För låg volym från datorn, nytt ljudkort, extra förstärkare, eller vad rekommenderas?

Permalänk
Medlem

För låg volym från datorn, nytt ljudkort, extra förstärkare, eller vad rekommenderas?

Jag har en liten hemmabiohörna här hemma, projektor och en rätt schysst stereo, men jag funderar lite på mitt ljud.

Förstärkaren är en HK 3480 och högtalarna ett par KEF iQ-7 Trycker ut signal direkt från integrerat ljudkort i moderkortet, har ingen annan signalkälla bortsett från den integrerade radion i förstärkaren.

Och nu är det så att jag tycker inte riktigt att jag får ut nog volym innan det börjar dista, nog är det ju ordentlig volym men ibland vill man ju spela lite högre än så Ligger på gränsen till distning på Masterkanalen och PCM kanalen från datorn, och högt på stereon också, och det kan ju inte va så bra!

Grejen är den att det inte är att förstärkaren inte orkar driva högtalarna, för om jag lyssnar på radion så har jag en volym runt "-50Db" på skalan.. Men från datorn är det knappt hörbart! Ligger då runt "-15Db" (sen börjar det dista)..

Funderade ett tag på att skaffa slutsteg från HK.. Men det kanske är att börja i lite fel ände!
Det gick just upp för mig att datorn ju givetvis matar ut för lite signal, helt enkelt.
Förstärkaren har bara RCA ingångar och det är kanske lite synd, nåja!
Datorn ska bytas ut så småningom och då tänkte jag få plats i ett matx-chassi typ lian li PC-v350, så inga enorma interna lösningar, det blir nog fullt ändå. men ett normalt ljudkort ska väl få plats iaf.

Så nu vet ni förutsättningarna..
Men har ni några förslag på lösningar?
Nytt ljudkort, slutsteg, koppla genom en liten typ hörlursförstärkare?

Har inte hur mycket pengar som helst att röra mig med, men blir det ingen skillnad är det ju lönlöst, är ingan fattig student längre iaf, nu är jag en fattig lärling.

MVH / Tomas

Permalänk
Medlem

Seriöst, att behöva vrida på såpass högt och att det distar är inte direkt några saker som tyder på att det står rätt till. Att det distar är ju inte heller så bra direkt, och -15dB är en nivå jag skulle undvika att ha uppdraget i personligen.

Och att du kör en anläggning i den prisklassen med moderkortets integrerade ljud är ju inte heller en hit direkt. Nytt ljudkort, på studs är vad jag skulle säga. Skulle öka både ljudkvaliten och lösa lite problem för dig troligtvis även om ljudet inte borde bli så dåligt via det integrerade. Skulle Aldrig rekommendera någon att köra det integrerade ljudet med något annat än en Extern DAC eller ett par billiga datorhögtalare.

Som sagt, förstärkaren har mer än nog kraft för dina högtalare, och dina högtalare är relativt effektiva, problemet ligger inte där. Samtidigt borde du nog tycka att ljudet från det inbyggda ljudkortet låter lite smådåligt då den anläggningen borde ta fram bristerna i det.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Ja jo, jag har ju förstått det.

Men vad för ljudkort borde jag köpa?
7.1 känns otroligt onödigt då jag bara tar ut 2 kanaler.

Permalänk
Medlem

Att de flesta nya ljudkort har 7.1 etc beror på att de nya ljudkretsarna etc ofta har stöd för det helt enkelt. Som minst rekommenderar jag ett Xonar DX, sen finns det dyrare kort efter det. Såsom Creatives lite bättre X-fi modeller, Xonar D2x, Xonar Essence, Auzentech Prelude, M-audio Audiophile 192... listan går att göra lång.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Om du inte ska spela "seriöst" och inte tänker använda surround överhuvudtaget skulle jag snarare titta på M-Audio, t.ex. Audiophile http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=44507

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

lleberg:
Att mata via en h-lurs förstärkare för att bosta en lågnivå är inte rätt sätt då det blir helt fel. :-/

Är det så att du kopplat hörlursutaget på moderkortet till H/K'ns insteg kan du tyvärr ha knäckt ingången på H/K'n, line-out och hörlurs utgång är inte densamme även om ingången ska klara ganska mycket, det kan ju vara förlaringen varför det distar när du ökar utnivån på datorn.

Jag skulle börja med att kolla på volymkontrollen för de separata kanalerna på H/K de går mellan -10 till +10, om du råkat skruva ner de till -10db så förklarar det ju att du behöver köra -15 på huvudvolymen innan det verkligen händer någonting.

E-mu gör riktigt bra ljudkort, med samma komponenter som sitter i mångfaldigt dyrare ljudkort.
Läs recentioner om du är intresserad av ett nytt.