Söker det rätta grafikkortet för Oblivion!

Permalänk

Söker det rätta grafikkortet för Oblivion!

Hejsan!

Sitter just nu på ett Asus 9800GX2 TOP. För någon dag sedan fick jag för mig att dra igång Eldar Scrolls Oblivion, och såklart en hel uppsjö av moddar till det. Spelet ser nu hur fräckt ut som helst, men FPS’n mår verkligen inte bra, särskilt i städer när det är väldigt mycket folk..

Så direkt börjar jag tänka om man inte skulle ta att köpa ett GTX295..

Sitter på följande maskin:

Processor: Core 2 Duo CPU E8400 @ 3.00GHz (2 CPUs), ~3.6GHz
Ram: Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 8GB RAM @ 1066mhz
HDD: Raptor 150gb, VelociRaptor 150gb + Lagrings diskar..
Grafikkort: Asus GeForce 9800 GX2 TOP
Ljudkort: X-Fi XtremeGamer Fatal1ty Pro
OS: Windows Vista™ Ultimate x64
Moderkort: XFX nForce 780i SLI

Det jag undrar är om jag faktiskt skulle få bättre FPS i Oblivion om jag byter grafikkort?

Kör i 1920x1080, allt i spelet på max med HDR. Tvingar även x4 AA och x16 AF via nvidia’s kontrollpanel.

Är det någon som har provat ”gamla goa” Oblivion på gtx2xx serien? Vad får man för prestanda?

Mvh

Permalänk
Medlem

När jag körde Oblivion hade jag ett X1800XT och en X2 3700+, det flöt på utmärkt...

Du lär ju få bättre prestanda med ett GTX295, men det är nog enklare att försöka tweaka inställningarna (och lite billigare).

Permalänk

Jag har ”tweak’at” runt i ini filen, men är som sagt de "tunga moddarna" som verkligen drar ner FPS.

Lite bilder jag tog:

http://screenshot.xfire.com/screenshot/natural/9740504e08403a...

http://screenshot.xfire.com/screenshot/natural/cef2e26a5f6077...

http://screenshot.xfire.com/screenshot/natural/5347d6639174e3...

På de här bilderna är FPS’n så låg som 20-25.

Permalänk
Avstängd

Köpa en till 9800 GX2 och köra SLI?

Nu är jag inte påläst i nVIDIA djungeln men är inte två 9800 GX2 i SLI något kraftfullare än ett GX295? billigare borde det vara.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Prisskillnaden är runt 1500 mellan ett GTX295 och 9800GX2 TOP (hittade bara två butiker som fortfarande säljer det)

Quad SLI vad jag hört är väldigt instabilt + då måste jag skaffa ny PSU..

Lär kunna sälja mitt nuvarande 9800GX2 för runt 2500kr mao få jag då ett GTX295 för 3000 kr

Det som avråder mig är om jag faktiskt skulle tjäna några fps på hela proceduren?

Permalänk

Bättre fps får du garanterat med ett nytt grafikkort. Men HDR är löjligt krävande i vissa situationer i spelet, särskillt inne i städer när det är fint väder och ljuset från solen reflekterar mot alla ytor. Det blir kämpigt för mitt 4870 också ibland.

Om du nu vill köra med en massa AA och AF också så lär en SLI- eller X2-lösning vara det mest optimala för att fördela belastningen HDR<->Hög upplösning/AA/AF (SLI/X2 starka sida), då det är detta som drar mest prestanda. Men ja, det är ju mest spekulationer. Faktum är att spelet som sagt är dåligt optimerat redan i grunden, så det är svårt att säga.

Det finns mängder av olika moddar och sätt att tweaka grafiken i Oblivion med. Men något som hanterar just HDR har jag tyvärr inte många tips om. Iaf inte mer än att stänga av HDR och köra med Bloom istället, bara för att se om du "lider" av den grafiska skillnaden eller ej. Då finns det ju en del "fake-HDR" moddar att prova på istället.

Du kan ju iof prova på att lira med Streamline. En liten mod som bla förbättrar minnes-hanteringen i Oblivion. Många får en schysst fps-ökning, medans andra får problem. Det är iaf värt att testa

http://www.tesnexus.com/downloads/file.php?id=10400

Läs kommentarerna för lite mer insyn och olika uppfattningar.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Bättre fps får du garanterat med ett nytt grafikkort. Men HDR är löjligt krävande i vissa situationer i spelet, särskillt inne i städer när det är fint väder och ljuset från solen reflekterar mot alla ytor. Det blir kämpigt för mitt 4870 också ibland.

Om du nu vill köra med en massa AA och AF också så lär en SLI- eller X2-lösning vara det mest optimala för att fördela belastningen HDR<->Hög upplösning/AA/AF (SLI/X2 starka sida), då det är detta som drar mest prestanda. Men ja, det är ju mest spekulationer. Faktum är att spelet som sagt är dåligt optimerat redan i grunden, så det är svårt att säga.

Det finns mängder av olika moddar och sätt att tweaka grafiken i Oblivion med. Men något som hanterar just HDR har jag tyvärr inte många tips om. Iaf inte mer än att stänga av HDR och köra med Bloom istället, bara för att se om du "lider" av den grafiska skillnaden eller ej. Då finns det ju en del "fake-HDR" moddar att prova på istället.

Du kan ju iof prova på att lira med Streamline. En liten mod som bla förbättrar minnes-hanteringen i Oblivion. Många får en schysst fps-ökning, medans andra får problem. Det är iaf värt att testa

http://www.tesnexus.com/downloads/file.php?id=10400

Läs kommentarerna för lite mer insyn och olika uppfattningar.

Skillnaden mellan bloom och HDR är extrem nu när jag fått smaka på den "goa kakan". Hela stämningen i spelet blir annorlunda, så bloom är inte ett alternativ. För något år sedan höll jag på och testade ett antal fake HDR moddar, men blev inte nöjd av resultatet då. Dock inte tittat på de nu!

Tack så väldigt mycket för länken! tankar direkt och börjar testa!

I annat fall tänkte jag om man kunde köpa ett GTX295 på öppet köp och testa vad man får, sedan bara lämna tillbaka om det fortfarande inte ger något vidare lyft.