Avgoogla ditt liv med Linus Tech Tips

Permalänk
Medlem

NextCloud gör ju processen enkel genom att erbjuda en VM-image för att self-hosta sin egen Cloud-tjänst. Trevligt att slå sig fri från big-tech beroenden och månadsavgifter.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Lite ironiskt eller? Vad skulle Linus ha gjort utan Youtube?

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Läkarn:

<Uppladdad bildlänk>

Fast det där stämmer inte. Videon är om att sluta använda Google-tjänster, inte om att göra dom bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobs0n:

Funkar OdmAnd+ bra nuförtiden? Jag försökte degoogla mig en 6-7 år sen och då funkade inte OsmAnd+ vidare bra

Jag har inte använt Google på 10+år, duckduckgo funkar för mig. Samma med Chrome, kör Firefox så mycket som möjligt. När inre FF funkar så blir det Thorium istället

Funkar bra när jag vandrar i skogen. Däremot är det väl lite lustiga röstnotiser ibland när man kör bil exempelvis när den varnar för övergångsställen. Men ja överlag så funkar den. Jag har ställt in att appen tillåts köra i bakgrunden för att den ska kunna spela in färdspår även om jag släcker skärmen.

Jag kör också firefox men i övrigt har jag inte degooglat mig. Har de-facebookat mig genom att radera både facebook och instagram konton.

Permalänk
Medlem

Som alternativ till Youtube så kollar jag in Odysee titt som tätt och märkt av att det verkar växa lite, dock inga siffror på det (inget jag lägger energi på).
Sökmotor jag testar är Qwant, ger för min del hyfsade resultat.

Permalänk
Medlem

Personligen är jag väldigt nöjd över det faktum att detta nu på riktigt är något som verkar sprida sig.....

Man behöver bara backa bandet runt 5år så blev man utskrattad när man det minsta ifrågasatte hur folk bara klickar på stora "godkänn"-knappen utan minsta eftertanke....

Det är ju gratis o bara funkar juh, det är as-bra, alla har ju det......

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Lite ironiskt eller? Vad skulle Linus ha gjort utan Youtube?

Nu har ju just Linus en egen separat videostreaming tjänst av just den här anledningen (i form av Floatplane).
Men ja, lite ironiskt är det allt.

Permalänk
Medlem

Jag gick över för några år sedan till Gmail helt som huvudmailkonto. Det fungerar riktigt bra och har lagt över så alla andra mailkonton kommer in i Gmailen, men man känner att man liksom inte vill ha Google till allt.

Så tänkte nu att jag skulle testa och se hur protonmail fungerar med att peka om min domän dit. Dyrt med ca 580kr för ett år kan jag tycka. Undviker webbhotellets mailtjänst eftersom den inte har 2fa alls till mailen. Det svåra är att om man jämför Gmail med protonmail så har gmail egentligen mer och bättre funktioner och är gratis (i pengar), därför byter man inte bort det.

Använder även Android-telefon, MS konton, Office 365 med Onedrive, Xbox Game pass ultimate till Xboxen och datorn. Men man känner sig lite låst vid dessa system ibland, men de fungerar ju bra.

Båda MS och Google har ju lyckats att göra oss beroende av deras system och nya företag har svårt att lyckats på samma sätt som de gjort. Man får ofta göra avkall på vissa saker även om man betalar för en produkt med pengar mot att man använder t.ex Google Gmail.
Det är ett problem som är svårt att lösa.

Jag bytte till Ecosia som sökmotor för några dagar sedan. Så himla trevlig än så länge. Bättre än startpage, ddg och google.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Den kända Youtube-kanalen har inlett en videoserie om hur datoranvändare kan sluta använda en enda Google-produkt.

Läs hela artikeln här

Jag antar att det inte handlar om att sluta använda en enda Google-produkt utan snarare om att inte använda någon Google-produkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Lite ironiskt eller? Vad skulle Linus ha gjort utan Youtube?

Det finns de som envisas med YouTube för att de kan nå ut till fler personer då. PeerTube finns, men det är tyvärr inte lika populärt som vad YouTube är i dag. Dock har det ett enormt potential till att bli den ultimata YouTube-dödaren.

Skrivet av Tommy:

Jag har avgooglat hårt de senaste åren, är nästintill fri, men det går inte att komma hela vägen fram egentligen, mest pga mobilt BankID och bankernas egna appar som endast går att installera via Google Play.

I övrigt så kan man ersätta det mesta t.ex. såhär:

  • Google Search -> Ecosia/DuckDuckGo

  • Google DNS -> Quad9

  • Gmail -> Proton Mail

  • Google Photos -> Immich

  • Youtube (desktop) -> Piped (tredjeparts frontend som är mycket snabbare och inte kräver autentisering)

  • Youtube (android) -> LibreTube (ansluter till Piped)

  • Google Maps -> OpenStreetMap (appen OsmAnd+ på Android)

  • Google Tasks -> Obsidian eller motsvarande, finns många alternativ

  • Google Android -> GrapheneOS

Att avgoogla är inte gjort över en natt, men fan så skönt det är när det är gjort och man slipper få t.ex. notiser i telefonen när dom har skannat dina foton och kompilerat ihop nåt kollage med fula effekter på. Googles tjänster funkar generellt väldigt bra så vissa alternativ är lite opolerade i jämförelse, ibland hittar man kanske inte en destination i OpenStreetMap, men även om man i det läget då halar fram Google Maps så har dom tappat typ 99.9% av all data om dig ändå, så det spelar mindre roll.

Ska nog ta och se vad LTT hittar på, dom kanske har grävt fram nåt alternativ som jag missat.

Först och främst, svinbra val att du har valt att satsa hårt på att försvinna från Google så gott det bara går! Jag valde samma väg något år innan pandemin, och fler borde gå samma väg. Men vi är ju tyvärr vanedjur. Ett stort tyvärr!

Du gav oss en bra lista, och jag håller med om att det tar tid att gå ifrån Googles tjänster. För min del gäller i dagsläget följande:

  • Android > GrapheneOS

  • Gmail > posteo.de

  • YouTube > piped.video via datorerna och LIbreTube via telefonen. Strömmar aldrig nu för tiden, utan laddar hem och tar sen bort det som jag inte "stjärnmärker" (behåller). För nedladdning använder jag Seal till Android och yt-dlp till datorerna (som körs med Linux, såklart (stor Big Tech-hatare här))

  • Google Maps > OsmAnd~ (gratis via F-Droid)

  • Google Search > självhanterad SearxNG

  • Google Tasks > Tasks (som jag har för mig bygger på en liknande tjänst från Google, vars namn jag inte minns (nått kvinnonamn, har jag för mig))

  • Google Photos > lokal lagring tills Immich släpps stabilt

  • Google DNS > Mullvad VPN på datorerna och RethinkDNS i telefonen

  • Google Play > Aurora Store

Jag finner det förjävligt att BankID och Swish kräver Google Play för att fungera. Det borde de inte göra! Att bankens app inte fungerar skiter jag i. Bara jag kommer åt banken via mina datorer så är jag nöjd. Mer omständigt, men det funkar.

För att återgå till att titta på YouTube lokalt, det har sina fördelar.

  1. Du blir inte spårad av Google

  2. Du slipper risken att få videoklippet att buffra

  3. Du har mer kontroll över hur du vill spela upp videoklippet. Jag använder mpv och kan då trycka på , för att gå bak en bildruta, . för att gå fram en bildruta. Gå 5 sekunder framåt eller bakåt med vänster- eller högerpiltangenten, samt gå 10 sekunder framåt eller bakåt med uppåt- eller nerådpiltangenten. Page Down och Page Up för att bläddra bland kapitlen i videoklippet (om det har något), och slutligen Q för att snabbt stänga ner mpv.

  4. Du kan titta på nedladdade videoklipp när du vill, var du vill, hur du vill. Till och med mitt ute på Stilla havet om du så vill. Total frihet!

Men är detta lagligt? Är det lagligt att YouTubers laddar hem och återanvänder material från andra YouTubers utan deras tillåtelse? Same shit, different story.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Lite ironiskt eller? Vad skulle Linus ha gjort utan Youtube?

Men egentligen oviktigt. Sen är ju YouTube en produkt som Google köpt och sedermera försämrat, inget de själva kom på.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Använder mig utav "Whoogle search" på mitt lokala nätverk. Kör det via en container i Proxmox.

"Get Google search results, but without any ads, JavaScript, AMP links, cookies, or IP address tracking. Easily deployable in one click as a Docker app, and customizable with a single config file. Quick and simple to implement as a primary search engine replacement on both desktop and mobile."
https://github.com/benbusby/whoogle-search

Lätt att sätta upp via script (https://helper-scripts.com/scripts?id=Whoogle).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Det finns de som envisas med YouTube för att de kan nå ut till fler personer då. PeerTube finns, men det är tyvärr inte lika populärt som vad YouTube är i dag. Dock har det ett enormt potential till att bli den ultimata YouTube-dödaren.

Först och främst, svinbra val att du har valt att satsa hårt på att försvinna från Google så gott det bara går! Jag valde samma väg något år innan pandemin, och fler borde gå samma väg. Men vi är ju tyvärr vanedjur. Ett stort tyvärr!

Du gav oss en bra lista, och jag håller med om att det tar tid att gå ifrån Googles tjänster. För min del gäller i dagsläget följande:

  • Android > GrapheneOS

  • Gmail > posteo.de

  • YouTube > piped.video via datorerna och LIbreTube via telefonen. Strömmar aldrig nu för tiden, utan laddar hem och tar sen bort det som jag inte "stjärnmärker" (behåller). För nedladdning använder jag Seal till Android och yt-dlp till datorerna (som körs med Linux, såklart (stor Big Tech-hatare här))

  • Google Maps > OsmAnd~ (gratis via F-Droid)

  • Google Search > självhanterad SearxNG

  • Google Tasks > Tasks (som jag har för mig bygger på en liknande tjänst från Google, vars namn jag inte minns (nått kvinnonamn, har jag för mig))

  • Google Photos > lokal lagring tills Immich släpps stabilt

  • Google DNS > Mullvad VPN på datorerna och RethinkDNS i telefonen

  • Google Play > Aurora Store

Jag finner det förjävligt att BankID och Swish kräver Google Play för att fungera. Det borde de inte göra! Att bankens app inte fungerar skiter jag i. Bara jag kommer åt banken via mina datorer så är jag nöjd. Mer omständigt, men det funkar.

För att återgå till att titta på YouTube lokalt, det har sina fördelar.

  1. Du blir inte spårad av Google

  2. Du slipper risken att få videoklippet att buffra

  3. Du har mer kontroll över hur du vill spela upp videoklippet. Jag använder mpv och kan då trycka på , för att gå bak en bildruta, . för att gå fram en bildruta. Gå 5 sekunder framåt eller bakåt med vänster- eller högerpiltangenten, samt gå 10 sekunder framåt eller bakåt med uppåt- eller nerådpiltangenten. Page Down och Page Up för att bläddra bland kapitlen i videoklippet (om det har något), och slutligen Q för att snabbt stänga ner mpv.

  4. Du kan titta på nedladdade videoklipp när du vill, var du vill, hur du vill. Till och med mitt ute på Stilla havet om du så vill. Total frihet!

Men är detta lagligt? Är det lagligt att YouTubers laddar hem och återanvänder material från andra YouTubers utan deras tillåtelse? Same shit, different story.

Mycket bra tips från dig också, hade inte stött på Seal tidigare så jag tog ner den direkt, verkar riktigt bra att kunna plocka länkar från LibreTube och ladda ner med Seal ifall man ska ut och resa till exempel och vill kunna se nåt på flyg/tåg/annat.

Jag har även tänkt prova SearxNG vid tillfälle, har bara inte hunnit dit ännu, har hört bra saker om den. Aurora Store testade jag tidigare, men drog mig ur eftersom dom hade mycket problem med att Google stängde av deras proxykonton eftersom dom bryter mot TOS, och om du använder ett eget konto hade folk rapporterat att Google till och med stängt av personliga konton, det är det inte värt för mig med tanke på hur många användarkonton till olika forum och annat som jag genom åren kopplat till min Gmail innan jag började röra mig bort från Google.

Annars kan jag tipsa om appen WG Tunnel till Android som är en WireGuard-klient, den klarar även av att automatiskt koppla upp sig till VPN när man tappar WiFi. Jag har en WireGuard-server på min router (opnSense) som telefonen automatiskt ansluter till när jag går hemifrån, det är riktigt snyggt faktiskt. Har även Mullvad VPN i samma klient, så man kan välja vilken anslutning som ska användas. Har inte provat RethinkDNS än, men kollade lite och den ser intressant ut. Verkar dock inte som att det gick att ändra DNS utan att koppla upp sig mot deras VPN, det var lite sisådär kanske, men det beror eventuellt på begränsningar i Android, har inte riktigt koll på om du kan ändra din DNS hursomhelst.

Permalänk
Medlem

Jag kör två webläsare:

Librewolf som primär läsare som aldrig öppnar några sidor som har med google att göra.

Brave som sekundär läsare där man kör allt som har med google/YT att göra och bara sånt.

Jag är inte riktigt så paranoid att jag skulle köra Mullvad, men det kanske kommer

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Allt man gör digitalt loggas, sparas, spåras, säljs, delas etc., i någon utsträckning, så att vara så besatt av att 'bli av' med just Google är nästan komiskt. Merparten av nätets sidor (Sweclockers inkluderat), använder sig av Google Analytics och Google Ads, så Google kommer kunna spåra dig oavsett, om du nu mot all förmodan inte använder VPN och reklamblockerare 24/7, som inte heller gör något av det som redan nämnts.

Även om du 'avgooglar' dig så använder du en hel del andra appar och webbtjänster, och du handlar också online eller i fysisk butik där du betalar med kort eller med Swish, så du blir loggad, du blir spårad och dina uppgifter delas eller säljs, oavsett om du vill det eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Mycket bra tips från dig också, hade inte stött på Seal tidigare så jag tog ner den direkt, verkar riktigt bra att kunna plocka länkar från LibreTube och ladda ner med Seal ifall man ska ut och resa till exempel och vill kunna se nåt på flyg/tåg/annat.

Jag har även tänkt prova SearxNG vid tillfälle, har bara inte hunnit dit ännu, har hört bra saker om den. Aurora Store testade jag tidigare, men drog mig ur eftersom dom hade mycket problem med att Google stängde av deras proxykonton eftersom dom bryter mot TOS, och om du använder ett eget konto hade folk rapporterat att Google till och med stängt av personliga konton, det är det inte värt för mig med tanke på hur många användarkonton till olika forum och annat som jag genom åren kopplat till min Gmail innan jag började röra mig bort från Google.

Annars kan jag tipsa om appen WG Tunnel till Android som är en WireGuard-klient, den klarar även av att automatiskt koppla upp sig till VPN när man tappar WiFi. Jag har en WireGuard-server på min router (opnSense) som telefonen automatiskt ansluter till när jag går hemifrån, det är riktigt snyggt faktiskt. Har även Mullvad VPN i samma klient, så man kan välja vilken anslutning som ska användas. Har inte provat RethinkDNS än, men kollade lite och den ser intressant ut. Verkar dock inte som att det gick att ändra DNS utan att koppla upp sig mot deras VPN, det var lite sisådär kanske, men det beror eventuellt på begränsningar i Android, har inte riktigt koll på om du kan ändra din DNS hursomhelst.

Tack Suveränt!

Sökresultaten från Google via SearxNG har dock alltid fungerat för mig. Om jag ska vara ärlig, så funkar Aurora Store sisådär för mig. Den har hakat upp sig på en nedladdning av en uppdatering för en app. Oavsett vad jag gör, så kan jag inte avbryta den. Annars funkar appen bra nog för att jag ska ha den kvar installerad.

Tack, men använder redan WireGuard via RethinkDNS

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Ett mycket bättre tips än att sluta med Google är att sluta kolla på LTT

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Ah vad bra höra! Då är det värt att pröva på igen, tackar för infon!

Skrivet av ronnylov:

Funkar bra när jag vandrar i skogen. Däremot är det väl lite lustiga röstnotiser ibland när man kör bil exempelvis när den varnar för övergångsställen. Men ja överlag så funkar den. Jag har ställt in att appen tillåts köra i bakgrunden för att den ska kunna spela in färdspår även om jag släcker skärmen.

Jag kör också firefox men i övrigt har jag inte degooglat mig. Har de-facebookat mig genom att radera både facebook och instagram konton.

Tack för en bra lista

Skrivet av Airikr:

Det finns de som envisas med YouTube för att de kan nå ut till fler personer då. PeerTube finns, men det är tyvärr inte lika populärt som vad YouTube är i dag. Dock har det ett enormt potential till att bli den ultimata YouTube-dödaren.

Först och främst, svinbra val att du har valt att satsa hårt på att försvinna från Google så gott det bara går! Jag valde samma väg något år innan pandemin, och fler borde gå samma väg. Men vi är ju tyvärr vanedjur. Ett stort tyvärr!

Du gav oss en bra lista, och jag håller med om att det tar tid att gå ifrån Googles tjänster. För min del gäller i dagsläget följande:

  • Android > GrapheneOS

  • Gmail > posteo.de

  • YouTube > piped.video via datorerna och LIbreTube via telefonen. Strömmar aldrig nu för tiden, utan laddar hem och tar sen bort det som jag inte "stjärnmärker" (behåller). För nedladdning använder jag Seal till Android och yt-dlp till datorerna (som körs med Linux, såklart (stor Big Tech-hatare här))

  • Google Maps > OsmAnd~ (gratis via F-Droid)

  • Google Search > självhanterad SearxNG

  • Google Tasks > Tasks (som jag har för mig bygger på en liknande tjänst från Google, vars namn jag inte minns (nått kvinnonamn, har jag för mig))

  • Google Photos > lokal lagring tills Immich släpps stabilt

  • Google DNS > Mullvad VPN på datorerna och RethinkDNS i telefonen

  • Google Play > Aurora Store

Jag finner det förjävligt att BankID och Swish kräver Google Play för att fungera. Det borde de inte göra! Att bankens app inte fungerar skiter jag i. Bara jag kommer åt banken via mina datorer så är jag nöjd. Mer omständigt, men det funkar.

För att återgå till att titta på YouTube lokalt, det har sina fördelar.

  1. Du blir inte spårad av Google

  2. Du slipper risken att få videoklippet att buffra

  3. Du har mer kontroll över hur du vill spela upp videoklippet. Jag använder mpv och kan då trycka på , för att gå bak en bildruta, . för att gå fram en bildruta. Gå 5 sekunder framåt eller bakåt med vänster- eller högerpiltangenten, samt gå 10 sekunder framåt eller bakåt med uppåt- eller nerådpiltangenten. Page Down och Page Up för att bläddra bland kapitlen i videoklippet (om det har något), och slutligen Q för att snabbt stänga ner mpv.

  4. Du kan titta på nedladdade videoklipp när du vill, var du vill, hur du vill. Till och med mitt ute på Stilla havet om du så vill. Total frihet!

Men är detta lagligt? Är det lagligt att YouTubers laddar hem och återanvänder material från andra YouTubers utan deras tillåtelse? Same shit, different story.

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid