bara skärmen och chassit som fanns där att hämta ut, som hade blivit skickade som två separata kollin. Övriga komponenter fanns inte inne, och vid förfrågan på posten sa dem att Dustin Home måste vara försenade med att skicka det sista paketet, eftersom det inte fanns registrerat någonstans.
Lät väl vettigt tänkte jag, så kikade på Dustins hemsida och såg att moderkortet var bristad med lagerstatus 1-2 dagar... jaha, surt, men 1-2 dagar kan jag väl vänta. Hade för mig att jag kryssat i att inga leveranser skulle ske förren hela orden fanns inne, men jag kanske kom ihåg fel.
Väntade 2 dagar och kollade igen, kolli-numret uppgav fortfarande bara att elektronisk förhandsinformation hade skickats till posten, och komponenten var fortfarande väntad 1-2 dagar till lager. Skumt... borde ju ha inkommit nu 2 arbetsdagar efter förra kontrollen. Sedan blev det helg och jag tänkte att de måste väl fasen få iväg komponenterna efter helgen i alla fall.
Efter helgen, kollade igen, samma sak. Moderkortet bristad med 1-2 dagar till lager, kolli-numret ingen ändring heller. Vad fan!
Skickade ett mail och undrade vad fasen som pågick. Fick till svar, och jag citerar;
Hej,
Det ser ut som att detta paket har försvunnit i posten. Jag kommer att skicka vidare ditt email till vår kundservice så får de kika på detta.
Vänliga hälsningar
Markus Jegenstam
Jaha, Posten... den eviga syndabocken. Vore ju kul om Dustin Home själva också tog ansvar för att mina saker som jag redan betalat dem för faktiskt också kom fram till mig. Även om det skulle vara postens fel så kan det ju inte vara så svårt att ha en automatisk koll med feedback på de kolli-nummer de skickar ifrån sina lager. I mina ögon kan det lika gärna vara en utav deras killar på packningen som "tjänar extra".
I vilket fall så väntade jag på respons från deras kundservice ett tag, men i dag (2009-01-26) fick jag nog efter att aldrig ha fått ett svar eller någon uppdatering. Ringde upp upp deras support och fick bollas runt från växel till ordersupport till kundtjänst. Väl där fick jag kontentan; "Du skulle ha ringt in och klagat tidigare, vi kan inte hållas ansvariga om inte kunden informerar oss om att något gått fel med vår försändelse".
Alltså, vad är det för policy?!
Det är alltså mitt fel att jag inte meddelade dem om att något var fel med deras leverans tidigare?!?
Iaf, så efter samtalet så skulle den förra ordern annulleras, och en ny order skulle skickas till mig så fort som möjligt. Gällande det bristade moderkortet... jo, det står fortfarande 1-2 dagar till lager, jag kollade alldeles nyss. Så hur de ska kunna skicka mig resterande komponenter och det där moderkortet "fort" där 1-2 dagar egentligen verkar betyda 2 veckor minst har jag ingen aning om. Men så nu får jag iaf börja om från ruta ett utan den minsta kompensation och med mina pengar dragna från kontot för länge, länge sedan.
Det jag lärt mig av historien är;
1) Ring och klaga hos kundtjänst direkt och hela tiden, det är uppenbarligen ändå sättet att vara säker att något kommer fram eller för att få något att hända.
2) Betala ALDRIG i förskott igen! Detta då företag så som Dustin Home kanske blir mycket, mycket mer måna om att deras saker kommer fram snabbt och rätt om deras betalning hänger på det.
----
Carl Bengtsson
Kund med konto på Dustin (sedan 2000-2001) och Dustin Home (sedan snart 3 veckor tillbaka)
"Then I saw her face, now I´m a believer"