Inbyggnad av nyare moderkort i ABC80 chassi???

Permalänk

Inbyggnad av nyare moderkort i ABC80 chassi???

Äger två ABC80 datorer varav en fungerar korrekt. På den andra fungerar inte ljudkretsen, och ABC80/13 chipset är totalt utbränt och brunt (Råkade sätta in fel kretsar på fel ställen en gång...) XD.

När den ändå är trasig så kanske man ska ta och använda skalet och bygga in en P4 eller nåt i det och ha det på LAN som en kul grej? Det jobbiga blir tangentbordet som inte har funktionstangenter, pilar, ESCAPE och likande... Om man inte använder detta tangentbord, så har jag ett annat mindre från en laptop som skulle passa, men det blir ju inte alls lika fräckt...

Ett annat problem är att ATX nätdelen inte får plats i skalet. Har sett andra MINI-ATX agg, men fungerar dessa? Annars så stoppar jag in det i ABC80 nätagget tror jag.

Vad tycker ni om denna idé?

Permalänk
Medlem

Du lär knappast kunna använda tangentbordet, det har högst otroligt samma signaler som till en pc.

Har du en bild på chassit ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Om jag använder originaltangentbordet så etsar jag en ny PCB som ersätter den gamla. Den gamla PCB:n till tangentbordet är inte kompitabel över huvudtaget med dagens datorer. XD

Det blir trångt så det får bli ett mini ATX moderkort och ingen inbyggd DVD-spelare, men två hårdiskar blir det. Och om jag kan så ska jag nog köpa en metallåda som jag bygger in två externa DVD-spelare som via USB kopplas till datorn. Jag har bestämt mig för att bygga in ett litet ATX agg i datorn, ett sådant som kopplas direkt på moderkortet.

Bilder kommer! =D -Kamerans batteri är dåligt...

Permalänk

Har nu hittat ett skal till en gammal diskettstation som nu ska användas som DVD-spelare. I rarfilen finns bilder på datorn som den kan se ut när den är klar, tangentbord, DVD-spelaren och jämförelse med den originella ABC80-datorn. Moderkortet som ses är bara för jämförelse och inte en P4. Jag får såga lite i skalet om det nyare tangentbordet används. =/

http://www.megaupload.com/?d=8HMGH005

Permalänk
Medlem

Synd om ABC80:n, men är den trasig så är den. Då är det fint att du gör något av den tycker jag.

Om du inte ska ha något från tangentbordet, har du lust att sälja det till undertecknad?

Permalänk

Isåfall så ja, tangentbordet fungerar finfint och har inga "döda" tangenter eller liknade.