Skapa en enkel FTP-server [Ubuntu server]

Permalänk

Skapa en enkel FTP-server [Ubuntu server]

Hej!
Jag vill få igång en FTP-server på min ubuntu-server. Det jag vi ha är en mapp för uppladdning och resten för nerladdning samt enkel kontohantering där kontona inte är riktiga systemkonton. Helst skulle jag vilja ha ett "admin-konto" som får ladda upp överallt, men det är inget måste. Jag har tittat lite på proftpd men inte blivit någe klokare. En bonus är om jag kan få till SSL.

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Medlem

glftpd

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk

Här kommer en fin guide du kan följa: http://forum.swecheck.net/viewtopic.php?id=713

Permalänk
Medlem

Kör sftp/scp genom att slå på openssh servern bara. Krypterat och inte direkt slöare än vanlig ftp.

Permalänk
Medlem

proftpd slår jag ett slag för..

perfect ubuntu server går igenom det ifall du har problem..

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

Re: Skapa en enkel FTP-server [Ubuntu server]

Citat:

Det jag vi ha är en mapp för uppladdning och resten för nerladdning samt enkel kontohantering där kontona inte är riktiga systemkonton. Helst skulle jag vilja ha ett "admin-konto" som får ladda upp överallt, men det är inget måste.

Räcker inte WinSCP om det bara är filer som skall upp/ner? SSH räcker för min del. Om FTP känns som ett måste röstar även jag för glftpd.

Hint; Det är skillnad på SFTP och FTPS. glftpd har möjlighet att tvinga sftp för vissa användare medan andra användare tillåts kör enbart ftp

Visa signatur

WS: ASUS P7P55D/i5-750, Hydro H50, XFX6950/2GB, Intel X25-V/2Tb lagring, Corsair VX-550
Server: ASUS, AMD Athlon64 X2 6000+ Scyte Ninja, NVidia GS8400Silent, 2Gb ram, ~4Tb SATA, 500W, CM Stileo500 (tyst)
"-Sometimes all that is needed is a high five. In the face. With a chair!"

Permalänk

glftpd verkade ganska hyffsat men verkar inte lika lätt att kontrollera vilka mappar som ska delas ut och vilka rättigheter de har i det. proftpd gör det väldigt lätt, men jag vill enkelt kunna hantera användare vilket verkar ganska krångligt i proftpd. Någon som har en idé? Perfect ubuntu server guiden sa i stort sett bara apt-get install proftpd och det förstår tom. jag. scp går bort då jag använder det för andra saker.

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Medlem

Om du har GUI så kör in gproftpd, ett gui där du enkelt kan peta in users och tillgångar till din proftpd (det är inte perfekt, men rätt bra och lätthanterligt) och få en överblick.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Om du har GUI så kör in gproftpd, ett gui där du enkelt kan peta in users och tillgångar till din proftpd (det är inte perfekt, men rätt bra och lätthanterligt) och få en överblick.

Har inte gui. Har ju LAMP på servern så om det finns nån snygg php+mysql lösning till det kanske det vore ett alternativ?

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prizephitah
Har inte gui. Har ju LAMP på servern så om det finns nån snygg php+mysql lösning till det kanske det vore ett alternativ?

Min favorit är pureftpd tillsammans med mysql. --> http://www.howtoforge.com/virtual-hosting-with-pureftpd-and-m...

När det är väl upp så är det bara att lägga till en rad i databasen så vipps har man en ny ftp användare. Kan man lite PHP och SQL så är det inga problem att bygga ett eget webbinterface för hantering av användarna.

Permalänk

Har försökt få igång en ftp på min andra dator i 2 dagar nu men utan framgång
Provat olika program som ftp och följt diverse guider men får de aldrig att funka.......

Så är det någon som vill hjälpa med mej detta över msn så är de bara att höra av sej......skulle uppskatta det väldigt mycket

Sörry att jag la in lite OT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redbullen
Har försökt få igång en ftp på min andra dator i 2 dagar nu men utan framgång
Provat olika program som ftp och följt diverse guider men får de aldrig att funka.......

Så är det någon som vill hjälpa med mej detta över msn så är de bara att höra av sej......skulle uppskatta det väldigt mycket

Sörry att jag la in lite OT

Vad är det som inte fungerar då? Kan du inte ansluta eller lyckas du inte installera programvaran?

Permalänk

Kommer så pass långt att jag ska testa och logga in
Men då får jag något 530 problem......stängt ner den datorn nu så jag kan inte skriva exakt vad det står...

Edit : Fick det att funka nu, löste det genom gå in på (System > Administration > User & Group) och göra en användare med det inlogg och lösen jag ska ha på ftp.
Ska bara försöka klura ut hur jag lägger ftp mappen på min stora hårddisk..

//Peter

Permalänk

Har tittat runt lite nu och det lutar åt att jag installerar proftpd och webmin med en modul för proftpd. Då återstår frågan hur webmin kommer att påverka min apache installation. Någon som vet?

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Medlem
Citat:

. Någon som vet?

Inga konflikter för fem öre.

Webmin kör med en egen motor på port 10000. HTTP som standard, men åtminstone jag rekommenderar att fixa ett självutfärdat certifikat och styra om http anslutningar till https.
Om dom inte tagit bort det finns det en demo man kan kolla själv, på http://www.webmin.com/demo.html.

[edit: Redigerat länken]

Visa signatur

WS: ASUS P7P55D/i5-750, Hydro H50, XFX6950/2GB, Intel X25-V/2Tb lagring, Corsair VX-550
Server: ASUS, AMD Athlon64 X2 6000+ Scyte Ninja, NVidia GS8400Silent, 2Gb ram, ~4Tb SATA, 500W, CM Stileo500 (tyst)
"-Sometimes all that is needed is a high five. In the face. With a chair!"

Permalänk
Medlem

Jag letar nu oxå efter något liknande.
I windows kan man t ex köra G6ftpd.
Där addar man en user, får välja vilken home-dir+password usern ska ha, klart!

Precis detta letar jag efter i linux.
Men det är så mkt strul. Många lösningar kräver MYSQL eller nån PAM-grej.
Vidare så behöver man ibland även skapa en user på systemet t ex "ftpserv" för att då det att funka.

Allt detta är på tok för struligt!
Jag vill bara ha en server som installeras och sen är det klart.
Den ska ha sitt eget "system"/databas för users, och varje user ska kunna ha ett eget home-dir.

Något tips? Har googlat sönder mig själv senaste timmen och håller på att bli galen...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Jag letar nu oxå efter något liknande.
I windows kan man t ex köra G6ftpd.
Där addar man en user, får välja vilken home-dir+password usern ska ha, klart!

Precis detta letar jag efter i linux.
Men det är så mkt strul. Många lösningar kräver MYSQL eller nån PAM-grej.
Vidare så behöver man ibland även skapa en user på systemet t ex "ftpserv" för att då det att funka.

Allt detta är på tok för struligt!
Jag vill bara ha en server som installeras och sen är det klart.
Den ska ha sitt eget "system"/databas för users, och varje user ska kunna ha ett eget home-dir.

Något tips? Har googlat sönder mig själv senaste timmen och håller på att bli galen...

Säkerhetstänkandet styr *nix sidans lösningar och är framförallt utvecklade för att vara resurssnåla och säkra. Vill du ha något för Linux som kostar lika mycket som G6ftpd eller hade du tänkt dig att få samma mjukvara men gratis? Svaret på den frågan avgör också hur pass mycket värde ditt klagomål har om att "detta är på tok för struligt".

Det du beskriver åstadkoms knappast med hög säkerhet om det bara ska "installeras och sen [vara] klart". *nix system har fördelen att grundläggande rättigheter inte styrs av något "extra lager" som körs av mjukvara utan är "hårdkodat" i filsystemet; konfigurationerna gömmer sig inte heller i några obskyra skrymslen i systemet.

Vsftpd är annars i min mening ganska enkelt och framför allt mycket säkert. PAM-grejen har sin ekvivalent i Windows, inget anmärkningsvärt med det. En enkel konfigurering är att köra vsftpd med virtuell användare fängslat till sin egen katalog.

Jag la till det avsnittet här: http://wiki.archlinux.org/index.php/Vsftpd

Linux distributioner startar tjänster på olika sätt, men konfigurationen, inklusive "PAM-grejen", är förklarat (PAM konfigurationen är för övrigt helt läsbar och förståelig). Fråga gärna om något är oklart.

Permalänk
Medlem

proftpd-mysql med proftpd administrator

http://proftpd-adm.sourceforge.net/

Visa signatur

"I reject your reality and substitute my own." /Adam Savage

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Min favorit är pureftpd tillsammans med mysql. --> http://www.howtoforge.com/virtual-hosting-with-pureftpd-and-m...

När det är väl upp så är det bara att lägga till en rad i databasen så vipps har man en ny ftp användare. Kan man lite PHP och SQL så är det inga problem att bygga ett eget webbinterface för hantering av användarna.

Pureftpd har tyvärr inte ssl för ftp-data Utan bara för logins, om det inte finns någon patch då. Utöver det fungerar PureFTPD+MySQL rätt bra. Folk som går från Windows och förväntar sig samma enkla setup... kommer bli besvikna. Men när man väl fått igång det (och förstår vad man gjort själv) är det betydligt trevligare att ha att göra med och felsöka om det skulle behövas.

ADHD-attityden att allt ska fungera precis som Windows fungerar inte i *nix-världen Fast det går ju om man vill betala nån för support&dylikt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av F-Ray
proftpd-mysql med proftpd administrator

http://proftpd-adm.sourceforge.net/

Tack för tipset

Tyvärr är det lite för omständigt, eftersom det utöver ftpmjukvaran kräver både mysql + webserver + php för att fungera.

Jag tänker mig nått i stil med detta, i pseudokod:

>apt-get install XYZftpd
>XYZftpd -adduser BOB p4ssword /path/till/bobs/homedir
>XYZftpd run

----- bob loggar in och tankar ner sina xxx.jpg ----

apt-get remove XYZftpd

helt enkelt, en snabbt installerad lättanvänd ftpd för "mindre" användning så att säga, när man snabbt och enkelt bara behöver ha igång en ftpd och inte en permanentare lösning...