Kan jag se om någon är inne på mitt trådlösa nätverk? (LINKSYS)

Permalänk
Medlem

Kan jag se om någon är inne på mitt trådlösa nätverk? (LINKSYS)

Hej.

Som rubriken lyder.
Kan jag se det med något program eller helt enkelt om jag loggar in på routern?

Jag kör med "Linksys WRT54GL" med "Tomato" mjukvara.

Tack på förhand!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du kan ju se alla anslutna klienter i routerns mjukvara nånstans.

du kan även pröva laneye som tipsades i en rätt snarlik tråd tidigare

Permalänk
Medlem

Du kan även använda Wireshark och se ifall någon ip adress skickar arp broadcast som inte borde.

Visa signatur

i7 940 @ 3,5Ghz | Asus Rampage II extreme | 3x2gb 1600Mhz DDR3 | Radeon HD 4870 1Gb | 2Tb HDD | Cosmos 1000 | Windows 7

Permalänk
Medlem

Tack för svaren..
Ska nog prova "laneye"

FRizKo84: Vad menas med "arp broadcast"?

Sorry för dumma frågor.

Permalänk
Medlem

vet du inte vad Arp är, så är det kanske inte något alternativ att använda.

Visa signatur

i7 940 @ 3,5Ghz | Asus Rampage II extreme | 3x2gb 1600Mhz DDR3 | Radeon HD 4870 1Gb | 2Tb HDD | Cosmos 1000 | Windows 7

Permalänk
Medlem

Logga in på routern och kolla "Attached Devices" eller liknande, finns på min netgear.

Permalänk
Medlem

Logga in på routern och klicka på Device List, svårare än så är det inte.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Definiera inne. Visst, du kan möjligen se dem i device-listan, om de inte spoofar MAC-adress och använder samma som du har, vilket skapar en del problem men skulle nog kunna fungera hjälpligt (?).
Men utökar vi "inne" till att vara i samma "rum" och lyssna på vad din dator säger, dvs avlyssna trådlösa nätverket, om det är okrypterat, så går det att göra helt och hållet passivt utan att du kan upptäcka det.
Jag har för mig att WEP-knäckning tar en del tid om man inte skickar in saker som påskyndar routerns utskick så man snabbare kan ta reda på vad nyckeln är. Så har de bara tålamodet skulle de kunna helt passivt vänta in tillräckligt mycket avlyssnad traffik för att knäcka det.

Så för att skydda sig mot det här bör du köra WPA, helst WPA2 med AES-kryptering. Båda fallen gäller dock att du ska ha ett lång och slumpmässig lösenordsfras.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG