Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Skälig servicetid på mobiltelefon?

Permalänk

Skälig servicetid på mobiltelefon?

Införskaffade mig en ny mobil som behagade fungera i ungefär 3 veckor, sedan var det dags att skicka iväg skräpet.
Blev då av med den i över en månad, ringde och påpekade detta och det hela skulle då snabbas på.
Nåja, fick sms en fredag om att telefonen fanns att hämta ut.
Hämtade den samma dag, bara för att ha fått en swap-enhet som var sönder ur förpackningen.
Det var dessutom mer än ett fel på denna "nya" telefon.
Måttligt road lämnade jag tillbaka densamma på måndagen efter, med löfte om att nu går det fortare då detta blir en sk backreparation.

Denna backreparation har nu tagit 5 veckor och jag har fortfarande inte hört ett ljud. Vad kan jag i det här läget kräva?
Jag är inte speciellt sugen att betala för något jag knappt har fått använda, vill heller inte som ni kanske förstår ha mobilen i fråga längre då allt detta har förstört hela grejen med "nytt och roligt".

Tack på förhand

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 | Intel Core i7 950 | Prolimatech Super Mega | Corsair XMS3 Vengeance 12GB | Asus GeForce GTX 970 Strix DCII | Samsung 830 256GB | Samsung F3 500GB | Corsair AX 1200W | Corsair 800D | Scythe Kaze Master Pro | Windows 10 | Ducky Shine Mech Brown | Logitech G502 Proteus Spectrum | Acer Predator XB241H | Samsung Galaxy S6 Edge 64GB
"Carai an Caldazar! Carai an Ellisande! Al Ellisande!"

Permalänk
Medlem

Begär att få häva köpet med hänvisning till att reparationen inte genomförts "inom skälig tid". Du ska då få tillbaka alla pengar du betalat, inget tillgodokvitto eller annat fånigt.

Fem veckorna hittills för backreparationen är svårt att hävda som skälig reparationstid, och om det är så att du efter första reparationen fick något som inte fungerade så får man räkna från det du reklamerade telefonen första gången.

Permalänk

Det låter bra, men hur påverkar det att telefonen köptes samtidigt som jag förlängde mitt abonnemang? Den är alltså inte kontantköpt.
Glömde ta med detta tidigare.

Jo, telefonen jag fick fungerade inte, så jag har varit utan telefonen sen månadsskiftet november/december.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 | Intel Core i7 950 | Prolimatech Super Mega | Corsair XMS3 Vengeance 12GB | Asus GeForce GTX 970 Strix DCII | Samsung 830 256GB | Samsung F3 500GB | Corsair AX 1200W | Corsair 800D | Scythe Kaze Master Pro | Windows 10 | Ducky Shine Mech Brown | Logitech G502 Proteus Spectrum | Acer Predator XB241H | Samsung Galaxy S6 Edge 64GB
"Carai an Caldazar! Carai an Ellisande! Al Ellisande!"

Permalänk
Medlem

Det ändrar på en hel del. Tror inte det faller in under produkt reklamation då produkten snarare är telefoni tjänsten och den fungerar ju även om mobilen inte gör det, kanske är tal om avtalsbrott då de inte levt upp till sin motprestation mot att du täcknade en förlängning av abonnemanget men tycker helt klart du ska ta det med din konsumentvägledare.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Krångligare ja, men grunden är densamma. Brukar själv undvika sådana situationer bäst det går genom att bara köpa subventionerade grejor med bundet abonnemang från den som levererar själva abonnemanget så att möjligheten för företagen att fösa det mellan sig minimeras.

Du förlängde abonnemanget eftersom du fick telefonen billigare då på något vis, inte sant? Det vill säga telefonen var förutsättningen för att du skulle förlänga abonnemanget. Telefonen visar sig vara felaktig, och felet går uppenbarligen inte att avhjälpa inom skälig tid. Grund för att häva köpet bör således finnas, vilket innebär att även förlängningen skall hävas (utöver det du haft till nytta).

I teorin alltså.

Smidigast är som ovan nämndes att vända dig till din konsumentvägledare om du bor i en kommun som har en fungerande sådan.

Permalänk

Det stämmer.
Jag har sedan länge haft abonnemanget men då jag köpt dom senaste telefonerna kontant har således bindningstiden på abonnemanget gått ut för längesedan.

Nåväl, denna gång tänkte jag göra annorlunda och tog då och förlängde mitt abonnemang på nytt, samt valde en ny telefon tillsammans med det.
Således blev det ju som brukligt månadsavgift på abonnemanget plus en summa per månad för mobilen, så betalar för själva telefonen gör man i vilket fall.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 | Intel Core i7 950 | Prolimatech Super Mega | Corsair XMS3 Vengeance 12GB | Asus GeForce GTX 970 Strix DCII | Samsung 830 256GB | Samsung F3 500GB | Corsair AX 1200W | Corsair 800D | Scythe Kaze Master Pro | Windows 10 | Ducky Shine Mech Brown | Logitech G502 Proteus Spectrum | Acer Predator XB241H | Samsung Galaxy S6 Edge 64GB
"Carai an Caldazar! Carai an Ellisande! Al Ellisande!"

Permalänk
Medlem

Har ett liknande problem. Min telefon är också köpt vid förlängning av abonnemang (hos tre), vilket känns som det gör det hela lite omständligare.

Lämnade in min telefon 28december, fick ganska snabbt ett sms(5jan) om att verkstaden väntade på en reservdel. En reservdel som ännu inte kommit och säkerligen inte lär komma heller.

Dock har alla parter, Mobilbyrån, Tre och Sony Ericsson sagt att jag ska göra en "reklamation på grund av för lång servicetid". En reklamation som måste ske hos återförsäljare. En process som försvåras av att Mobilbyrån inte är tre's "egna" verkstad. (de använder vad jag vet anovo). Vilket gjort att tre varit lite anti.

Skickade dock in en reklamation på vinst eller förlust via snigelpost till tre för någon vecka sedan, och pratade nu med deras support som hävdade att de hade en handläggningstid på dessa ärenden på 4 veckor. Vilket jag tycker är en absurd lång tid!

Överväger att kontakta konsumentvägledare för att höra mig för vad som är skäligt.

Visa signatur

//anno

Permalänk

Handläggningstid på 4(!) veckor? Ja jösses... Som om det inte räckte med att man vid det laget redan har väntat flera månader.

Får väl se hur dom är villiga att lösa det hela åt mig, skulle dom krångla blir det kontakt med konsumentvägledare även för mig. Tyvärr har dom allt annat än generösa telefontider här, så har inte kunnat kontakta dom idag.
Återkommer i ämnet!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 | Intel Core i7 950 | Prolimatech Super Mega | Corsair XMS3 Vengeance 12GB | Asus GeForce GTX 970 Strix DCII | Samsung 830 256GB | Samsung F3 500GB | Corsair AX 1200W | Corsair 800D | Scythe Kaze Master Pro | Windows 10 | Ducky Shine Mech Brown | Logitech G502 Proteus Spectrum | Acer Predator XB241H | Samsung Galaxy S6 Edge 64GB
"Carai an Caldazar! Carai an Ellisande! Al Ellisande!"

Permalänk
Medlem

Mitt problem löste sig.

fick ett sms i veckan från verkstaden att mobilen var lagad. Av en slump ringde tre's reklamationsavdelning 10minuter senare och undrade hur det gick med mobilen. Skönt att det löste sig utan reklamation, känns som det kunde ha dragit ut på tiden även om killen från tre var trevlig och hjälpsam.

Visa signatur

//anno

Permalänk

Hade glömt helt glömt bort denna tråd men då jag lovade en update kommer den här, något sen kanske men iaf :).

Det hela löste sig mycket smidigt, jag kunde återlämna telefonen som krånglade och plockade sedan ut en ny, av annat märke ;).
Denna är jag mycket nöjd med, så allt löste sig till det bättre!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 | Intel Core i7 950 | Prolimatech Super Mega | Corsair XMS3 Vengeance 12GB | Asus GeForce GTX 970 Strix DCII | Samsung 830 256GB | Samsung F3 500GB | Corsair AX 1200W | Corsair 800D | Scythe Kaze Master Pro | Windows 10 | Ducky Shine Mech Brown | Logitech G502 Proteus Spectrum | Acer Predator XB241H | Samsung Galaxy S6 Edge 64GB
"Carai an Caldazar! Carai an Ellisande! Al Ellisande!"