Permalänk

Dator slö efter nytt grafikkort

Hej. Jag fick i uppgift att fixa en dator åt några kompisar som kraschade vid spelande (pga för varmt grafikkort). Så köpte ett Sapphire HD 4850 och nu står datorn stilla 2-3 min på windows-loggan vid uppstart och funkar allmänt konstigt, vad kan det vara för fel?

1GB DDR2
AMD Athlon 64 3700+ (2.21 GHZ)

EDIT: Händelseförlopp:
Kommer till Windows-loggan, står och snurrar i några minuter, sedan fortsätter den som den ska och loggar in.

3DMARK06 funkar inte, hänger sig när man startar det (har installerat om).

Håller på att installera nya grafikkortsdrivrutiner just nu, kommer med lite mer "testdata" senare

Mvh Carl Karlsson Schmidt

Permalänk
Medlem

verkar som det skulle behövs uppdateras med lite nya saker av allt där.

om inte det är ett val så skulle jag formatera om den...

Visa signatur

Dator 1 i7 920 @ 3,2 ghz, GTX480
Dator 2 Phenom II 940 @ 3 ghz, GTX280

Permalänk

Men innan startade den galet snabbt, tog kanske 30s från start till att man var inne i windows (Inget virusskydd, men har inte varit uppkopplad sen den kom hit)

Permalänk
Hedersmedlem

Hur ska vi kunna hjälpa utan information?

Vill du ha någon vettig hjälp så berätta hela händelseförloppet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätdel i burken? Jag har varit med om datorer som har blivit riktigt slöa om inte nätdelen har varit tillräcklig.

Visa signatur

En spontan tanke, Planerad in i minsta detalj

Permalänk
Medlem

Det kan ju också vara så att din pci-expressplats inte är 2.0.

Gjorde samma misstag när jag köpte mitt 4850.
Behöver iofs inte vara problemet. Men det innebär ju en bandbreddsbegränsning för kortet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av staeff
Det kan ju också vara så att din pci-expressplats inte är 2.0.

Gjorde samma misstag när jag köpte mitt 4850.
Behöver iofs inte vara problemet. Men det innebär ju en bandbreddsbegränsning för kortet.

Spelar inge roll om det är 2.0 eller 1.0, funkar lika bra till båda då till exempel alla som har ett moderkort med P35 har 1.0. Dessutom begränsar bara 1.0 4870 och bättre presterande kort då de antagligen har hög minnesfrekvens (GDDR5) eller hög minnesbandbredd (512-bitars som tex GTX280). Det är ändå tveksamt om och hur mycket det faktiskt begränsar med att inte ha 2.0 till dessa grafikkort. Så till ett 4850 är det inge begränsning att inte ha 2.0

Visa signatur

Spelar Eve Online, om du vill ha en 21-dagars trial så PMa mig din e-mail ;)

Permalänk
Medlem

Se till att få bort alla gammla drivrutiner till grafikkortet också, innan du installerar det nya, använd någon drivercleaner. Inte alls säkert att det hjälper, men det "bör" man göra.