Tips på uppgradering Siemens Scaleo X ?

Permalänk
Medlem

Tips på uppgradering Siemens Scaleo X ?

-Någon här som har erfarenhet om en större uppgradering av en 3 år gammal Siemens Scaleo X med P4 3,2 ?

Moderkort, processor, nya minnen, grafikkort samt nytt operativ är önskvärt. Men vilka moderkort passar och är lämpliga i mitt chassi?

Prestanda ska vara i nivå med en medelpris dator i dag, den används inte till spel men multimedia ska den klara.

Tack på förhand för Era tips och råd!

Lennart

Permalänk

Säg priset mer specifikt istället. Sedan är det inte att rekommendera att köra med ett märkeschassi då de oftast inte ser likadana ut som eftermarknads chassin innuti. Jag tog en titt på ScaleoX och det verkar som att det sitter ett 350W nätagg i den vilket är väldigt svagt.

Permalänk
Medlem

Tack Andrew_Swe för input:

Nätaggregatet är ett Sensonic på totalt 500W. Jag är nöjd med chassit och tänker behålla alla externa komponenter. Men som du säger man måste se upp så att man väljer ett moderkort som passar mm. Min tanke var att någon här kanske vet lite mer om detta?

Pris, är beredd att kosta på datorn 3-4000.-

Lennart

Permalänk

Okej, nätaggregatet är isåfall tillräckligt. Kan du ge mig mer detaljerade specifikationer om datorn? Skulle vara bra att veta om det rör sig om ett mATX-moderkort eller ett ATX.

Permalänk

Har haft en Scaleo X och den hade vanligt standard ATX moderkort. Och alla andra komponenter i den var också av standard typ.

Permalänk

Då borde denna uppgradering göra susen.
Allt är ifrån inet.se och gratis frakt får man här: https://www.inet.se/kampanj/kampanj/fraktfritt-sweclockers/61...

Permalänk
Medlem

Kanonforum det här, mycket intressant förslag - tackar!

Vad ska jag välja för processorfläkt som tyst och bra, orginalfläkten
som medföljer processorn ska inte vara något vidare?

Grafikkortet, går det varmt eller?

Lennart

Permalänk

Orginalfläkten kan låta rätt mycket som du anade.
Denna fläkten är både billig och bra
https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/coole...
Sedan ligger loadtemperaturen hos HD 4550 runt 75 grader ~ Vilket inte är allt för varmt.

Permalänk
Medlem

har också en gammal scaleo X, min har 500w psu, mATX, och jag tycker chassit är så dåligt så det finns knappt...

ovanstående förslag verkar bara bra, kör på det

Visa signatur

M'kay !

Permalänk
Medlem

Operativ, Vista 32 eller 64 bitars-version? Hur är det med programkompabiliteten för tex. 64-bitars version? Tänker på alla "småprogram" en dator normalt innehåller.

Lennart

Permalänk

Har också en Scaleo X som jag byggt om från P 4 3,6Ghz till AMD 5000+x2
till kidsen. Nätagget som sitter i är ett bra märke Seasonic 500W.Det sitter dubbla 250 Gb's sata 1 diskar i plus två dvd's och ett ATI x1900xt kort 3Gb minne ddr2 667Mhz och ett Audigy 2ZS ljudkort. Får plats med ett vanligt ATX moderkort.

Bara bygga om...lycka till!

Visa signatur

Min Huvud PC:I 7 2600K 3,4 Ghz, MSI GD-55 , HD 6970 2 Gb , 16 Gb Corsair DDR3 1600Mhz LP ,SSD Intel 320 120 Gb ,Samsung Sata 2 1*1Tb 1*500Gb , Samsung T350 27" , Xfi Titanium Pci-E , Logitech Z-2300 2.1 , Logitech G-15 v.1 , Logitech Mx 518 v2 , Corsair HX 750 W , Antec P280 ,Windows 7x64Ultimate.

Permalänk
Medlem

Tystare kylning

Hej,
Blev så sugen på att trimma min Scaleo X något också. Den är lite nyare än de tidigare, köpt som hem-pc ht2006 med följande spec:

Moderkort MB μATX C2D 775 PCie
Processor Intel® C2D E6400 2.13 1066 2M 775 Core 2 Duo, EM64T
Internminne 2048 MB DDR II (2x1024MB, 533MHz)
Hårddisk 500 GB SATAII/7200rpm (2x250GB)
Grafik Nvidia GeForce 7950GT 512MB PCIe HDTV 2xDVI
Ljudkort Sound Blaster X-Fi Fatal1ty FPS, med 64MB X-RAM och 5.25"
OS: Windows XP

Framförallt vill jag att den skall bli tystare - funkar Cooler Master Hyper TX2 även på denna? Vad mer kan man göra för att få ned volymen?

Är det värt att uppgradera processor, grafikkort eller minne?

Tack på förhand!

Fredrik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LJN
Operativ, Vista 32 eller 64 bitars-version? Hur är det med programkompabiliteten för tex. 64-bitars version? Tänker på alla "småprogram" en dator normalt innehåller.

Lennart

Jag har inga problem med kompabiliteten och jag köra Vista x64. 32-bitars program funkar ju även på 64-bitars operativsystem.

Vista tar ju dock mer kräm av datorn jämfört med XP. Ett alternativ kan kanske vara att köra XP fram tills Windows 7 SP1 kommer?