Köpa nu eller vänta? Macbook

Permalänk
Medlem

Köpa nu eller vänta? Macbook

Hejsan, går i köptankar, det jag har tänkt införskaffa är en macbook dock så har jag inget direkt behov av den ännu. Så frågan är när kan Apple tänka sig släppa en uppgradering eller en prissänkning av befintliga macbooken? Jag är student och har även sett att det förekommer rabatter i form av att man får köpa en ipod för en billig peng vid köp av macbook, när brukar dessa kampanjer vara? Jag har tänkt köpa datorn senast efter sommaren. Den stora fråga är alltså vänta eller inte vänta, är det ett bra tillfälle att slå till nu?

Tack på förhand!

Permalänk

Att köpa en dator man inte har behov av är ALLTID en dålig idé. Särskilt om det står apple på locket Kampanjerna du snackar om kallas back to school och brukar komma på hösten. Du ska definitivt vänta till sommaren om du inte har något behov idag för priserna lär knappast gå upp

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk

Köp en Air istället för booken. Eller vänta på Dell Adamo

Permalänk
Medlem

Med dagens dollarläge kan det faktiskt vara smart att handla en MacBook om man håller priset som viktigt. Eftersom Apple fixerar sina priser på marknaderna de agerar när de lanserar produkten så betalar du idag ungefär lika mkt för en MacBook i Sverige som du gör om du skulle importera den. Du betalar till och med mindre i Sverige om du utnyttjar studentrabatt då du får MacBooken för ungefär ~8 kr per dollar motför 9 kr som växlingskursen uppgår i.

Detta är dock inte fallet med Mini, iMac eller Mac Pro, då dessa uppdaterades nyss och fick priser mot dagens dollarkurs. Du betalar ungefär ~11 kr per dollar istället för dessa.

Vid nästa uppdatering kan vi med andra ord sannolikt räkna med en prishöjning, eller fortsatt samma pris så tillvida amerikanska marknaden får sänkta priser.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk

Det beror väl på hur man räknar.. för de pengarna han skulle lägga på en macbook idag lär han få motsvarande prestanda och kanske bättre om han istället köper i sommar. Har svårt att se att priserna på motsvarande modeller skulle gå upp?

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Det beror väl på hur man räknar.. för de pengarna han skulle lägga på en macbook idag lär han få motsvarande prestanda och kanske bättre om han istället köper i sommar. Har svårt att se att priserna på motsvarande modeller skulle gå upp?

Apple brukar väl dock inte (med undantag för den vita macbooken) fortsätta sälja gamla prylar när nya har lanserats, så med lite otur kommer hela deras sortiment bli dyrare. I vissa fall kan man kanske kompensera genom att köpa en budgetmodell i sommar istället för en icke-budgetmodell nu, men om det är de billigare modellerna man är intresserad av från början blir det värre.

Man kan också observera att dollarkursen har rasat med nästan 10% sedan mac mini uppdaterades.

Permalänk
Medlem

Jag går i samma tankar. Dock hörde jag av en kompis att apple är på väg att lansera ett nytt operativsystem och att det eventuellt skulle komma i juni. Är det någon som har mer information om detta? Ifos så kan man väl uppdatera till nytt os senare, men tycker ni det är värt att vänta? Jag har inte heller ett superstort behov just för tillfället, men det är tveksamt om jag orkar vänta till sommaren. Dock är det ju segt att missa nytt os. Vad göra?

Permalänk
Medlem

Nästa uppdatering av MacBook och MacBook Pro lär inte vara lika omfattande som senaste uppdateringen. Det kommer handla om "performance bumps" och i och med dem (om dollarkursen är ofördelaktig just då) så lär priserna gå upp för oss (men samma prisbild för amerikanarna).

Dessa uppdateringar lär komma framåt slutet av maj tidigast. Annars lär de komma i samband med att Snow Leopard släpps för att kunna bundlas direkt med de nya datorerna.

EDIT: Som det ser ut just nu så lär de uppdateringar som kommer handla om processorhastighet, hårddisk och minne. Grafikkortsmarknaden har det inte hänt speciellt mycket på.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk

Jag skulle tro att MacBook/MacBook Pro uppdateras i september/oktober som vanligt. Alltså efter back-to-school kampanjen. Så står du mellan att köpa den nu eller att du inte har några problem att vänta tills i höst med att köpa den så vänta du tills i höst. Har du tur får vi en starkare krona har du otur så blir de nya "dyrare" (egentligen inte utan bara att vår krona är värdelös )

Det nya os:et är nästa version av Mac OS X (10.6, Snow Leopard) och du kan självklart lägga in det. Ett tipps är väll att Apple inte använder sig av någon form utav serienyckel/wga-liknande för desktop versionen

Det låter på dig som att du inte ens orkar vänta tills i sommar så köp dig en MacBook nu! Dumt att vänta två månader för att sedan köpa den och då behöva vänta 2 månader innan 10.6 kommer. Bättre att ha den nu i fyra månader innan 10.6 kommer och bekanta sig med Mac OS X samt ha datorn så klart Skulle jag gjort i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Vill du komma ner lite i pris är ju begagnatmarknaden oslagbar. Tex denna på tradera http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=87105990 Nya vita med 9400, 120 gig hdd, 2 gig ram och tre års garanti + lite annat godis. Lägg ett bud vettja. Hade gjort bums men har redan en så...

Hahaha så illa... tipsar om sin egen annons Du tänkte inte på att ditt namn står i din profil va? HAHAHA!

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Nästa fråga är ju hur man ska förhålla sig till modellval. Är student och kommer nog använda datorn i minst 3 år till, frågan är då om det är värt att punga ut med 3000 kr till för att få 2.4 istället för 2 ghz samt bakgrundsbelyst tangentbord... Den gamla macbooken såldes ju för ett tag sedan med 2.2 ghz processor, är denna snabbare/bättre än den 2.0 som återfinns i nya macbook unibody? Har några kompisar med denna modell, och det skulle kännas dumt om deras 1.5 år gamla macbookar är snabbare än min nya.

Hur stor skillnad tror ni 0.4 ghz till gör? Det beror ju självklart vad man ska använda datorn till. Men om den ska användas i 3 år så kanske det är värt att köpa det? Väljer jag den med 2 ghz kan jag dock istället lägga mellanskillnaden på att köpa större hdd och ram och stoppa in i efterhand...

liten edit:

Hur tror ni macbooken står sig mot min gamla stationära dator:

amd 64 x2 4400 + 2.2ghz
2 gb ram
nvidia 7800gtx
32 bit vista

Tänker då mest på processorn och datorns snabbhet överlag, grafikkortet antar jag är överlägset i min gamla burk.

Permalänk

Har du inte behov av bakgrundsbelyst tangentbord skulle jag satsa på 2GHz versionen för 0.4GHz ger en försumbar prestandaökning i de allra flesta applikationer. Jag har svårt att tänka mig att du skulle bli missnöjd med prestandan på en unibody även om grafikkortet självklart inte är jämförbart med det i din stationära.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

traderaauktionen var inget vidare tyckte jag. Det här är mycket mer prisvärt

Undrar samma sak angående prestandan, för jag har en nästan identisk stationär dator och vill ha ett hum om vilken prestanda på Macbook jag ska satsa på.

Angeånde dollarkursen så tror jag definitivt att den kommer att sjunka. Till hösten kan jag inte lova något, men jag skulle ändå tro det. Sett över längre tid, några år, tror jag definitivt att den kommer tappa i värde. När det blir allt mer uppenbart att amerikanarna har levt i en ekonomisk bubbla kommer utländska investerare, banker och regeringar tappa förtroendet. En del menar att den kommer sjunka väldigt djupt.

För att göra det relevant för dig...
Om du kan vänta till hösten så gör det, annars kan du gott köpa nu. Apple har som sagt fasta priser på sina produkter utefter när de lanserades, och Macbook-priserna är från tiden då dollarn fortfarande var låg. Jag tror inte snöleopard kommer till sommaren. Vem lanserar en stor produkt då? Såvida det inte handlar om en billig luftkonditionering.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Hahaha så illa... tipsar om sin egen annons Du tänkte inte på att ditt namn står i din profil va? HAHAHA!

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Hahaha så illa... tipsar om sin egen annons Du tänkte inte på att ditt namn står i din profil va? HAHAHA!

Haha, snacka om att vara dummare än tåget!

Permalänk
Medlem

Hur påverkas garantin om du själv stoppar in större hårddisk / ram på den nya unibodyn?

Permalänk

Inte alls. Just minnen och hårddisk får man byta utan att det påverkar garantin.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Ok, för läste att med gamla macbooken så behövde man kontakt någon som var auktoriserad för att få byta hårddisken och ha kvar garantin.
Dock verkar det ju bäst att köpa unibodyn med 4 gig ram direkt, istället för att köpa den med 2 gig och därefter själv byta till 4 gig. Det verkar kosta runt 1100 kr att köpa 4 gig själv, jämfört med 970 kr direkt från apple. Hur skulle ni gjort? Kommer 4gb till användning?

edit:

klarar 2.0 versionen att spela upp hd-material utan att lagga? Exempelvis mkv filer som florerar på diverse hemsidor på nätet?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Var står det att det skulle vara min annons??? Här heter jag nussse och säljaren kallas sig för perjohnsson81. Förklara så jag förstår hur du fick till det?

Klicka på knappen "Profil".
|
|
|
v

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Var står det att det skulle vara min annons??? Här heter jag nussse och säljaren kallas sig för perjohnsson81. Förklara så jag förstår hur du fick till det?

Först var det mest kul att du var så korkad men nu är det fan tragiskt när du försöker låtsas att det var en slump att en person som heter precis som du, bor i samma kommun och har samma dator som du- också har den annons du länkar till... pinsamt är bara förnamnet. Gnidigt och småaktigt.

För övrigt är du typ den sämsta lögnare jag träffat.. gick in på en av de siter du självlänkar till i din profil:

http://www.minasidor.net/kontakt.html

Förmodar att det är en slump att du har mailadressen perjohnson81@gmail.com också? Det är ju verkligen jättemärkligt att du har samma mail som traderasäljarens alias? Piiiiiiiinsam. Finns bara en Per Johnson i Sollentuna som är född 81 men det är förmodligen inte du heller? hahahaha.... kamma dig grabben.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

mycket off topic relaterat till vår käre Sollentunabo...

dock:

Klarar 2.0 versionen av unibodyn att spela upp hd-material godkänt utan att lagga? Exempelvis mkv filer som florerar på diverse hemsidor på nätet?

Permalänk

Om du köper 4GB separat kan du iofs sälja de moduler som levereras med macbooken. Det borde inte vara några problem att spela upp HD filmer på unibodyn.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Min vita klara 720p utan större problem men de 1080p-filmer jag testat har jag fått stänga ner. Om det berott på att de var dåligt kodade eller att jag hade fel koder hemma kan jag inte helt svara på. Men skulle tro att det är för klen prolle. Man brukar säga att en 3,0 GHz dualcore är ett krav för att kunna spela även de minder bra kodade filmerna. Körde med VLC och dess inbyggda codex.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Min vita klara 720p utan större problem men de 1080p-filmer jag testat har jag fått stänga ner. Om det berott på att de var dåligt kodade eller att jag hade fel koder hemma kan jag inte helt svara på. Men skulle tro att det är för klen prolle. Man brukar säga att en 3,0 GHz dualcore är ett krav för att kunna spela även de minder bra kodade filmerna. Körde med VLC och dess inbyggda codex.

Använder du ett program som kan hårdvaruaccellerera så funkar det med 9400m att spela 1080p laggfritt. Vilket detta program är vet jag dock inte.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem

Jag trodde 9400m hade det inbyggt direkt utan att massa extra programvara behövs. Får man väll söka lite då

Visa signatur