Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

För en gångs skull kan man vara stolt över statsministern! (Inga pengar till Saab)

Permalänk
Medlem

Bra att de inte gör samma misstag som under varvskrisen på 70- och 80-talet när staten pumpade in konstgjord andning i form av 10-tals miljarder kr helt i onödan i en industri som var dödsdömd. Allt av politiska skäl.

Jäkligt irriterande och orättvist också att Saab- och Volvoarbetare jämt särbehandlas med en massa snyftreportage i media och rop om politiska kraftåtgärder, som om det var mer synd om dem än om Lasse som blir uppsagt som kyrkvaktmästare eller Lisa från sitt städjobb. Händer ju varje dag för hundratals svenskar att folk torskar sitt arbete.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croles
Du är ju uppenbarligen bara pissed på vår nuvarande regering och ser inte till sakfrågan. Så glasklart att det blir äckligt.

Och då är du nuvarande regeringens stallpojk, så glasklart att det blir äckligt.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Och då är du nuvarande regeringens stallpojk, så glasklart att det blir äckligt.

Men hur är det alltså, berätta för oss. Har SAAB gått jättebra den sista tiden och först nu under lågkonjukturen som det går dåligt? Eller gick den dåligt innan lågkonjukturen?

På förra sidan finns en länk till några årsrapporter. Kan du inte kika på dem också? För jag förstår inte riktigt hur du menar när du säger att andra länder vill rädda sina bilföretag? De andra ländernas företag har ju gått med vinst. Varför skulle SAAB plötsligt gå med vinst efter att regeringen räddat det? Jag ser inget som tyder på det. Ser du det och hur gör du det i sådant fall? Vet du något som vi andra inte vet?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
Jag har dragit fram Saabs två senaste årsredovisningar. De fick koncernbidrag med 147 miljoner 2007 och 204 miljoner under 2006 från olika företag inom GM-koncernen med säte inom EES. Vidare har de fått ovillkorat aktieägartillskott på 3,8 resp. 3,9 miljarder under de respektive åren från företag inom koncernen med säte i USA och Kanada.

Att GM hållit inne med vinsterna och låtit Saab bära kostnaderna i syfte att företaget ska självdö verkar bara som korkade rykten från konspiratoriska svenskar. För övrigt verkar det bara oekonomiskt.

Du missförstår. Det handlar inte om att GM hållit inne vinst för att SAAB ska självdö. Det handlar om att GM skulle valt att ta ut vinsten i sitt namn istället för i SAABs namn av skatteskäl. Och att de sedan skickat pengar till SAAB. Med andra ord har SAAB inte alls lämnats att sjävdö, deras redovisning visar helt enkelt inte hela vinsten.

Jag är inte så insatt, men det är ungefär så jag läste att det skulle gått till.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är nog inte omöjligt eftersom alla internationella företag jobbar med interntransferreringar av skatteskäl. Däremot ställer jag mig tveksam till varför, för Saab betalar väl ingen vinstskatt i Sverige?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Men hur är det alltså, berätta för oss. Har SAAB gått jättebra den sista tiden och först nu under lågkonjukturen som det går dåligt? Eller gick den dåligt innan lågkonjukturen?

På förra sidan finns en länk till några årsrapporter. Kan du inte kika på dem också? För jag förstår inte riktigt hur du menar när du säger att andra länder vill rädda sina bilföretag? De andra ländernas företag har ju gått med vinst. Varför skulle SAAB plötsligt gå med vinst efter att regeringen räddat det? Jag ser inget som tyder på det. Ser du det och hur gör du det i sådant fall? Vet du något som vi andra inte vet?

Då kanske du kan svara på varför USA, Tyskland, Spanien, Frankrike med flera hjälper sina egna bilföretag. GM har också visat förlust liksom de andra.
Finns även de som funderar mer drastiska åtgärder. USA har lagt fram ett förslag- Skrota din bil få 10000dollar om du köper en inhemsk bil tillverkad i USA.
I Sverige gör regeringen ingenting och hänvisar till marknadsekonomi, precis såsom du gör.
Tråkigt att se Sverige brytas sönder, precis som hände sist borgarna hade makten.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Då kanske du kan svara på varför USA, Tyskland, Spanien, Frankrike med flera hjälper sina egna bilföretag.
Finns även de som funderar mer drastiska åtgärder. USA har lagt fram ett förslag- Skrota din bil få 10000dollar om du köper en inhemsk bil tillverkad i USA.
I Sverige gör regeringen ingenting och hänvisar till marknadsekonomi, precis såsom du gör.
Tråkigt att se Sverige brytas sönder, precis som hände sist borgarna hade makten.

Eh, så du menar på allvar att den här globala krisen beror på sveriges regerings handlande? För det är det du implicerar med dina retoriska knep. Att Sverige höll på att braka förra gången beror på läget den borgerliga regeringen fick ta över, inte något som hände på grund av deras egna handlingar.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Eh, så du menar på allvar att den här globala krisen beror på sveriges regerings handlande? För det är det du implicerar med dina retoriska knep. Att Sverige höll på att braka förra gången beror på läget den borgerliga regeringen fick ta över, inte något som hände på grund av deras egna handlingar.

Eh, nice försök att applicera felaktiga retoriska antaganden.
Anledningen att det går utför är brist på handlingskraft.
Angående vad som hände sist kan tvistas om och självklart om du köper borgarnas version är det sossarnas fel, vilket så fallet inte var.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Då kanske du kan svara på varför USA, Tyskland, Spanien, Frankrike med flera hjälper sina egna bilföretag. GM har också visat förlust liksom de andra.
Finns även de som funderar mer drastiska åtgärder. USA har lagt fram ett förslag- Skrota din bil få 10000dollar om du köper en inhemsk bil tillverkad i USA.
I Sverige gör regeringen ingenting och hänvisar till marknadsekonomi, precis såsom du gör.
Tråkigt att se Sverige brytas sönder, precis som hände sist borgarna hade makten.

GM t.ex. har ju inte visat på konsekvent förlust hela tiden med eller utan kris det är väl snarare där skon klämmer. När hade SAAB förtjänst senast? Jämför med det och jämför de andra företagen till detta.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Och då är du nuvarande regeringens stallpojk, så glasklart att det blir äckligt.

I rest my case.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
GM t.ex. har ju inte visat på konsekvent förlust hela tiden med eller utan kris det är väl snarare där skon klämmer. När hade SAAB förtjänst senast? Jämför med det och jämför de andra företagen till detta.

Vilket inte heller är sant, de gick med 250miljarder i förlust 2007 och 12 miljarder 2006. (SEK)
http://www.e24.se/branscher/verkstadsindustri/artikel_251887....

Ändå så räddar USA sitt förlusttyngda bolag vilket Sverige troligtvis inte väljer att göra.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Du missförstår. Det handlar inte om att GM hållit inne vinst för att SAAB ska självdö. Det handlar om att GM skulle valt att ta ut vinsten i sitt namn istället för i SAABs namn av skatteskäl. Och att de sedan skickat pengar till SAAB. Med andra ord har SAAB inte alls lämnats att sjävdö, deras redovisning visar helt enkelt inte hela vinsten.

Jag är inte så insatt, men det är ungefär så jag läste att det skulle gått till.

Jaha, men det är självklart. GM får med all trolighet inte avdragsrätt för de transfereringar de gör från moderbolag i USA till dotterbolag inom EES. Det innebär i praktiken att de skickar iväg redan skattade pengar för att beskattas igen. Det är därför de gör ovillkorade aktieägartillskott. De kan inte göra koncernbidrag.

Nu är jag inte säker på att amerikanerna har regler såsom dessa. Jag har inte läst amerikansk skatterätt. Men om de inte har det, borde alla företag sitta och göra koncernbidrag till Brittiska jungfruöarna den 31/12 varje år och inte betala någon vinstskatt alls.

I just det här fallet blir däremot inte pengarna skattade i Sverige, eftersom Saab har en skattefordran på en herrans massa miljarder på grund av att de gått med förlust så länge.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Det är nog inte omöjligt eftersom alla internationella företag jobbar med interntransferreringar av skatteskäl. Däremot ställer jag mig tveksam till varför, för Saab betalar väl ingen vinstskatt i Sverige?

De är obegränsat skattskyldiga i Sverige för den vinst de gör här. Nu betalar däremot inte Saab någon nämnvärd skatt eftersom de går med förlust, men om de gick med vinst skulle de betala. Det gör ingen skillnad om ägaren är en 32-årig småbarnsmamma från Säffle eller ett amerikanskt storföretag.

Permalänk
Medlem

Tycker regeringen för en gångs skull tar ett rätt och riktigt beslut i och med att dom säger nej till att betala ut socialbidrag till ett företag som klart och tydligt konsekvent inte går runt.

Lägg hellre dom pengarna som satsningar på att underlätta företagsamhet så att folket på SAAB kan användas på annat vis.

Skulle regeringen bidra med pengar på något vis skulle vi bara som skattebetalare underlätta för GM att nedmontera SAAB, läste någonstans att det kommer kosta ca 8 miljarder för GM att göra detta, varför ska vi betala för det? För att det är så synd om just folk i trollhättan? När det finns folk i hela landet som lider av alla nedskärningar överallt. Se på Volvo, Skanska, TeliaSonera, SAS, SSAB, Plannja, ja i princip vilket företag som helst så får folk gå, företag konkursar och folk förlorar jobb i hela landet, varför ska just SAAB särbehandlas så feta direktörer någonstans borta i USA får ta del av våra surt förvärvade skattepengar. Annat vore det om som så många redan påpekat att SAAB är ett stabilt företag som bara dragits med i långkonjukturen, då vore det riktigt att sätta in åtgärder för att underlätta men rädda en ko som ska till slakt som ändå kommer att dö är bara dumheter och bortkastade resurser. Staten som styr våra skattemedel är inte en djurrättsaktivistorganisation som ska styra utifrån tanken att det är synd om kossan som Sahlin förespråkar.

Nä, jag är rent ideologiskt rätt vänsterorienterad på många plan men just denna gång är Sahlin helt ute och cyklar och jag tycker rent allmänt att denna form av populistpolitik som Sahlin förespråkar gör mer skada än nytta tyvärr (för det socialdemokratiska partiet/blocket). Ta bort skatan och ersätt henne med en person som inte fifflat själv som inger mer förtroende som jag ser det. Först persson och nu sahlin... Sossarna skjuter sig själva i sank utan att dom ens fattar det, tråkigt att se :/

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Vilket inte heller är sant, de gick med 250miljarder i förlust 2007 och 12 miljarder 2006. (SEK)
http://www.e24.se/branscher/verkstadsindustri/artikel_251887....

Ändå så räddar USA sitt förlusttyngda bolag vilket Sverige troligtvis inte väljer att göra.

Och om du jämför med SAAB fortfarande? När gick SAAB överhuvudtaget med vinst senast?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Eh, nice försök att applicera felaktiga retoriska antaganden.
Anledningen att det går utför är brist på handlingskraft.
Angående vad som hände sist kan tvistas om och självklart om du köper borgarnas version är det sossarnas fel, vilket så fallet inte var.

Så Kjell Olof Feldt har fel när han säger att det var Socialdemokraterna som orsakade krisen i början av 90-talet?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17078.ab

S tar på sig ansvar för 90-talskrisen
Socialdemokraterna gör avbön.

I ett dokument som offentliggörs nästa vecka skriver finansdepartementet att 90-talets ekonomiska kris var den dåvarande s-regeringens fel - inte de borgerligas.

Förre finansministern Kjell-Olof Feldt välkomnar rapporten.

– Den är efterlängtad även om det hade varit bra om analysen kommit tio år tidigare, säger han till Aftonbladets nätupplaga.

Kjell-Olof Feldt: Det hade varit bra om analysen kommit tio år tidigare Rapporten, som enligt Sveriges Radios Ekoredaktion är ett slags bokslut över 90-talet, blir offentlig i samband med att regeringen lägger sin vårbudget i nästa vecka.

Rapporten är starkt självkritisk.

- Jag välkomnar den. Det är strongt gjort att på ett objektivt och självkritiskt sätt analysera partiets politik under 80 och 90-talet, säger Kjell-Olof Feldt som var finansminister åren 1982-1990.

Han menar att en stor del av debatten efteråt har gällt just om det begicks misstag av regeringen som ledde till krisen under 90-talet.

- Det mesta av historieskrivningen hittills har handlat om att allt var bra tills Bildt kom -91 och ruinerade landet. Man gör i och för sig en riktig beskrivning också av Bildt-regeringen, det är balans i det hela, säger Feldt.

Jens Henriksson, planeringschef på finansdepartementet är ansvarig för den grupp som arbetat fram bilagan. Han håller inte med om att analysen skulle vara en avbön:

– Syftet med bilagan är att utvärdera den ekonomiska politiken under 90-talet som var en oerhört turbulent period. Det är ingen som gör avbön. Jag tror att en av orsakerna till att socialdemokraterna är framgångsrika är att vi alltid vågat utvärdera och titta bakåt till skillnad från borgerliga partier, säger han.

Skyllde på de borgerliga
Medan det från socialdemokratiskt håll tidigare alltid brukat heta att de borgerliga bär skulden för depressionen på 90-talet, gör finansdepartementet nu helt om.

Det var den socialdemokratiska regeringen, med finansminister Kjell-Olof Feldt i spetsen, som på 80-talet sådde fröt till det som skulle bli en ekonomisk kris, skriver departementet.

Kronan övervärderad
Kjell-Olof Feldt stramade inte åt ekonomin när det var nödvändigt. Det ledde till överhettning, kostnadskris och en kraftigt övervärderad krona, skriver departementet enligt rapporten.

– Jag ser det inte som kritik mot mig själv utan av regeringen. Slutsatsen i bilagan är att den ekonomiska politiken i slutet av 80-talet blev alltför expansiv, samma slutsats drog jag, jag försökte förmå LO och partiet att dra in men det misslyckades så då avgick jag, säger Kjell Olof-Feldt.

Han ser rapporten som en bekräftelse på den uppfattning han haft hela tiden.

– Jag har känt att jag har haft rätt hela tiden. Den penningpolitik som bedrevs på 90-talet är mycket bättre än den som bedrevs på 80-talet. Bland annat när det gäller räntepolitiken, säger Feldt.

Riksbanken får kritik
Finansdepartementet skriver också att det kan verka som om Göran Persson tog i för mycket under sin tid som finansminister. Åtgärderna var dock nödvändiga - man behövde visa att de uppsatta målen var allvarligt menade.

Även Riksbanken och Urban Bäckström får sig en släng av finansdepartementets slev. Bäckström hängde inte med när ekonomin började gå ättre, och sänkte räntorna i för långsam takt, står det enligt Ekot i rapporten.

Slutsatsen i rapporten är sammanfattande och rannsakande:

- Den visar att under 1990-talet gjordes det en del ekonomisk-politiska misstag. Den borgerliga regeringen kunde inte hantera den ekonomiska nedgången. En lågkonjunktur förvandlades sedan till den djupaste kris Sverige varit i sedan 1930-talet, säger Jens Henriksson.

Permalänk
Medlem

Helt rätt att inte pumpa in skattepengar i en amerikansk roffarkoncern som GM är. Jag är av princip emot att staten går in med pengar i företag, men SAAB är ändå en svensk företagsklenod. Om SAAB går att rekonstruera och en annan tänkbar ägare dyker upp så kan jag faktiskt se att staten skjuter till med pengar.

Jag flyger en 9-5 Aero så i den här frågan är jag väldigt färgad. SAAB står mig varmt om hjärtat. Det är faktiskt en hedersfråga inom släkten.
Dom tillverkar förbannat bra bilar. Tyvärr har företaget varit misskött och modellprogrammet varit på tok för smalt och gammalt.

Jag skulle gråta av sorg och aldrig mer äga en bil om SAAB försvann.

Visa signatur

Dell Studio 1749

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plexus

Jag flyger en 9-5 Aero så i den här frågan är jag väldigt färgad. SAAB står mig varmt om hjärtat. Det är faktiskt en hedersfråga inom släkten.
Dom tillverkar förbannat bra bilar. Tyvärr har företaget varit misskött och modellprogrammet varit på tok för smalt och gammalt.

modellprogrammet har alltid varit ett sorgebarn för SAAB dom hade ju en crosscountry version av 9-5/9-3 på väg när det var modernt med stora bilar, tyvärr så fanns inte pengar för en sådan lansering och i nuvarande stund är det pengar som är problemet för nya modeller, igen...

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Instämmer att det är rätt att regeringen inte går in med lånegarantier etc... iaf inte ännu, när Saabs ägarsituation (GMs ekonomi) är så instabil.
När/om Saab får en ägare som är hyfsat kreditvärdig (motsvarande Ford/Volvo som ju inte tagit emot statligt stöd i USA) är frågan en annan.

I vilket fall som helst lär inte sagan om Saab vara över än på ett tag, att avveckla/konkursa större bilföretag tar oftast några ägarbyten med mer eller mindre lycksökande riskkapitalister även efter det att de stora koncernerna övergett märket. Jämför British Leyland/MG Rover som blev förstatligat, togs över av Honda, BMW, och några brittiska riskkapitalister innan konkursen var ett faktum. Och trots det lever märket MG, bilmodellerna och delar av Longbridgefabriken fortfarande (under kinesiska SAIC:s ledning). Det är inte över förrän den feta damen sjungit, eller hur det nu var.

Visa signatur

Man kan inte få allt här i världen... men det vore ju dumt att inte försöka.

Permalänk
Medlem

Känns so minusräntan inte är så långt borta nu

Permalänk
Medlem

Frankrike och Tyskland överväger nu att använda sig av protektionism, kanske borde Sverige överväga det också eftersom när konjunkturen vänder kommer Tyska/Franska biltillverkare redan ha ett förprång ur krisen.

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/tema/amnessida.asp?programID=32...

Marknadsekonomi som inte alla tillämpar vilket innebär att hela modellen faller.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Frankrike och Tyskland överväger nu att använda sig av protektionism, kanske borde Sverige överväga det också eftersom när konjunkturen vänder kommer Tyska/Franska biltillverkare redan ha ett förprång ur krisen.

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/tema/amnessida.asp?programID=32...

Marknadsekonomi som inte alla tillämpar vilket innebär att hela modellen faller.

Tycker du vi ska anamma alla lösningar frankrike och tyskland gör i sin politik eller är det bara protektonism som gör att vi absolut ska ta dem som föregångarland?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Frankrike och Tyskland överväger nu att använda sig av protektionism, kanske borde Sverige överväga det också eftersom när konjunkturen vänder kommer Tyska/Franska biltillverkare redan ha ett förprång ur krisen.

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/tema/amnessida.asp?programID=32...

Marknadsekonomi som inte alla tillämpar vilket innebär att hela modellen faller.

det är väl bara gå och stödköpa 'svenska' bilar om de ska räddas till vilket pris som helst. Ta inte pengarna ur min ficka bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Tycker du vi ska anamma alla lösningar frankrike och tyskland gör i sin politik eller är det bara protektonism som gör att vi absolut ska ta dem som föregångarland?

Jag tycker man kan se och lära av andra länder.
Vända och vrida är din retoriska melodi.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Jag tycker man kan se och lära av andra länder.
Vända och vrida är din retoriska melodi.

Nej min retorik är att se till att man för fram argument till att man förespråkar något istället för att peka på att man ska gå efter hur andra gör så ska man givetvis göra det logiska och rimliga. Vi har nog lärt oss av historien vad protektionism leder till och att bara för att andra länder utövar sådant innebär det inte att man ska följa efter. Precis som man inte kopierar vad andra länder gör bara av den anledningen att de gör det.

VIdare så är fortfarande frågan att SAAB inte går att jämföra med dessa olika företag då SAAB konsekvent gått med förlust sedan urminnes tider. Deras dåliga bokslut beror alltså inte på finanskrisen även om finanskrisen givetvis inte bättrat på den. När gick SAAB med vinst senast? Vad skulle SAAB behöva föra för slags företagsstyre för att du skulle anse att de bör gå i konkurs eller kan man överhuvudtaget inte låta SAAB gå i konkurs oavsett vad de gör?

*** EDIT ***

Här har du lite att fundera över:

"År 2000 köpte GM ut hälften_ägaren Investor och Saab blev helägt av GM.
I början av 1990-talet rationaliserades produktionen i Trollhättan, men miljardförlusterna fortsatte. Senast Saab gick med vinst var 1995."

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/bilkrisen-1.6501/s...

Kan detta inte vara något att jämföra mot de tyska, franska och amerikanska företag du tar upp? Du ser alltså ingen skillnad på företag och företag?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced

"År 2000 köpte GM ut hälften_ägaren Investor och Saab blev helägt av GM.
I början av 1990-talet rationaliserades produktionen i Trollhättan, men miljardförlusterna fortsatte. Senast Saab gick med vinst var 1995."

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/bilkrisen-1.6501/s...

Kan detta inte vara något att jämföra mot de tyska, franska och amerikanska företag du tar upp? Du ser alltså ingen skillnad på företag och företag?

får SAAB hem produtionen av nya 9-5, 9-3 cab och de andra till trollhättan så kan fabriken i trollhättan/SAAB gå med vinst, men det blir en dyr kostnad för det, men i längden kan det nog löna sig, för som GM vill ha det nu är att SAAB ska få hyra in sig i GMs fabriker

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Vi har nog lärt oss av historien vad protektionism leder till och att bara för att andra länder utövar sådant innebär det inte att man ska följa efter.

Och vad leder protektionism till?
Tyskland/Frankrike/USA blir "sämre" länder eller vart vill du komma?
EU utövar redan protektionism och Sverige är medlem, och det gör EU genom jordbruksstödet som ett exempel.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Och vad leder protektionism till?
Tyskland/Frankrike/USA blir "sämre" länder eller vart vill du komma?
EU utövar redan protektionism och Sverige är medlem, och det gör EU genom jordbruksstödet som ett exempel.

protektorism leder till problem i det långa loppet och därmed skapas ytterligare svårigheter när man sedan väl använder sig av marknadsekonomi.

Och som sagt, SAAB går inte att jämföra med de företag som får hjälp i de andra länderna. Givetvis kan man tycka att det är fel att på detta sätt ge konstgjord andning till företag. MEN skillnaden är att de andra företagen har visat på vinst INNAN finanskrisen och det är därför de även får hjälp nu. SAAB har inte visat på vinst sedan -95 och det är en fruktansvärd lång tid. Hade det varit likadant för företagen i tyskland, frankrike och USA så hade de givetvis inte heller fått något stöd.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
protektorism leder till problem i det långa loppet och därmed skapas ytterligare svårigheter när man sedan väl använder sig av marknadsekonomi.

Och som sagt, SAAB går inte att jämföra med de företag som får hjälp i de andra länderna. Givetvis kan man tycka att det är fel att på detta sätt ge konstgjord andning till företag. MEN skillnaden är att de andra företagen har visat på vinst INNAN finanskrisen och det är därför de även får hjälp nu. SAAB har inte visat på vinst sedan -95 och det är en fruktansvärd lång tid. Hade det varit likadant för företagen i tyskland, frankrike och USA så hade de givetvis inte heller fått något stöd.

De vanliga marknadsekonomin gäller inte nu i dessa kristider så det innebär att staten bör skjuta till pengar.
Det hela handlar om att GM inte tagit/tar speciellt stort ägaransvar nu vid krisens inträde.
Jag tycker ett försvenkligande vore på sin plats nu för SAAB. Så det går visst jämföra eftersom SAAB har skickat vinsten till moderbolag och dina siffror tror jag inte på såvida du inte har något att referera till.

1. Det genererar jobb och ger skatteintäkter.
2. Bryt annars ut de delar som är lönsamma inom SAAB och bygg bilar för framtiden.
3. Bästa vore helt klart om det kom in en extern ägare som tänker långsiktigt.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
De vanliga marknadsekonomin gäller inte nu i dessa kristider så det innebär att staten bör skjuta till pengar.
Det hela handlar om att GM inte tagit/tar speciellt stort ägaransvar nu vid krisens inträde.
Jag tycker ett försvenkligande vore på sin plats nu för SAAB. Så det går visst jämföra eftersom SAAB har skickat vinsten till moderbolag och dina siffror tror jag inte på såvida du inte har något att referera till.

1. Det genererar jobb och ger skatteintäkter.
2. Bryt annars ut de delar som är lönsamma inom SAAB och bygg bilar för framtiden.
3. Bästa vore helt klart om det kom in en extern ägare som tänker långsiktigt.

Vaddå tror inte på mina siffror? Visa då när SAAB gick med vinst senast då som motbevisar mina siffror. Givetvis skulle en extern ägare som tänker långsiktigt vara bra.

Att något genererar jobb ska innebära att jobben fyller en funktion. Det gör det inte om SAAB inte har en plats på marknaden. Då kan ju staten lika gärna anställa dem som gatusopare istället, då fyller de ju en funktion istället för att tillverka bilar ingen vill ha.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Vaddå tror inte på mina siffror? Visa då när SAAB gick med vinst senast då som motbevisar mina siffror. Givetvis skulle en extern ägare som tänker långsiktigt vara bra.

Att något genererar jobb ska innebära att jobben fyller en funktion. Det gör det inte om SAAB inte har en plats på marknaden. Då kan ju staten lika gärna anställa dem som gatusopare istället, då fyller de ju en funktion istället för att tillverka bilar ingen vill ha.

Dina argument grundar sig troligtvis inte på SAABs vinst eller förmåga att överleva utan de grundar sig på din privata inställning till varumärket.
Gillar du inte SAAB och deras bilar kan du väl bara säga det?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1