Permalänk

Blue screen tecken på hårdvaruproblem?

Jag har problem med att jag ibland, särskilt om jag spelar Age of Conan av någon anledning, får upp en blue screen of death och datorn startar om. När jag kommit in i windows igen så får jag det vanliga tramset om att datorn stängde av sig för att skydda vissa saker. Efter att för femtielfte gången rapporterat in felet till windows så får jag upp samma sida med råd från windows/microsoft som säger att krashen berodde på problem med mitt grafikkort och råder mig att pröva att ta bort hårdvaran och starta om för att se om problemet kvarstår, uppdatera drivrutinerna osv.

Jag kan knappast göra punkt nummer ett då jag inte har ett extra grafikkort liggande och jag ser till att ha de senaste drivrutinerna, men problemet kvarstår.

Min fråga är du huvudsakligen om det kan tänkas vara ett hårdvarukonflikt mellan mitt moderkort (som är configurerat för ATI och crossfire) eller om det kan vara värmeproblem? Det kan visserligen vara något annat, men det verkar vara dessa saker som jag finner mest troliga.

Operativsystem: Microsoft Windows XP SP3
Processor: AMD Phenom X4 9850
Processorkylare: Bundlad
Moderkort: Gigabyte MA790X-DS4
Minne: 2x 2gb Corsair 1066 mhz
Grafikkort: Gainward 9800 GT 512 mb
Hårddisk: WD 7200rpm 750GB SATA
Nätaggregat: Chieftec 650W
Övrig kylning: 1x120mm utblås, 2x92mm och 2x80mm insug i lådan
Övriga komponenter: DVD spelare och en DVD brännare, X-Fi xtreme gamer
Temperaturer: NB 84 vid load 82 idle, GPU 55 load 38-40 idle.

Ingenting är klockat.

Jag funderar på att gå över till ATI om det skulle vara så att det är en hårdvarukonflikt och det kan tänkas vara en lösning.

Permalänk
Inaktiv

inte för att jag e nån amd expert.
tror inte att det är någon konflikt mellan mobo och graffe dock..
men blåskärmar brukar bero på maskvaru fel.

men kan säga att om du kör med 1066 minnen så måste cpu stödja det med..

plus har du den nyaste bios till moderkortet ?

f5 bör du ha för att stödja din cpu

om jag inte har fel nu så är det am2+ cpu som man måste ha och det har du ju... kanske inte var till nån hjälp då

här finns nyaste bios.

http://www.gigabyte.eu/Support/Motherboard/BIOS_Model.aspx?Pr...

Permalänk

Jo, jag har till och med F6. Dessutom har jag prövat att köra minnena med en långsammare hastighet, men felet fanns fortfarande kvar.

Men det är alltid samma fel enligt windows, att grafikkortet inte ska fungera ordentligt. Det är inte heller det att jag har skruvat i grafikkortet efteråt, för jag köpte alla delarna samtidigt.

Permalänk

Ingen som kan komma på något?

Permalänk
Medlem

läs ut vilken stop kod du får när du får blåskärm och googla på det, brukar finnas rätt mycket info att hitta då

Permalänk

Tyvärr så blinkar blåskärmen bara förbi i någon sekund innan datorn startar om. =(

Permalänk
Medlem

volten till dina minnen? väldigt vanligt fel

Visa signatur

"The door can see into your soul"

Permalänk

12.175 V, enligt BIOS

Permalänk
Hedersmedlem

kan inte stämma

Permalänk

Nej, det gör det inte heller. Efter att ha dubbelkollat i Bios så visade det sig att det korrekta Volttalet är 1.888 V

Permalänk
Medlem

Din NB ligger vid 84 grader? och du förstår inte att kanske de är felet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lavrentivs
Tyvärr så blinkar blåskärmen bara förbi i någon sekund innan datorn startar om. =(

Du måste ta bort starta om datorn automatiskt, detta görs, egenskaper för den här datorn -> avancerat -> inställningar för start och återställning -> bocka ur starta om automatiskt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lavrentivs
Nej, det gör det inte heller. Efter att ha dubbelkollat i Bios så visade det sig att det korrekta Volttalet är 1.888 V

vad ska dina minnen ha för att gå i 1066mhz? 1,8 låter lite

Visa signatur

"The door can see into your soul"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nombah
Din NB ligger vid 84 grader? och du förstår inte att kanske de är felet?

Jo, men jag har inte lyckats sänka den temperaturen nämnvärt, trots ny kylfläns, en droppe arctic silver5 och en chassifläkt riktad mot kylflänsen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petsi
Du måste ta bort starta om datorn automatiskt, detta görs, egenskaper för den här datorn -> avancerat -> inställningar för start och återställning -> bocka ur starta om automatiskt

Ok, nu behöver jag bara vänta på att jag får upp en blåskärm, händer "tyvärr" inte regelbundet.

Permalänk
Medlem

Testa att höja spänningen till minnena till 2.0v

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pumban
vad ska dina minnen ha för att gå i 1066mhz? 1,8 låter lite

Det närmsta jag kan få fram från Corsair verkar vara att de borde ligga på antingen 2.1 eller 2.4. Ändrar det nu och ser hur det går.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abbe_93
Testa att höja spänningen till minnena till 2.0v

Jag höjde till 2.0 och jag vet inte om det stoppat felet ännu (jag får inte upp blåskärmen oftare än kanske 3 gånger i veckan) men jag tycker att datorn går allmänt bättre, jämnare liksom. Tack för tipset.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petsi
Du måste ta bort starta om datorn automatiskt, detta görs, egenskaper för den här datorn -> avancerat -> inställningar för start och återställning -> bocka ur starta om automatiskt

Ok, nu har datorn "äntligen" kraschat igen. Det stod inte allt för mycket info på den blå sidan, det enda som jag antar kan vara av intresse är:

PFN_LIST_CORRUPT

Annars var det mest en redogörelse om att starta om datorn och en lång djäkla sifferkod som började med:

STOP: 0x0000004E

och sedan en parentes med ännu mer siffror.

När jag kom tillbaka in i Windows efter att ha startat om datorn så fick jag upp samma informationssida från Microsoft som jag nämnt tidigare:

Bluescreen error caused by a device or driver

Permalänk

Öppna upp datorn så att den får bättre kylning.
Om den är gammal så är det nog bäst att rengöra kylflänsarna.

Dina fel beror nog förmodligen på överhettning och allmänt dålig kylning. Datorn blir helt enkelt för varm efter ett tag...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
Öppna upp datorn så att den får bättre kylning.
Om den är gammal så är det nog bäst att rengöra kylflänsarna.

Dina fel beror nog förmodligen på överhettning och allmänt dålig kylning. Datorn blir helt enkelt för varm efter ett tag...

Frågan är då om det är grafikkortet (i och med att det är det som inte fungerar ordentligt enligt windows) eller om det är nordbryggan, som jag inte lyckats kyla trots ny kylfläns.

Permalänk

hm... låter ruskigt likt de problem jag hade med mitt första datorbygge. Där löste sig allt när jag bytte mobo. Hade fått en defekt northbridge (eller sabbat den själv). Så om du har möjlighet så testa komponenterna i en kompis dator framför allt då grafikkortet, alt. köp ngt billigt graffe, finns ju från runt 300kr.

Permalänk
Medlem

Om Windows visar att du har problem emd grafikkortet så skulle jag rekommendera dig att uppdatera den drivaren från följande länk: http://us.download.nvidia.com/Windows/182.08/182.08_geforce_w...

Testa också att installera nya drivrutiner för Chipset. nätverkskort osv.

Visa signatur

Mac Pro - 2x Xeon 5365 Quad, 12GB ram, Corsair F120 SSD mfl.
Macbook Pro 15", Corsair F120 SSD

Fotograf och teknik-nörd - http://www.niklasbergstrand.com/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Narreh
Om Windows visar att du har problem emd grafikkortet så skulle jag rekommendera dig att uppdatera den drivaren från följande länk: http://us.download.nvidia.com/Windows/182.08/182.08_geforce_w...

Testa också att installera nya drivrutiner för Chipset. nätverkskort osv.

Har redan kollat drivrutinerna och uppdaterat vid behov och det har inte gjort någon skillnad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johnzon
hm... låter ruskigt likt de problem jag hade med mitt första datorbygge. Där löste sig allt när jag bytte mobo. Hade fått en defekt northbridge (eller sabbat den själv). Så om du har möjlighet så testa komponenterna i en kompis dator framför allt då grafikkortet, alt. köp ngt billigt graffe, finns ju från runt 300kr.

Ok, jag får skruva ur grafikkortet ur gamla datorn och kolla om det fortsätter. Om det inte skulle vara någon skillnad, är då nordbryggan mest troligt boven?

Jag har som sagt en väldigt hög temperatur på nordbryggan, max 84 C hittills, vilket jag såg att någon annan på forumet också hade (samma moderkort förstås), men jag vet inte om han hade samma problem.

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lavrentivs
PFN_LIST_CORRUPT

Det betyder att något gick snett när data lagrades till swapfilen. Kan vara trasigt minne, trasig hårddisk eller korrupt MFT på hårddisken - dvs allt mellan minne och hårddisk, inklusive hårddiskkablage och allt som kan påverka - dvs i princip alla datorkomponenter.

Permalänk

Efter att ha snackat med komplett (där jag köpte delarna) angående mina problem, så rekommenderade de att jag skulle plocka ur ett minne för att se om det sänkte nb tempen (vilket det inte gjorde) och om det inte funkade skicka in moderkortet.

Jag börjar mer och mer tro att det är värmeproblem, då jag bara får blåskärmar när jag spelar krävande spel som Age of Conan och Mass Effect, medan spel som Medieval II Total war, coh och nwn2 går bra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lavrentivs
Efter att ha snackat med komplett (där jag köpte delarna) angående mina problem, så rekommenderade de att jag skulle plocka ur ett minne för att se om det sänkte nb tempen (vilket det inte gjorde) och om det inte funkade skicka in moderkortet.

Jag börjar mer och mer tro att det är värmeproblem, då jag bara får blåskärmar när jag spelar krävande spel som Age of Conan och Mass Effect, medan spel som Medieval II Total war, coh och nwn2 går bra.

Om det nu skulle vara så att det är temperaturen som är problemet, är det så att det egentligen bara är nordbryggans 84 C som är problemet eller kan det vara grafikkortet också? De temperaturer som jag får via speedfan visar att:

Grafikkortet ligger mellan 42 C idle och 55-57 load.
NB ligger på upp till 84 C
HDn ligger på en 23 C
Resterande komponenter ligger mellan 44-50 grader idle och load.

Om jag skulle skicka in moderkortet för att fixas/bytas ut, är det då någon annan temperatur som jag borde oroa mig för?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lavrentivs
Om det nu skulle vara så att det är temperaturen som är problemet, är det så att det egentligen bara är nordbryggans 84 C som är problemet eller kan det vara grafikkortet också? De temperaturer som jag får via speedfan visar att:

Grafikkortet ligger mellan 42 C idle och 55-57 load.
NB ligger på upp till 84 C
HDn ligger på en 23 C
Resterande komponenter ligger mellan 44-50 grader idle och load.

Om jag skulle skicka in moderkortet för att fixas/bytas ut, är det då någon annan temperatur som jag borde oroa mig för?

Någon som kan komma med en välgrundad uppskattning?