GTA IV- Officiella tråden [Länkar, tips & trix, hjälp och problemlösning]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
Låter lite konstigt, jag får bättre fps vid multiplayer!

Ett tips är att du testar att köra skuggorna på iaf medium eller low bara för att se ifall det kan göra skillnad! Just skuggorna i många spel tar skiten ur lower-midend grafikkorten som ex. ditt 4650. Har själv provat skuggorna på very high, och då förlorar jag säkert 5-7fps samt att minnet på grafikkortet käkas upp.

Prova och kör medium på allt istället samt att du stänger av v-sync.

Tack Ska testa det. Gillar inte v-sync, så den är alltid av Det är den första inställningen jag ändrar på om den är på när jag går in i ett spel.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Tack Ska testa det. Gillar inte v-sync, så den är alltid av Det är den första inställningen jag ändrar på om den är på när jag går in i ett spel.

Hur kan man inte gilla v-sync?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MORD
Hur kan man inte gilla v-sync?

Det tar mer av ens dator om jag ej har missförstått det hela.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Det tar mer av ens dator om jag ej har missförstått det hela.

ja det tar ju lite från grafikkortet men det måste det vara värt för att slippa tearing.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

goddagens! nu har man alltså äntligen köpt spelet, jag kom ungefär tills man dödar uncle vlad, sen kraschar spelet....om och om igen. avinstallerade spelet, vill installera om och då kommer det upp en crc error: "the file C:\progr.....gta4....\cnt.bik doesnt match the file in the setups cab file. the medium from which you are running the setup may be corruptet"
fick flera av dessa även vid 1a installationen men tryckte på ignore

please help!

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Va fasen, köpte GTA4 nu till PC via steam... så får jag upp felmeddelandet : "gta iv fatal error: windows xp:need to have servicepack 3 or higher to procees."

Vad i helv?! Jag har ju vista 32 bitars! Vad gör man åt detta... hart ju fan betalt skiten...

Har Nvidia 8800GTS
Intel core duo @ 2,67ghz
4 gig ram
Och då 32bitars Vista home premium på det... hur fasen kan jag få upp det felmeddelandet då?? :/

Permalänk

använd hjärnan,

or higher to procees."

altså sp1

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Avstängd

Spelade online nyss.

Hittade en server full med folk.. Så var det 7st svenskar som var ute på motorcyckel cruising.. Så jag joinade dom.. Låg runt 10 - 15 fps medans jag åkte med dom. Var kanske 15st totalt inne på servern.
Cpu låg som vanligt på 95 - 100% usage.
Därimot gick Ram minnena upp till 95% när jag åkte med dom.
Alltså jag fyllde nästan 4gb ram? Då snackar man krävande spel!

Men aja, skit samma.. trevliga personer osv så jag sket i fpsn.

Teslut fick jag ett medelande:

"you have been kicked because your PC is running to slow"

alltså vafan.....

e2140 3,1ghz
4gb ram
hd4870 512mb

Permalänk

om du har 10-15 fps så är det ganka självklart att det kan bli så

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

Hej alla!! undrar hur jag låser kameran i bilen! nu måste jag följa efter med kameran! undrar alltså hur man låser kameran som kommer när man sätter sig i bilen!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem

Har ett lite konstigt problem. I och med nya patchen 1.0.2.0 så flyter spelet på riktigt bra, dock hänger det sig ganska ofta. Startar jag sedan om spelet så går det otroligt ryckigt. Enda lösningen jag hittat hittills är att reboota, men det vill jag gärna undvika Startar spelet utan några flaggor via Social Club. Nån som har nån idé?

EDIT: Ibland får jag felmeddelandet "Out of video memory, please reboot"

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa spelet till PC, kommer burken kunna få det flytta med fin grafik på? Hört rykten om att spelet funkar rätt dåligt?

Hört det kräver mkt CPU med, kanske skulle man dra upp prollen från 2.6 till 3.0?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haziza
Funderar på att köpa spelet till PC, kommer burken kunna få det flytta med fin grafik på? Hört rykten om att spelet funkar rätt dåligt?

Hört det kräver mkt CPU med, kanske skulle man dra upp prollen från 2.6 till 3.0?

Finns en tråd med GTA4 benchmarks, läs den och försök bilda dig en uppfattning själv.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjaa

Därimot gick Ram minnena upp till 95% när jag åkte med dom.
Alltså jag fyllde nästan 4gb ram? Då snackar man krävande spel!

Haha vet det är sjukt. Satt själv och spela tills spelet frös, sitter på vista så får man reda på vad som orsaka fryset, det var System ram -1
Alltså mina 6GB ram var fulla

Visa signatur

Fractal Design R5 | AMD 5800X3D | Asus ROG Crosshair VII Hero (Wi-Fi) | EVGA GeForce RTX 3090 24GB FTW3 ULTRA | 32GB G.Skill Trident Z 3600MHz CL14 | Ett gäng M.2 NVMe SSD| Corsair 750W | ROG RYUJIN 240 with Noctua Fans |

Permalänk

Spelat funkar relativt dåligt. skulle säga att inga fel är fixade utan de fel som funnits för en del har löst sig medans andra ist fått andra fel. Funkar det utan problem (räkna med lite lagg o hack) updatera inte! komemr säkert bara göra det mer ospelbart

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Kan köra det ganska bra på min dator, med medium på båda. Alla "mätare" är runt 50 eller under.
Får runt 50 fps relativt stabilt.

Permalänk

Hur läser man medd i spelet?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xitele810
Hur läser man medd i spelet?

på mobilen? pil upp.

Ser att du har en phenom2, hur funkar denne i gta iv? funderar på att köpa en nämnligen.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Spelat funkar relativt dåligt. skulle säga att inga fel är fixade utan de fel som funnits för en del har löst sig medans andra ist fått andra fel. Funkar det utan problem (räkna med lite lagg o hack) updatera inte! komemr säkert bara göra det mer ospelbart

Då vill jag ge en annan bild av historien.

Jag uppdaterade och efter det så flöt det på bättre. Har inge som helst problem mer än prestandan då givetvis, annars fungerar det som de skall.

Kör det i Windows XP SP3 med min E1200 och 4GB RAM samt ett 9800GTX.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Då vill jag ge en annan bild av historien.

Jag uppdaterade och efter det så flöt det på bättre. Har inge som helst problem mer än prestandan då givetvis, annars fungerar det som de skall.

Kör det i Windows XP SP3 med min E1200 och 4GB RAM samt ett 9800GTX.

Mjo. vissa hjälper det för som sagt med att updatera om de har ernorma problem. Jag spelar iofs det hos en kompis då jag inte har något bra grafikkort men som sagt flyter det på bra så är nog risken större att man får andra problem än vad man hade innan. Spelet lirar ju hårt på datorn men det är fullt spelbart förutom att gubben är dum i huvudet och poliserna för dåliga (1-4 stars).

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Kommer det gta iv lagga om man behöver 2.40 GHz på recomended om jag har 2.20 GHz?
Snälla behöver hjälp ! vill ha det här spelet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjaa
på mobilen? pil upp.

Ser att du har en phenom2, hur funkar denne i gta iv? funderar på att köpa en nämnligen.

Funkar jättebra!!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kozin
Kommer det gta iv lagga om man behöver 2.40 GHz på recomended om jag har 2.20 GHz?
Snälla behöver hjälp ! vill ha det här spelet

Testa!! Vissa som sitter på High End datorer får det inte alls att lira medans folk som sitter strax ovanför minimum får det att lira.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Testa!! Vissa som sitter på High End datorer får det inte alls att lira medans folk som sitter strax ovanför minimum får det att lira.

Svårt att testa när dom inte släppt något demo... Känns som det här spelet skulle behöva det då många inte vet om det kommer fungera eller inte.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kozin
Kommer det gta iv lagga om man behöver 2.40 GHz på recomended om jag har 2.20 GHz?
Snälla behöver hjälp ! vill ha det här spelet

flyter i ca 15-25 fps på min brorsas e2140 i 2,4 ghz med ett 7900gt på lägsta inställningarna i 800x600.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Avstängd

Jag läste i någon speltidning nyligen (tror det var gratistidningen från Gamestop) om en inställning som hade en glare effekt och gav sken av AA. såg mycket bättre ut.
Det var någonting som var disabled. Vet ni vad det är för något? Vill köra med det.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk

Jag har fått det att funka fint på nästan högsta kvalite! Kör 1920x1080 p.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Jag läste i någon speltidning nyligen (tror det var gratistidningen från Gamestop) om en inställning som hade en glare effekt och gav sken av AA. såg mycket bättre ut.
Det var någonting som var disabled. Vet ni vad det är för något? Vill köra med det.

Tror du menar definition. Själv tycker jag det blir alldeles för suddigt och jobbigt. Ser dock bra ut på längre avstånd samt träd kan se bättre ut men i nära avstånd så ramlar nästan ögona ut så jobbigt är det.

Visa signatur

Fractal Design R5 | AMD 5800X3D | Asus ROG Crosshair VII Hero (Wi-Fi) | EVGA GeForce RTX 3090 24GB FTW3 ULTRA | 32GB G.Skill Trident Z 3600MHz CL14 | Ett gäng M.2 NVMe SSD| Corsair 750W | ROG RYUJIN 240 with Noctua Fans |

Permalänk
Medlem

hej alla glada gta iv lirare jag har försökt att skumma igenom denna tråden men hittar ingen lösning till mitt problem. Jag har inga problem med grafiken som jag ser att många har utan efter en stunds spelande så avslutas spelet automatiskt och det står att "GTA IV slutade fungera, söker efter lösning på problemet" och sen så är jag ute i windows som om inget hade hänt. När jag startar spelet igen så fungerar det bra igen tills dess att den gör om samma grej igen. Jag har ett Ati 4870x2, q9550, 750 corsair, 8gb kingston pc8500 och kör vista premium 64bitars. Allt är orginal! tacksam för svar

Visa signatur

|Intel i7 4790k @ Stock | Corsair H110i GT | Asus Sabertooth z97 Mark 1 | 32gb 1600mhz | Asus Strix GTX 1080 8gb | Samsung Evo Basic 250 gb SSD | SanDisk SSD Ultra Plus 256 GB | Western Digital Black 650gb | NZXT H440W Silent Ultra Vit | Asus VG248QE 144hz | Steelseries M800 | Razer Deathadder 2013 Version| EVGA Supernova P2 1000W 80 Plus Platinum |

Permalänk

Har liknande problem som föregående men för mig startas hela datorn om, hinner köra bilen i början i ca 1min sedan stannar allt å datorn startar om
Har testat att ställa all grafik till medium och low men det gjorde ingen skillnad.
Spec på datorn står i sign.

Edit: Har nu även testat i low, problem kvarstår