Permalänk
Medlem

Bricked BIOS vid uppgradering

Jag uppdaterade BIOS och lyckades knäcka BIOS(?) så att datorn inte startar längre. Jag har försökt avhjälpa felet med "alla" kända metoder för återställning av BIOS, men misslyckats. Blir jag nu tvungen köpa nytt moderkort? Då undrar jag var Windows licens ligger (Win 10 Home) och hur den kan överföras till ett nytt moderkort? Eller är det bättre köpa en Windows 11 licens och aktivera då livlängden för 10 slutar okt -25. Under förutsättning att hårdvaran tillåter det...
Kan tillägga att min dator är knappt 10 år gammalt och kanske borde uppdateras. Men jag är bara en simpel användare som surfar och kör typ office och mejl men inga tyngre saker. Vad är mest kostnadseffektivt? Skulle gärna snabbt få igång datorn nu så jag kan använda den året ut.

Permalänk

lite djupare info hade väl inte skadat svårt att va hjälpsam när man har så lite som inte äns moderkortsmodell att gå på.

"datorn startar inte längre"
eller en närmare beskrivning vad som händer när du försöker starta den beroende på symtom kan det vara så enkelt att det du kallar "brickat" egentligen inte är det utan bara att du missat ett steg eller 2.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

1. Vilket moderkort, och hur uppdaterade du?
2. Hur beter sig datorn när du säger "brickad"

Nu går du händelserna i förväg när du frågar om Windowslicenser hit och dit, men jag svarar ändå

Citat:

Då undrar jag var Windows licens ligger (Win 10 Home) och hur den kan överföras till ett nytt moderkort?

Det beror på, är det en OEM-licens eller en Retail-licens?

Citat:

Eller är det bättre köpa en Windows 11 licens och aktivera då livlängden för 10 slutar okt -25. Under förutsättning att hårdvaran tillåter det...

Windows 10 licenser kan aktivera Windows 11, behövs ingen ny licens för uppgradering eller nyinstallation.

Citat:

Men jag är bara en simpel användare som surfar och kör typ office och mejl men inga tyngre saker. Vad är mest kostnadseffektivt?

Då tycker jag personligen att det kan vara dags för nytt moderkort+cpu+ram, men det beror också på vad det är för dator. Om det är en färdigbyggd maskin inköpt på typ elgiganten eller liknande så är det antagligen skrot som inte går att uppgradera.

Reservdelar till en 10 år gammal dator (moderkort) kan du antagligen bara hitta på andrahandsmarknaden, men se steg 1.

Permalänk
Medlem

Lägger till en fråga:
Vad var anledningen till att du behövde uppdatera BIOS?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!
Moderkortet är MSI H77MA-G43 M-ATX
Med brickad (min gissning) menar jag att datorn inte alls startar som vanligt. Fläktarna går igång (chassi och processor) och startar och stannar upprepat tills jag stänger av datorn med strömbrytaren. Inget annat händer. Skärmen är död/svart och ingen annan aktivitet syns.
Typen av licens vet jag ej , men det var Win7 tidigare som jag uppgraderade gratis till Win10. (Visste inte att jag kan uppgradera Win10 till Win11 utan kostnad...tack). Ligger Win licens på moderkortet och eller på min MS användare, kanske båda? Kan man hantera den då jag nu inte får igång datorn? Når jag licensen för användning om jag byter till annat moderkort?
Den är köpt på Webhallen om jag minns rätt. För ca 10 år sedan och har fungerat bra för mina behov, den var i topklasss då. Min son körde mycket gaming på den då, men han har flyttat ut nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Lägger till en fråga:
Vad var anledningen till att du behövde uppdatera BIOS?

Jag hade ett fel i ett program som jag trodde skulle lösas med BIOS upgrade. Det fanns dessutom många nya versioner och jag ansåg det var värt att göra ett försök. Fast det var nog feltänk?

Permalänk
Medlem

Kan du inte gå igenom lite hur du gjorde när du uppgradera bioset? från start till slut.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calzone:

Tack för svaren!
Moderkortet är MSI H77MA-G43 M-ATX
Med brickad (min gissning) menar jag att datorn inte alls startar som vanligt. Fläktarna går igång (chassi och processor) och startar och stannar upprepat tills jag stänger av datorn med strömbrytaren. Inget annat händer. Skärmen är död/svart och ingen annan aktivitet syns.
Typen av licens vet jag ej , men det var Win7 tidigare som jag uppgraderade gratis till Win10. (Visste inte att jag kan uppgradera Win10 till Win11 utan kostnad...tack). Ligger Win licens på moderkortet och eller på min MS användare, kanske båda? Kan man hantera den då jag nu inte får igång datorn? Når jag licensen för användning om jag byter till annat moderkort?
Den är köpt på Webhallen om jag minns rätt. För ca 10 år sedan och har fungerat bra för mina behov, den var i topklasss då. Min son körde mycket gaming på den då, men han har flyttat ut nu...

Testa att kör en clear cmos.

Glhf!

Permalänk
Rekordmedlem

Det verkar vara ett så gammalt moderkort att det bara har ett bios och dessutom ingen funktion för att uppdatera om det inte fungerar, det går troligen att programmera om bios kretsen i en programmerare om man tar bort den från moderkortet (men det är överkurs och ett nördjobb)

Eftersom delarna är så gamla är det egentligen vettigast att modernisera allt för en modern budgetdator kommer att vara bättre på alla sätt men om du verkligen vill reparera den så finns det beg moderkort om du letar, du behöver ett med stöd för samma sockel. Här har du ett av exakt den modell du redan har för 400kr.
https://www.tradera.com/item/120308/633718343/msi-h77ma-g43-m...

Med samma moderkort är det bara att flytta över alla delar men det kan som sagt vara mer vettigt att skaffa nutida delar, troligen kan du skippa grafikkort och byta moderkort ,cpu, ram och så en m.2 nvme ssd, du behåller låda och nätdel samt lagringsenheter från den gamle datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har mobot en led eller flera som lyser? Då kan läsa kod ur den. Annars är det pc speaker som gäller och läsa felkod ur morse ljuden så du vet vart eller vad felet är.
Efter som du gör simpla saker funkar nog en billig och simpel dator, kanske en begagnad?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Testa att kör en clear cmos.

Glhf!

Jag har provat alla kändametoder jag funnit på nätet. Inklusive Clear CMOS och byte av batteriet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Kan du inte gå igenom lite hur du gjorde när du uppgradera bioset? från start till slut.

Varför då?
Jag gjorde en live update via Bios där jag hämtade ny version från MSI hemsida. Minns inte så mycket mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det verkar vara ett så gammalt moderkort att det bara har ett bios och dessutom ingen funktion för att uppdatera om det inte fungerar, det går troligen att programmera om bios kretsen i en programmerare om man tar bort den från moderkortet (men det är överkurs och ett nördjobb)

Eftersom delarna är så gamla är det egentligen vettigast att modernisera allt för en modern budgetdator kommer att vara bättre på alla sätt men om du verkligen vill reparera den så finns det beg moderkort om du letar, du behöver ett med stöd för samma sockel. Här har du ett av exakt den modell du redan har för 400kr.
https://www.tradera.com/item/120308/633718343/msi-h77ma-g43-m...

Med samma moderkort är det bara att flytta över alla delar men det kan som sagt vara mer vettigt att skaffa nutida delar, troligen kan du skippa grafikkort och byta moderkort ,cpu, ram och så en m.2 nvme ssd, du behåller låda och nätdel samt lagringsenheter från den gamle datorn.

Googlade runt lite, BIOS ser ut att ligga på ett 25-seriens flashchip i SOIC8-kapsel, med reservationen att de som säljer dem som reservdelar förstås medvetet försöker göra det svårt att identifiera vad de säljer och möjliggöra att man köper någon annanstans. Kan ju dock TS lätt dubbelkolla på sitt eget moderkort.

Ett sådant chip kan enkelt programmeras in circuit (läs: behöver inte lödas loss) med en billig CH341a-dongle och en SOIC8-testklämma. Det finns färdiga kits på Amazon, Ebay, etc för småpengar. Första exemplet jag hittade, dock med lite onödiga adaptrar etc. Nördigt, javisst, men överkurs vettefan

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calzone:

Jag har provat alla kändametoder jag funnit på nätet. Inklusive Clear CMOS och byte av batteriet

Så datorn startar men den postar inte? Alltså ingen bild på skärmen.
Har du testat att du tar ut minnesstickorna sedan starta datorn när det börjar pipa så stänger du av datorn sedan sätter du in 1 minnessticka för att se om du får bild..

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calzone:

Varför då?
Jag gjorde en live update via Bios där jag hämtade ny version från MSI hemsida. Minns inte så mycket mer.

Ahaa du körde en live uppdatering det är inte att rekommendera.
Man ska alltid tanka ner senaste bios för moderkortet sen lägga det på en usb sticka sen gå in i bios och uppdatera där ifrån

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Ahaa du körde en live uppdatering det är inte att rekommendera.
Man ska alltid tanka ner senaste bios för moderkortet sen lägga det på en usb sticka sen gå in i bios och uppdatera där ifrån

Nu vet jag det. Dyrtköpt? erfarenhet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Googlade runt lite, BIOS ser ut att ligga på ett 25-seriens flashchip i SOIC8-kapsel, med reservationen att de som säljer dem som reservdelar förstås medvetet försöker göra det svårt att identifiera vad de säljer och möjliggöra att man köper någon annanstans. Kan ju dock TS lätt dubbelkolla på sitt eget moderkort.

Ett sådant chip kan enkelt programmeras in circuit (läs: behöver inte lödas loss) med en billig CH341a-dongle och en SOIC8-testklämma. Det finns färdiga kits på Amazon, Ebay, etc för småpengar. Första exemplet jag hittade, dock med lite onödiga adaptrar etc. Nördigt, javisst, men överkurs vettefan

Kan ju vara en lösning!? Men verkar lite krångligt och det vill jag helst undvika! Finns bruksanvisning? Tack ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Ahaa du körde en live uppdatering det är inte att rekommendera.
Man ska alltid tanka ner senaste bios för moderkortet sen lägga det på en usb sticka sen gå in i bios och uppdatera där ifrån

Live update från BIOS eller USB är sak samma, den enda fördelen med USB är att man kan välja vilken BIOS-version man vill använda medan live update brukar välja en automatiskt. Det man däremot helst vill undvika är att uppdatera BIOS från Windows, för att minimera antalet saker som kan gå fel.

Permalänk
Medlem

För framtiden kan väl också nämnas att en BIOS-uppgradering kan boota om flera gånger, det är alltså av stor vikt att ha is i magen och låta datorn vara ifred och göra sitt i lugn och ro. Inte kasta sig på strömknappen för att starta upp så fort man tror den är färdig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Live update från BIOS eller USB är sak samma, den enda fördelen med USB är att man kan välja vilken BIOS-version man vill använda medan live update brukar välja en automatiskt. Det man däremot helst vill undvika är att uppdatera BIOS från Windows, för att minimera antalet saker som kan gå fel.

Jo precis det är det jag menade.
Men det kan ju vara så att minnena fick någon konstig inställning efter bios update så datorn inte postar som den ska då kan det hjälpa med att man monterar bort minnena för att sedan testa 1 sticka i taget. Minnena kan ha blivit korrupta också.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calzone:

Kan ju vara en lösning!? Men verkar lite krångligt och det vill jag helst undvika! Finns bruksanvisning? Tack ändå.

Vet inte säkert om det finns officiella bruksanvisningar till just den där donglen, använder själv en annan programmerare till såntdär (Xgecu T56), men generellt är det inte så mycket med det. Eventuellt kan det rent av finnas inkopplingsinstruktioner i programmeringsmjukvaran. Om inte annat finns det steg-för-steg-guider på nätet, du är inte den första som (miss)lyckas med nåt sånt här

I stort kopplar man upp hårdvaran, donglen till en USB-port på en annan dator (USB-förlängningskabel underlättar oerhört), klämman till donglen, och sätter klämman på chippet. Sedan kör man mjukvaran, väljer chipmodell, laddar önskad biosimage till mjukvarans buffer, och trycker på Write-knappen. Sedan är det bara att vänta tills skrivningen är klar och verifierad, koppla loss klämman, och starta datorn under det att man håller tummarna.

De enda fällorna är väl egentligen att man kan sätta klämman på fel håll på chippet, och att man kan koppla in tåtarna mellan klämma och dongle fel. Är man bara noggrann och tar det lugnt är det dock svårt att misslyckas med det också.

Krångligt är förstås en definitionsfråga, kanske kan verka lite intimiderande första gången man funderar på det, men tar man sig bara tid och har lugn och ro runt sig vågar jag lova att vem som helst som är någorlunda hemma i IT-världen fixar det. Personligen gör jag det slentrianmässigt, men så har jag hållit på en hel del med liknande prylar genom åren. Du har ju inte heller direkt nåt att förlora, moderkortet är ju redan brickat som det är

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Ett långskott är att starta upp moderkortet utan CPU monterad.
Koppla bort väggström, plocka ur CPU, starta upp moderkortet 10-20s, stäng av, koppla ur väggström, montera tillbaka CPU och hoppas det startar upp.
Prova även att göra en extra clear CMOS efter att CPU:n monterats tillbaka.

Var dock försiktig när du lyfter ur och återinstallerar CPU:n i sockeln så du inte av misstag skadar några "pinnar".

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av Calzone:

Kan ju vara en lösning!? Men verkar lite krångligt och det vill jag helst undvika! Finns bruksanvisning? Tack ändå.

Finns en SPI-header också för BIOS på moderkortet som det går att koppla in sig på.
Om du finns i Solna-området som angivet så skulle du kunna komma förbi mig med datorn och få BIOS-chippet omprogrammerat.

Skrivet av kaput:

klämman till donglen, och sätter klämman på chippet

Hyfsat smidigt med MSI ändå att de tenderar ha pins för SPI-chippet med BIOS på. Tycker klämmorna, allafall de som kommer med din standard CH341A från Kina, fungerar askasst och man är typ aldrig säker på om avläsning och programmering strular för att det är dålig kontakt, man försöker försörja moderkortets 5V utöver chippets Vcc-pin eller om det bara är dålig data på chippet.
Så pass illa att jag tenderar att i första hand löda av chipp för att det i slutändan tar kortare tid än att fippla med klämma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Finns en SPI-header också för BIOS på moderkortet som det går att koppla in sig på.
Om du finns i Solna-området som angivet så skulle du kunna komma förbi mig med datorn och få BIOS-chippet omprogrammerat.
<Uppladdad bildlänk>

Ah, de har tänkt till när de valde ett osocklat chip till det där Mycket smidigare/mer pålitligt än att göra det med testklämma

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Hyfsat smidigt med MSI ändå att de tenderar ha pins för SPI-chippet med BIOS på. Tycker klämmorna, allafall de som kommer med din standard CH341A från Kina, fungerar askasst och man är typ aldrig säker på om avläsning och programmering strular för att det är dålig kontakt, man försöker försörja moderkortets 5V utöver chippets Vcc-pin eller om det bara är dålig data på chippet.
Så pass illa att jag tenderar att i första hand löda av chipp för att det i slutändan tar kortare tid än att fippla med klämma
<Uppladdad bildlänk>

Du kompletterade visst lite

Jo, plastspetsarna mellan kontaktblecken brukar kunna sticka ut lite väl mycket på billiga kinaclips. Kan man dock åtgärda enkelt, ett par tag med nålfil/smärgelduk/nagelfil, eller rent av att skära till dem med ett rakblad eller något, brukar göra susen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Snusfri

För ditt användningsbehov skulle jag faktiskt kolla på en liten Mini PC, typ en GMTek NucBox G3 med N100 CPU som är väldigt strömsnål och mer än tillräckligt för dig.

Ca 1700:- med 8GB RAM och 256GB SSD ink frakt, går att enkelt att uppgradera RAM samt SSD om man vill i framtiden, annars finns det version med mer RAM och SSD också för lite mer pengar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Tills nästa gång OP, ska du uppdatera bios gör det med USB och låt datorn köra tills du sitter på windows login, rör du datorn etc innan så lär du bricka den rakt av.

Skulle ge dig tipset nu att köpa ny CPU/Mobo combo, då ditt moderkort är dött

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.