New ocz SSD the Vertex

Permalänk
Medlem

CDfreaks har en review ute ... -anandtech håller på med en stor ssd review ink. vertex.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Var i kontakt med komplett idag inte angående Vertexdisk, men supporten sade att de inte har hört när de får in diskarna iaf, de tvivlade på att de kommer in imorgon.

Permalänk
Medlem

Läste att en tysk distributör hade diskar igår ... alla diskar finns tillängliga i USA nu också ... Sverige får väl leveranser sist som vanligt

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Hittade en trevlig review där Vertex jämförs mot en rad andra SSDs. Ni hittar denna på Benchmark Reviews.

Ska bli trevligt att sätta in en Vertex som systemdisk

Visa signatur

Gigabyte MA790X-UD4 | AMD Phenom II 940 3,0 GHZ | 4*2048 MB Corsair XMS2 6400| ATI Radeon 4870 1 GB | Systemdisk: 60GB SSD OCZ Vertex 2 | Lagring: 640GB WD Green

Permalänk
Medlem

Någon som sett om någon ställt den mot Intels X25-E?

/M

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem

De tester som länkats till nu senast där de ställts mot Intels X25-M och verkar gått ungefär likvärdigt ut mer eller mindre. Verkar vara gjorda med Vertexen av den gamla firmwaren?

Permalänk
Medlem

Hm säker på det? den nya fw skriver ju i 130 140 nått, den gamla skrev i 240Mbps.

Ja de tär den gamla fw..

vertexen har runt 2500 IOps 4kb rw max latency 5-10 ms (?)

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Likvärdig med X25-M? Dvs över 11000 4KB-block per sekund vid slumpmässig skrivning? Jag tror INTE det.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Läste jag kanske vad jag ville se?

Nä. Inte på alla punkter..

ex:

Länk till testet.

Permalänk
Medlem

Nu börjar användar benchar trilla in!

3x30GB på ICH10R

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?t=5221...

Ser ut som om 2 st vertex maxar kontrollerkretsarna ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Häftigt. Man kanske måste fixa RAID-kort nu då (kanske måste ha en till disk, 30Gig kanske inte riktigt räcker här).
Jag har dock ingen kunskap på ämnet. Vad väljer man där? Två diskar i raid på moderkortet är max enl. testet. Det duger kanske också.

Permalänk
Medlem

max å max, då börjarkontrollerkortetet begränsa i stor utsträckning.

Jag tror på 2 diskar i raid0 , slipper man beskymmer med dedikerat kontrollerkort som kostar 4000 extra

fast Adaptec 2405 verkar vara rätt prisvärd jag tror den kostar runt 200 usd på ebay.

nu såg jag också att den ovan nämnda recensionen gjordes på fw 9 och det är en tweakad sådan som diskarna säljs med, inte fw10 som hade mycket hög skriv samt läs 250/240 Mbps, så disken är lite snabbare i verkligheten än vad det testet återspeglar.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Menar du den jag refererade till eller den senaste länken du la in för en kvart sedan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vemsom
Menar du den jag refererade till eller den senaste länken du la in för en kvart sedan?

Naturligtvis syftar jag på din länk.

Länken jag postade var ett litet test från en "vanlig" användare med diskar köpta i butik.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Nä, Men det blir väll spännande o se vad man själv upplever. Mätningar i all ära, men det är ju använda datorn man skall göra

Vad tror ni? Kommer det några diskar imorgon?
Annars, när? Sverige brukar som sagt inte prioriteras höst upp kanske.

Permalänk
Medlem

Det kan inte var många dagar kvar nu iaf, då en hel del affärer verkar ha fått in dem nu.

Men det är alltid bättre å avvakta lite vänta en månad så kanske priserna hinner sjunka lite.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Ny firmware på väg ut till vertex, snabbare sekventiell skrivning utan förlorad IO!

Snappade upp detta på ocz forum:

"For now it levels performance accross 30 60 120 and 250 drives with an increase in sequential write speed with no loss of IO performance."

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?t=5222...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Fick mitt Adaptec 2405 igår. Nu väntar jag "bara" på de tre 30GB Vertex-diskarna.

Visa signatur

Fractal Design North Svart TG * AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB * ASUS ROG Crosshair X670E Hero * G.Skill 128GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo * Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 * ASUS ROG Ryuo III 240 A-RGB * ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X OC Edition * be quiet! Dark Power 13 1000W * ASUS ProArt PA32UCX-K * Dali Mentor Menuet SE 2.0 * Windows 11 Pro x64 Canary Insider

Permalänk
Medlem

bara tre diskar ? Du har ju fyra portar ju

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Verkar ju bra dessa enligt CDfreaks review. Kanske blir lagom att skaffa sig framåt hösten när eventuella barnsjukdomar fixats och priserna förhoppningsvis sjunkit något.

Permalänk
Medlem

Komplett verkade inte få in några diskar igår, men dom har fortfarande inte ändrat datumet. Konstigt. Är det någon som vet nåt?

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

Se där, nu har komplett Vertex 60GB på lager enligt hemsidan

Visa signatur

Gigabyte MA790X-UD4 | AMD Phenom II 940 3,0 GHZ | 4*2048 MB Corsair XMS2 6400| ATI Radeon 4870 1 GB | Systemdisk: 60GB SSD OCZ Vertex 2 | Lagring: 640GB WD Green

Permalänk
Medlem

Spännande.. Det var inte vad de sa när jag mailade

"Vi fick in ett fåtal 120 eller 250gb som gick direkt ut till kunder som sedan länge förbeställt dessa men står nu som restade på hemsidan."

Men eftersom 60-gigaren blivit inlevererad kanske de håller på att packa upp nu då. Vore ju häftigt.

Permalänk
Medlem

Hm 3x30Gb för att få 90Gb eller 2x60Gb ... hm ... 3x30 är ju lite billigare ...

Fast jag ska vänta tills de kostar ca 1000 kr st, eller 2k för 60Gb.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Återigen ingen som sett dem ställas mot x25-e ?
Sitter på 2st sånna i Raid-0 och undrar om det redan är dags att uppgradera.

Mvh

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViZioN
Återigen ingen som sett dem ställas mot x25-e ?
Sitter på 2st sånna i Raid-0 och undrar om det redan är dags att uppgradera.

Mvh

Dina diskar är/skall ju vara bättre än X25-M så det skall du väll verkligen inte behöva göra. Vad som diskuterats är om Vertex isåfall har liknande prestanda med just denna och inte mer än så.

"Uppgradera" per definition behöver ju dessutom vara något märkbart bättre. Såvida man inte bara skall för att man skall.
Känner du att du behöver göra något häftigare finns det ju andra saker isåfall att göra.
Behöver du mer prestanda kan du ju alltid köra fler diskar, kör samma som du kör nu så slipper du ju dessutom göra förlust på dem.

Är det din dator du refererar till i din signatur dessutom finns väll andra grejor att göra beroende på vart du tycker du har flaskhalsar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViZioN
Återigen ingen som sett dem ställas mot x25-e ?
Sitter på 2st sånna i Raid-0 och undrar om det redan är dags att uppgradera.

Mvh

Blir nog billigare att bara lägga till en e disk för mera IO .

Du kanske måste köpa nya kontrollerkort om du ska ha nya diskar.
SSD är så nya att många (bla adaptec) tillverkare inte ens stödjer ssd diskar officiellt.

Adaptec 5405 verkar dock fungera väl väl vertex.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

I bästa fall konkurrerar Vertex mot X25-M, dvs Intels billigare MLC-baserade enhet. Intels enhet må ha bättre prestnada på pappret men det har visats åtskilliga ggr att Intels enhet har problem när den väl blir full/fragmenterad/har använts ett tag (http://arstechnica.com/news/2009/02/sector-remap-fragmentatio...). Förutsatt att Vertex inte lider av samma problem i samma omfattning skulle Vertex här vara en vinnare.

Jag vet inte hur det är med X25-E, om den lider av samma problem. Om inte befinner den sig i en helt annan klass, och den har i så fall vad jag vet ännu ingen kostnadseffektiv konkurrent. Jmfr Vertex 3500/3500 IOPS för 4kB random read/write mot X25-E 35000/3300 IOPS för 4kB random read/write (överföringshastigheter för större filer 240/160 MB/s vs Intels 240/170).

Super Talent ska komma ut med deras "egna" Indilinx-baserade (samma kontroller som återfinns i OCZ Vertex) och erbjuda dessa med både SLC och MLC (separat i två olika modeller dvs). Indilinx-kontrollern med SLC kan enligt Indilinx (http://www.flashmemorysummit.com/English/Collaterals/Presenta...) erbjuda 9000/7000 IOPS för 4kb random/read write och 240/240 MB/s överföringshastighet för större filer. Med andra ord Super Talents SLC skulle i så fall vinna på skrivprestanda, och Intel på läsprestanda. *Med reservation för att Indilinx siffror är "finputsade".

Permalänk
Medlem

På min beställning av en Vertex 120Gb från Komplett ändrades statusen från "Bekräftad" till "Släppt för plock" igår vid 17.30. Ni som har har beställt från Komplett tidigare, betyder det att jag förmodligen kan hämta den idag? Isåfall måste jag ju avboka helgens aktiviteter...

Simma lugnt!

Visa signatur

ASUS UX-32VD
ESXI-server med 3 "fasta" VM + ett antal test-VMs
HP EX-470 MOD(2Gb RAM, AMD LE-1640, 1Tb WD Green 32Mb) Krashad...
Mini-ITX-server(LAMP+filserver) Egen design

Permalänk
Medlem

Tycker det är anmärkningsvärt att man fortfarande anger preliminärt leveransdatum till 4/3, känns ju inte direkt förtroendeingivande.
Det är väl bättre att inte ha något prel. datum alls om man inte vet, istället för att ange ett datum som redan är passerat...

EDIT: Svar från support:

Hej,

Tyvärr så har OCZ haft leveransproblem och disken är ännu inte ute på marknaden, vi väntar på ett nytt datum från våra leverantörer men i dagsläget så är det osäkert på när den kommer in.

Med vänliga hälsningar
Micke, Kundservice

Visa signatur

Gigabyte MA790X-UD4 | AMD Phenom II 940 3,0 GHZ | 4*2048 MB Corsair XMS2 6400| ATI Radeon 4870 1 GB | Systemdisk: 60GB SSD OCZ Vertex 2 | Lagring: 640GB WD Green